1:10 KNRM Harder 2000 / 1:7 Damen 2000D Interceptor RHIB

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door haje74, 30 mrt 2015.

1. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    De handleiding schrijft voor 4 uur posture bij 60°C. Dus ik heb een oventje gebouwd uit 10cm dikke PUR platen, en een 3kW kacheltje. Het geheel inclusief kacheltje erin en de boel vervolgens volgens voorschrift afgebakken. Dus dat zou goed moeten zijn gegaan.

Wetende dat de hars al (te) lang in de opslag heeft gestaan vermoed ik dat het materiaal dermate verouderd is dat de epoxy ook niet meer de beste kwaliteit heeft. Het zit ook niet in de originele verpakking, maar ik heb het destijds mogen aftappen van een bestaande set. Mijn onderbuikgevoel zegt me dat het daar aan ligt.

Ik ga een nieuw setje halen, en daarmee verder bouwen. Dan weet ik zeker dat het goed komt:):):)

Laatst bewerkt: 23 okt 2023
  2. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Ik heb het dekje terug in de mal gelegd, en ga eerst het voordek repareren. Het wil nog niet heel goed in de mal liggen dus ik moet het gedurende de reparatie in de mal drukken zodat het zijn originele vorm behoud. Nu zit ik te denken om gelijk maar wat dunne PVC schuimplaat op maat te snijden en er hier en daar een sandwich constructie van te maken. Dat zal het lossen ten goede komen omdat ook helpt met de stijfheid zonder al te veel gewicht toe te voegen.

16978929978935756551312896187490.jpg

Jaap Smith vindt dit leuk.
  3. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    @Marc w: Bij nader inzien denk ik dat ik nog iets niet goed heb gedaan. Volgens mij heb ik veel te droog gelamineerd toen ik de "wetpreg" aanbracht, ik heb denk ik gewoon te weinig hars toegevoegd tijdens het aanbrengen. Daardoor werd het laminaat te schraal en daardoor kwetsbaar, en scheurde het te makkelijk tijdens het lossen. De vezeltjes van het weefsel leken ook te droog rondom de scheuren. De mal zelf is ook niet perfect, dat zal ook tegengewerkt hebben met het lossen.

Dus ik heb de reparatie vandaag uitgevoerd met dezelfde hars, maar nu veel natter gewerkt.

Ik heb na de initiële reparatie tegen de onderkant van het voordekje een 3mm dik plaatje PVC100 gelijmd en daar weer 1 x 80gr overheen gelamineerd. Zo heb ik er nat-in-nat gelijk een sandwich-constructie van gemaakt. Veel stijver natuurlijk zonder veel extra gewicht.

Komende week probeer ik de rest van het dek ook te repareren en waar ik kan ook nog extra te verstevigen. Daarna haal ik het weer uit de mal en ga ik met de zichtzijde verder. Die hoef ik hopelijk alleen te plamuren, te schuren en weer in de primer te zetten.
    Dan kan ik verder met de motorkist/console.

Ik heb wel nieuwe epoxy besteld, die komt overmorgen binnen als het goed is:)

20231022_113913.jpg

4. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Vandaag nog gauw even langs de werkplaats gegaan om nog iets aan het dekje te doen; ik heb de boel opgeschuurd en een fillet van ingedikte epoxy in het geultje tussen dek en tuberand gespoten. Dit laat ik uitharden waarna ik het wederom opschuur en ook daar een extra laminaatje overheen zet:

20231023_172826.jpg

20231023_172833.jpg

20231023_172714.jpg

Bootjebouwer 2, Jaap Smith en Marc w vinden dit leuk.
  5. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Ik heb het dek gisteren in een eerste laag plamuur gezet, en vandaag redelijk in vorm kunnen schuren. Morgen doe ik een tweede gang plamuur aanbrengen.

Vervolgens heb ik hem omgedraaid en de onderzijde rondom de dek-opening gelamineerd en de dekrand gecoat:

16986771464623055746381428765314.jpg

20231030_152340.jpg

Vervolgens heb ik de rompmal en de dekmal geschuurd, ontvet en in de DD-lak gezet:

20231030_152445.jpg

Dit heeft een paar dagen nodig om goed door te harden, daarna schuur ik ze weer en zet ik er nog een laag op. Misschien zet ik ze morgen overdag in de oven zodat ik wat sneller door kan.

Morgen verder met het dekje!

Laatst bewerkt: 30 okt 2023
    Tamiya1970 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  6. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Er is weer wat gebeurt; vanndaag heb ik de rompmal geschuurd en van een tweede laag coating voorzien. Ook heb ik een proef gedaan met het maken van de tube:

20231102_153632.jpg

Ik heb van die verwarmingsbuis isolatie gebruikt (1 dunne door een dikkere getrokken).

Misschien maak ik losse secties die ik koppel, ook dat weet ik nog niet. Ook weet ik nog niet hoe ik het moet afwerken. Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag!

Laatst bewerkt: 4 nov 2023
  7. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Dat spul werkt erg handig, ik heb het wel vaker als tube gebruikt zien worden.
    Maar áfwerken schijnt andere koek te zijn.
    Alleen verven en het ziet eruit als: geverfd isolatiemateriaal.
    Ik betwijfel of plamuur zal houden op dat materiaal, maar misschien kun je het op een reststukje proberen?

Omkleden met dun plaatmateriaal misschien?
    Maar hoe zet je dat dan vast?

Kortom: ik snap je dilemma.

Is het geen optie om het van pvc pijp te maken?
    Dat is met behulp van een verfbrander best goed te bewerken.

haje74 vindt dit leuk.
  8. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    @Bootjebouwer 2: Bedankt voor je tips!

Het is inderdaad een dilemma, ik ben er nog niet uit. Ik kwam ook nog dit tegen:

Screenshot_20231102_172834_Chrome.jpg

Is een flexibele rubber coating, en ook in grijs verkrijgbaar.

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  9. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nadeel van verf is dat het hard wordt en breekt als de ondergrond wordt ingedrukt. Is er geen passende fietsband te vinden? En dan de einden en of lassen afwerken met Sikaflex. Of eventueel Bison Polymax. Dat spul heb ik indertijd gebruikt voor het opvullen van de naden in het teakdek van mijn zeilboot. Is ongeveer half zo duur als Sikaflex. Kijk maar of je er iets in ziet. Gr. Klaas.
    https://www.nonpaints.com/nl/bison-...96MI2uKb-ct3Tf9MKYDwD9QedKAQdUSBoC3-kQAvD_BwE

haje74 vindt dit leuk.
  10. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    @k-k Daar heb ik ook aan zitten denken. Misschien is het inderdaad mogelijk, maar het lijkt me een enorme uitdaging!:confused:

11. Rickkk

Rickkk

Lid geworden:
    24 sep 2008
    Het afwerken van de tube heb ik toen met beletteringsfolie gedaan. Dit kan je mooi als stroken plakken en ook laten overlappen. Zo lijkt het net of het een echte rubber tube is.

Ik weet niet of het goed te zien is, maar anders hierbij nog het verslag van toen waar je een aantal foto's van de tube ziet.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/redingboot-george-dijkstra-1-20.242959/

haje74 vindt dit leuk.
  12. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Allereerst wil ik iedereen hartelijk danken voor de aangedragen oplossingen!

Alleen ben ik er nog steeds niet uit.
    Met in het achterhoofd dat de tube niet te zwaar wordt zit ik namelijk met een dilemma.

Een tube uit (hard?) pvc lijkt me moeilijk te fabriceren (buigen met een brander, of in een oven?) en de schuimkern bekleden met dun plaaatmateriaal (idem pvc?) lijkt me ook best lastig om te maken. Bovendien hou ik dan een harde tube over, terwijl ik eigenlijk liever een zachte, indrukbare tube wil maken,die ook terugveert. Vandaar een tube met een zachte, verende schuimkern.

De tube van schuim alleen is nog van een relatief laag gewicht wat toegevoegd wordt aan het dek. Voeg ik beletteringsfolie toe dan wordt dat gewicht natuurlijk hoger, maar voeg ik een binnenband toe dan wordt het allemaal nog veel zwaarder.

Mijn onderbuikgevoel zegt me zelfs dat wanneer ik beide toevoeg (dus een schuimkern met daaromheen een binnenband en daarop weer de beletteringsfolie, al dan niet uit gekoppelde secties opgebouwd, net als de echte), dat ik dan wel het meest realistische resultaat verkrijg omdat de tube dan èn glad is, èn van de juiste (grijze) kleur is.

Wat te doen, wat te doen....

De schuimkern voorzien van een laagje vloeibaar rubber (op kleur) is ook een optie, daar deze coating naar zeggen van de fabrikant na droging zijn flexibiliteit behoud.

Maar op dit moment heb ik nog geen enkel idee hoe dat spul hecht op die schuimkern...

