Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vroeg me al af, waar gaat dit nu naar toe? Maar Roel zijn verhaal lezende is er toch een heel contrast met een gebroken arm. Beterschap Roel en laten we erop vertrouwen dat er voldoende fout materiaal is verwijderd. Nu maar eens kijken of er iemand nog wat cafépraat heeft. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2024
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.429
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee hoor.
    Hoezo ergens anders? Het is trouwens Berg met een grote Bhu.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.709
    Locatie:
    Salland
    Ach... Berg... Café... Is er verschil?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Tour-de-France veteraan kan je dat verschil PRIMA uitleggen, denk ik zo...
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.312
    Locatie:
    Brugge
    maar de meeste wielerterroristen hebben daar toch moeite mee :beer:
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.809
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Sjemig, druk in het cafe, oude tijden herleven.... eerst even de formaliteiten :bye: @Burp

    Ingewijden weten het maar er is een reden voor een borrel..... meerdere zelfs, borrels dan....

    Sommige (andere) ingewijden weten dat ik al ruim een jaar uit mijn yurt ben getrapt.... door een nieuwe camping eigenaar.... en ja na mij ging het gewoon door met de volgende.... je hoort het in het hele land.
    Al een jaar in een 38 jaar oude caravan van Zweedse origine van ooit groupies van "Kilima Hawai" Google het maar je gaat stuk... enfin... Maar weet sinds eergisteren dat een woonruimte weliswaar oud, ooit bewoond door paters en nonnen, niet geïsoleerd, zonder CV uit de tijd dat napoleon net het land uit was beschikbaar komt.... in het kort een eigen adres en eigen toilet..... klus project van jewelste..... maar groter dan de caravan waar de Labrador instaat is om 3/4 van de beschikbare ruimte weet in te nemen. Daarnaast.... zelfs de gemeente werkt mee..... ik herhaal "werkt mee"....

    Neem de tijd.... en drink er eentje!
     
  7. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.809
    Locatie:
    Eck en Wiel
    En even tussendoor waar is de oude stamtafel gebleven?, en er was iets met de meterkast....

    En waar is de Berg?
     
  8. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Herinnering aan een zeilwedstrijd: geen krick budget zeilwinch gebruiken.
    Rest van de bekabeling ook volledig weggesmolten en daardoor de boot onbestuurbaar geworden.

    Bij normaal varen ging het altijd wel goed of misschien is deze toch iets te licht?

    [​IMG]
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.709
    Locatie:
    Salland
    De vraag stellen is 'm beantwoorden...
     
  10. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Ja het is een 1 meter zeilboot en dit was 1e wedstrijd, duurde zo maar 15 min.

    Ik dacht dat het merk niet goed was maar dit suggereert dat hij echt te slap was terwijl ik daar normaal niets van merkte.
    Zal de specs nog eens zoeken.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kun je iets duidelijker aangeven wat er exact aan bekabeling is weggesmolten? Is er iets klem gelopen of geprobeerd de schoot verder aan te trekken dan mogelijk? Er zit toch aan weerskanten een eindstop in de winch en daar pas je de schootlengte denkelijk op aan. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2024 om 23:17
  12. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Dit is de binnenkant van de servo, zeg maar wat er stuk ging .
    volgens mij kan hij gewoon tot zijn eindpunt draaien.[​IMG]
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, dat kon hij! In elke servo of zeilwinch zit een eindstop. Die wordt bepaald door de pulslengte en de stand van de potmeter in de servo of winch. Op dat punt stopt de motor met draaien. Maar als je voor dit punt de boel blokkeert dan blijft er stroom op de motor staan. Dan kunnen er 3 dingen gebeuren. De wikkeling van de motor brandt door, de eindtrap van de elektronica in de winch begeeft het, of er ontstaat zoveel warmte dat de boel smelt. Zo te zien is dat laatste gebeurd. Even een voorbeeld uit eigen ervaring. Bij mijn sleepboot liep de stuurservo klem eer die de eindstand had bereikt. Daardoor bleef de servo 0,8 A trekken. Voor even kan dat geen kwaad, maar als dat langer duurt ontstaat er warmte met uiteindelijk schade.
    Gelukkig zit er in mijn sleepboot een volt en ampèremeter en zag ik gelijk dat er iets niet klopte. Daarom de slag van de servo iets verminderd door het signaal in de zender aan te passen.
    Mijn conclusie is dat jouw zeilwinch is overleden omdat de boel blokkeerde eer de eindstand was bereikt. Als je de oorzaak daarvan niet wegneemt dan gaat je volgende zeilwinch ook naar de eeuwige jachtvelden. Om dat te voorkomen zijn er twee mogelijkheden. Of je laat na het strak halen van de schoot deze een heel klein beetje teruglopen. Beter is om de schootlengte zo aan te passen dat de winch net de eindstand kan bereiken en de motor laat stoppen. Mocht Pompebled dit lezen dan ben ik benieuwd naar zijn commentaar. Gr. Klaas.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.429
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Kan het niet zijn dat er teveel wind in het zeil zat en de servo niet sterk genoeg om de boel tegen te houden.
    Gevolg dat deze zich continu bij regelt en daardoor te warm wordt en smelt.
    bij wedstrijdvaren wil je namelijk je zeil continu lekker strak hebben staan terwijl als je recreatief aan het zeilen bent het allemaal niet zo snel hoeft en je regelmatig de servo al eens naar neutraal laat lopen ( zo kan hij even rusten zeg maar)
     
  15. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Misschien een combinatie van allebei in ieder geval had ik er voorheen geen last van. Een zwaardere servo lijkt mij wel handiger.
    Doordat hij zo zwart is kan ik lastig zien wat het was.

    Leek me leuke foto van wat mogelijk is met een servotje en de complete accu folie was weggesmolten inclusief de servo kabel zag er zo uit:

    [​IMG]

    Ik heb weleens een doorgebrande regelaar gehad maar met een servo had ik dit niet verwacht.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2024 om 16:32
  16. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik vind dit best wel indrukwekkend.
    En dat komt door???
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Oostvoorne
    En kom ik er na wat testjes achter dat ik het toch mis had. Test opstelling gemaakt met een regelbare voeding op 5 Volt, Daaraan een servotester met een MPX servo. Geblokkeerd trok die 800 mA. Vanuit de eindstanden, waar er geen stroom liep de servo-arm geprobeerd te bewegen. Ook dan liep de stroom (om te corrigeren op) tot 800 mA. Vanuit de middenstand hetzelfde beeld. Dus mijn bewering van een paar postings terug kan bij het grof-vuil. Ook bij een sterkere zeilwinch zal er bij kracht op de trommel van de schoot stroom blijven lopen, tenzij er op het eind een wormoverbrenging in zit. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2024 om 19:36
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  18. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    geen idee ik ga nu maar een duurdere servo kopen.

    Auto stonk vervolgens ook naar verbrande elektra.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Oostvoorne
    Of kijk eens naar de schootvoering. Geen idee hoeveel lengte de grootschoot nodig heeft. maar als de lier een verdubbeling aankan zakt je stroom aanmerkelijk en ook de ontwikkelde warmte. Ken verder de layout van de schootvoering niet. En als de fok ook op dezelfde lier werkt moet dat ook corresponderen natuurlijk. 14 jaar geleden fikte een aandrijfmotor in mijn sleepboot uit. Bij het openen van de opbouw ruik ik de brandlucht nog steeds lichtelijk. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina