1/2A TEXACO en SINGLE CHANNEL modellen

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 25 dec 2020.

Tags:
  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    JanW ojeee dat moet je nooit vragen want dan heb je weer een project erbij

    Twijfel nog wel of ik met het formaat goed zit maar maakt niet uit wordt denk wel een leuk model om mee te stoeien.

    Heb de Tomboy voor het formaat als basis

    upload_2020-12-26_15-35-17.png
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.920
    Locatie:
    Hulshout België
    Frans Bal vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    ja zeker genoeg spul dus aan de slag en dat modelletje bouwen, want die zou het goed moeten doen in de 1/2A Texaco klasse
     
    jef vindt dit leuk.
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    jef vindt dit leuk.
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Nu heb ik niet zo heel lang geleden een coxje overgenomen met het idee om daar een klein buitenlopertje in te bouwen.
    Ik denk dat het misschien toch wel zonde is om een orgineel coxje daarvoor te slachten.

    Een sp400 was destijds erg populair en goedkoop en paste eigenlijk precies bij de 1/2A ontwerpen.
    Iedereen standaard en vermogen technisch begrensd.

    Nu echter alles borstelloos. Een dronerace motortje ($7 china) past mooi op 1/2A ontwerpen waar cox op gaat en kan dan meedoen met de "gewone" E-texaco.

    Vraag aan Theo: Hoe heet dat vliegtuigje van die Amerikaanse vliegmaat (Die man heb ik ook regelmatig ontmoet denk ik)

    Leuk weetje:
    Bij de Silent Electric Flyers of San Diego is elektrisch pylon racen (F5D, sp400 en dergelijke) altijd een belangrijke club activiteit geweest. Voor 2000 al.
    Een rebelse actie om met 1/2A oldtimers te gaan racen op zondag morgen werd daar toen clubklasse
    upload_2020-12-27_10-41-59.png
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2020
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Heeft iemand al ervaring met de diesel variant (conversie) van de Cox? Lijkt me praktisch voor diegene die toch al diesel brandstof in huis hebben.
    Wellicht geluidstechnisch ook wat vriendelijker.

    Diesel Engines - Cox International (coxengines.ca)
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    En indien die er komen...stoppen we de dieselcoxjes ook in de 1/2 A.. persoonlijk voel ik er veel voor vanwege de vermindering van het aantal peut soorten in the house..
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook al eens gekeken naar de diesel variant maar is niet alleen het kopje wisselen ook de drijfstang moet je wisselen anders zal die breken.

    Andere optie zag ik ook naar 5% nitro terug gaan en dan een 8x4 prop erop. Ddit geeft minder power maar langere vliegduur op de brandstof en dus ook prima klimmen.
     
  9. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik begrijp dat je dan ook een paar extra pakkingen onder je gloeiplug moet leggen.
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    hahaha kwam het ook tegen.

    heb onder tussen even zitten rekenen.

    Als je 500 ml Merlin expert neemt met 25 % nitro. en je mengt daar 72 ml wonderolie door heen.

    krijg je een brandstof met 20 % nitro en 20 % olie , dat lijkt mij perfect voor een coxje .
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    goeie diesel kopjes voor een cox zijn best prijzig . Mecao maakt ze . De hobby king variant houd het niet lang uit teflon contra zuiger brand door .

    plus dat het transport meer kost dan het kopje .


    gezamenlijk inkopen lost dat wel weer op dan ;-)

    deze kruk asjes moeten er in

    https://coxengines.ca/cox-.049-killer-bee-diesel-crank.html
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2020
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee niet van 25 terug naar 20% maar in totaal 5% nitro in de brandstof
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    5 % nitro 20 % olie heeft de lokale modelbouw boer gewoon. dacht dat ze erg slecht af te stellen waren . ga daar eens mee experimenteren . als het weer mee werkt.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    Wanneer 5/20 werkt op een 0,8 cc Cox dan zou dat bv een onderling af te spreken eis kunnen zijn.

    Bij de FAI CIAM F1C klasse ( de moderne powerkisten) krijgt met van de org peut..dat is 20/80 zonder enige toevoeging.. maw wanneer straight fuel daar kan/moet dan zouden wij ook eenheids drank tw 5/20/75 kunnen gebruiken....zet hem op JanHein!!
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    ik ga testen ;-) kijken wat ik moet aanpassen aan een cox om hem er lekker op te laten lopen. motortje gaat in elk geval een stuk langer mee met deze brandstof .

    ingrediënten om te testen heb ik staan . nu alleen even tijd en mooi weer.
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    propjes zijn inmiddels binnen , stapje verder op weg naar de test :)
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.190
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    20% olie is te weinig voor een kleine Cox.
    Een .15 komt daar wel mee weg.

    Bij 5% is de naald behoorlijk kritisch, maar als je dat met een beetje gevoel doet, moet het lukken. 20% olie daarentegen dat smeert (wrijving) nog wel, maar qua afdichting (compressie) bij die hele kleine motoren wordt het op het randje.
    Ook is de koelende werking minder (meer gumvorming, die bruine zooi)
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    Cox adviseerd 20 % wonderolie . als ik toch zelf ga mengen kan ik er wel meer in gooien maar wat is een beter percentage .
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.190
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    25%
     
    janhein vindt dit leuk.
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    tekening is onderweg naar Sebastiaan. dan kan de kit onder de laser door .

    Schermafbeelding 2021-01-13 om 11.00.35.png
     
    Bruno van Hoek en Ed_V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina