Blussen..

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 29 jan 2015.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.960
    Locatie:
    Rosmalen
    Een oefening blussen is zeker aan te raden.
    Het geeft vertrouwen en je staat niet als het echt nodig is eerst te twijfelen over hoe het aan te pakken. Heb het zelf ook gedaan diverse malen en je leert er veel van. B.v. het verschil tussen vloeistof branden. Een brandende bak van rond 1 meter met benzine blus je simpel, diesel gaat ook nog, maar kero daar kom je niet dicht genoeg bij om het te blussen met een handblusser echt heel veel heter dan benzine en diesel.
    Overigens mocht je model een keer in de brand gaan dan kan je de schade op de meeste in Nederland gebruikelijke inboedelverzekeringen gewoon claimen.
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Brutus, je hebt gelijk.
    Ik heb CO2 verward met CO.
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.521
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ghe ghe ghe, zo gaat dat, iemand brult wat en de rest hobbelt er als schapen achteraan. Ik weet nog goed toen het verbod er kwam, had een paar vriendjes bij de brandweer die de halonblussers moesten demonteren bij bedrijven en omruilen voor CO2's....er was geen goed geregistreerd systeem voor het afvoeren van die handel dus ik kan daardoor ook nog effe vooruit! ;) Leuk commentaar van de professionals toen; Inderdaad, Halon is geen vriendelijk goedje, echter.....de giftige vlammen die lánger branden als gevolg van het tammere blus middel brengt nog véél meer vervuiling in de atmosfeer......tsja....de ene ambtenaar heeft zijn bureau tenminste schoon :rolleyes:.

    Gelukkig hier ook weinig gebruik van hoeven te maken. Één keer op de testbok en één keer in mijn F15. In beide gevallen een klein plofje uit de blusser en meteen uit en ook niet meer ontbranden als gevolg van het goeie spul ondanks overvloed aan brandstof, warmte en....je weet wel de driehoek.

    Groetjessss,
     
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Richard,

    Ik kan trouwens eens informeren bij ons op de bedrijfsbrandweer.

    Enthousiaste brandweermannen genoeg!

    Animo?
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Zeker, laten we dat verder per mail doen, zodra we meer info hebben doen we een oproep.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Iemand dan nog een oude jet en turbine liggen die we in de fik kunnen steken? :lol:

    Moet wel een beetje realistisch zijn toch ;-)
     
  7. henk van harten

    henk van harten

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    336
    ik weet nog ergens een Hawk T-45 staan ;)
     
  8. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.700
    Locatie:
    Werkendam
    Maak er gelijk een BHV cursus van; is je club ook weer blij mee.

    Mees
     
  9. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Net als de meeste hier heb ik ook een Co2 blusser bij mijn veld uitrusting.

    gj
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Heb hier in Spanje een mooie CO2 blusser gekocht met als gratis toetje erbij een prima HALON blusser! Dus ik kan even "vooruit"....

    [​IMG]
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.521
    Locatie:
    Zuidelijk
    'Kzou daar niet te opvallend mee showen op forums......


    Maar mooi blussertje hoor! :D

    Grt,
    Gerald
     
  12. arjan-kok

    arjan-kok

    Lid geworden:
    30 mrt 2013
    Berichten:
    85
    mensen als je HALON inademt is dat wat anders dan co2 halon blijf langer zitten .
    en het verdrijft zuurstof dus als je te veel binnen hebt gehad en daar om is het ook verboden ga je dood punt. en als model vlieger zit je er vaak ook nog boven op. dus gebruik het niet!
    zoek het gevaar niet op.:(
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.521
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Arjan, ik denk dat het zo'n vaart niet loopt als je er verstandig mee omgaat. Als je pure Thinner dampen in ademt ben je ook dood, zo ook met een heleboel goedjes waar wij modelbouwers mee te maken hebben. Je gaat ook niet in een wolk schuimblus staan oid, de dampen van een goede fik kunnen ook dodelijk zijn, kiezen tussen minst kwade. :neutral: Dit is trouwens helemaal niet de reden dat het verboden is, een paar groenen hebben ooit hun straatje hiermee schoon proberen te vegen omdat ze toen dachten dat het spul de ozon gat hiermee groter zou maken, inmiddels ook al een beetje achterhaalde theorie daar wetenschappers het ozengat nog steeds niet begrijpen....het gat schijnt er een beetje bij te horen. Deze groenen hadden niet bedacht dat gemene branden waar halon goed voor werkt veel langer doorbranden als gevolg van inferieure bestrijding met uiteindelijk als gevolg nog véél meer verontreiniging in de atmosfeer. Rommel van de ene overheids buro, meer rommel op een andermans buro....dat schijnt overheid te heten geloof ik....:rolleyes:

    Het spul heeft mij al menig maal tijdens testen goed geholpen. Grote vastlopers, grote fakkel brand die met een klein plofje halon meteen uit waren, bespaart een hoop electrische bedrading van smelten indien het iets langer gebrand had. Meestal weinig tot geen indirecte schade wat mij een hoop betekend, als was het alleen de tijdsbesparing van het opnieuw aanbrengen van die bedrading.

    Maar ieder zijn eigen keus hierin natuurlijk! ;)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina