Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben het gaan proberen, gewoon omdat het kan :D
    Heb je de boel eenmaal door, staat alles gesteld..
    waarom terugbouwen?

    Bij mij was de voornaamste aanpassing een lichte schaafsessie aan de backplate, om zo de sensor op de kruktap te laten kijken.
    bij een heli heb je de ruimte niet om een nette magneetsensor en zo aan de voorkant van de motor in te bouwen.
    bij mij werkt het met een sensor, die het voorbij komen van de kruktap registreert.

    En zoals vermeld, bougie wisselen en ff afstellen, boel is teruggebouwd.
    ik heb nu 1 blok met de markeringen erop.
    heb zelfs een stroboscoop van brutus overgenomen, zodat ik de tijd kan checken.
    nu weet ik dat alles goed zit, kwestie markeringen in de gaten houden en het werkt.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi, dat is ook zo... Was ik al vergeten.

    Bij de mijne heb ik een klein 3S LiPootje in de handgreep ingebouwd, werkt flitsend (woordgrapje).
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik tape hem aan de buitenkant :D
    Maar het werkt, en dat is wat telt
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    nou als je motor er na ruim 1 seizoen vlieger zo uitziet aan de binnenzijde, een lagere idle te halen is, minder verbruik, en met methanol als brandstof nagenoeg geen powerverlies …… tja dan hoef je er niet lang over na te denken :rolleyes:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sterker nog: een lichte vermogenswinst, ongeveer vergelijkbaar met 5% Nitro.
    Dat is te zeggen: met 0% Nitro en vonkjes draai je ongeveer hetzelfde vermogen als gloeiplug en 5% Nitro.
    Uiteraard heb je met meer nitro ook meer vermogen, maar het grote punt is: sommige motoren hebben Nitro nodig om goed te lopen, en DAT verschijnsel ben je kwijt.

    Een klein instinkertje is dat sommige wedstrijdmotoren, die ontworpen zijn voor nul Nitro, willen met een vonkendoosje nog wel eens "op de gloei" gaan lopen (dan wordt de bougie heet genoeg om de motor met uitgeschakelde ontsteking door te laten lopen), en dan moet je even een extra shim onder de kop leggen. Mijn Rossi's deden dat in het begin.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    En zodra de methanol niet meer te krijgen is dan is er weinig nodig om hem op benzine verder te laten gaan :)
    Nu even bedenken welke als eerste onder het mes mag :p
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe is dat geheel correct.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, mijn motor liep ook nogal eens op gloei..
    een gewone OS 55 HZ. en 5% nitro
    Zal misschien ook komen door de koeling, die in een heli altijd wat minder aanwezig is..
    Wordt de boel zo heet intern, dat het pieletje van de bougie gaat gloeien.
    In mijn geval kon je het ook horen, omdat het geluid van de motor "vlakker" werd.

    Bij de eerste start op vonken viel me op dat de motor veel rauwer, grover klinkt.
    klopt ook wel, je hebt op vonken 1 klap, waar je bij gloei een zachtjes en teder ontbranding hebt.

    Bij mij was het met iridium bougies, en daarna met een tikkie rijker zetten alsnog opgelost.
    1 tik rijker, dan ga je weer naar gloei principes en grote hoeveelheden door de carb heen en zo..
    dat viel reuze mee.
    In mijn geval. op gloei, 8 minuten en je hebt nog een bodempje van de 320 ml hoofdtank aan boord. ik heb nog een header, dus ik heb 400ml totaal
    Op vonk zette ik hem uit op 12 minuten, en had ik nog steeds een paar cm in de tank..
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik heb gewoon de compressie wat verlaagd destijds.
    Hoe dan ook, het is wel van belang, want als de motor doorloopt zonder vonk, betekent dat per definitie dat hij voortijdig ontsteekt, en dat hoeft op zich nog niet zo erg te zijn, maar je weet dan niet meer HOE vroeg hij ontsteekt, en DAT kan wel ernstige gevolgen hebben.
     
