De bouw van de MAS is gedaan en kan vandaag het model prepareren voor een laag primer. Ik ga dit keer geen Action spuitbus gebruiken maar Vallejo primer. Nog een paar foto's : Arjan
Weer wat vorderingen gemaakt maar er moeten nog heel wat plastic en pe onderdelen worden toegevoegd. Ook moet er wel nog wat worden bijgetipt aan het verfwerk. Ik heb het originele roerblad overigens met plastic strips nog wat vergroot . Arjan
De eindstreep komt in zicht. Moet nog decals en een beschermende vernislaag aanbrengen. Moet ook nog de schroeven van de torpedo's in een bronskleur verven. (was ik even vergeten). Tenslotte moet er natuurlijk nog een passende bemanning komen. Zoals gewoonlijk hebben de standaard Italeri figuren weer veel te grote en slecht gesculpte hoofden. Ik begrijp werkelijk niet waarom Italeri niet eens een wat betere figuren sculptor inhuurt want het zijn altijd de hoofdjes waar het helemaal mis gaat. De wollen mutsen en officiers petten zijn volstrekt onbruikbaar omdat die qua schaal toch dichter bij de 1/25 dan 1/35 zitten. Ik ben dus zelf maar weer begonnen met het aanpassen van de figuren. Allereerst heb ik de figuren uitgeboord om ook hier weer gewicht te reduceren. Bij een aantal figuren zal je dan eerst de figuren doormidden moeten zagen. Veel mensen zullen dit onzinnig vinden maar holle, drijvende figuren hebben voor mij laatst nog hun nut bewezen toen een PT-Boat bemanningslid overboord was geslagen en bleef drijven. Dat figuurtje was ik anders gewoon kwijt geweest. Ik heb Hornet hoofdjes gebruikt en heb een stel mutsen gemaakt van Milliput. Ik zal die mutsen nog wat bijwerken als het spul volledig is uitgehard. Deze authentieke foto's tonen dat er een grote verscheidenheid aan koud weer mutsen gedragen werd : Arjan
Ik heb gisteren de decals aangebracht voor MAS 568 hoewel deze boot waarschijnlijk nooit de rood-witte lucht identificatie strepen had . Ik vond die strepen aantrekkelijk en heb me daarom voor de verandering eens niet gestoord aan historische correctheid. .Italeri levert decals voor twee boten, MAS 563 and MAS 568. Volgens Italeri had eerstgenoemde de identificatie strepen en behoorde tot de vroegere derde productieserie MAS boten. De laatstgenoemde opereerde in de Zwarte Zee and behoorde tot de vierde serie. Ervaring met de Italeri Schnellboot kits heeft me evenwel geleerd dat het research van Italeri niet betrouwbaar is en dat de voorgestelde afwerking voorbeelden vaak niet kloppen. In dit geval betwijfel ik ook of MAS 563 wel de door Italeri voorgestelde strepen had. Ik schat dat deze strepen gewoon door Italeri bedacht zijn als een marketing truc om de kit aantrekkelijker te maken. Ik ken in ieder geval maar twee foto's van 563 en daarop zijn geen strepen te zien : MAS 534 evenwel had wel strepen die verdacht veel lijken op de door Italeri voorgestelde strepen. Italeri heeft waarschijnlijk niet gekozen voor decals van MAS 534 omdat dit een boot was uit een vroegere serie die nog de Besa mg had i.p.v. de 20mm Breda : Er is maar 1 foto van MAS 568 en het is geen bijzonder bruikbare : De beste foto's van MAS boten zijn die van de vaartuigen die naar Finland werden gezonden. Het probleem van deze vaartuigen (MAS 526, 527, 528 and 529) is dat ze een ander torpedo lanceer systeem hadden. Ook hadden ze een verstevigd roerophanging systeem en hogere masten. Eigenlijk zitten er in de bouwdoos alleen maar de onderdelen die nodig zijn voor de Zwarte Zee MAS boten (MAS 566-575). Deze hadden de korte masten (in ieder geval op enig moment) die in de doos zitten. MAS 572 hier in Yalta met de korte mast en andere kenmerken : Tenslotte wil ik nog MAS 562 noemen die buit gemaakt is door de bemanning van PT-309 en naar Corsica gesleept is. PT-309 is overigens de enige nog bestaande Higgins PT Boat die ook nog werkelijk tijdens WOII is ingezet. . Een van de foto's van MAS 562 : Arjan
Mooi, dat je de boot uitvoert/afwerkt zo het jou goed dunkt. Als ik de mijne ooit afwerk, komen er ook identificatie strepen op, maar dan in wit en blauw met (jawel) rode pompebleden... Groetnis, Jan.
Wit en blauwe strepen zou mij dan weer net te ver gaan maar we leven gelukkig in een vrij land waar dergelijke excessen niet bestraft worden . Heb jij nog fatsoenlijke tekeningen van de MAS 500 kunnen vinden Jan ? Ik heb wel hier nog wat info over het interieur gevonden : https://www.modellismopiu.it/module...22757&forum=156&start=0&viewmode=flat&order=0 Verbaast me overigens dat er wel een toilet aanwezig was op zo'n kleine boot terwijl die er op de veel grotere Duitse Schnellboote niet was. Bij die Duitse S-Boote ging het natuurlijk meestal om missies van een paar uur maar het moet toch niettemin onhandig geweest zijn. Groet, Arjan
Ik heb jaren geleden eens via een Italiaans sprekende (en schrijvende) collega van m'n werk eens bij een Italiaanse uitgeverij van tekeningen (ik meende in Bologna) eens een offerte opgevraagd van 1:1 M.A.S. tekeningen, daar stond dus werkelijk alles op... Véél te uitgebreid voor mijn doel (een vaarmodel) en mij véél te duur. Groeten, Jan.
Ik heb zojuist toen het even droog was het bootje voor het eerst uitgebreid getest op een vijver in de buurt. Geen metgezel om een filmpje te maken dus ik heb alleen een paar statische foto's gemaakt. Bootje op de foto's geheel vaarklaar met 2s 2200 mAh lipo. Conclusies: - bootje blijft mooi droog van binnen - bootje ligt mooi net boven de waterlijn en met een stel bemanningsleden waarschijnlijk precies op de waterlijn - bootje vaart soepel bij zowel hoge als lage toeren en motortjes worden niet te warm dus geen koeling nodig - draaicirkel aan de grote kant maar dat was wel te verwachten met de minieme aanpassingen die ik gedaan heb aan de grootte van het schaal roerblad - bootje kan heel langzaam en behoorlijk rap varen maar de topsnelheid is bepaald lager dan die van mijn snelste PT-Boat Ik ben over het geheel genomen bijzonder tevreden en ik kan de gebruikte motortjes alleszins aanbevelen voor kleine modellen. Ik heb gisteren een 1/35 Tupolev G5 bouwdoos overgenomen van een clubgenoot en daar ga ik ook 2 van die motortjes inbouwen. https://www.scalemates.com/kits/merit-international-63503-g-5-class-motor-torpedo-boat--969373 Arjan
Hallo Arjan, Mooi dat het allemaal is gelukt en dat de motoren ook mooi langzaam willen lopen. Hoe zwaar is deze boot geworden? Een kleine draaicirkel is met deze opstelling (één roer tussen twee schroeven) niet te verwachten. Al geprobeerd om een bocht te maken met één motor langzaam achteruit? En zie je verschil als je alleen de motor in de binnenbocht laat draaien? Dan pakt het roer misschien net een beetje schroefwater. Maar de schepen waren op snelheid gebouwd en daarbij horen eigenlijk geen korte bochten. Maar kan me voorstellen dat varend in een sloot een korte bocht wel is gewenst. Bij mijn tankertje heb ik het roer aangepast met een balansdeel voor de roerkoning om toch iets korter te kunnen draaien. Maar dat heb je met binnenschippers. Die willen als het kan of moet kort door de bocht. Je hebt er in ieder geval weer een pronkstuk bij. Gr. Klaas.
Hallo Klaas, ik heb een zender met een mixer en heb geprobeerd of ik het MAS model op de motortjes kon sturen i.p.v. met een roer maar dat viel me niet mee. Ik kreeg die instelling toch niet naar wens en heb het toen maar laten zitten. Ik gebruik nu gewoon mijn simpele 2 kanaal zender en de motortjes zitten met een y-kabeltje op 1 kanaal. Bevalt me eerlijk gezegd altijd prima en dat ie niet messcherp stuurt neem ik voor lief. Groet, Arjan
Als het maar naar je zin gaat Arjan. Als je een beetje de nukken van je schip leert kennen maak je er het beste van. Zit zelf graag aan de waterkant om dat soort dingen uit te vinden. Succes met de volgende! Gr. Klaas.
Erg mooi geworden. Vaareigenschappen zullen vrijwel niet anders zijn dan het echte schip. Werden die in de havens met geduld ondersteund. Wendbaarheid werd afgestemd op roerwerking op snelheid. Zou dat roer buitenproportioneel zijn geweest 1:1, dan geeft dat ongewenste vleugeleffecten op volle vaart. Dat Russische torpedo bootje is weer een aardige voortzetting in bouwactiviteit. Doet ook iets denken aan de compacte WOI Coastal Motor Gunboats, met een "step" in het rompontwerp. Gelooft dat het Britse scheepje ook als houten kit verkrijgbaar is... lengte van 1 meter. Gr Bas
Sarik verkoopt de tekening: https://www.sarikhobbies.com/product/thorneycroft-55-cmb/ Paul in Australië heeft een twee keer zo grote versie gebouwd: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?935447-Thornycroft-55-C-M-B Net als mijn M.A.S. heeft 'ie te maken met het schaaleffect en heeft 'last' van cavitatie. Ik wist, dat dit het geval zou zijn door mijn 75 cm versie, dus ik heb de 110 cm voorzien van steeds grotere props, tot ik nagenoeg geen last meer had van cavitatie, omdat de prop deels onder het water-lucht mengsel uit steekt. De Thornycroft van Paul is ook éénmotorig uitgevoerd, maar zijn schroefas steekt niet diep genoeg, om snelheidsverlies door cavitatie te voorkomen. Als je dit zijaanzicht ziet: https://www.the-blueprints.com/blue...ew/hms_thornycroft_cmb_55_coastal_motor_boat/ dan denk ik dat de schroefas een flink stuk dieper zou moeten, wil je het cavitatieprobleem oplossen. Waarschijnlijk wordt de boeg dan in het water gedrukt en heb je andere problemen... Groeten, Jan.
