borstelloze experimenten

:?: Ik heb nog een vraagje. :?:
Volgens de text op onderstaande afbeeldingen zou er een voorkeur zijn voor:
Driehoek schakeling voor motoren met een grote rondloopverhouding en
Ster schakeling voor motoren met een kleine rondloopverhouding.
6-10_6-8_pool.JPG

Dit begrijp ik niet, want volgens wat ik geleerd heb zijn ster en driehoek schakeling electromotorisch gelijkwaardig.
Ook in mijn experimenten kan ik geen voordeel van de een boven de ander vinden.
Wie weet wat hier speelt? :?: :!:
De afbeeldingen komen van:
http://www.torquemax.de/Motor.htm
 
@gertjan

Ik heb weer een motor gemaakt met de volgende specificatie. 222,5-15-15 /6t/6p/8m. In de specificatie zoals ron voorsteld ontbreekt echter de draad waarmee is gewikkeld, in mijn geval 3x 0,4 mmen de afmetingen van de magneten 15x6x2.4 mm. Naar aanleiding van jouw vorige advies heb ik in eerste instantie de motor uitgevoerd met 10 magneten. Met de beste wil van de wereld kreeg ik de motor aan de praat. Niet in driehoek of in ster. Alles doorgemeten maar ik kon niets vinden. Alle wikkelingen waren goed, geen sluiting en goed angesloten en regelaar fuctioneerd prima met ander motor. RA RA??Vervolgens heb ik de magneten eruit gehaald en 8 stuks terugeplaatst. Motor aangesloten en deze loopt perfect !!! HOE KAN DIT?? Ik heb de motor belast tot ca 11 amp. Hierbij onstaat geen noemenswaardige temperatuurverhoging.
De motor weegt 75 gram. Zodra ik meer gemeten heb zal ik dat doorgeven.
Ik heb wel een foto maar ik weet niet meer hoe ik die kan plaatsen;Moet ik morgen even aan mijn dochter vragen.


@ron,

Het bedrij goudsmit in waalre ken ik. Ik weet niet of je daar ook particulier kunt kopen. Op dit moment heb ik via via een aantal vernikkelde magneten gekregen afkomstig van kopsturingen uit cd spelers. Aangezien hier ook hele kleine magneten bijzitten wil een nieuwe ring maken voor de cd motor waar ik momenteel mee vlieg. Ik ben benieuwd of ik er dan meer vermogen uit kan krijgen.
Voor wat betreft de magneten uit harddisks; ik heb niet echt gemerkt dat deze op een speciale manier gemagnetiseerd waren De motor die ik ermee gemaakt heb loot prima. Ik heb alleen met een andere magneet gekeken wat de N en Z kant was en vervolgens om en om ingelijmd.
Dit heb ik zo ook aan Pol doorgegeven.

Groeten

Geert
 
@ Geert:
uitgevoerd met 10 magneten. Met de beste wil van de wereld kreeg ik de motor aan de praat. Niet in driehoek of in ster. Alles doorgemeten maar ik kon niets vinden. Alle wikkelingen waren goed, geen sluiting en goed angesloten en regelaar fuctioneerd prima met ander motor. RA RA??Vervolgens heb ik de magneten eruit gehaald en 8 stuks terugeplaatst. Motor aangesloten en deze loopt perfect !!!

Ik heb zaterdag het volgende berichtje geplaatst op blz4 van deze thread:
Geert, ik denk er nu pas aan, maar je zult wel de stator anders moeten wikkelen dan als voor 8 of 4-pool rotor.
De tweede spoel van elke fase moet in de andere richting gewikkeld worden als wat je zou doen voor een 8 pool mini.

Dat je hetzelfde gewikkeld hebt als voor een 8-pool rotor moet de oorzaak zijn.
Jammer dat ik je niet eerder gewaarschuwd heb. Sorry...
 
@gert Jan,

De stator is 6 polig. Ik heb nog nergens informatie gevonden dat je een 6 polige stator ook op de manier kunt wikkelen die jij omschrijft. Ik begreep dat dit alleen werkt als je een echte LRK maakt; dus 12 polen warvan er 6 gewikkeld worden.
 
@gertjan,

zoals beloofd zou ik nog een foto plaatsen van de laatste ontwikkeling. Tussen de mageneten zit nu nog bals. Dit moet ik nog vervangen door epoxy/micro balloons mengsel.


Groeten,

geert :twisted:

afb174.jpg
 
@ Geert:
Je nieuwe motor ziet er goed uit en draait ook prima, naar wat je schrijft.
Over dat anders wikkelen, ik bedoel het niet zoals jij het begrijpt.

Omdat de tegenpool nu (bij 10 magn. pool rotor) een andere magneet tegenover zich heeft, moet die pool ook andersom gewikkeld worden dan bij een 8 magn. pool rotor.
Wat is dat toch moeilijk met woorden uit te leggen....

Ik heb geprobeerd te tekenen wat ik bedoel.

Waarom doet die foto het nu niet?....
Dit programma kan blijkbaar niet met spaties in de naamgeving omgaan... Spatie verwijderd, nu doet-ie het wel.

W-schms-6p-dhk-NL.JPG
 
@gertjan,

De prop was een 12 x 6 van GWS (oranje). Het toerental heb ik nog niet gemeten want zoals nu bleek was de batterij van mijn toerenteller leeg. Verdere gegevens volgen nog.

Voor wat betreft de 10 polen en het omgekeerd wikkelen van de spoelen per fase; wat heeft dit voor voor of nadelen tov het wikkelen zoals ik nu heb gedaan en toepassen van 8 magneten. Ik las iets over bepaalde vullingsgraag voor de magneten. Bij 10 magneten had ik maar een tussenruimte van ca 1 mm tussen de magneten.

Op dit moment ben ik ook nog bezig om een ring met magneten te maken voor een cd -motor. Ik heb nu 4 magneten erin zitten, maar bij half gas gaat de regelaar al moeilijk doen. Het toerental is veeel lager dan met de originele ringmagneet. Ik wil nu het aantal magneten ophogen naar 8 en indien de motor nog niet beter loopt naar 12 magneten. In verband met het gewicht had ik gehopt dat de motor met 4 magneten goed zou lopen(ca 18 gram)

Ik hou je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Groeten,

Geert
 
@Gertjan
Mooie duidelijke tekeningen. Hoe maak je die? Misschien is het zinvol om de magneten (alleen lettercode 'N' en 'S' ?) er ook in te zetten?
 
gertjan zei:
:?: Ik heb nog een vraagje. :?:
Volgens de text op onderstaande afbeeldingen zou er een voorkeur zijn voor:
Driehoek schakeling voor motoren met een grote rondloopverhouding en
Ster schakeling voor motoren met een kleine rondloopverhouding.
Dit begrijp ik niet, want volgens wat ik geleerd heb zijn ster en driehoek schakeling electromotorisch gelijkwaardig.
Ook in mijn experimenten kan ik geen voordeel van de een boven de ander vinden.
Wie weet wat hier speelt? :?: :!:

Ik denk dat het slechts een praktische tip is.
Bij dezelfde motor loopt de driehoek schakeling sneller (1.7.. keer ofzo) dan in ster geschakeld.

Voor praktische toepassing laat je de motor met de grootste "vertraging" sneller lopen, dus in driehoek. Een beetje als de autojongens die bij een snellere motor ook een andere vertraging kiezen. Ik denk dat er niet meer achter zit.
 
Bij een lrk maakt ster en driehoek wel verschil, de flux door de onbewikkelde pool veranderd van frequentie. Verder is er ook een verschil voor de regelaar voor wat betreft positieherkenning, bij drie-hoek leest hij altijd het signaal van twee spoelen (gemiddelde), bij ster van een enkele spoel. Het verschil is dus echt modelbouw sensorloos specifiek.
 
