Bouwverslag Gry Maritha

Weet je zeker dat er twee lichten in één bak voor elkaar staan, ik heb dit niet eerder gezien.
Als die lage een "noodlamp" is moet die op de verhoging wel zoveel hoger zijn dat hij boven die ander staat.
 
Navigation Lights

Hey Harm, wel of ze nu goed zitten daar kan je inderdaad erg aan twijfelen, ik probeer enkel het echte schip na te bouwen en daar zitten ze ook zo. En ja de ene "verbergt" bijna de andere, het zijn inderdaad redundantie lampen, alle vliegtuigen en schepen hebben deze, als één uitvalt...

Als je goed kijkt zitten ze op het model exact hetzelfde de achterste zitten ongeveer 4/5 hoger net boven de kap van de voorste, de hoek op de foto lijkt anders maar de cpt bevestigde mij dat deze standaard 0-110° zijn, of moeten zijn lachte hij...

Hieronder zie je het origineel (de zwarte verf is hier wel heel erg verweerd, hopelijk doet het stof op het model hetzelfde ;-) )



Voor de scherpziende er zijn inderdaad nog 2 verstralers (op een noodbatterij) die moeten worden geplaatst deze moet ik nog maken... (waarschijnlijk gaan ze toch nooit worden gebruikt (misschien als hij zinkt haha)

Nu ik je aandacht toch heb, Wiggie wist mij te vertellen dat jij een "stille" regelaar hebt op een BB900. Welke gebruik jij? Ik weet dat de 900 wat over-power is maar ja die heb ik nu en de bijhorende regelaars maken een vrij irritant piep geluid, mocht ik dit kunnen oplossen zonder de aandrijving te vervangen zou dat zeer wenselijk zijn.

Alvast bedankt!!!
 
"stille" regelaar
Welke gebruik jij?

regelaar 2 gebruik ik twee ver zelfs.
1 voor mijn ballastpomp, de ander voor een Bühler vaarmotor.
Belast 12 V en 2.4 A (Bühler 1.13.044.414) Product Overview

Ik weet natuurlijk niet hoeveel stroom jouw motor nodig heeft, let daarop bij aanschaf van een regelaar.


Toerental en geluid vanaf circa 2:50
Geruis komt door naaldlagers om de schroefas.(kogellagers zijn stiller, maar groter)
Jammer dat het geluid niet synchroon loopt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen ben ik bezig met de Palfinger kraan op het achterdek.

Deze maakt deel uit van de cargo maar ik vond het een leuke feature...

Nu stoot ik echter op een probleem, daar ik de F14 ga gebruiken voor de besturing, ik heb nogal veel kanalen nodig, kan ik de servo travel niet instellen.

Nu heb ik een winch van 4 toeren die ik terug moet brengen naar 3,2 toeren is er hiervoor een module te vinden? Ik zoek iets zoals de vertraging module van turnity die te koop is bij wetronic en hobbyking...

Iemand ideeën?
 
Niemand ideeën?

Er zullen toch nog bouwers zijn dit regelmatig op het probleem stuiten dat de servo uitslag niet is wat ze wensen?

Voor de elektronica experts hier, als je de feedback servo weerstand (van de pot) vergroot, van 5k naar laat ons zeggen 10k, is de uitslag van de servo dan de helft?
Anders zou het volstaan om tussen de beentjes een extra weerstand te solderen...
(Misschien moet ik dit eens gewoon doen met een oud exemplaar)

Mocht dit een plausibel denkpiste zijn???

Alvast bedankt voor het meedenken

Ondertussen ben ik bezig met de Palfinger kraan op het achterdek.

Deze maakt deel uit van de cargo maar ik vond het een leuke feature...

Nu stoot ik echter op een probleem, daar ik de F14 ga gebruiken voor de besturing, ik heb nogal veel kanalen nodig, kan ik de servo travel niet instellen.