Hier het bouwverslag van een Duitser die een rc versie heeft gemaakt van de 1/35 Merit G-5 kit : https://www.wettringer-modellbauforum.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=63874 Die twee 280 motortjes lijken mij wel erg zwaar voor zo'n kleine romp en ook op het gewicht van het messing buismateriaal en de schroeven kan denk ik wel bespaard worden. Constructie en bediening van de roeren is het grote probleem van dit bootje. Besturing zal inderdaad zoals de Duitser gedaan heeft wel met buisjes moeten waar dan de draad in loopt. Dit omdat die gaten voor de draad zo laag in de spiegel zitten. Ik denk dat dit ook wel kan met aluminium of kunststof buis dat ook weer een stuk lichter is. Groet, Arjan
Om zo'n klein model realistisch te kunnen laten varen (in plané) moet je concessies aan de uitvoering doen: - Eénmotorig uitvoeren met een licht buitenlopertje, - Eén roertje achter de prop, - Lipo. - Het plastic dunner schrapen waar mogelijk, dat scheelt enorm in het gewicht. De meeste G-5 uitvoeringen die ik heb kunnen vinden zijn te zwaar en/of onder gemotoriseerd en varen voor geen meter, zelfs modellen die aanzienlijk groter gebouwd zijn... Groeten, Jan.
Hallo Roel, die G-5 is in 1/35 inderdaad behoorlijk klein, smal en slecht toegankelijk. Des te interessanter de uitdaging, en een snelle rc boot gaat het zeker niet worden want ik ga toch zoveel mogelijk op schaal bouwen en niet zoals Jan suggereerde met maar 1 aangedreven as en roer. Ik zal morgen een nieuwe bouwthread voor de Tupolev aanmaken, heb al wat vorderingen gemaakt (assen geïnstalleerd). Nog even over de MAS boten in de Zwarte Zee. Deze eerder geplaatste foto waarop een boot met lucht herkenningsstrepen te zien is blijkt ook wel degelijk in de Zwarte Zee te zijn gemaakt : Met andere woorden die herkenningsstrepen die ik op mijn model geschilderd heb blijken toch wel te kloppen alleen zullen die waarschijnlijk nog wat verder naar achteren gelopen hebben. Zoals eerder gezegd was Jalta op de Krim een van de bases voor de MAS boten : De andere was Ivan Baba, ook op de Krim. Ivan Baba werd ook als basis gebruikt door Duitse Schnellboote. MAS bij Ivan Baba : Schnellboot bij Ivan Baba met herkenningsstrepen op het voordek : Ook deze basis : Groet, Arjan
Hallo Bas, nee de Schnellboot met die pantser luiken onder de ramen van het stuurhuis is S 42. Je kunt zien dat deze boot al was uitgerust met het 4cm Bofors geschut. Een aantal van de gewone S 38 boten was uitgerust met die pantser luiken, een voorbode eigenlijk van de gepantserde Kalotte. De Gusto boten zijn voornamelijk ingezet in de Middellandse zee. Deze "Hollandse" Schnellboote waren smaller dan de Duitse en konden daardoor via binnenwateren en kanalen de Middellandse Zee bereiken. Groet, Arjan
Heb de torpedo koppen Panzergrau geschilderd en een vlag toegevoegd. De vlag is een decal uit de kit die me niet bevalt en ik heb in Engeland dan ook een BEC vlag van textiel besteld . Verder heb ik aan de bemanning gewerkt. Twee figuren zijn zo goed als klaar, ze moeten alleen nog een laagje matte polyurethaan lak krijgen. Die breng ik later met de airbrush aan want met de kwast aanbrengen wil wel eens wat van het schilderwerk wegvegen. Van deze standaard Italeri figuur heb ik het hoofd vervangen door een Hornet hoofdje, de muts heb ik gemaakt van milliput en de twee armen komen uit verschillende Dragon figuren doosjes : Van deze figuur heb ik alleen het hoofd vervangen en zelf een muts gemaakt : Ik heb vanmiddag nog een stel Hornet hoofdjes met bontmutsen besteld omdat ik die wil gebruiken voor een paar andere bemanningsleden. Deze foto's stammen ook weer uit de Zwarte Zee regio. Wellicht weer Ivan Baba op de achtergrond : Nog twee : Arjan