Maar dat moet dan op oudere schepen geweest zijn.
Wat is "ouder"... Cliff was van 2002, Coastal van 2000. Zusterschepen. Lawaai in de accomodatie zal bij nieuwbouw ongetwijfeld binnen de normen gevallen zijn, maar de Cliff had op een gegeven moment door een uitgestelde dokking een dusdanige baard hangen dat ze bijna 1,5 knoop snelheid kwijt was. Als je dan met een verstelbare en automatisch afregelende schroef toch volle kracht blijft draaien, dan begon de boel zodanig te rammelen dat we in de messroom gewoon rond de 90 dB maten (in de inventaris van de helischool bevind zich een dB meter die destijds nog binnen calibratie was).
Maar die dB metingen tijdens de proefvaart, die zeggen weinig, want gebruikelijk propt het werfpersoneel wat met de proefvaart meegaat, OVERAL bierviltjes en oude lappen tussen om rammelen en ratelen te voorkomen tijdens de geluidsmeting.
En ik heb drie nieuwbouwschepen uitgehaald, achtergrondgeluid (alles ten gevolge van voortstuwing en ventilatie etc) wordt gemeten, maar geloof me, geluidsbronnen in aangrenzende ruimten (muziek of gepraat in de ene hut, en dan meten in de hutten er naast) heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij messrooms of kombuizen. Dat is een leuk verhaaltje voor "kijk ons eens aan de eisen voldoen" maar in de praktijk veegt iedere scheepsbouwer daar toch wel heel erg zijn reet mee af.
Op de JO Ask (1997) en JO Eik (1998) stonden de powerpacks voor de ladingpompen recht onder de officierenmess, en die hebben gegarandeerd NIET op vermogen gedraaid tijdens die metingen, want het was er niet te harden als de lading of ballastpompen draaiden.