Nu heb ik een winch van 4 toeren die ik terug moet brengen naar 3,2 toeren is er hiervoor een module te vinden? Ik zoek iets zoals de vertraging module van turnity die te koop is bij wetronic en hobbyking...

Iemand ideeën?
 
Hoi JaFa,

de potmeter in een servo werkt als spanningsdeler, de oplossing is zoals Harm aangeeft twee weerstandjes in de twee buitenste pootjes van de servo plaatsen. De waarde van die weerstand hangt af van de potmeter die in de servo zit, en die zal je dus zelf moeten bepalen maar begin eerst eens met 1K aan iedere kant oid.

@Harm, ik denk dat hij TurniGy bedoelt, dat is een merk van DeChinees. Die hebben vanalles, ook servo's met een grotere slag en winches, vertragingsmodules, slagvergroters, servo-reversers etc.
 
Ondertussen ben ik bezig met de "cargo" en een werkende Palfinger (zelfs met winch) op het achterdek.

Deze kraan word gewoon oranje rood zoals hij hoort te zijn (ik blijk echt iets te hebben met dit type kraan) anderzijds hoop ik dat ik hem mooi werkend krijg, de meeste componenten zijn klaar ook de aandrijving onderaan, deze is trouwens vele malen groter en zwaarder dan de kraan zelf hahaha!

De Palfinger zelf werkt op 5!!! servo's:

- Draaien (360°)
- Hoofdboom inclinatie (120°)
- Knieboom ontvouwing (180°)
Dit zou ook samen kunnen met de hoofdboom maar
dan boet ik in aan "vrijheid" van beweging daar ik dan 1 servo voor 2 bewegingen zou gebruiken...

- De boom verlenging of het uitschuiven (dit is eigenlijk het moeilijkste onderdeel)
- De winch (een enorm probleem omdat deze moet afrollen tegelijk met het uitschuiven en oprollen ook natuurlijk)

(mochten sommige onderdelen foutief benaamd zijn mag u ze gerust corrigeren, ik ben noch kraanman of schipper ;-) )

Niet te vergeten dat de aparte stukken slecht 6cm lang zijn!!!

Ik ga dit alles sturen via een multiprop, zonder programatie dus, wat het er niet echt makkelijker op maakt.

Ik probeer nog foto's te plaatsen later, maar eerst wil ik zien dat het een beetje werkt...
 
@Harm, bedankt voor de informatie van de regelaars, ondertussen net een berichtje ontvangen dat ze verzonden zijn.

Waarschijnlijk soldeer ik ze in de tweede helft van het weekend, mocht ik op tijd terug geraken uit Edinburgh.

Hopelijk lopen de motoren dan naar behoren, misschien kan ik zelfs de boot nog uittesten, de pompen zijn ook aangekomen dus als ik die ook nog gemonteerd krijg is hij waterdicht onderaan...

Ik kan dan meteen zien of de 3 bladschroeven toch voldoende geven, ik heb de spoed wat overdreven omdat de motoren dit toch makkelijk gaan trekken en zo heb ik natuurlijk wat reserve, niet te vergeten dat het een vracht schip is die gaan toch niet vooruit.
 
Een kleine update, dankzij Harm kreeg ik 2 ESC aan, hij wist een goede site, wel waren ze nog te solderen maar dat mocht geen probleem zijn...


wat verder...


Klaar om te testen dit was snel klaar eigenlijk 15' solderen en de 2 ESC stonden in elkaar, Ze hebben een Center LED (no power) een front en back aanduiding al dan niet met rem geen vervelend zoemen meer dus dat is perfect BEDANKT Harm!!!



Verder ben ik aan de slag gegaan met de Palfinger, de sideguides moesten er nog op aangebracht worden voor het detail, daar sommige PK53002 deze hebben.

Ik vind dat het een enorm "cool" effect geeft aan de kraan dus deze werden erop gezet, dat schrijf ik nu wel even maar het heeft enorm lang geduurd om het zaakje soepel en sterk te laten lopen. (een dag of 5)

Waarschijnlijk geven foto's alles beter weer kijk ook naar de enorme extensie van de kraan 5 segmenten van ongeveer 6cm!!!
(als ik dat maar goed werkend krijg de 21000 was slechts 15cm das toch een groot verschil).



Dit is de haak geleider, daar ik de winch werkend wil hebben op deze Palfinger moest het zaakje soepel lopen waarschijnlijk word de haak wel in lood gemaakt voor het gewicht...



De Jacks zitten er al op mar zijn nog niet afgewerkt, deze worden verder gedetailleerd met de hydraulic leidingen.





Nog wat spuitwerk en enkele weken/maanden (alles gaat nogal traag eigenlijk door de weinige tijd) om alles werkend te krijgen e, hij is af hahahaha (denk ik)

Op dit moment loop ik tegen de limitaties van de zender aan
De kraan heeft volgende functies:

Rotatie lift bend extend en winch dat zijn 5 kanalen die ik proportioneel fijn wil laten werken, dit samen met alle andere functies op de Gry vraagt voor een monster zender met heel veel functies vandaar dat ik mijn F14 wat zal moeten uitbreiden...

Dit gaat echter niet zonder slag of stoot het is een verschrikking om de extra kanalen stabiel te doen werken, waarschijnlijk zal ik hier toch wat hulp moeten inroepen... dit is wat er al klaar is de zender (in zijn blootje) er moeten nog 2 liniaire pots onder de trim covers komen maar deze zijn nog in bestelling...



De zender word dan aangekleed met deze covers (eigen ontwerp en wel tof vind ik)
Laat het nu allemaal nog goed gaan werken en dan heb ik 27 Proportionele kanalen en 32 switchen...




En de onderkant met Palfinger bediening, de hoofdkraan zal worden bediend door de sliders en de extra pots in het midden...



Ondertussen zijn de Servo's ook aangekomen en kunnen we verder met de kanalen inbouwen want eigenlijk wil ik haar vroeg of laat wel eens laten varen natuurlijk...
Al zoek ik nog een fijne club in de buurt.

tot zover de kleine update hopelijk hebben jullie er wat aan, het is hier tamelijk stil op het forum de laatste tijd...
 
Ondertussen is de zender ingebouwd nog wat technische problemen wegwerken en dan is hij "hopelijk" bruikbaar... (Oh ja er moeten nog wat rode lijntjes op de pots komen, dan is het makkelijk om ze juist te positioneren, de rode bollen rond de potschalen zijn om de beginstand van de functie aan te duiden. Bij de kranen vooral de palfinger is dat geen luxe ik ga proberen er ook een mechanische veiligheid in te bouwen dat je de kraan niet dubbel plooit als hij "extended" is...



Een vraagje terzijde heeft iemand als eens geprobeerd om 2 F14 bij elkaar te voegen met verschillende frequenties en dat op 1 antenne? (gewoon een hersenspinsel misschien kan ik er nog een 2de inbouwen vandaar...)

Verder ben ik vooral met de Palfinger bezig geweest, cosmetisch met er nog wel wat schilderwerk gebeuren en in fuctie van de zender werken alvast de rotatie, de boom elevatie en het knikken van de knieboom. Het verlengen was makkelijker bij de kleine Pal. deze moet 30cm langer worden en dat brengt natuurlijk kopzorgen met zich mee...

Ook de winch is niet makkelijk, omdat hij op 1/43 is is de haak nogal klein, 3mm Dia en zo'n cm lang met gevold dat hij niets weegt en dus ook niet goed neerdaalt...

Nu we gaan rustig door zodra de verlijmde delen klaar zijn post iknog wat foto's van de Palfinger...

Er is redelijk weinig reactie op het topic, zijn alle modelbouwers weg hier?
 
Het is inderdaad al geruime tijd stilletjes hier. helaas :(
Maar de hoge bouw kwaliteiten van u kunnen er misschien ook voor een stuk tussen zitten.;)
Steeds wauw een prachtig typen is een beetje eentonig waardoor er vaak enkel gelezen wordt. Wat jij hier demonstreerd is pas voor mij weggelegd als ik nog enkele scheepjes verder ben en wat meer ervaring heb vergaard.

Maar als het is om je aan te moedigen door te gaan met dit prachtige bouwverslag wil ik graag een wat extra lettertjes in de strijd gooien.
Ga zeker door er valt namelijk heel wat te leren van je bouwverslagen.
vgr Marc
 
Hey Mark, wel die bouw kwaliteit dat valt ook wel mee, het is ook pas mijn eerste boot (eigenlijk de tweede, de eerste was op mijn 12 jaar die telt niet echt mee dat was een scharminkel)

Ik probeer gewoon alles mooi te maken en dit duurt soms dagen, weken ja zelfs maanden... verder doe ik een beetje hetzelfde als jullie hoor, ik schuim het forum af naar ideeën en dat wat ik niet vind op het forum probeer ik zelf vaak met vallen en opstaan... (zo heb ik mijn model een serieus verkl**t met te willen vernissen

Voor de rest probeer ik een zo getrouw mogelijk model neer te zetten met de gegevens die ik kan bemachtigen, De kraan die ik nu maak word een beetje een obsessie eigenlijk, dat is iets wat ik nu echt nog nergens op geen een forum heb gezien toch niet in 1/50 vandaar dat ik mij daar wat op focus nu, het is leuk om iets uniek te hebben he! Daarnaast hou ik eigenlijk erg veel van detailles, ik vind de grote kits van revell dan ook de max, raar dat niet meer mensen daar iets me doen...

het is alleszins fijn om toch wat repliek te lezen tot de volgende...
 
Wat Marc al zei JaFa, dat het stil is wil niet zeggen dat het niet gevolgd wordt. Vooral lekker doorgaan zo :) Als er iets te melden is of als iemand iets wil toevoegen zal dat zeker gebeuren, maar wat je doet ziet er niet verkeerd uit. Dat het misschien rustig is qua repliek is meer een compliment voor je mooie bouwen moet je maar denken.
 
JaFa,

2 zenders op 1 gezamelijke antenne lijkt me een heel slecht plan, ik denk dat de boel dan in het honderd loopt en je géén zender meer hebt (HF gedeeltes in rook opgegaan).

Ik weet wel dat er een aantal mensen zijn geweest die zelf een (behuizing om de) zender hebben gemaakt, en daar kan je natuurlijk zo veel in kwijt als je zelf wilt. Harm bij voorbeeld, heeft voor zijn Henriëtte een hele bak vol van MDF gemaakt. Daar zijn wel foto's van, evenals mensen die gewoon hun zender hebben gepimpt "omdat het kon". Zoek maar eens op "zelfbouw twinstick" oid, dan vind je denk ik wel e.e.a.

[edit]DX5E Navy at your service!
Harms zender
 
kleine oproep voor HULP,

ik zoek gevlochten staaldraad, die niet te soepel is de diameter is heel belangrijk vandaar ik meerdere maten wil hebben:

0,3 / 0,4 /0,5 / 0,6 /0,7 mm dik

Ik heb al wat gegoogeld maar vind niet direct iets heeft iemand van jullie ideeën en/of sites, de meeste draad van deze dikte komt van pull pull systemen in de vliegerij deze is te soepel), nu had ik hier een sleutelhanger met 0,6 en de spanning op deze draad is perfect maar hij is te kort dus niet bruikbaar, dat wik zeggen dat het er moet zijn, volle draad is ook goed maar hij mag niet kunnen knikken en ik moet hem kunnen buigen tot een cirkel van 2cm zonder dat hij blijft staan...

(wow een hele boterham, ik hoop dat jullie iets hebben na een 10tal winkels en een heleboel sites weet ik het niet zo...)
 
Back
Top