En de eerste log data van de Nogravity. Weinig thermische activiteit maar toch een paar leuke vluchtjes. Ook uiteraard bezig met de diverse afstellingen van de kist. Is al aardig op orde. Ben alleen nog aan het stoeien met de V-staart afstelling voor rudder. Kan mij van vroeger heinneren dat de "down" kant altijd minder uitslag moet hebben dan de "up" kant. Ik zie bij adviezen over de afstelling bij een Xplorer V dat het juist andersom is. Wie kan mij helpen voor het juiste advies?
Daar moet je kijken naar wat je model doet als je richting geeft en daar de differentiatie op de staart op aanpassen. Ik moest bij mijn Orca 25% meer down dan up geven omdat hij met symmetrische uitslagen zijn neusje omhoog stak bij richting geven
Op het gevaar af jullie te vervelen maar onderstaand logje vond ik toch een afspiegeling van een mooie ervaring. Geprobeerd niet te hoog te starten, maar moest wel boven de bomenrij vliegen om niet teveel in de turbulentie te komen. Kon een voorzichtige bel oppakken die al vrij snel niet meer zo voorzichtig was. Meer dan 2 mtr/sec en het was nog uitdagend om binnen de 10 min. te landen. Langdurig met vol kleppen en kist op de neus. Kwam langzaam naar beneden. De wind stak op tijdens de landing, niet op de stip..... nog veel te oefenen. Bij hogere snelheid en windvlagen zijn de slappe tippen wel een uitdaging, het geheel kan heftig gaan flutteren onder omstandigheden. Heb nog wel wat te doen. Maar alle ervaringen kan ik meenemen naar het nieuwe ontwerp. Vraag mij wel af of ik met deze spanwijdte en de dunne tipprofielen het voor elkaar kan krijgen om in houtbouw een goed vliegende F5J kist te krijgen. En binnen de gestelde gewicht grenzen (1400-1500g). Nog denkwerk genoeg.