Vaardigheden, tips en weetjes...

Henk,
3 tot 5 seconden, dan wacht ik 3 tot 5 seconden en dan weer 3 tot 5 seconden.
Als je de blokken zelf maakt (ben bezig met die tip te creëeren), dan gebeurt het weleens dat sommige blokken uitelkaar vallen en meestal betekent dat ze niet goed gelijmed waren.

Ik gebruik stevige hout lijm. In de VS is that Titebond III.

Marcus
 
Henk,
3 tot 5 seconden, dan wacht ik 3 tot 5 seconden en dan weer 3 tot 5 seconden.
Als je de blokken zelf maakt (ben bezig met die tip te creëeren), dan gebeurt het weleens dat sommige blokken uitelkaar vallen en meestal betekent dat ze niet goed gelijmed waren.

Ik gebruik stevige hout lijm. In de VS is that Titebond III.

Marcus
Ok, helemaal duidelijk.
 
Gepotdekselde delen:

In de diverse verslagen zie ik dat bij diverse schepen er zogenaamde "gepotdekselde delen" aangebracht worden, vaak ter plaatse van de verschansingen.
Bij de bouw van de Batavia was dit ook het geval en nadat het de eerste keer mis ging heb ik daar het volgende op bedacht:


In excell heb ik wat cellen in diverse hoogtes getekend en uitgeprint, variërend van 7.50 tot 12.00 pixels, en dat 12 rijen hoog met de bovenste rij op 4 mm (deze verandert nl niet.)
upload_2020-11-16_13-46-12.jpg
Aansluitend per spantbeen op de tekening de hoogte ingemeten vanaf het dek, deze hoogte nagemeten in de totale benodigde hoogte van de overeenkomstige excell tabel, uitgeknipt en deze op het betreffende spantbeen gelijmd. (Deze worden naderhand toch verwijderd) Een hele meetklus maar het eindresultaat is dit wel waard.
upload_2020-11-16_13-46-12.jpg
Niet schrikken van de verschillen, het lijkt heel veel maar dat komt goed.......

Hierna is het een fluitje van een cent, elke plank met de bovenzijde gelijk met het streepje aanbrengen, ik deed dit met secondenlijm.

En het eindresultaat mocht er best zijn vond ik.
upload_2020-11-16_13-46-12.jpg
Zowel aan Bak- en Stuurboord zit de verschansing exact gelijk.

PS voor de trouwe volgers van dit forum is dit zeer herkenbaar, dit is nl al in een ander topic beschreven, maar het lijkt me hier in dit topic ook zeer zeker op zijn plaats.
Succes ermee,
Gr Koos
 
Even in het goede topic plaatsen.
Zo werkt tanen:

Eerst moet je een paar stukken eikenbast afsnijden. Geen schors maar bast dus. Een handje vol is genoeg.

Dat gooi je in een klein pannetje met
circa 3cm water er in.
Bekijk bijlage 397109
Breng water met eikenbast aan de kook. Eventueel iets stampen met de vork. Het water met eikenbast krijgt een rode kleur:Bekijk bijlage 397111

Giet het taan-spul door een zeef in een potje.
Bekijk bijlage 397112
Dompel het zeil erin onder en laat het eventueel weken.
Bekijk bijlage 397113
Haal het zeil eruit en laat het drogen. Toch zeker het proberen waard!Bekijk bijlage 397114
De kleuren zijn op de foto slecht te zien.
 
Koos, de planken/strips, maak je daar met dezelfde tabel dan het verloop in? Ik neem tenminste aan dat je niet allemaal strips van dezelfde breedte neemt?
Hans, de planken zijn allemaal van dezelfde breedte, in mijn geval 4mm, een celhoogte van 11,25 levert dan uitgeprint cellen van 3,8 mm hoogte op dus dat gaat dan helemaal goed komen:thumbsup::thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Verjongen van huidgangen bij de boeg;

Via een PB kreeg ik vandaag de vraag hoe je latten moet verjongen en of daar een artikel van bestaat. Wel zover ik weet is zo'n artikel behoudens wat er te zien is in diverse verslagen niet in dit forum aanwezig. Dus vandaar dat ik dit hier nog maar eens uitgebreid laat zien. Tekst betreffende de foto's staat onder elke foto...

