steam launch

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Martin7876AA, 26 okt 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die zit er wel, hoor: Als je goed kijkt zie je naast de verdeelleiding die van de bovenkant d schuifkasten in komt, óók zo'n verdeler op halve hoogte van de verdeelkasten aan de achterkant...
     
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.352
    Locatie:
    Giessenburg
    De verdeelleiding zie ik wel maar ik kan niet goed zien hoe de leidingen aangesloten zitten.
    De machine is met de hand te draaien en als ik het goed lees gaat dat ook niet erg zwaar.
    Met 3 bar druk zou de machine naar mijn mening dan moeten draaien of toch zeker de neiging daartoe vertonen.

    Groet, Jan.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou je wel denken, ja...

    Mischien staan de excenters niet op de juist hoek, of is de hoogte van de schuiven verkeerd afgsteld?
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    vandaag begonnen met Take 2 zoals men dat zeg.
    via mp een compressor aangeschaft (was niet al te duur)
    machientje aan gesloten en langzaam de lucht aan gevoerd en ja o.3 bar luchtdruk begon deze te draaien!
    druk langzaam op gevoerd naar 3 bar en het draaide nog redelijk hard.
    lucht aan gesloten op de andere manifold en nu draaide het de andere kant op!
    so far so good. zou je zeggen. maar nu alles aan gesloten via de omkeer klep.
    intern toch wel veel lucht verlies je hoorde het sissen. Het toerental was ook aanzienlijk lager.
    Dus hier mankeert wel wat aan , ( via Chinese site verkregen)
    echter maak ik hier denk ik een denk foutje want de pers lucht is natuurlijk steen koud.
    misschien als alles 100 graden is veranderd dit misschien wel wie weet dit.
    ik heb ondertussen alle stoom leidingen vervangen van 3mm naar 4mm (5/32).
    zilver solderen gaat me steeds beter af , via een vriend van de modelbouw vereniging
    een klein gas setje gehad (9industrieel geen hobby spul)met echt zilver draad en flux , en een halve dag oefenen.
    goed opletten was de grootste les hier in .
    gr Martin
     
    ozy, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zijn hele knappe waardes voor een nieuwe machine die nog moet inlopen.
    Ik zie dat maar heel zelden, eigenlijk, dat dit soort kleppen "dicht trekken" op temperatuur. Denkfout is het niet, maar het is niet iets waar je van uit kunt gaan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.247
    Locatie:
    Geldrop
    Mijn ervaring is, als het op lucht al lekt, wordt het met stoom niet beter.

    Kun je wat foto`s posten van die omkeerklep als je die los hebt ?
    Want zo`n ding zelf maken is niet zo heel moeilijk, voor mijn V2 machine heb ik hem ook zelf gemaakt.
     
  7. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    [​IMG]
    dit is de gebruikte omkeer klep vanmiddag weer gebruikt verbindingen alle maal dicht (zeepsop test en perslucht
    verlies is ongeveer 0,6 bar niet best zou ik zeggen. welke gebruikt u dan
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het drukverschil hangt natuurlijk af van hoeveel je er per minuut doorheen probeert te persen, en in dat opzicht gedraagt stoom zich ook heel anders als lucht qua expansie.

    Maar mischien zit er wel een obstructie in, in de aansluitnippels of zo?
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.247
    Locatie:
    Geldrop
    In de basis zo als deze, maar dan lijkende op die van U.
    omkeerklep.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    John, een interessante omkeerinrichting. Kun je ook aangeven welke aansluitingen voor wat is?
    Misschien een schematisch schetsje erbij met een machine.
    alvast bedankt gr. René
     
  11. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    daar ben ik ook benieuwd na en de maten want ruimte is beperkt
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.247
    Locatie:
    Geldrop
    Ok, net even naar de schuurgegaan om mijn eigen omkeerklepje op de foto te zetten.
    IMG20241114153437.jpg IMG20241114153518.jpg
    Ik heb als "huis" een stukje messing rond 18 - 20 genomen, deze is 10mm dik.
    Op de kopse kant 4 gaten boren (bij mij rond 2) circa 5mm diep, in het hart een draadgat van m3.
    Rondom 4 gaten boren die uitkomen in de net geboorde gaten, ik heb er draadnippels ingesoldeerd tbv de leidingen.

    Dan het dekseltje, dit is circa 2mm groter dan de overhoekse maten van de gaten in de kopse kant van het huis, dit geeft wat afdichtvlak.
    Frees nu met een 2mm freesje 2 radiussen die tegenover elkaar liggen, pakweg 1,5mm diep.
    Slijp nu de 2 delen op elkaar in met wat schuurpasta en koperpoets, dit zorgt voor de stoomdichte afsluiting tussen de delen.
    Als laatste een m3 schroefje van circa 20 - 25mm lang en een sterk drukveertje.
    Het ziet en werkt precies zoals het "chineese" omkeerventiel, alleen denk ik dat dit chineese ventiel intern nogal wat lekkage tussen de kanalen heeft, en dat de stoommachine daarom zo slecht presteert met dat ding er tussen.
    Bij mij werkt het prima, ik kan de snelheid en draairichting prima regelen.

