Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heb al een jaar of 15 een CPAP apparaat. Wel een apart gevoel als de stroom opeens uitvalt. Verder een prima ding. Lekker stil en geen display dat licht geeft. Dooft 20 seconden na het opstarten. Vanwege de baard voorzien van een neusmasker. Gr. Klaas.

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  2. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Van zombie naar mens met dat apparaat.

3. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    We zijn de enigen niet Menno! Maar het kostte wel wat moeite om te accepteren dat er iets moest gebeuren. En helaas was de medische support in de eerste fase niet optimaal. Dat het ook anders kon kwam ik pas later achter. Gelukkig wel! Maar dat valt buiten dit bestek. Gr. Klaas.

Jinny en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  4. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Mijn lief heeft ook zo een ding met neusmasker Klaas, en je kent haar, die heeft zeker geen baard.

5. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Als ze er maar baat bij heeft Jinny! En dat jij verschoont blijft van gesnurk. Zelf kan ik me goed afsluiten voor dingen waarop ik geen grip heb, maar kan me indenken dat snurken van een bedgenoot knap hinderlijk kan zijn. Mooi dat het is opgelost. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  6. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Dat heeft ze zeker, en ook ik sluit me wel af voor het gesnurk, daar had -ik- geen last van.
    Maar ik heb mijn lief terug....
    En dat is ook wat waard.

7. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Ik heb wel meegemaakt dat ik de volgende dag klachten kreeg van de persoon in de hut naast mij....

Herby63 en Jinny vinden dit leuk.
  8. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Och, dat is ons ook wel eens gebeurd op een camping.
    Vrienden dachten aan onze kant vd boerencamping hun tent op te zetten, hebben een hele nacht niet geslapen vanwege het lawaai van mijn lief....

9. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Maar tenten zijn niet geluidswerend gebouwd.
    Hutjes op schepen wel...

Herby63 vindt dit leuk.
  10. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou... daar valt ook wel wat over te discussieëren... Ik heb op schepen gevaren waar het telefoonsysteem er voor spek en bonen hing want je kon gewoon zó ook wel met elkaar praten... En dan bedoel ik "gewoon praten", niet eens roepen, schreeuwen of enige stemverheffing... En de deo na het douchen, of de peuk bij de koffie rook je ook dwars door de schotten heen...

11. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Maar dat moet dan op oudere schepen geweest zijn.
    Op moderne schepen staat bij de proefvaart gewoon een meneer met een geluidsmeter in de hand en dan mag het van buitenaf komende geluid niet meer zijn dan zoveel dB. (weet zo niet meer hoeveel. Zo uit mijn -niet al te beste- geheugen: 85 dB)
    Dat geldt ook voor het geluid van de hoofdmotor of, als je de pech hebt naast de dayroom of kombuis te liggen, de geluiden die daaruit kunnen komen.

12. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Hmm, schip waar ik het meest op verblijf, bouwjaar ergens 2003 of zo, daar zijn de hutten ook dusdanig dat je je collega gewoon door de wanden heen hoort.
    En zo best zijn mijn oren ook weer niet (meer)
    Sterker, de kettingen waarmee trailers op het hoofddek vastgezet worden (recht onder het huttendek) hoor je of ze het op de vloer naast je bed storten...

13. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Ik weet niet van wanneer deze regels zijn.
    Ik hoorde ervan tijdens een proefvaart van Arklow Shipping (weet zo niet meer welke precies) waar we met de school bij mochten zijn.
    Dat moet ergens rond 2017 ofzo geweest zijn.

