Blussen..

Een oefening blussen is zeker aan te raden.
Het geeft vertrouwen en je staat niet als het echt nodig is eerst te twijfelen over hoe het aan te pakken. Heb het zelf ook gedaan diverse malen en je leert er veel van. B.v. het verschil tussen vloeistof branden. Een brandende bak van rond 1 meter met benzine blus je simpel, diesel gaat ook nog, maar kero daar kom je niet dicht genoeg bij om het te blussen met een handblusser echt heel veel heter dan benzine en diesel.
Overigens mocht je model een keer in de brand gaan dan kan je de schade op de meeste in Nederland gebruikelijke inboedelverzekeringen gewoon claimen.
 
Het verbod op Halon en andere drijfgassen is volgens mij ontstaan toen, met name de US een zondebok zocht voor de gaten in de ozonlaag (ik hoor er tegenwoordig niks meer over, volgens mij is het alweer mooi dicht...), een verbod op auto's en zware vervuilende industrie kwam iedereen ff slecht uit...
Ghe ghe ghe, zo gaat dat, iemand brult wat en de rest hobbelt er als schapen achteraan. Ik weet nog goed toen het verbod er kwam, had een paar vriendjes bij de brandweer die de halonblussers moesten demonteren bij bedrijven en omruilen voor CO2's....er was geen goed geregistreerd systeem voor het afvoeren van die handel dus ik kan daardoor ook nog effe vooruit! ;) Leuk commentaar van de professionals toen; Inderdaad, Halon is geen vriendelijk goedje, echter.....de giftige vlammen die lánger branden als gevolg van het tammere blus middel brengt nog véél meer vervuiling in de atmosfeer......tsja....de ene ambtenaar heeft zijn bureau tenminste schoon :rolleyes:.

Gelukkig hier ook weinig gebruik van hoeven te maken. Één keer op de testbok en één keer in mijn F15. In beide gevallen een klein plofje uit de blusser en meteen uit en ook niet meer ontbranden als gevolg van het goeie spul ondanks overvloed aan brandstof, warmte en....je weet wel de driehoek.

Groetjessss,
 
Richard,

Ik kan trouwens eens informeren bij ons op de bedrijfsbrandweer.

Enthousiaste brandweermannen genoeg!

Animo?
 
Iemand dan nog een oude jet en turbine liggen die we in de fik kunnen steken? :lol:

Moet wel een beetje realistisch zijn toch ;-)
 
Heb hier in Spanje een mooie CO2 blusser gekocht met als gratis toetje erbij een prima HALON blusser! Dus ik kan even "vooruit"....

IMG_3664.JPG
 
mensen als je HALON inademt is dat wat anders dan co2 halon blijf langer zitten .
en het verdrijft zuurstof dus als je te veel binnen hebt gehad en daar om is het ook verboden ga je dood punt. en als model vlieger zit je er vaak ook nog boven op. dus gebruik het niet!
zoek het gevaar niet op.:(
 
als je te veel binnen hebt gehad en daar om is het ook verboden ga je dood punt. en als model vlieger zit je er vaak ook nog boven op. dus gebruik het niet!
zoek het gevaar niet op.:(

Hoi Arjan, ik denk dat het zo'n vaart niet loopt als je er verstandig mee omgaat. Als je pure Thinner dampen in ademt ben je ook dood, zo ook met een heleboel goedjes waar wij modelbouwers mee te maken hebben. Je gaat ook niet in een wolk schuimblus staan oid, de dampen van een goede fik kunnen ook dodelijk zijn, kiezen tussen minst kwade. :neutral: Dit is trouwens helemaal niet de reden dat het verboden is, een paar groenen hebben ooit hun straatje hiermee schoon proberen te vegen omdat ze toen dachten dat het spul de ozon gat hiermee groter zou maken, inmiddels ook al een beetje achterhaalde theorie daar wetenschappers het ozengat nog steeds niet begrijpen....het gat schijnt er een beetje bij te horen. Deze groenen hadden niet bedacht dat gemene branden waar halon goed voor werkt veel langer doorbranden als gevolg van inferieure bestrijding met uiteindelijk als gevolg nog véél meer verontreiniging in de atmosfeer. Rommel van de ene overheids buro, meer rommel op een andermans buro....dat schijnt overheid te heten geloof ik....:rolleyes:

Het spul heeft mij al menig maal tijdens testen goed geholpen. Grote vastlopers, grote fakkel brand die met een klein plofje halon meteen uit waren, bespaart een hoop electrische bedrading van smelten indien het iets langer gebrand had. Meestal weinig tot geen indirecte schade wat mij een hoop betekend, als was het alleen de tijdsbesparing van het opnieuw aanbrengen van die bedrading.

Maar ieder zijn eigen keus hierin natuurlijk! ;)

Grotefoto-UZDQPMKC.jpg
 
Back
Top