Ja, dat kon hij! In elke servo of zeilwinch zit een eindstop. Die wordt bepaald door de pulslengte en de stand van de potmeter in de servo of winch. Op dat punt stopt de motor met draaien. Maar als je voor dit punt de boel blokkeert dan blijft er stroom op de motor staan. Dan kunnen er 3 dingen gebeuren. De wikkeling van de motor brandt door, de eindtrap van de elektronica in de winch begeeft het, of er ontstaat zoveel warmte dat de boel smelt. Zo te zien is dat laatste gebeurd. Even een voorbeeld uit eigen ervaring. Bij mijn sleepboot liep de stuurservo klem eer die de eindstand had bereikt. Daardoor bleef de servo 0,8 A trekken. Voor even kan dat geen kwaad, maar als dat langer duurt ontstaat er warmte met uiteindelijk schade.
Gelukkig zit er in mijn sleepboot een volt en ampèremeter en zag ik gelijk dat er iets niet klopte. Daarom de slag van de servo iets verminderd door het signaal in de zender aan te passen.
Mijn conclusie is dat jouw zeilwinch is overleden omdat de boel blokkeerde eer de eindstand was bereikt. Als je de oorzaak daarvan niet wegneemt dan gaat je volgende zeilwinch ook naar de eeuwige jachtvelden. Om dat te voorkomen zijn er twee mogelijkheden. Of je laat na het strak halen van de schoot deze een heel klein beetje teruglopen. Beter is om de schootlengte zo aan te passen dat de winch net de eindstand kan bereiken en de motor laat stoppen. Mocht Pompebled dit lezen dan ben ik benieuwd naar zijn commentaar. Gr. Klaas.