Waterboot "Viking"

Ik heb het alleen zelf nog niet gevoeld dat er nare bewegingen inzitten als ze "verkeerd" zitten.

Het is uit te rekenen, als ze verkeerd gemonteerd zitten is er toch degelijk sprake van een niet meer eenparig draaiende schroef bij een verschoven motoras die wel parallel loopt aan de schroefas. Misschien merk je het visueel niet zo, maar het steeds versnellen en vertragen zal wel energie verlies veroorzaken.

Groet,

Ad
 
Zet motor aan de schroefas met dubbele kruiskoppeling. Laat met een amperemeter tussen motor en regelaar het spul langzaam draaien. Door het uitrichten van de motor bepalen in welke positie amperage het laagst is. Op die plaats de motor vastzetten. Succes! Gr. Klaas.
 
Daar ben ik weer met wat nieuws van het bouwfront.
Vele die de bouw volgen via Facebook zullen dit al wel gezien hebben.
De motor staat er inmiddels in. Om het spul te kunnen onderhouden is er gekozen voor een makkelijke de- en montage. En omdat het qua positie van de motorsteun beter uitkwam is er gekozen voor een dubbele kruiskoppeling.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

De stuurservo heeft ook een plaats gekregen boven de schroefas. Dit was naar mijn inziens de meest logische plek. En omdat de servo bijna boven de smeernippel van de schroefas hangt, heb ik ook hier gekozen om de servo makkelijk te kunnen de en monteren.


Uploaded with ImageShack.us

De stuurinrichting was wat ingewikkelder, omdat de ruimte bij het roer echt beperkt is, moesten we zo laag mogelijk blijven. Door middel van een snaarschijfje en een touw dat in verbinding staat met de servohevel word het roer aangerstuurd. Het touw zit een keer om de schijf heengeslagen zodat de kans op slip nihil is.


Uploaded with ImageShack.us

En om het stuurwerk niet te veel te belasten, heb ik twee strakke gelijke veren gebruikt om het touw op spanning te houden. Eventuele ongewenste belasting aan het roer zal niet direct aan de servo doorgegeven worden maar word opgevangen door de veren.
Nu dat op zijn plek zit, kan ik beginnen aan het dek.
Ik heb als ruimtewinning van het roerwerk gekozen voor een rand van 4 mm te plaatsen over de hele lengte en breedte van de romp.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Daar weer op komt een dunne laag ABS van 1 mm, zodat de gehele opbouw/boeiing e.d. makkelijk te verlijmen zijn met elkaar.
Zoals je ziet op de foto hieronder zit het voordek inmiddels op zijn plaats, en ben ik begonnen aan het middendek.


Uploaded with ImageShack.us

Met de bouw van het middendek ben ik gelijk aan het rekenen en tekenen gegaan over de plaatsing van de tankhoofden.Ik heb ook gelijk besloten om het dek tussen de tanks los te snijden en daardoor makkelijk in het schip kan komen.
De Viking heeft nagenoeg geen leidingen over het dek lopen, alleen de zes vulleidingen die rechtop op het dek staan.


Uploaded with ImageShack.us

Ook is de gehele romp glad geschuurd en weer opnieuw in de epoxy gerold.
Dit omdat ik toch de aansluiting van dek naar romp mooi gelijk wou krijgen.
En de structuur best nog grof was.
Dit word dan later indien nodig geplamuurd, maar voor de proefvaart is het voor nu even goed.

Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

De nieuwe ontvanger is ook gearriveerd, dit is dezelfde als de Stijn en Mowe. Lekker simpel en weegt geen drol.


Uploaded with ImageShack.us

Als snelheidsregelaar heb ik opnieuw gekozen voor een CTI Thor 15 HC-S.
Dit vanwege de goede ervaringen ermee en het lage eigengewicht. De regelaar kan normaal zonder probleem 18 Ampere aan, wat meer dan voldoende is voor de Milliperm die maar 0,7 Ampere vraagt.


Uploaded with ImageShack.us
 
Persoonlijk had ik twee lijntjes aan de stuurschijf geknoopt en dan een slag eromheen. Als je nu (achteruit) ergens tegenaan vaart staat je roer dwars en blijft zo staan.
 
Als ik nu het roer beweeg en de servo blokkeer, dan verschuift het touw niet over de schijf. Ik moet echt een veer losmaken wil ik het roer kunnen verdraaien.

En ruimte voor een hevel heb ik niet, anders had ik zeer zeker voor die betrouwbare verbinding gekozen.
Ik zal even een filmpje uploaden van het roer in beweging.
 
Hoi Mark, ziet er goed uit. Misschien zou je de uitslag wat kunnen beperken, een roer dwars achter werkt alleen maar als rem. Je hebt een brede arm op de servo, dus draden iets verder naar binnen waardoor uitslag wordt geperkt.
 
Allemaal bedankt voor de leuke reacties.

De bestelde regelaar is ook binnen...dus we kunnen alles inbouwen en een proefvaart plannen.
Dan weet ik ongeveer of alles werkt naar mijn zin.
Tot zover laat ik alles even zoals het zit.

Binnenkort een filmpje van de proefvaart dus.
 
Volgens mij heb ik die Viking ook wel eens langszij gehad om water te bunkeren. Bootje komt me heel bekend voor in ieder geval. Weet alleen niet meer wanneer, moet al een flink tijdje geleden zijn.

Groet, Bert
 
Ziet er mooi uit, lekker langzaam.

Probeer dat gewicht wat verder naar achteren te plaatsen.
Meestal zie je bunkerbootjes geladen.
Als ze een keer leeg langskomen liggen ze achter nog diep genoeg en komt er heel onwezenlijk een hele dikke kop zowat bovenwater uit.
 
Hallo.

Ik zal eens een foto maken als hij voor bij vaart.
Dan ligt hij zo diep alleen de kop en kont boven water.
Kan even duren hoor zo'n foto.

Gr Martin.
 
Martin, dat schreef Mark al
Als ze volledig geladen, dus de tankhoofden vol, ligt ze zo diep dat het water in het midden over het dek heen loopt.

Ik had het meer over de lege (model) toestand, omdat de schroef nu boven water zit.

Probeer dat gewicht wat verder naar achteren te plaatsen.

zie foto:

showphoto.aspx
 
Baggeraar die foto's ja heb ik gezien en gelezen
Nu alles 2 keer.
Maar mijn foto wordt van boven af op 20 hoogte dat ziet er anders uit.
Gr Martin.
 
Back
Top