Allereerst wil ik nogmaals (ik heb dit al heel wat keertjes aangegeven) laten weten dat op tijd verjongen ten goede komt aan een strakke beplanking van je romp, dus zodra de huidgang niet meer lekker zonder te forceren langs de voorgaande gang wil lopen is het zondermeer hoog tijd om te gaan verjongen! Wat ik hier laat zien, staat niet in de boeken voor zover ik weet, maar is ontstaan uit mijn eigen ervaring. Ik gebruik mijn model waar ik momenteel aan bezig ben, de Willem Barentsz...

JPG_0932_5940_bewerkt-1.jpg

Om het goed te laten zien heb ik een brede blanke lat genomen.
Leg de lat langs de voorgaande lat en pin de lat hier en daar vast, neem een klein beetje over-lengte bij de boeg (max 1 cm) zodat je de lat straks op dat punt na het buigen op maat kan snijden.
Wanneer je nu een vinger op de x legt bij de boeg en je drukt de lat voorzichtig naar de romp toe dan zal je zien dat de lat op een bepaald punt over de voorgaande lat wil gaan liggen, dat punt heb ik op de foto aangegeven met een potlood pijltje op de lat en de rode V. Dit is exact het punt waar je de lat gaat verjongen.

JPG_0934_5941_bewerkt-1.jpg

Leg de lat nu op je snij-mat en markeer met een potlood het midden van de lat aan het uiteinde,

JPG_0935_5942_bewerkt-1.jpg

Met een potlood streep tussen de pijl en het streepje moet nu het zwart gemarkeerde gedeelte worden weggesneden,

JPG_0936_5943_bewerkt-1.jpg

Ik gebruik een stalen liniaal en een scherp hobby-mes om de lat op maat te snijden, het beste leg je onder de te versnijden lat nog een lat van gelijke dikte (X), zodat de liniaal recht op je werkstuk ligt en je daardoor dus i.p.v. schuin, de lat mooi haaks af kan snijden. Snij het hout weg met niet teveel druk op je mes om rafelen en/of splijten te voorkomen, dus je mes een aantal keren langs de snijlijn halen tot het stukje loskomt. (tijdens het snijden voldoende druk uitoefenen op de liniaal zodat deze niet kan verschuiven)

JPG_0937_5944_bewerkt-1.jpg

Wanneer je nu de verjongde lat een 2e keer op je model pint is het mogelijk (meestal) dat er nog een klein kiertje zichtbaar is. Ook hier is het niet verstandig om de lat geforceerd tegen de voorgaande te lijmen. Het kiertje ontstaat omdat de lat kaarsrecht is afgesneden, waardoor er op het punt van de rode V een kleine scherpe hoek ontstaat (respectievelijk een grote hoek). De lat omdraaien hetgeen sommige bouwers doen is géén goede optie, daar kom ik later nog op terug. Altijd dus de versneden kant tegen de voorgaande lat lijmen en niet andersom!!

JPG_0939_5946_bewerkt-1.jpg
Om het kiertje weg te werken schuur je simpelweg de hoek die door het snijden is ontstaan weg bij de rode V met een schuurblokje. niet teveel schuren, maar voorzichtig over ong. de lengte tussen de beide streepjes tot het één geheel word zonder het eerdere hoekje. (zodra het schuurblokje de lat over de hele lengte tussen de streepjes raakt heb je voldoende weggeschuurd.)

JPG_0938_5945_bewerkt-1.jpg

Je zult zien dat de verjongde lat nu messcherp tegen de voorgaande lat komt te liggen zonder dat je ook maar iets moet forceren. Nu is het nog een kwestie van de lat bij de boeg buigen met bij voorkeur een plankenbuiger en de lat aldaar op maat snijden waarna je de huidgang op het model kan lijmen.
Word vervolgt.....
 
Laatst bewerkt:
verjongen latten bij de boeg;

In de vorige post bij de 5e foto geef ik aan dat omdraaien van de lat zodat de onversneden rechte kant van de lat tegen de voorgaande komt te liggen, géén optie is, dit is waarom,
JPG_0940_5947_bewerkt-1.jpg

Indien je de lat omdraait, zodat de rechte kant tegen de voorgaande komt te liggen krijg je wederom een kiertje, (v v v) terwijl het einde van de lat over de voorgaande lat komt te liggen (X) en je dus niet veel opgeschoten bent met het verjongen. Dus een versneden lat niet omdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Piet,

Super (snelle) service
Op de 1e pagina van deze topic staat nog het één en ander over het verjongen van de huidgangen in post 4, ook hoe te handelen wanneer je de huidgang(en) meer moet verjongen dan een halve plankbreedte, wat over het algemeen niet raadzaam is omdat de latten dan in een puntje gaan eindigen.
Het is ook raadzaam om voor iedere volgende lat zoals beschreven in post 108 hierboven even na te gaan of hij wel of niet verjongt dient te worden en daarbij het maximale verjongen tot een halve plankbreedte aan te houden, minder is uiteraard geen punt en kan altijd. Goed kans dat het de 1e paar keren niet echt goed lukt, maar wanneer je dit eenmaal in de vingers hebt, zal je zien dat het netjes beplanken welliswaar wat tijd in beslag neemt, maar het gaat er op die manier wel steeds beter uitzien.

In post 5 is te zien hoe je moet handelen bij het achterschip, waar meestal i.p.v. verjongen enkele 'instekers' worden toegepast, wat niet weg neemt dat ook hier wel eens een lat een beetje verjongt dient te worden.

Als laatste advies; Beplank altijd om en om, dus een lat aan SB, dan een lat aan BB enz. zo krijg je een mooi symmetrisch beplankte romp wat het aanzicht van je model zeker ten goede komt.
 
Update op Post #63

Het plankensnijdertje heb ik aangepast, iedere keer met snijden verdween er een stukje van de onder plank en dit leverde op een gegeven moment slechte snijranden op.
Ik heb mbv de tool voor de dremel om er een bovenfrees van te maken een gleuf uitgesneden en daarin een stukje van een snijmat geplaatst. Probleem opgelost en het snijd ook een stuk beter.
IMG_1126.JPG


IMG_1125.JPG
 
Gisteren zat ik naar een filmpje van een timmerman te kijken op TV, en die maakte gebruik van een zeer handig hulp middeltje voor een liniaal voor precies meten en aftekenen van hout, een schuifmaat maar dan voor een liniaal. Ik vond dit zo verrekte handig dat ik dit besloot na te maken....

Ik had nog een plaatje mdf liggen van 2,5 mm dik waar ik 4 plaatjes van 8 x 3,5 cm heb uitgezaagd, waarna ik op één van de plaatjes de breedte van de liniaal heb afgetekend,
JPG_1088_5995_bewerkt-1.jpg

Vervolgens heb ik de dikte van de liniaal met een vijl uit het plaatje gevijld, dit is een precies werkje omdat de liniaal perfect moet passen,
JPG_1089_5996_bewerkt-1.jpg

regelmatig passen tot je de juiste dikte hebt weggevijld,
JPG_1090_5997_bewerkt-1.jpg

Het schuurstof doe ik altijd in een potje, handig om plamuur op kleur van te maken,
JPG_1091_5998_bewerkt-1.jpg

Vervolgens heb ik de 4 plaatjes op elkaar gelijmd met de gleuf voor de liniaal in het midden,
JPG_1092_5999_bewerkt-1.jpg

Daarna een gaatje geboord in het midden waar precies een boutje door gaat en wat uit gefreesd aan de bovenkant waar dan een moertje in past. Het moertje in het gat gelijmd (gat was een tikkie te groot, met een beetje plamuur opgelost)
JPG_1093_6000_bewerkt-1.jpg

Daarna een boutje erin gedraaid om de liniaal te kunnen vast zetten,
JPG_1094_6001_bewerkt-1.jpg

En het resultaat is een mooi stukje gereedschap om nauwkeurig allerlei zaken precies op te meten of af te tekenen,
JPG_1096_6002_bewerkt-1.jpg
 
Back
Top