borstelloze experimenten

@gertjan,

Zoals beloofd heb ik enkele metingen gedaan met diverse motoren.
Ik heb deze in een excell tabel gezet maar heb geen idee hoe ik die moet weergeven.
Om bij de cd motor te beginnen: Deze heb ik twee indentieke met respectievelijk 20 (1)windingen en 23 (2)windingen 0,4 mm draad gewikkeld.
Bij deze motor heb ik een originele 12polige magneet(a) en een behuizing met 12 losse magneten(b). Het gewicht van beide magneten is gelijk. Het totaalgewicht van de motor is 23 gram.Voeding 2 stuks Lion.
Cd-motor 1a cd motor 1b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 3.5 8000 1.7 7200
8x4,3 4.9 5000 3.9 5000
8x6 5.3 4200 3.55 4500
9x4,7 5.5 3800 3.85 4200

Cd-motor 2a cd motor 2b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 2.8 7800 1.25 6500
8x4,3 4.15 4800 2.5 5000
8x6 4.4 4200 2.9 4500
9x4,7 4.94 3800 3.25 4000
10x8 loopt niet aan 4.2 4000

Wat mij opviel is het teruglopen van de stroom bij de nieuwe magneten(b)
Het aantal wikkelingen maakt alleen bij een hele keline prop verschil.
Wat mij verder opviel is dat bij de nieuwe magneetring de motor de andere kant in aanloopt. Ik begrijp niet waarom.
Ik heb gisteren in Alphen gevlogen met deze cd motor op mijn tiny en de resultaten waren zeer bevredigend.
De motor met het 15mm dikke pakket van 3 cd motors meet de volgende gegevens bij 2 cellen Lion:
Gewicht 46 gram

propeller stroom(A) rpm
7x3,5 0.7 5200
8x4,3 1.5 4500
8x6 1.85 4200
9x4,7 2.19 4000
10x8 3.33 3000
11x 4,7 3 3200
13x9 4.5 3000


Bij deze motor valt het gigantische koppel op. Ook bij de 13*9 prop wordt de motor nauwelijks warm.

De mini LRK met een ankerdiameter van 22,25 mm weegt 76 gram en geeft bij 8 cellen 350 mAh de volgende resultaten:

prop stroom (A) rpm
12x6 10.8 7500
11x8 11.12 7000

Met deze motor moet ik nog wat meer props proberen.
De gewone mini lrk draait met een 11*8 prop slechts 3000 rpm bij 4.25 A

Groeten,

Geert
 
@Geert:
Ik ben al aan het rekenen geslagen, maar heb toch nog wat vragen.
Geef je de prop maten in inches?
Wat voor soort props zijn het? bv APC of hoog efficiente props?
Wat is de accuspanning belast bij 2 lithium cellen?
Vinde je 350mAh cellen die 11,12A wel prettig?
Wat mij verder opviel is dat bij de nieuwe magneetring de motor de andere kant in aanloopt. Ik begrijp niet waarom.
Hoeveel magneetpolen zitten hierin? en is dat evenveel als de originele magneet ring?
 
@gertjan,

Ik vergeet nog te melden dat de originele magneet ook 12 polig is; dus hetzelde aantal polen als de nieuwe magneet??


Geert
 
Geert:
Ik heb geprobeerd het motorrendement te berekenen.
Met de prop-maat en prop-toerental kun je het motoruitgangsvermogen berekenen.
Dit, gedeeld door het ingangsvermogen aan de regelaar, x 100 geeft het motorrendement.
Het rendement kan nooit meer dan 100% zijn, en in de praktijk altijd minder dan 99%
Bij een aantal van jou metingen kom ik wel boven de 100% uit, waarschijnlijk klopt de werkelijke propmaat niet.
De prop 7x3,5 geeft steeds weer onmogelijke resultaten, zal wel aan de prop liggen.
Verder geeft jou nieuwe mini LRK met bv prop 12x6 een rendement van maar liefst 287%! 8O Wat er hier fout gaat? Joost mag het weten! Misschien is de prop overtrokken. Of heb je buitenaardse energie aangeboord....... :idea:

Alle gekheid op een stokje, de overige resultaten lijken me behoorlijk realistisch.
Je ziet dat het rendement met de nieuwe magneetring hoger is. :D
Ook dat het rendement achteruitgaat naarmate de prop groter wordt. :(
De hoogste betrouwbare waarde is 66% voor de cdrommotor en 69% met 15mm dikke cdrom stator.
Dit zijn waarden waar ik mee zou kunnen leven, de andere te laag, te grote prop. :?


