borstelloze experimenten

Wat is de dikte van een enkel statorplaatje: 0.70, 0.50 of 0.35mm?

0,68mm en 0,63mm berekend.

20mm/30plaatjes=0,66666mm
12,5mm/20plaatjes=0,63mm

20mm en 12,5mm zijn de blikpakketmaten zonder eind isolatie.
de werkelijke dikte van een plaatje zal wat minder zijn ivm stansranden.

Waarom wil je dit weten Ron?
 
Hoe dikker de afzonderlijke stator-plaatjes, hoe groter de wervelstromen in de stator. Dit zijn verliezen, het motorrendement zakt en de motor wordt warmer. Vraag me niet om dit de kwantificeren, weet ik niet. Dit alles bij een gelijke kwaliteit staal. 0.50 en 0.35mm zijn de diktes die ik bij de lkr fabrikanten zie. Op de Duitse fora heb ik wel verslagen gelezen van mensen die ook jouw stator gebruikten, het rendement was wat lager. Ter illustratie: Christian Lucas gebruikte in zijn direct-drive heli-motor 0.2mm cobalt-staal ( = €€€). Wim Hanssens, een Belgische F5J (10-cellen) vlieger, wacht op een 350 Torcman eveneens voorzien van een 0.2mm cobalt-staal stator. In Wim's geval gaat het er meer om dat cobalt-staal minder snel in verzadiging raakt, Wim gebruikt stromen van 100-130Ampere bij 8-10 windingen :D
 
Die hoeft dus zijn aansluitingen niet te solderen, als ie de draadeinden tegen elkaar aantikt zijn ze al gepuntlast.. :twisted:
 
Ron, bedankt voor je verhaaltje. Het is mij allemaal duidelijk.
Persoonlijk heb ik er het meeste plezier in om het zo goedkoop mogelijk te doen.
En met de huidige resultaten ben ik dik tevreden.
 
HMM

In mijn eindtrafo's van mijn buizenbakjes (sja, een hobby is nooit genoeg)
gebruik ik deels amorfe blikpaketten maar ook paketten van een hogere kwaliteit blik (silicium ijzer)

Anyway, vooral amorf blik is qua eigenschappen veruit superieur aan de normale blikpaketten. Zou ook best wel eens op kunnen gaan voor electromotoren. (tis wel @#$%duur btw)

Grtz,

Franck
 
Ik heb nu een aantal (5) vluchten met de pibros met mijn nieuwe brushless buitenloper gemaakt.
De motor is de eigenbouw 262-11-14W-6t-6p-8m.
Prop graupner 6x4" (18A stand bij 12V en 19000rpm)
Accu 10xN3US
De Pibros is een nieuwgebouwde, 540gram vliegklaar.

pibr1000.JPG


Wat vliegt dat heerlijk, zoveel power!
Gedurende de eerste minuten kun je steeds een flink eind rechtomhoog, maar niet onbeperkt.
Op een bepaalde hoogte, ±50m is de fut eruit, (accuspanning zakt langzaam in bij volgas) maar ja, je ziet hem dan toch al niet goed meer.
Ik wil nog andere props uitproberen.

De motor doet het in alle opzichten prima, blijft koud en geeft een mooi fluitend geluid, waarvan de toonhoogte afhankelijk is van het toerental. Geen trillingen, geen misfire.

Ik vlieg niet continu volgas, maar wel regelmatig zo'n 5 seconden rechtomhoog of full speed low passes.
Elke keer 9 à 10 minuten uit een acculading.
Voorheen was dat met dezelfde vliegstijl 3,5 à 5 min met 8xN500AR en S400 in de pibros, met aanmerkelijk minder vermogen.

Ik zou nog graag advies willen over de prop.
Zo'n graupner prop lijkt me niet de meest efficiente, is eigenlijk bedoeld voor brandstof motoren.
Ik wil een prop, 6x4 en/of 6x5 en/of 6x6 met hoge efficientie en grote sterkte.
Ik heb geprobeerd een APC te kopen bij quartel, maar die zei geen APC in die maten te kunnen leveren.
Een alternatief wisten ze ook niet.
Ik wil geen graupner camprop, want die breken al met een klein stootje, verergert door dat kromme puntje aan het eind, wat bij de landing zo graag in het gras blijft haken.
 
gewoon rondbellen voor die props, muco in alkmaar (ik was er toevallig) heeft / had gewoon props in die maten..(voor mijn mega
Rondbellen is natuurlijk mogelijk, maar adviezen/ervaringen verkregen via dit forum zijn nou juist de mooie mogelijkheden van zo'n forum...
Bijvoorbeeld: zijn er nog andere efficiente electro props behalve APC of camprop, wat zijn de ervaringen daarmee, zijn die sterk?
welke winkel(s) heeft/hebben een goede collectie?
 
voor ons formaat brushless (100/150 watt) zijn gws props te licht, heb er al twee om zeep geholpen (met mijn mega 2:1) 10/7 propjes.