@ Ron:
Mooie duidelijke tekeningen. Hoe maak je die? Misschien is het zinvol om de magneten (alleen lettercode 'N' en 'S' ?) er ook in te zetten?
Gewoon een beetje creatief bezig zijn in een teken/fotobewerkings programma. In mijn geval in U-lead iphoto plus 4, een oud programma.
De magneten heb ik expres weggelaten voor de duidelijkheid.
Een andere tekening heb ik gemaakt voor de magneten:
6pS_8-10pR-NL.JPG
 
@ Harold en Ron:
Ik ben blij dat jullie reageren op het ster/driehoek vraagstuk.

@ Harold:
Bij dezelfde motor loopt de driehoek schakeling sneller (1.7.. keer ofzo) dan in ster geschakeld.
Hoe kom je hieraan Harold? Ik heb hier nog nooit van gehoord; voor mij zijn ster of driehoek, schakelingen die electromotorisch gezien gelijkwaardig zijn, behalve dat aantal wikkelingen en draaddikte anders is.
Ik wil hier graag meer over weten.

@ Ron:
Bij een lrk maakt ster en driehoek wel verschil
Tja.. LRK kan een ander verhaal zijn, maar de voorbeeld afbeeldingen die ik erbij gaf (mini LRK) zijn geen LRK, en volgens mij maakt het dan geen verschil. Graag jullie meningen en bronnen hierover.
 
Het verschil in spanningen en stromen bedraagt een factor sqrt(3)=1.73 Dit is dezelfde verhouding als die tussen 1-fase en 3-fase stroom thuis: 240-400V Het heeft te maken met de onderlinge faseverschillen van 120graden.
 
@ Ron:
Het verschil in spanningen en stromen bedraagt een factor sqrt(3)=1.73 Dit is dezelfde verhouding als die tussen 1-fase en 3-fase stroom thuis: 240-400V Het heeft te maken met de onderlinge faseverschillen van 120graden.
Dat was mij bekend.
 
@ Geert:
Voor wat betreft de 10 polen en het omgekeerd wikkelen van de spoelen per fase; wat heeft dit voor voor of nadelen tov het wikkelen zoals ik nu heb gedaan en toepassen van 8 magneten. Ik las iets over bepaalde vullingsgraag voor de magneten. Bij 10 magneten had ik maar een tussenruimte van ca 1 mm tussen de magneten.
Het voordeel van 10 tov 8 magneetpolen bij de mini is dat deze dan beter geschikt is voor een relatief grote prop. Dat wil zeggen: meer koppel heeft bij lagere toerentallen, en dan ook zuiniger is met z'n energie verbruik.

Een maximale magneetvullingsgraad geeft ook weer een beter koppel bij lagere toerentallen en minimaliseert misfire (als je regelaar daar gevoelig voor is) zodat je meer vermogen in de motor kunt pompen.

Op dit moment ben ik ook nog bezig om een ring met magneten te maken voor een cd -motor. Ik heb nu 4 magneten erin zitten, maar bij half gas gaat de regelaar al moeilijk doen. Het toerental is veeel lager dan met de originele ringmagneet. Ik wil nu het aantal magneten ophogen naar 8 en indien de motor nog niet beter loopt naar 12 magneten. In verband met het gewicht had ik gehopt dat de motor met 4 magneten goed zou lopen(ca 18 gram)
Als deze cdmotor een 9-polige stator heeft, zoals de meeste, kun je alleen maar een 6- of een 12- polige rotor gebruiken! Dus geen 4 en geen 8!
Een 6-polige rotor kan hier wel een gewichts besparing geven, maar geeft wel een motor die zich pas lekker voelt als die twee keer zo snel kan draaien.
Bij de props die jij gebruikt betekent dat dus een veel lager koppel en rendement.
 
Back
Top