@gertjan,
Zoals beloofd heb ik enkele metingen gedaan met diverse motoren.
Ik heb deze in een excell tabel gezet maar heb geen idee hoe ik die moet weergeven.
Om bij de cd motor te beginnen: Deze heb ik twee indentieke met respectievelijk 20 (1)windingen en 23 (2)windingen 0,4 mm draad gewikkeld.
Bij deze motor heb ik een originele 12polige magneet(a) en een behuizing met 12 losse magneten(b). Het gewicht van beide magneten is gelijk. Het totaalgewicht van de motor is 23 gram.Voeding 2 stuks Lion.
Cd-motor 1a cd motor 1b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 3.5 8000 1.7 7200
8x4,3 4.9 5000 3.9 5000
8x6 5.3 4200 3.55 4500
9x4,7 5.5 3800 3.85 4200
Cd-motor 2a cd motor 2b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 2.8 7800 1.25 6500
8x4,3 4.15 4800 2.5 5000
8x6 4.4 4200 2.9 4500
9x4,7 4.94 3800 3.25 4000
10x8 loopt niet aan 4.2 4000
Wat mij opviel is het teruglopen van de stroom bij de nieuwe magneten(b)
Het aantal wikkelingen maakt alleen bij een hele keline prop verschil.
Wat mij verder opviel is dat bij de nieuwe magneetring de motor de andere kant in aanloopt. Ik begrijp niet waarom.
Ik heb gisteren in Alphen gevlogen met deze cd motor op mijn tiny en de resultaten waren zeer bevredigend.
De motor met het 15mm dikke pakket van 3 cd motors meet de volgende gegevens bij 2 cellen Lion:
Gewicht 46 gram
propeller stroom(A) rpm
7x3,5 0.7 5200
8x4,3 1.5 4500
8x6 1.85 4200
9x4,7 2.19 4000
10x8 3.33 3000
11x 4,7 3 3200
13x9 4.5 3000
Bij deze motor valt het gigantische koppel op. Ook bij de 13*9 prop wordt de motor nauwelijks warm.
De mini LRK met een ankerdiameter van 22,25 mm weegt 76 gram en geeft bij 8 cellen 350 mAh de volgende resultaten:
prop stroom (A) rpm
12x6 10.8 7500
11x8 11.12 7000
Met deze motor moet ik nog wat meer props proberen.
De gewone mini lrk draait met een 11*8 prop slechts 3000 rpm bij 4.25 A
Groeten,
Geert
Zoals beloofd heb ik enkele metingen gedaan met diverse motoren.
Ik heb deze in een excell tabel gezet maar heb geen idee hoe ik die moet weergeven.
Om bij de cd motor te beginnen: Deze heb ik twee indentieke met respectievelijk 20 (1)windingen en 23 (2)windingen 0,4 mm draad gewikkeld.
Bij deze motor heb ik een originele 12polige magneet(a) en een behuizing met 12 losse magneten(b). Het gewicht van beide magneten is gelijk. Het totaalgewicht van de motor is 23 gram.Voeding 2 stuks Lion.
Cd-motor 1a cd motor 1b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 3.5 8000 1.7 7200
8x4,3 4.9 5000 3.9 5000
8x6 5.3 4200 3.55 4500
9x4,7 5.5 3800 3.85 4200
Cd-motor 2a cd motor 2b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 2.8 7800 1.25 6500
8x4,3 4.15 4800 2.5 5000
8x6 4.4 4200 2.9 4500
9x4,7 4.94 3800 3.25 4000
10x8 loopt niet aan 4.2 4000
Wat mij opviel is het teruglopen van de stroom bij de nieuwe magneten(b)
Het aantal wikkelingen maakt alleen bij een hele keline prop verschil.
Wat mij verder opviel is dat bij de nieuwe magneetring de motor de andere kant in aanloopt. Ik begrijp niet waarom.
Ik heb gisteren in Alphen gevlogen met deze cd motor op mijn tiny en de resultaten waren zeer bevredigend.
De motor met het 15mm dikke pakket van 3 cd motors meet de volgende gegevens bij 2 cellen Lion:
Gewicht 46 gram
propeller stroom(A) rpm
7x3,5 0.7 5200
8x4,3 1.5 4500
8x6 1.85 4200
9x4,7 2.19 4000
10x8 3.33 3000
11x 4,7 3 3200
13x9 4.5 3000
Bij deze motor valt het gigantische koppel op. Ook bij de 13*9 prop wordt de motor nauwelijks warm.
De mini LRK met een ankerdiameter van 22,25 mm weegt 76 gram en geeft bij 8 cellen 350 mAh de volgende resultaten:
prop stroom (A) rpm
12x6 10.8 7500
11x8 11.12 7000
Met deze motor moet ik nog wat meer props proberen.
De gewone mini lrk draait met een 11*8 prop slechts 3000 rpm bij 4.25 A
Groeten,
Geert