Ik zou er 2 lagen op kunnen smeren, waarbij ik in de 1ste laag coating een 80gr glasweefseltje toevoeg, omdat dan een eventueel hechtingsprobleem op de schuimkern niet zo heel belangrijk meer lijkt omdat de coating dan naar verwachting zijn vorm beter behoud terwijl hij ook terug zou moeten veren door de schuimkern die eronder schuilgaat...

Als jullie nog andere opties zien hou ik mij aanbevolen!

Laatst bewerkt: 4 nov 2023
  13. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Ik dacht aan krimpkous die je over de schuimkern schuift en verwarmt zodat die de vorm van de tube aanneemt.
    Ik vrees echter dat je die maat krimpkous niet in het lichtgrijs gaat vinden.

haje74 vindt dit leuk.
  14. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    @Herby63 Da's ook een goed idee inderdaad, ook omdat dat mooi dunwandig is en dus ook niet veel gewicht toevoegt. Vervolgens neem ik dat idee en dan zou ik het kunnen afwerken met de beletteringsfolie van @Rickkk ? Direct in de juiste kleur en glansgraad? Ook dunwandig, dus ook laag in gewicht. Ik vraag me af hoe de schuimkern het zal vinden om een föhnbehandeling te krijgen tijdens het krimpen van de kous

Bedankt, goed idee! Wellicht waag ik een poging:)

Herby63 vindt dit leuk.
  15. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Ik heb vandaag wat zitten klooien met de tube... ik heb nog een 2mm dikke sheet oranje HD EVA-foam liggen. Deze heb ik met contact spraylijm ingespoten en dat met een spatel uitgesmeerd, en vervolgens om de foam-tube geplakt. De uiteindes van dat stuk tube heb ik schoongezaagd op de afkortzaag, en daarna ook de deelnaad schoongezaagd, omdat dat toch niet echt mooi aansloot. De deelnaad heb ik vervolgens ook met de contactlijm weer aan elkaar gelijmd. Deze zou ik uit het zicht op het dek kunnen verlijmen.

Ik heb gelijk maar ook een proef gedaan met het maken van een bocht van 45°; met de afkortzaag ingesteld op een hoek van 22,5° laat het materiaal zich heel aardig zagen.

Dit is het resultaat:

20231106_150931.jpg

20231106_151004.jpg

20231106_150951.jpg

16992815089636840132417024001666.jpg

Na eerst voorzichtig schuren van de lijmnaad met P180 en daarna schoonmaken met een poetsdoek met aceton wordt het stilaan mooier:

16992826162093353555333599991762.jpg

Als ik nu nog een manier vind om schoon te werken denk ik dat dit wel wat zou kunnen worden; het EVA foam is in meerdere kleuren verkrijgbaar, waaronder ook zwart en grijs!

Ik denk dat ik van tevoren een aantal lengtes maak die ik dan in de nodige secties zaag en die met elkaar verlijm. Het extra laagje schuim geeft naast een fraaie afwerking ook wat extra sterkte tegen indrukken, dus ik denk dat ik de binnenste foam buis achterwege kan laten.

Laatst bewerkt: 6 nov 2023
    Herby63 en Bert V vinden dit leuk.
  16. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Vandaag verder gegaan met de "Proeve van bekwaamheid"...

Ik heb nog een zaagsnede gemaakt en weer verlijmd, om zo een hoekstuk te simuleren waar de tube aan BB en SB de achtersteven rondt. Hier loopt hij iets omhoog waardoor de vrije hoogte van de spiegel wordt vergroot zodat er meer ruimte is voor eventuele keerkleppen van de waterjets

20231107_122937.jpg

20231107_123010.jpg

Tot zover maar weer!

Laatst bewerkt: 8 nov 2023
    Marc w, Tamiya1970, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit.
    Als je een zwart stukje tape over de naadjes plaatst is het volgens mij helemaal af.
    (Of heeft de echte dat niet? Da's wel een punt, uiteraard.)

18. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Dankje, ik vind het zelf ook wel mooi. En misschien wel net zo belangrijk: het is licht spul!

Ik wil het EVA-schuim graag nog in zwart en grijs bestellen, in 1 en 2 mm dik (oranje ook in 1 mm dik, 2 mm is wat ik nu heb). Dan kan ik ook een grijze en een zwarte tube maken, en de respectievelijke naden afplakken, en de stootranden en loopvlakken in de juiste kleuren maken.

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  19. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Klinkt als een goed plan!

20. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Ik las in een ander draadje van iemand die zijn rub-strakes voor op de tube zelf goot in een zelf gemaakt malletje.

Laatst bewerkt: 11 nov 2023

Deel Deze Pagina