En de eerste log data van de Nogravity. Weinig thermische activiteit maar toch een paar leuke vluchtjes. Ook uiteraard bezig met de diverse afstellingen van de kist. Is al aardig op orde. Ben alleen nog aan het stoeien met de V-staart afstelling voor rudder. Kan mij van vroeger heinneren dat de "down" kant altijd minder uitslag moet hebben dan de "up" kant. Ik zie bij adviezen over de afstelling bij een Xplorer V dat het juist andersom is. Wie kan mij helpen voor het juiste advies?
Daar moet je kijken naar wat je model doet als je richting geeft en daar de differentiatie op de staart op aanpassen. Ik moest bij mijn Orca 25% meer down dan up geven omdat hij met symmetrische uitslagen zijn neusje omhoog stak bij richting geven
Op het gevaar af jullie te vervelen maar onderstaand logje vond ik toch een afspiegeling van een mooie ervaring. Geprobeerd niet te hoog te starten, maar moest wel boven de bomenrij vliegen om niet teveel in de turbulentie te komen. Kon een voorzichtige bel oppakken die al vrij snel niet meer zo voorzichtig was. Meer dan 2 mtr/sec en het was nog uitdagend om binnen de 10 min. te landen. Langdurig met vol kleppen en kist op de neus. Kwam langzaam naar beneden. De wind stak op tijdens de landing, niet op de stip..... nog veel te oefenen. Bij hogere snelheid en windvlagen zijn de slappe tippen wel een uitdaging, het geheel kan heftig gaan flutteren onder omstandigheden. Heb nog wel wat te doen. Maar alle ervaringen kan ik meenemen naar het nieuwe ontwerp. Vraag mij wel af of ik met deze spanwijdte en de dunne tipprofielen het voor elkaar kan krijgen om in houtbouw een goed vliegende F5J kist te krijgen. En binnen de gestelde gewicht grenzen (1400-1500g). Nog denkwerk genoeg.
Windfinder gaf aan dat het vanmiddag zonnig zou zijn in Soest. Weinig wind, goed om de aanpassingen vd vleugel uit te proberen. De D-Box van het middendeel voorzien van 2 lagen 25 gr glasdoek (45 gr) om de torsiestijfheid verder te verbeteren. Totaal gewicht nu net onder de 1600 gr. Niet heel slecht. Vleugel is niet meer moeders mooiste maar dat geeft niet. Nieuw bouwpakket is in de maak. Onderweg naar Soest bleef het echter donker en grijs. Waar is die zon dan? Op plaatselijk weerbericht en weer&radar geen zon te bekennen. Een verstandige keuze was om thuis te blijven en een ander moment af te wachten. Blijkbaar ben ik niet zo van de verstandige keuzes.... Aangekomen in Soest zowaar ongeveer 10 seconden iets van blauwe lucht gezien. Bij de eerste start vanaf het kletsnatte veld na 20 seconden motor looptijd al in de wolken. Snel motor uit en snelheid maken om de torsiestijfheid te beoordelen. Dat zag er goed uit. Uit 1 accu lading 3 korte vluchtjes gemaakt en zowaar in een nulletje kunnen draaien. Ik wordt steeds meer vriendjes met deze kist! Klaar voor de Snert wedstrijd.