Muco in amsterdam heeft ze ook. Alle niet apc props (af en toe krijg je er wel eens een) vind ik zelf minder presteren.

Overigens zou ik een propsaver fabriceren, kost maar een paar euro en stelt je in staat echt alle props te proberen. Cam props zijn namelijk prima props ! (zeker in kleine maten)
 
Heel bruikbare info, Franck.
Heb je nog een suggestie voor hoe een propsaver eruit kan zien?
Voor mij geeft dat de mogelijkheid camprops te proberen, en
Johan heeft met zijn T-strike nl ook steeds een kapotte cam prop.
 
huuuulp

dag brushless fanaten,

Ik heb (zo als je misschien uit mijn vorige post al hebt kunen afleiden) mij dan toch eindelijk is het brushlessgebeuren geworpen. Ik heb een mini lrk bouwdoos gekocht en een TMM 08-3ph regelaar. Deze motor moest nog gebouwd worden en ik heb hem sinds gisteren af. Toen ik hem voor het eerst wou testen draaide hij helemaal niet, ik had namelijk de
sterschakeling verkeerd aangesloten :hammer: ... Na dat verholpen te hebben draait hij nu wel, maar in het begin van de stuurweg (het eerste 1/5) van de gasregeling draait de motor niet hij stotterd wat, maakt wat rare geluiden en weet precies niet welke richting hij opmoet. na voorbij dit punt te zijn slaat de motor dan toch aan het draaien en draait naar mijn mening toch erg soepel (zonder stotteren). Als ik de motor in het begin van de stuurweg wat hulp geef (met mijn vinger een duwtje in de juiste richting geef) slaat hij ook aan. Het is ook niet het geval dat de motor aleen maar snel kan draaien, eens hij begonnen is kan hij zelfs heeeel traag draaien. Is dit normaal of heb ik toch iets verkeerd gedaan??? Echt storend is het niet omdat het in het begin aleen is, maar in dit niet slecht voor het rendement?

Misschien nog wat info wat kan helpen bij de foutopsporing:
-regelaar MGM compro TMM 08-3ph (8 amp)
-wikkeling: In ster, 3*0.3 draad, 20 wikkelingen per pool
-prop:voorlopig 10/4.7, later ga ik veranderen naar 11/4.7
-8 nieuwe neodymmagneetjes (dus gewoon gebouwd volgens de beschrijving)

alvast bedankt voor het antwoord, Niels
 
gertjan,

Ik kan zo snel geen plaatsje van mijn propsaver vinden.
Wat je kan doen is een standaard alu. propadapter kopen.

Normaliter worden er twee inbusjes gebruikt om de adapter op de as te borgen, ik heb hier twee m3 boutjes voor genomen (van 1,5 cm oid.)

Bij gebrek aan een draaibank monteer je in de boormachine mbv een asje de propadapter. Boormachine aanzetten en de as waar de prop mee vast zit afdraaien (vijltje werkt goed) De bedoeling is om een nog ca 4 mm as over te houden, scherpe kantjes eraf vijlein. Je kan nu de prop op dit restje as plaatsen (dit centreerd de prop) en met een elastiek achter de m3 boutjes langs de prop vastklemmen op de adapter.

Ik zoek nog wel ff een plaatje
 
Re: huuuulp

niels polfliet zei:
... maar in het begin van de stuurweg (het eerste 1/5) van de gasregeling draait de motor niet hij stotterd wat, maakt wat rare geluiden en weet precies niet welke richting hij opmoet. na voorbij dit punt te zijn slaat de motor dan toch aan het draaien en draait naar mijn mening toch erg soepel (zonder stotteren) ...
Dit is normaal voor sensorlose borstelloze motoren. De regelaar weet in het begin de positie en snelheid van de rotor nog niet en moet daarom even wat experimenteren. De regelaar stuurt een spoel aan en kijkt wat voor spanning in de andere spoel wordt ge-induceerd. Die informatie gebruikt hij voor positie en snelheidsherkenning.
 
@ Niels: Welkom bij het brushless-gebeuren!
Over het niet willen aanlopen in de eerste 1/5e van de gasstickweg:
Ik denk dat dit bij die regelaar hoort.
Als de motor bij een hogere stick-stand wél uitzichzelf aanloopt, en verder zonder problemen loopt, lijkt het me niet erg bezwaarlijk.

Mijn regelaar reageert anders bij het aanlopen: zogauw de stick uit de "uit" positie komt, loopt de motor met een forse toerental-stoot aan, dan regelt de regelaar het toerental terug tot een normale lage waarde. Naar ik begrepen heb is dit kenmerkend voor een JETI zoals ik heb.

@ Franck: Je beschrijving is duidelijk. Het lijkt me dat ik er wel een zeer stevig elastiek voor nodig heb. Een o-ring misschien, of veel ortho-stiekjes.
 
Gertjan,

Ik gebruik een elastiekje, en wind het er ca.5 keer omheen. Lijkt wat flimsy maar houd het tot nu toe goed. Gebruik je grote props ie. 11*8 enzo dan moet er wel een tweede elastiek bij, niet vanwege de pull van de prop, bij acrobatiek is het gyro effect van zo'n grote prop zo groot ie er met een stallturn meteen afvliegt ....trust me ;)

Zonder nu aan alle propsavers af te doen, deze versie kost maar een paar euro en is met 15 minuten klaar

Overigens en off topic, aan eenzelfde elastiekje blijft ook gewoon een 8 cellen pakket penlites hangen....(ja ja...volgas naar beneden en full up geven ;)
 
@gertjan

Bij mijn motor is de propsaver een o-ring, hij is dan ook zeeer sterk. Ik vrees wel dat de prop niet wegslaat bij het verkeert landen, maar ja, misschien word de o-ring nog wat zachter door gebruik :roll:

en ja, het zal wel een eigenschap van de regelaar zijn. zo een probleem is het niet, maar ik dacht dat ik misschien een wikkeling in de verkeerde richting had gewonden, en dat het rendement hierdoor misschien beinvloed werd, maar dat waren natuurlijk maar gissingen. Ik vond het dus beter dit eerst even te vragen voor ik de wikkelingen definitief vastleg, daar dient het forum voor, niet waar??

bedankt, Niels
 
Hallo luitjes,
Vanmiddag weer gevlogen met de pibros, om wat andere props te proberen.
Met een tot 6x6 ingekorte en bijgewerkte Taipan 7x6 ging het helemaal te gek!
Wow wat zit er dan een power en snelheid achter! Ook rechtomhoog is het een verbetering.

Wat voor stroom de combinatie trekt kan ik niet bepalen, omdat de accuspanning waarschijnlijk inzakt tot 1V/cel of lager. Ook draait de prop overtrokken in stand.
Op mijn voeding zit de stroom bij 12V boven de 21A, want de voeding regelt de spanning terug tot zo'n 10V om niet boven de 21A (het maximum) uit te komen.

Ik heb ook nog gevlogen met een graupner 6x5 maar dat was niet veel beter dan de 6x4 waar ik eerst mee vloog.

Ik zal nu proberen een 6x6 APC of Camprop te bemachtigen.
 
hallo iedereen!

:?: Weet er iemand hoeveel windingen er maximaal op een mini lrk kunnen met de bijgeleverde draad :?:

Ik denk er namelijk aan op mijn minitje eens te herwikkelen, want het rendement en de prestaties zijn niet zo denderend.Hij is nu gewikkelt met 3x0.3 draad in ster, maar de maximum stuwkracht op 6 cellen is 330 gram met een APC slow 11/4.7en dat bij een rendement van 52 %... Ik heb al geprobeerd met minder windingen, maar dit helpt niet veel. K'heb toch wat meer nodig , zo'n 400-450 gram is toch wel gewenst,en graag ook een hoger rendement. Dit moet volgens de site van f.schwaab wel gaan. De prestaties van mijn motortje liggen onder de opgegeven spec's. Het enige foutje wat ik kan bedenken is dat ik niet op elke pool evenveel windingen gelegd heb, maar dit is bijna onmogelijk want na het wikkelen waren de draadeindjes even lang :(. Nu hoop ik door opnieuw te wikkelen met de bijgeleverde draad (had ik eigenlijk van in het begin al moeten doen, maar nee, ik moest het weer beter weten en het anker volledig volproppen :? ) en met meer wikkelingen (30?) in driehoek schakeling meer watts eruit te krijgen. Met die 30 wikkelingen hoop ik ook in driehoek met grote props (10/4.7) te kunnen werken, want de motor is voor een 3D model, dus enkel stuwkracht telt. :?: Wat denken jullie? Zou 450 gram trekkracht hiermee mogelijk zijn met 6 cellen onder de 9 amp bij een redelijk rendement :?:

Niels
 
Back
Top