    Voorde duidelijkheid, zoals op de foto van de machine te zien is:
    Links komt de stoom binnen vanaf de ketel.
    Rechts is de afvoer vande stoom.
    onder en boven gaan naar de stoompoorten van de cilinders.
    Zet je de regelschuif "in het midden" dan is er geen van de 4 aansluitingen doorverbonden, stilstand machine.
    beweeg je de regelschuif (schijf misschien beter) naar voren, dan afhankelijk hoe de halve maantjes zich verhouden tot de poorten, wordt de stoom naar de bovenste aansluiting geleid, de onderste poort wordt dan verbonden met de uitlaat.
    Draai je de regelschijf de andere kant op dan gebeurt dit precies andersom, Onderste krijgt stoom, bovenste wordt uitlaat.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2024
    ozy, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  13. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    volgend vraagje
    ik heb een ketel van Regner tis de kompact
    staat op de beschrijving inhoud 320 ml
    echter als ik 70%nvulling heb dan is dit ongeveer 240ml
    vullen via de daarvoor bestemde opening doe ik met een 60ml injectie spuit.
    4x vullen hiermee zit ik op 240ml.
    kijk ik naar het kijkglas is deze slechts 5mm van de onderzijde.
    kan ik de ketel vullen tot hij overloopt dit op meten in ml en dan de 70% berekenen.
    of via de som van 1/4 pi x D x H (0,785 x 85 x 120mm) en daarvan 70%
    want met die 320ml staat het peil nog laag of hoor dit zo
    gr Martin
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het een staande ketel is, is een paar mm onder de bovenkant van het peilglas goed.
    Als het en liggende ketel is, beter niet te ver boven het midden van het peilglas vullen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Het is maar een idee en ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar....
    Zou het zo kunnen zijn dat die 320ml de "bruikbare" hoeveelheid water is? Je mag het waterniveau niveau nooit te laag laten worden maar het mag ook niet te hoog zijn. Als de ketel hij "vol" is kan er in werkelijkheid nog meer in. Als je 320ml van de inhoud hebt gebruikt is de ketel vanuit het oogpunt van de veiligheid "leeg". In werkelijkheid zit er dan nog steeds water in maar dat kan je niet gebruiken zonder dat de ketel beschadigd raak en in het ergste geval zelfs ploft.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.247
    Locatie:
    Geldrop
    Even de foto`s bekeken, U heeft de liggende ketel uit de Regner Easyline.
    In dat geval, de ketel met de hand tot 3/4 peilglas vullen, niets aan rekenen, door de uitzetting van het water zal het niveau in het peilglas nog wat omhoog komen tijdens het opstoken.
    Ik snap zowiwzo niet waar die 70% regel vandaan komt als het op het waterniveau van een ketel aan komt.
    Het peilglas is volgens mij leidend, dus zorg dat je altijd water in je glas ziet, bij hoog niveau, en bij laag niveau.

    voor het vullen van gastankjes kan ik met wel weer vinden in die 70% regel, daar weet Brutus weer veel vanaf.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Hoewel in "groot stoom" te lage waterstand een absolute no-no is, is het in modelstoom en in het bijzonder de kleine keteltjes met kleine branders eigenlijk geen echt probleem: de hoeveelheid warmte die nodig is om de solderingen te beschadigen, die kan de ketelbrander eigenlijk niet leveren, en de afmetingen en materiaalkeuzes zijn zodanig dat lokale oververhitting, wat het grote probleem is bij "grootstoom", in kleine keteltjes niet echt een rol speelt.

    Begrijp me niet verkeerd: te laag waterpeil is absoluut onwenselijk, maar het is niet het doodvonnis o.i.d.

    Dat dacht ik tot vrij recent overigens ook nog hoor, dat dat absoluut rampzalig zou zijn, maar er blijkt vrij veel te kunnen.

    Het enige probleem met een "te volle" ketel is dat er erg veel water met de stoom meekomt. Water doet niks in de machine behalve vervelend wezen en afremmen, maar je moet dat water wél allemaal verwarmen. Dus méér vuur voor minder vermogen/slecht lopende machine.

    Helaas valt dat met die peilglazen weer behoorlijk tegen, het valt me op dat er vaak "standaard glazen" gebruikt worden, zonder markeringen. Je kunt er niet van uitgaan.
    Bij mijn eigen Chinese keteltje is "bovenin het glas" duidelijk VEEL te vol, en onderin het glas is de bovenkant van de vuurgang al min of meer droog.
    Ik durf werkelijk niet te zeggen of Regner dat beter doet, maar ik betwijfel het.
    Ik ben nog maar heel kort in de modelstoom actief, en zonder Regner te kort te willen doen (het is een goed bedrijf met uitstekende service en omgang met klanten), heb ik al wel gemerkt dat Regner bepaald geen garantie voor topkwaliteit is. Sommige artikelen zijn geweldig, sommige zijn gewoon ronduit Kaa...

    Gastankjes: als je dampgas stookt is 80% echt de bovengrens in verband met klotsende vloeistof in de gastank, als je vloeibaar gas stookt kun je theoretisch min of meer "vol", al raad ik dat niet aan.
    Ik hou zelf ongeveer 90% aan (65 gram in een tank van 70 gram), daarmee heb ik ongeveer 10 ml "uitzetting". Dat is meer dan voldoende, want de tank warmt pas op als er stoom is, en ik ben al een ml of 10 kwijt aan het opstoken.

    Dat klotsen, dat is NIET vanwege varen en dat een boot beweegt of schommelt, maar púúr wanneer je bijvoorbeeld tijdens het opstoken, als de tank nog relatief vol zit, je boot op moet pakken en verplaatsen.
    Dat is bij mij een keer misgegaan (gelukkig met goede afloop) en dat wil je echt niet voor de lol meemaken.

    Voor wat betreft, hoe je die vulling bepaalt: Je mag er ruwweg vanuit gaan dat LPG ongeveer 0,5 gram per ml weegt. Weet je het volume van je gastank, dan weet je dus hoeveel gram er maximaal in past.
    Volume gastank bepalen doe ik met gedestilleerd water: Afsluiter of vuldop verwijderen, lege tank wegen, vullen met water, nogmaals wegen.
    Na afloop tankje een paar uur op de kachel leggen om te drogen, en weer dicht maken.
    Gewicht lege tankje (compleet met afsluiter en vulventiel) bepalen, en ergens opschrijven. Tankje vullen met een weegschaaltje er bij (je hebt al hele leuke kleine weegschaaltjes voor plm 10 Euro bij Bol.com). Zo doe ik het.
    Mijn tankje is 135~140 ml, past dus nét geen 70 gram gas in op 100%. Bij dampfase stook is 60 gram de max voor mij, bij vloeistoffase is 65 gram de max.

    Qua vullen: het enige wat nodig is om gas in dat tankje te krijgen, is dat de fles minimaal dezelfde temperatuur, zo niet een tikkeltje warmer is dan het tankje, en dan loopt het gas er op zwaartekracht vanzelf in. Gaat niet hard, minder dan een gram per seconde, maar het loopt wel door. Je hoort dan een zacht sissen/ruisen IN de fles. 10 sec vullen, wegen, 10 sec vullen, wegen, etc etc.
    Uiteraard heb je daar wel een losliggend tankje voor nodig.
    Is je tankje vast ingebouwd, dan wordt dat een stuk lastiger. Je kunt de fles wegen voor en na het vullen, maar je weet nooit hoeveel er weglekt, dus je weet ook nooit exact wat er in de tank terecht komt...
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2024
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb een kleine Saito stoommachine. Een 4 cilinder V stoommotortje met een ketel. Door die ketel loopt een "vuurgang" met een aantal, 3 of 4, dwars erdoor lopende pijpjes. De brander is een spiritus vergasser die een bepaald niet misselijke vlam geeft.
    In de handleiding staat duidelijk dat de vuurgang nooit droog mag komen te staan want de vuurgang en de pijpjes kunnen daar door kapot gaan. De vergasser wordt gevuld met spiritus en de ketel tot maximum met water. Als ik dan de brander ontsteek en de ketel opwarm zal de spiritus op zijn net voordat het water te laag gaat worden. Dat is dus een ingebouwde veiligheid.
    Er kleeft één nadeel aan spiritus, er blijft blauwe kleurstof achter op de brander en in de spiritustank. Wanneer ik hem een volgende keer opstook denk ik dat ik bio-ethanol ga gebruiken, daar zit geen kleurstof in.
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is natuurlijk nogal wiedus, de fabrikant zal nooit zeggen "doe maar, daar kan ie wel tegen" want dan zetten ze de deur open voor garantiegevalletjes. Dus zeggen ze dat dat niet mag, en zijn daarmee een heleboel garantiegevallen af te ketsen.
    Broerlief heeft ooit Krauser koffers plus bijbehorend rek op zijn motorfiets gemonteerd, daarvan stond ook in het boekje dat je er niet harder dan 130 km/u me mocht rijden. Zou een mooie boel zijn als dergelijke koffers er daadwerkelijk bij 135 km/u af zouden vallen, toch?

    Nogmaals, ik raad het NIET aan.... Het is absoluut mogelijk om je ketel te beschadigen met een droogkoker, maar het is niet een rotsvast gegeven dat het ook daadwerkelijk gebeurt...
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.352
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Ernst, toen ik mijn stoomplant nog regelmatig opstookte gebruikte ik blanke spiritus.
    Dat is in Duitsland verkrijgbaar in de supermarkt.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina