Daar ben ik weer met wat nieuws van het bouwfront.
Vele die de bouw volgen via Facebook zullen dit al wel gezien hebben.
De motor staat er inmiddels in. Om het spul te kunnen onderhouden is er gekozen voor een makkelijke de- en montage. En omdat het qua positie van de motorsteun beter uitkwam is er gekozen voor een dubbele kruiskoppeling.

Uploaded with
ImageShack.us

Uploaded with
ImageShack.us
De stuurservo heeft ook een plaats gekregen boven de schroefas. Dit was naar mijn inziens de meest logische plek. En omdat de servo bijna boven de smeernippel van de schroefas hangt, heb ik ook hier gekozen om de servo makkelijk te kunnen de en monteren.

Uploaded with
ImageShack.us
De stuurinrichting was wat ingewikkelder, omdat de ruimte bij het roer echt beperkt is, moesten we zo laag mogelijk blijven. Door middel van een snaarschijfje en een touw dat in verbinding staat met de servohevel word het roer aangerstuurd. Het touw zit een keer om de schijf heengeslagen zodat de kans op slip nihil is.

Uploaded with
ImageShack.us
En om het stuurwerk niet te veel te belasten, heb ik twee strakke gelijke veren gebruikt om het touw op spanning te houden. Eventuele ongewenste belasting aan het roer zal niet direct aan de servo doorgegeven worden maar word opgevangen door de veren.
Nu dat op zijn plek zit, kan ik beginnen aan het dek.
Ik heb als ruimtewinning van het roerwerk gekozen voor een rand van 4 mm te plaatsen over de hele lengte en breedte van de romp.

Uploaded with
ImageShack.us

Uploaded with
ImageShack.us
Daar weer op komt een dunne laag ABS van 1 mm, zodat de gehele opbouw/boeiing e.d. makkelijk te verlijmen zijn met elkaar.
Zoals je ziet op de foto hieronder zit het voordek inmiddels op zijn plaats, en ben ik begonnen aan het middendek.

Uploaded with
ImageShack.us
Met de bouw van het middendek ben ik gelijk aan het rekenen en tekenen gegaan over de plaatsing van de tankhoofden.Ik heb ook gelijk besloten om het dek tussen de tanks los te snijden en daardoor makkelijk in het schip kan komen.
De Viking heeft nagenoeg geen leidingen over het dek lopen, alleen de zes vulleidingen die rechtop op het dek staan.

Uploaded with
ImageShack.us
Ook is de gehele romp glad geschuurd en weer opnieuw in de epoxy gerold.
Dit omdat ik toch de aansluiting van dek naar romp mooi gelijk wou krijgen.
En de structuur best nog grof was.
Dit word dan later indien nodig geplamuurd, maar voor de proefvaart is het voor nu even goed.

Uploaded with
ImageShack.us

Uploaded with
ImageShack.us
De nieuwe ontvanger is ook gearriveerd, dit is dezelfde als de Stijn en Mowe. Lekker simpel en weegt geen drol.

Uploaded with
ImageShack.us
Als snelheidsregelaar heb ik opnieuw gekozen voor een CTI Thor 15 HC-S.
Dit vanwege de goede ervaringen ermee en het lage eigengewicht. De regelaar kan normaal zonder probleem 18 Ampere aan, wat meer dan voldoende is voor de Milliperm die maar 0,7 Ampere vraagt.

Uploaded with
ImageShack.us