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    De laatste keer dat we met de ferry naar Zweden gingen werd er onder onze hut gefeest en stond de muziek daar zo hard dat je onze vloer voelde trillen. Dus de lorren weer aan en naar de feesttent met het verzoek of het iets zachter kon. De bandleider beriep zich op zijn contract en dat hij tot 01:30 op hetzelfde niveau door zou gaan. Dus andere richting gestuurd en op naar de meneer die de hutten verdeelde. Hem gevraagd om mee te gaan naar het feest en te dobbelen wie de stekker uit de muziekdoos zou trekken. Daar had hij geen zin in, maar we kregen wel een andere en rustiger hut toebedeeld. Alle partijen weer blij en wij lekker geslapen. Trouwens, toen wij nog voeren en het werd nachtwerk "deed" ik het IJsselmeer en de stuurman Friesland. Ging ik op de bank een dutje doen. Maar als ik in slaap val gaat eerst mijn gehoor weg en daarna de rest van de zintuigen. Dus schrok ik een paar maal wakker omdat ik de motor niet meer hoorde. Op een of andere manier sta je als eindverantwoordelijke toch op scherp. Aan de wal werd het een heel ander leven. Haast niet voor te stellen dat het inmiddels meer dan een halve eeuw is geleden. Gr. Klaas.

Jan Walpot en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  15. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat is "ouder"... Cliff was van 2002, Coastal van 2000. Zusterschepen. Lawaai in de accomodatie zal bij nieuwbouw ongetwijfeld binnen de normen gevallen zijn, maar de Cliff had op een gegeven moment door een uitgestelde dokking een dusdanige baard hangen dat ze bijna 1,5 knoop snelheid kwijt was. Als je dan met een verstelbare en automatisch afregelende schroef toch volle kracht blijft draaien, dan begon de boel zodanig te rammelen dat we in de messroom gewoon rond de 90 dB maten (in de inventaris van de helischool bevind zich een dB meter die destijds nog binnen calibratie was).

Maar die dB metingen tijdens de proefvaart, die zeggen weinig, want gebruikelijk propt het werfpersoneel wat met de proefvaart meegaat, OVERAL bierviltjes en oude lappen tussen om rammelen en ratelen te voorkomen tijdens de geluidsmeting.

En ik heb drie nieuwbouwschepen uitgehaald, achtergrondgeluid (alles ten gevolge van voortstuwing en ventilatie etc) wordt gemeten, maar geloof me, geluidsbronnen in aangrenzende ruimten (muziek of gepraat in de ene hut, en dan meten in de hutten er naast) heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij messrooms of kombuizen. Dat is een leuk verhaaltje voor "kijk ons eens aan de eisen voldoen" maar in de praktijk veegt iedere scheepsbouwer daar toch wel heel erg zijn reet mee af.

Op de JO Ask (1997) en JO Eik (1998) stonden de powerpacks voor de ladingpompen recht onder de officierenmess, en die hebben gegarandeerd NIET op vermogen gedraaid tijdens die metingen, want het was er niet te harden als de lading of ballastpompen draaiden.

Bootjebouwer 2 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  16. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    22 september is het bij B.MSA te doen op de zwemdock van wilhelm tell in opglabbeek .Hoeverweg 87 .
    gratis deel name ;voor de rest is alles voor zien zoals stroom ;toiletten en eten kan men daar ter plaatse bekomen .

Bekijk bijlage 592370
    er is ook voor de kinderen een speel tuin dus ook plezier voor de kleintjes

hopelijk tot dan
    gr raf

Herby63 vindt dit leuk.
  17. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
  18. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    vandaag een beetje varen op de vijver aan de dieplaan in genk
    hopelijk houden we het droog

gr raf

19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Vandaag mijn tankertje aan de werf gehad om de schroefas te trekken en uierzalf aan te vullen. Is nu klaar voor de winterslaap. De andere schepen zijn ook uitgevaren. 14 dagen geleden brak mijn vrouw bij een val haar rechter bovenarm net onder de schouder. Breuk gelukkig niet verschoven en nu voor een periode van 6 weken de arm in een sling. Daarna fysio. Inmiddels de lift al 3 weken defect en dan valt het tegen voor haar om naar de 3e etage te klauteren. Hopen dat de lift het op korte termijn weer beschikbaar komt. Werd gekeurd door het Liftinstituut en bij de laatste test (valbeveiliging) sloeg de boel vast. Ben wel eens vrolijker geweest, maar sakkeren helpt ook niet. Gr. Klaas.

20. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Beterschap voor je vrouw klaas! Lift stuk is erg vervelend op je oude dag, hopelijk weer snel gemaakt.
    Grt peter

Deel Deze Pagina