  10. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Vandaag weer bezig geweest met de Asp fs 120. Maar nu op benzine gezet ben er nu al gelukkig mee zal proberen de filmpjes er op te krijgen. Wat mij opviel is dat de hoofdnaald maar een paar tandjes open staat. De slijpsessie zal bij deze motor geen overbodige luxe zijn. Maar vind hem al prachtig lopen.
     
  11. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
  12. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
  13. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D dat valt op zich best mee he? En inderdaad, die naald staat echt maar een haartje open.
    Had je de timing al wel naar 28 graden gezet? Isolators al geplaatst?

    We gaan er over pak hem beet twee weken (als ik weer een beetje gesettled ben) wel eens even grondig naar kijken. Hetzij bij jullie, hetzij bij mij, dat maakt mij weinig uit.
    Laat hem eerst maar even een uurtje zo pruttelen (als je dat al niet gedaan hebt, het is ERG verslavend, dat "pielen met motortjes" :D ) zodat alle oude olie er uit is.
    Ik zie dat je de klepsmering ook al aangebracht hebt, prima! Voor het mooie kun je even een pakkinkje snijden, dan blijft de kop wat droger (of je gebruikt een dun randje Loctite 577, beste olie-afdichting die er is).

    Hoe dan ook, komt helemaal goed, ik heb er al eens zo eentje gedaan:

    Zo uit mijn hoofd zat hier een 17 x 6 op, maar dat weet ik niet zeker meer, zou ik even na moeten zoeken.
    Dit was een nagelnieuwe motor, nog nooit gelopen toen ik er mee begon, dus het vermogen was nog wat aan de matige kant.

    Oh, PS: welke mengverhouding gebruik je? 10:1 of 15:1?
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  15. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    :D :D dat valt op zich best mee he? En inderdaad, die naald staat echt maar een haartje open.
    Had je de timing al wel naar 28 graden gezet? Isolators al

    Timing staat op 28 graden voor bdp.

    Isolators voor de gasfabriek ook gedaan.

    Hij wou al bijna met de hand lopen maar moest toch de startmotor er bij pakken.
     
  16. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Doe maar even rustig bij komen Bert maar kom wel naar jou het zij met Colin of alleen . Kan ook door de week kan heel makkelijk vrij nemen. Jij geeft het maar aan. Probleem waar ik woon vinden ze dit echt niet leuk met name me buren. Snap er niks van want wat is er nou leuker om zo,n motor te horen lopen
     
  17. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    uit mijn hoofd zat hier een 17 x 6 op, maar dat weet ik niet zeker meer, zou ik even na moeten zoeken.
    Dit was een nagelnieuwe motor, nog nooit gelopen toen ik er mee begon, dus het vermogen was nog wat aan de matige kant.

    Oh, PS: welke mengverhouding gebruik je? 10:1 of

    Op het filmpje daar ik daar een 14x10 op maar draai met mijn os max fs 120 surpass makkelijk een 15x8 op de thunderbolt. Wel nog methanol.Kwa smering zit ik inderdaad op 15:1 E10 bij de pomp vandaan stuk goedkoper Misschien ken je hem nog wel maar dit is de motor van Arnout muisers uit Amersfoort ging over op morris minimotors daarna nooit meer goed gedraaid bij jou vandaan toendertijd wel zij Arnout. Maar goed dat gaat hij zo weer doen en inderdaad het is al een tijdje een verslaving van me maar wel een hele prettige
     
  18. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Bert zal je even een pb sturen met mijn o6 nr is misschien wat makkelijker afspreken mijn voornaam is trouwens Ruud achternaam had je al gezien denk ik
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan normaliter de hele week, en er kan redelijk onbeperkt getest worden. Desnoods knopen we er een demper achter.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Test...
     

Deel Deze Pagina