Hoi, Met dit druilerige weer mooi tijd om wat onderzoek te doen. Mijn motor setup is een Xpower light 1480 RPM, 3S en 10x5 CM prop. De regelaar is een een YGE die begrensd is op 35A. Ik heb destijds een Watt meter gekocht om het motor vermogen te meten. Een eerste meting bij MVC Otto liet namelijk zien dat met een 11x6 prop het Amperage boven de 45 uitkwam. Beetje hoog voor een 35A regelaar. Ik vlieg nu met een 10x5 prop en wilde met de begrensde regelaar nogmaals de 11x6 testen. Tot mijn verbazing trok deze minder ampère en dus een lager vermogen? Ik had verwacht dat de motor nu 35A zou trekken (max regelaar), maar dat was minder en ook minder dan die met de 10x5? Ik heb alle lipo's gecontroleerd, geen probleem mee. Ik snap niet hoe dit kan. Iemand een idee? Het plan is nu om te proberen de max A zo af te stellen dat ik met een 11x6 ongeveer 400 Watt krijg, dus ca. 38A. Ik verwacht dat de regelaar dit kan hebben. Eens? Tabel van metingen;
Ik ga ervan uit dat je het hebt over één regelaar waarbij de begrenzing op 35 resp 60 A staat. Mijn idee is dat de motor op 10x5 met de begrenzing op 60A gewoon goed onbegrenst draait Met een begernzing op 35A zal de piekstroom worden begrenst op deze waarde, maar de gemiddelde stroom is wat lager. Dit lijkt me volkomen logiesch. Bij de 11x6 prop is met de 60A ingesteld de stroom met 47A lager dan de begrenzing, de regelaar werkt als zijnde onbegrenst. Met de begrenzing op 35A zal de piekstroom eerder worden afgekapt waardoor de gemiddelde stroom verder onder de ingestelde 35A zal komen. Daardoor komt het uiteindelijk vermogen lager uit dan bij de begrenste 10x5. Je kunt de 35 A regelaar trouwens met een gerust hart iets overbelasten wanneer je niet te lang test. In de lucht zal de stroom ook nog teruglopen. Met die prop kan je de begrenzing weglaten. Zeker met inschakeltijden die onder de 30 sec blijft. In het F5B gebeuren waarbij de inschakeltijden niet boven de 3 sec komen, maar wel elke 20 sec. terugkomen, is het normaal een 150A regelaar tot 300A te gebruiken.
De YGE 35 mag je 10sec lang op 45A belasten. Je vliegt nooit zo lang vol gas, daarbij zijn je meet waardes op de grond en in de lucht niet het zelfde. In de lucht neemt je A af, je kan dit alleen goed meten als je iets van telemetrie hebt en je de spanning en A live kan zien. Je meet waardes in je tabel zijn niet met volle accu’s… De motor kan een 11x6 prop hebben en zal gemiddeld 37A trekken volgens de specs. Heb je naast de YGE 35 Esc ook een 60? Snap het niet helemaal uit je bovenstaande verhaal.
Klopt Rick, betreft 1 regelaar die ik op verschillende grenswaardes heb ingesteld en met de beide props heb gemeten. Nu begrijp ik ook wat er gebeurt mbt piekstroom en gemiddelde stroom. Ik heb de regelaar begrensd op 40 A en dat geeft met de 11x6; 36A en 390W. Ik verwacht dat de 11x6 iets efficiënter is tov de 10x5. Dit maar eens proberen. Kan ook rustig terug naar de 10x5 met de grenswaarde op 60A en ook 390W. Bedankt!
Kan temperatuur een bepalende factor zijn, warme of verwarmde lipo's kunnen nu eenmaal veel meer leveren dan koude.
De metingen zijn met vrijwel volle accu's gedaan (85-100%) echter voltage neemt direct af onder belasting. Je kan de YGE regelaar mbv een USB adapter en de YGE software zelf instellen op maximale stroom. Voor de 35A regelaar is dat 60A. Ik heb de metingen gedaan met de YGE35. Voor toepassing F5J leek het mij niet verstandig om de grens op te zoeken van de regelaar >10 sec met 45A. De 11x6 geeft ruim 45A (onbegrensd). En weer bedankt!
Nou, of je het zo hard kan zeggen weet ik niet. In de software kan het iig niet hoger ingesteld worden dan 60A met deze regelaar. 30 sec. op 60A draaien....weet niet of dat verstandig is met de YGE35, maar dat mogen de experts zeggen. Ik hou er wel van om aan de veilige kant te blijven. Als er iets mis gaat.... ik heb geen reserve batterij in mijn F5J kistje...