Bouwverslag Gry Maritha

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 7 mei 2013.

1. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey mannen bedankt voor de steun, die kon ik wel even gebruiken, wel wat is mijn "Damage controle" plan, zoals Vincent al zei wat opschuren en hervernissen, heb ik nu geprobeerd maar de witte schijn blijft erdoor komen...
    Wat nu, ondertussen heb ik alle decals en zink anodes er reeds van verwijderd, gelukkig waren dit "plakkers" sevens een uurtje of 2 schuren, den dan terug "menie" erop (dunne laag) en het geel van de voorste cabine, en binnen een weekje de blauwe verf er terug over.
    Of ik hem terug ga proberen te vernissen ben ik niet echt uit, ik wil hem eigenlijk wel satijn of mat maar ik heb het er niet voor over om hem terug te vermosen...

Iemand ideën voor "idot proof" vernis misschien op waterbasis? ;-)

De onder lak die ik nu gebruik is de Graupner polyurethaan lak en die is geweldig echter enkel blinkend te krijgen hier... de matte flesjes vind ik nergens meer op het internet is wel een winkel maar dan zijn de verzendkosten een tienvoud van de verf...

Laat ons hopen dat de volgende post beter is.

2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Is dat witte een ingesloten waas of een open structuur?
    Gaat het weg als je het nat maakt?

edit
    Laat maar.

ingesloten dus.

3. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    JaFa, vernis op waterbasis: Glitsa parketlak. Ook op Polyurethaan basis, en ook in mat en zijdeglans te krijgen.

Uiteraard wel eerst even een proefstukje spuiten.

4. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    JaFa, ik heb zelf goede ervaringen met Motip Carat. Maar ik heb alles in Motip systeem. Deze is volgens mij in mat, zijdemat en glans te krijgen.

5. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Pas op met motip vernis over niet-motip-verf; dat kan soms bijten.
    Proefstukjes zijn hier dus het toverwoord.

6. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Vernis...

Wel een week verder, Het rood is herspoten alsook het gele van de cabine, en net heb ik het blauwe herdaan...

Eigenlijk ben ik niet echt ontevreden met het resultaat, de lasnaden zitten nu wat meer "embedded" en eigenlijk is dat mooier en realistischer, Hij is nog nat dus de foto's zijn voor de volgende post.

Nu wie kan mij helpen, ik wil hem echt wel vernissen dit ook mat daar het gewoon realistischer is, maar welke vernis is nu goed zonder dat ik weer de kans loop om alles naar de maan te helpen...

Misschien op waterbasis? dan kan ingesloten vocht geen probleem zijn dacht ik zo of zie ik dat volledig verkeerd? of welke synthetische, hij mag enkel niet werken met de Graupner polyurethaan verf.

De decals, wat eigenlijk gewoon stickers zijn gaan erachteraf op moet ik ze dan ooit verwijderen gaat dat vlot...

Graag wat tips

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Met voorgaande ervaring had ik verschillende stukken willekeurig hout ook meteen gespoten.
    Die stukken kan je dan gebruiken om de matte vernis op uit te proberen.
    Niet zo moeilijk toch?

8. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Wel, het uittesten is natuurlijk de bedoeling, ik wil enkel geen 10 soorten vernis moeten kopen, daarom vraag ik even rond welke vernis idotproof is zodat ik weer niet voor verassing kom te staan...

:D

9. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik zou als eerste Glitsa proberen. Ik heb er persoonlijk goede ervaringen mee, hoewel ik tegenwoordig vaak de Gamma eigen merk variant gebruik (iets met kosten).

10. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Wel ik heb die glitsa even bekeken en idd dat lijkt mij wel wat het probleem is echter dat in het verre zuiden (Belgie) dat product niet verkrijgbaar is... misschien moet ik eens kijken naar andere parket vernis op waterbasis waarschijnlijk zijn veel van die producten gewoon hetzelfde, Ik zal straks eens naar de gamma of brico tenen om te zien wat er allemaal is... eerst nog enkele proef platen spuiten ...

11. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Even een overzicht, met foto's, dit was het na het schuren...

Wel verschikkelijk is hier misschien wel een understatement!

ondertussen is hij helemaal herdaan, en het resultaat valt niet tegen al is het naar mijn inziens wat minder strak dan voorheen, ik hoop dat de matte vernis hier nog een positieve bijdrage levert...

Nu ben ik niet zeker of ik de decals op de vernis zet of eronder maar dat gaat waarschijnlijk van de vernis zelf afhangen...
    (dat wordt een angstig moment)

Maar al bij al is het resultaat toch beter dan ik had verwacht wat denken jullie?
    De glans vertekend de foto wel wat maar ja...

Kleine Fly by:

Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  12. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    glitsa komt van

AkzoNobel Decorative Coatings B.V. Sector DHZ
    t.a.v. Technische Voorlichting Glitsa
    Postbus 3
    2170 BA Sassenheim

kijk en vraag het bij je in de buurt.

Verkooppunten België - AkzoNobel Wood Coatings Benelux

13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Decals altijd op een glanzende ondergrond aanbrengen, anders komen ze als een matte plek op de lak te liggen. (als je "waterslide" decals bedoeld teminste)

14. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Nog een kleine update...
    Dat vernis verhaal was nog niet simpel na wat soorten te hebben getest kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat de humbrol of revell verf veruit het mooiste resultaat hadden...
    Nu is er blijkbaar toch wat verschil tussen beide merken dat merkte ik bij het spuiten...

Allesinds gisteren heb ik dag ganse boot dan maar gematteerd, en eigenlijk is dit echt goed gelukt pffffff, pak van mijn hart...

Alles heeft een mooi matte finish en het is eigenlijk niet compleet homogeen en dit geeft een heel realistisch beeld... (al zie je dat niet goed op foto...)

Het enige wat ik wel merk is dat de revell vernis eigenlijk maar pover is van kwaliteit maar dat nemen we er maar bij dat wordt voorzichtig zijn...
    Ik hoop dat hij eigelijk wel ooit is gaat varen, foto's zeggen meer waarschijnlijk:

(o ja hij vertoont al wat slijtage en roest tja slecht onderhouden he...)

En dan met de decals deze moeten enkel nog wat weathering krijgen...

Heeft trouwens iemand een idee hoe ik de typische zout aantasting rond de waterlijk realistisch kan spuiten? Eventueel met wat groen aantasting.

Ik ben nog best wel tevreden hij is best strak tot hiertoe, en hij is er na de foute vernis beurt niet echt slechter uitgekomen...

Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  15. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Hij is keurig JaFa,

Waar heb je die letters weg?
    Moet zelf ook nog wat belettering op de Bree14 hebben, vandaar;)

Jan

16. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    letters

@ Jandootjes

De letters komen hier vandaan, eigenlijk zeeg goede kwaliteit, en als je wil kan je alles laten maken wat nodig is...

ModelFlags.com 3 to 25mm Sheets

er zijn genoeg kleuren te kiezen en je moet ze zelfs niet navernissen

Laatst bewerkt: 2 mrt 2014
  17. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Prachtig weer!

18. Johnny Lloyd

Johnny Lloyd

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Java,

Wanneer je andere lettertypes lid nodig hebt, kan je mij ook altijd vragen hoor, vraag jan maar naar het resultaat van de witte zee, deze tekst heb ik ook voor hem gemaakt,
    Mi is wat je nu hebt knap prijzig .

Gr john

19. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey, Johnny, dat is goed om weten, de kan je enkel letters verzorgen of ook diepte markeringen etc???

20. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Hoe gaat het met de dame? Al wat nieuwe dingen om te laten zien?

Deel Deze Pagina