Ik heb nu een aantal (5) vluchten met de pibros met mijn nieuwe brushless buitenloper gemaakt.
De motor is de eigenbouw 262-11-14W-6t-6p-8m.
Prop graupner 6x4" (18A stand bij 12V en 19000rpm)
Accu 10xN3US
De Pibros is een nieuwgebouwde, 540gram vliegklaar.
Wat vliegt dat heerlijk, zoveel power!
Gedurende de eerste minuten kun je steeds een flink eind rechtomhoog, maar niet onbeperkt.
Op een bepaalde hoogte, ±50m is de fut eruit, (accuspanning zakt langzaam in bij volgas) maar ja, je ziet hem dan toch al niet goed meer.
Ik wil nog andere props uitproberen.
De motor doet het in alle opzichten prima, blijft koud en geeft een mooi fluitend geluid, waarvan de toonhoogte afhankelijk is van het toerental. Geen trillingen, geen misfire.
Ik vlieg niet continu volgas, maar wel regelmatig zo'n 5 seconden rechtomhoog of full speed low passes.
Elke keer 9 à 10 minuten uit een acculading.
Voorheen was dat met dezelfde vliegstijl 3,5 à 5 min met 8xN500AR en S400 in de pibros, met aanmerkelijk minder vermogen.
Ik zou nog graag advies willen over de prop.
Zo'n graupner prop lijkt me niet de meest efficiente, is eigenlijk bedoeld voor brandstof motoren.
Ik wil een prop, 6x4 en/of 6x5 en/of 6x6 met hoge efficientie en grote sterkte.
Ik heb geprobeerd een APC te kopen bij quartel, maar die zei geen APC in die maten te kunnen leveren.
Een alternatief wisten ze ook niet.
Ik wil geen graupner camprop, want die breken al met een klein stootje, verergert door dat kromme puntje aan het eind, wat bij de landing zo graag in het gras blijft haken.