Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou Plasic Magic gebruiken. Heel mooie lijm, zeer sterke verbindingen en geen lijm draden of wit uitgeslagen heldere delen. Wel moeten de onderdelen naadloos op elkaar aansluiten, lijm vult geen naden op zoals normale plastic bouwdozen lijm wel vaak doet. Ik gebruik het o.a. om laser gesneden Acrylaat onderdelen aan elkaar te lijmen.
View media item 244215
Even een paar tips voor de bouwers.
Cabine
Als lijm wordt in de video een weekmaker gebruikt deze is niet gangbaar verkrijgbaar in de handel maar alleen beschikbaar in de industrie.
Zelf heb ik goede ervaringen met uhu plast (ook wel bekend als revell contacta) dit is een dunne lijm die met naald aan te brengen is en een licht smeltende werking heeft op het materiaal.
![]()
De handleiding en video gaan uit van eerst lijmen van de bodemplaat dan de achterwand en dan de zijpanelen.
Het gevaar is dat als de achterwand een fractie scheef / uit het midden zit passen de zijpanelen niet meer.
Ik heb dit zelf anders gedaan door eerst de panelen in elkaar te zetten maar nog niet te verlijmen. Met elastieken de wanden bij elkaar houden en net zo lang uitlijnen tot de naden goed aansluiten tussen de achterwand en de zijpanelen zodat hier geen kieren ontstaan. De bodemplaat heb ik dus nog los in het midden zit (wel de bodemplaat onderling verlijmd).
Wil je het echt netjes passend krijgen moet de bodemplaat aan de voorkant smaller gemaakt (ca. 0,5mm per zijkant) worden want de zijpanelen komen te ver naar buiten waardoor er een kier ontstaat aan de buitenkant van de cabine ten opzichte van de voorpaneel. Helaas mist het bovenste deel nog aan de voorkant waardoor je de voorkant ook niet goed kunt uitlijnen nog. Ik hoop zelf dat ik de bodemplaat later alsnog kan demonteren als ik deze niet lijm in de cabine maar dit kan ik pas zien als ik de ontbrekende delen heb voor de cabine.
Achteras
De huidige methode is het dichtlijmen van de achteras, de eindstukken die de lagers en de binnen as vasthouden worden op de behuizing gelijmd. echter hierdoor is het niet mogelijk de as later nog te demonteren.
Op het moment ben ik nog aan het testen maar ik verwacht dat ik met een paar kleine modificaties hier een oplossing voor kan gaan bieden in de vorm van twee nieuwe lagers een paar e-clips en wat teflon ringetjes.
Het houdt in dat de binnenste lagers vervangen worden door een smallere versie en worden gelocked doormiddel van e-clips op de as te plaatsen. De teflon ringetjes zorgen ervoor dat alles goed op zijn plek zit en de buitenste kunststof delen tegen de as gedrukt worden en dus niet gelijmd hoeven te worden. De bedoeling is dat de modificatie set deze maand nog beschikbaar moet komen.
Schotel
De schotel wordt deels in elkaar gelijmd, een goede verbinding is hier dus erg belangrijk.
Het beste is om het materiaal iets op te ruwen waar het gelijmd wordt en te verlijmen met een 2K epoxy lak.
Het laatste wat je wilt is dat je schotel los komt op een helling omdat de lijm niet sterk genoeg is.
Er zullen nog wel meer dingen naar voren komen met de bouw maar veel hiervan hangt helaas nog op de ontbrekende onderdelen van de kit.
Ik lees alleen maar bevestigingen en kritiek,van mensen die de Volvo niet hebben gekocht.
Ik lees alleen maar bevestigingen en kritiek,van mensen die de Volvo niet hebben gekocht.