Cd-motor 1a cd motor 1b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 3.5 8000 1.7 7200--78%--116% kan niet, propmaat ws onjuist
8x4,3 4.9 5000 3.9 5000--33%--40%
8x6 5.3 4200 3.55 4500--25%--40%
9x4,7 5.5 3800 3.85 4200--23%--38%

Cd-motor 2a cd motor 2b
prop stroom rpm stroom rpm
7x3,5 2.8 7800 1.25 6500--93%--117% kan niet, propmaat ws onjuist 8x4,3 4.15 4800 2.5 5000--32%--66%
8x6 4.4 4200 2.9 4500--32%--52%
9x4,7 4.94 3800 3.25 4000--25%--41%
10x8 loopt niet aan 4.2 4000--00%--86% onwaarschijnlijk, klopt niet.

De motor met het 15mm dikke pakket van 3 cd motors:
propeller stroom(A) rpm
7x3,5 0.7 5200--107% kan niet, propmaat ws onjuist 8x4,3 1.5 4500--69%
8x6 1.85 4200--67%
9x4,7 2.19 4000--57%
10x8 3.33 3000--44%
11x4,7 3 3200--51%
13x9 4.5 3000--110% onwaarschijnlijk, klopt niet.

De nieuwe mini LRK:
prop stroom (A) rpm
12x6 10.8 7500--287% kan niet, hier klopt iets niet.
11x8 11.12 7000--212% kan niet, hier klopt iets niet.

De gewone mini LRK:
prop stroom (A) rpm
11x8 4,25 3000--44% dit kan weer wél.





 
@gertjan,

Heb je bij je berekening van de nieuwe mini lrk rekening gehouden met een 8cellen nicad pakket als voeding? Dit zal wel een fors verschil opleveren met 2 lion cellen.

Geert
 
@ Geert:
Heb je bij je berekening van de nieuwe mini lrk rekening gehouden met een 8cellen nicad pakket als voeding? Dit zal wel een fors verschil opleveren met 2 lion cellen.
Jazeker Geert, ik heb gerekent met 1V/cel =8V. Dit vanwege de relatief hoge stroom voor deze cellen.

Ik zou je willen aanraden om zelf (in stand en met een weegschaal) stuwkracht metingen te doen met al je props en motoren.
Omdat je met relatief lage snelheid (indoor) vliegt geeft dit zeer goed vergelijkings materiaal. En zul je zelf veel beter in staat zijn om een optimale wikkelingen/magneten/prop combinatie te bereiken.
 
Even een kleine update:
Ik heb m'n voeding opgevoerd naar 21A :twisted: , om de 262-11-(13w of 14w) outrunner motor beter te kunnen testen.

13w versie: prop 6x4, 12V, 21A, 20100 rpm, 850 gram stuw, 88% rendement.
14w versie: prop 6x4, 12V, 18A, 19110 rpm, 760 gram stuw, ook 88% rendement.

Bij dit vermogen wordt de motor niet te heet, de wikkelingen ongeveer 45ºC.
Weer verbaast het mij hoe veel vermogen er uit zo'n klein (86 gram)motortje komt.
Meer vermogen en rendement dan een S600 die meer dan 200 gran weegt.

De 14w versie wil ik in de pibros :lol: testen met accupakket 10x sanyo N-3US. Ben benieuwd wat de pibros daarvan vind. :twisted:
Ik ben nu de cellen aan het cyclen, het vliegen zal nog wel even op zich laten wachten.
 
@gertjan,

ik kan het niet laten om verder te experimenteren en heb nu een motor gemaakt van twee cd motorankers met een diameter van 18 mm en samen een totale dikte van 11,5 mm. Als magneten heb ik 12 stuks van 5x12x2.5mm gebruikt. 15 windingen van 0,4 mm draad. Totaalgewicht van 45 gram. Ik heb de windingen kompleet naar buiten gebracht om zowel een ster als een driehoekschakeling te kunnen maken

in ster met 2 lion cellen

8*4.3 1.9 amp 4820 rpm
8*6 2.4 4470
9*4.7 2.2 4000
10*8 4.2 3240
10*4.7 3.06 3830
11*4.7 4.0 3410
13*9 5.5 2200

in driehoek met 2 lion cellen of 8 nicad 500 mah

7*3.5 2.76 8400 3.5 9600
8*4.3 5.15 6250 7.4 7600
8*6 6.5 5610 8.8 6600




zoals je ziet is er een groot verschil in het opgenomen vermogen tussen ster en driehoekschakeling. Ik ben benieuwd of iemand de eerder gevoerde discussie hierover kan verklaren aan de hand van deze meetresultaten?

Uit de metingen blijkt ook dat deze motor een heel ander werkgebied heft als de motor uit drie cd rom ankers. Deze heeft meer windingen maar in gewicht doet deze maar 1 gram meer.

Wil je nog eens kijken wat voor rendement deze motor heeft?
Ik ga deze motor ook op mijn tiny monteren en kijken wat er gebeurd.

Groeten,

Geert
 
Geert, leuk dat je verder experimenteerd. Ik zal het een en ander doorrekenen.

Bij gebruik van dezelfde wikkelingen is het vermogens verschil tussen ster en driehoek normaal.
Dit is een faktor 1,73. Een voorbeeld: een motor levert bij 6V, in driehoek, volgas, een bepaald vermogen. Schakel je de wikkelingen van deze motor nu in ster dan zul je ditzelfde vermogen pas bereiken bij: 6x1,73=10,38V.
De stromen zullen dan juist een faktor 1,73 lager zijn.

Mijn vraag ging over dat als je het aantal wikkelingen compenseert voor die faktor 1,73 in ster (/1,73 = minder wikkelingen en dikker draad) dat dan volgens mij de motoreigenschappen gelijkblijven.
Ik bedoel dit bij niet LRK motoren.
 
Geert, hier zijn de berekeningen.
Laat maar weten hoe die op de tiny vliegt.


in ster met 2 lion cellen

8*4.3 1.9 4820 -14Win, 9,3Wuit, 66%
8*6 2.4 4470 - 17,8Win, 10,4Wuit, 59%
9*4.7 2.2 4000 - 16,3Win, 9,3Wuit, 57%
10*8 4.2 3240 - 28,6Win, 12,9Wuit, 45%
10*4.7 3.06 3830 - 21,7Win, 12,5Wuit, 58%
11*4.7 4.0 3410 - 27,2Win, 12,9Wuit, 47%
13*9 5.5 2200 - 34,6Win, 13Wuit, 38%

in driehoek met 2 lion cellen of 8 nicad 500 mah :

7*3.5
2.76 8400 - 20Win, 23,6Wuit, 117% dit kan dus niet, alweer die 7*3,5 prop.
3.5 9600 - 33Win, 35,2Wuit, 107% dit kan ook niet.

8*4.3
5.15 6250 - 32,5Win, 20,4Wuit, 63%
7.4 7600 - 59Win, 36,6Wuit, 62%

8*6
6.5 5610 - 40Win, 20,5Wuit, 52%
8.8 6600 - 70Win,33,4Wuit, 47%
 
@gertjan,

Bedankt voor het uitrekenen van het rendement bij verschillende opties. Raar dat steeds die 7*3.5 prop onmogelijke rendementen geeft. Ik denk dat een rendement van ca 60 % nog net zo slecht is.
Ik heb de motor eerst op mijn tiny ( 1mtr span) gezet. Ten opzichte van een mini LRK had ik nagenoeg hetzelfde vermogen bij 10 gram minder gewicht.
Om binnen te vliegen heb ik afgelopen zaterdag een IFO gebouwd. Ik heb de motor nu hier op gemonteerd. Zondag heb ik in de zaal gevlogen in Alphen. Met 2 lion cellen was het geheel redelijk tam. De motor bleef ook ijskoud net als de temperatuur in de hal. Later heb ik met 3 lion cellen gevlogen. Dit was een hemelsbreed verschil. als ik stil hing kon ik weer stijgen door gas te geven. Het totaalgewicht is 300 gram en de gebruikte prop een 10*5 apc. Met deze combinatie heb ik op een pakket 20 minuten totaal gevlogen waarbij de accu nog niet leeg was en de motor nauwelijks warm geworden was
Zodra ik tijd heb zal ik met een aantal props de stroom/toeren meten en doorsturen.
Ik vroeg me af hoe jij de trekkracht meet met je weegschaal. Laat jij de prop verkeerd om draaien zodat de combinatie extra gewicht veroorzaakt?

groeten,

Geert
 
Mooie vliegresultaten, Geert!
Ik vroeg me af hoe jij de trekkracht meet met je weegschaal. Laat jij de prop verkeerd om draaien zodat de combinatie extra gewicht veroorzaakt?
Ik monteer de prop ook duwend, dan draait hij ook de goede kant op, de combinatie veroorzaakt dan inderdaad extra gewicht.
As je de weegschaal aanzet met gemonteerde, maar stilstaande motor, gaat die automatisch op nul staan. Geef je gas dan duwt de prop het weegplateau verder omlaag, en kun je direct aflezen hoeveel gram.
8) Als bijverschijnsel komt er allerhande rommel en stof omlaag zetten. :wink:
678gram.JPG

Zodra ik tijd heb zal ik met een aantal props de stroom/toeren meten en doorsturen.
Ik kan jou ook het excel programmatje opsturen waarmee ik het propvermogen bepaal. Kun je het ook zelf berekenen, als dat geen bezwaar is. :lol:
 
@gertjan,

Dat is prima gertjan dan kan ik het zelf ook uitrekenen als ik iets gemeten heb. Ik heb gisteren op jouw pagina nog even gekeken en stond versteld van de rendementen die jij haalt met jouw motoren. Heb je enig idee hoe dit komt.

groeten,

Geert
 
Voor een nauwkeuriger meting zou je de weegschaal 'vrijer' kunnen opstellen, geen obstakels in de propwash. Bij de opstelling zoals op de foto, bestaat de kans dat de propellerstraal gaat recirculeren.
 
@ Geert:
stond versteld van de rendementen die jij haalt met jouw motoren. Heb je enig idee hoe dit komt.
Een rendement van 85-92% lijkt mij vrij normaal voor een borstelloze motor. Maar je moet wel zijn optimale toerental gebied opzoeken.
Hierover heb ik al eerder in deze thread uitleg gedaan.

@Ron en Arjen:
bestaat de kans dat de propellerstraal gaat recirculeren.
Wat dan weer kan leiden tot kunstmatig hoge prestaties op trekkracht gebied....

Jullie hebben hiermee helemaal gelijk. Dit effekt merk ik inderdaad op. Maar het treed niet direkt op, het duurt enige seconden voordat het begint. Je kunt het dan goed horen, en de weegschaal gaat met vlagen ongeveer 20 gram meer aanwijzen.
Het is dan ook niet constant aanwezig maar varieert steeds.

Maar... stuwkracht meting is slechts een richtlijn, een indikatie.
Bij de rendementsbepaling gebruik ik het niet. Daar gebruik ik de toerental meting, en die wordt amper tot niet beinvloed hierdoor.
 
Hallo luitjes,
Hetvolgende is een goedkope bron voor redelijk kleine 6-polige blikpakketten: ruitensproeier motortjes
uit een (duitse) (sloop)auto.
zie foto:
pompjes.JPG


Met ruitenwisser motoren heb ik alleen nog maar onbruikbare (=niet deelbaar door 3) pool-aantallen aangetroffen.

Ik wil nog een keer het anker van een in-de-tank geplaatste benzinepomp bekijken. Die zijn wat groter dan een sproeiermotor, en misschien wel 6- of 9-polig.
 
Back
Top