KMP/Esm fw-190

Vandaag de laatste hand gelegd aan de inbouw van de motor !!! Ik moet zeggen,... dit was geen makkelijk klusje. Om precies te zijn had ik 2 mm speling tussen de kleppen en de cowl :o
Eerst een dag bezig geweest met alles PERFECT uitmeten, dit was overigens het moeilijkste deel want er zit ook iets afwijking in het motorschot en de 6mm naar beneden (wat de handleiding aangaf) was ook niet correct. Om precies in de midden uit te komen moest ik 6,5 mm onder de centerlijn als basis aanhouden.
Uiteraard moet alles nog netjes afgewerkt worden !

MAAR, Dit is alvast het eerste resultaat :rolling:

full


full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klopt inderdaad. Voordat je de ESM retracts activeert kun je ze het beste eerst controleren of ze mechanisch goed lopen. Daarna pas voor het eerst aansluiten (ja, is moeilijk!). Bij mij leken ze eerst goed te werken maar voor de eerste vlucht was er al eentje overleden. Toen geen tijd meer aan besteed en een Lado actuator setje besteld. Deze werkt tot nu toe goed.

Volkert


Lado actuator, heb je een linkje?
Actuator is naar mijn weten puur voor deuren/kleppen?
Ik heb inderdaad het setje eerst getest, eerste keer ging het prima tweede keer ging het al mis.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig foto's!:D

DANK JE :D

Lado actuator, heb je een linkje?
Actuator is naar mijn weten puur voor deuren/kleppen?
Ik heb inderdaad het setje eerst getest, eerste keer ging het prima tweede keer ging het al mis.

RS666 - LADO Technologies - Electric Retracts
Deze actuator is ter vervanging van lucht naar elektrisch.
Ze passen wel 1 op 1 in de oude serie luchtretracts van ESM maar ik weet niet of deze zonder aanpassingen over te zetten zijn naar ESM V3 serie ???
 
Ik heb voor 2 blads gekozen,.... het is wel niet helemaal schaal maar toch ;)

Is er bij jou al bekend welke motor je gaat gebruiken ?
 
ik had de V2 electro retracts en ze pasten wel, echter had ik een klein busje nodig om ze te monteren. Ik had het geluk dat ik ook een pneumatisch setje had waar dit busje wel in zat. Dus op die manier ging het wel.

Volkert
 
Ik zag op internet dat er nu een saito 200R3 benzine uit is.

Daar zal wel een behoorlijk prijskaartje aanhangen.
Je zou ook eens kunnen kijken of je een "oude" saito 170 r3 (methanol) uit een oude voorraad kunt kopen. Deze zal een stuk goedkoper zijn !
Bij Hobby-in in waalwijk verkopen ze Saito ster motoren.

Het is wel zo dat je voor hetzelfde geld een evolution 7 cilinder koopt, een saito is (maar) een 3 cilinder :D

Ik heb voor mijn motor een prop extention van 10mm besteld. Nu heb ik 1mm tot 2mm speling tussen de kleppen en de cowl en dat is toch wel aan de krappe kant 8O
Ik neem liever het zekere voor het onzekere, als ik mijn motor 10mm naar achteren kan plaatsen dan heb ik ruim 5mm speling tussen de kleppen en de cowl ! Dat zou perfect zijn !

ik had de V2 electro retracts en ze pasten wel, echter had ik een klein busje nodig om ze te monteren. Ik had het geluk dat ik ook een pneumatisch setje had waar dit busje wel in zat. Dus op die manier ging het wel.

Volkert
Ik las gisteren een stukje op internet waar in stond dat de V3 serie niet zomaar om te bouwen zijn.
Is het bij jou veel verschil te merken tussen ESM en Lado ??

Hoe is het met je vleugel/retract, is alles alweer gerepareerd ?
 
@raesi01: dit jaar werkelijk nergens aan toegekomen; te druk met werk en andere dingen. Ik heb nog een vleugel van een P51 van een collega-vlieger die ik eerst moet afmaken, daarna is de FW aan de beurt.

Ik heb zelfs nog een nieuwe F3A kist in een krat op zolder staan die ik nog geen eens opengemaakt heb!!!!! Nou ja, wat in het vat zit verzuurt niet zullen we maar zeggen....

Volkert
 
Is die motor de 7/35 of de 7/70
staat geweldig in die neus
nu nog een mooie ringuitlaat en laten uitklomen op de schaal locatie
mocht je een ring nodig hebben die heb ik nog wel liggen
 
Is die motor de 7/35 of de 7/70
staat geweldig in die neus
nu nog een mooie ringuitlaat en laten uitklomen op de schaal locatie
mocht je een ring nodig hebben die heb ik nog wel liggen

Het is een 7/35 :)
Het lijkt alsof de motor speciaal gemaakt is voor deze FW-190 :)
Ik heb een ringuitlaat liggen maar die heb ik eraf gehaald omdat anders de kap er niet oppast. de uitlaat en kap moet ik nog aanpassen.

Wel heb ik een prop extention van 10mm besteld omdat ik het toch iets te krap vind tussen de klep en de kap. Als de motor 10mm naar achter gaat dan heb ik 5mm speling. Dat is iets veiliger dan 2mm 8-O
 
Over de spinner, halen jullie deze ook bij ESM vandaan? Of zijn er alternatieven. Bij mijn P51B zou deze zo'n kleine 75 euro gaan kosten, ik vind dat toch iets teveel van het goede...
 
Mijn spinner komt bij ESM vandaan, deze kosten € 43 (valt nog redelijk mee)
Jij hebt een slag groter nodig, namelijk een 4,5". Dan zijn de prijzen gelijk een stuk hoger.
Je kan natuurlijk wel een kunstof spinner opzoeken en deze zelf spuiten.

Bijvoorbeeld: Aerobertics.be - Product Detail Props & Spinners - Various deze !

Dit heb ik bij m'n kyosho focke wulf ook gedaan.
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een kleinere ringuitlaat
ik maak ze zelf he
De uitlaten die je voor de seidelmotoren kopen kunt zijn geen van alle echt goed
zelfs de duure niet
er is bij die uitlaten totaal geen rekening gehouden met flow in de ring
bij mijn seidel 7/70 zat er een ring op met een pijpdikte van 16
en de diameter was vrijwel gelijk aan de buitendiameter van de motor
dat ging in mijn Fokker D6 niet passen
ik heb een nieuwe ring gemaakt laten buigen bij TTB
pijpdiameter 12mm en krap om de motorsteunen heen

maar ook meteen de pijpjes onder een hoek op de ring gemaakt
resultaat
alles past binnen de kap
en de motor loopt nog beter ook
draait nu 100 toeren meer dan origineel

kijk maar in mijn Fokker D6 draadje dan zie je hoe ik het gedaan hebd
is niet moeilijk
 
Back
Top