1/35 Schnellboot Typ S-38

Discussie in 'Marineschepen' gestart door reinaart, 17 nov 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Hallo Klaas, ik gebruik liever geen boutjes aan de onderkant van de motor steunen omdat je daar zo slecht bij komt als je de motortjes wilt verwijderen. Ik zou liever een plastic strip op de bodem van de boot lijmen zodat je een richel hebt die de onderkant van het aluminium motor plaatje op z'n plaats houdt. Voor het verwijderen van de motortjes is zo'n plastic strip geen enkele belemmering.

    Groet,

    Arjan
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.897
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Arjan, Jij kunt het best bepalen wat de beste optie is. Bij slecht bereikbare plaatsen gebruik ik wel eens inbusboutjes. Dan heb ik nog de mazzel om kleine handen te hebben. De motor van mijn tankertje staat op een alu sleetje dat wordt vastgehouden door twee alu strippen die er met M-2 boutjes overheen zijn vastgezet. Inmiddels is de Marx cardankoppeling vervangen door 2 rubber slangetjes met een tussenasje. De hele aandrijflijn is hier 2 mm. Hier zijn de 3 M-2 boutjes waar de motor mee vast zit slecht bereikbaar. Het motortje is ongeveer 500 KV, heeft een verrassend koppel en in combinatie met een HK autoregelaartje bijzonder goed regelbaar. Excuses voor het samengeraapt zooitje in de MK. De servo is nog maar 45 jaar oud.Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nu bouw ik altijd wel zeer eigenzinnige constructies...
    Deze omdat het model gewoon eerst als vermogenstestbank voor modelmotoren
    en modelschroeven moest dienen... meten is weten... is het zo ontstaan...
    maar ik zweer wel bij imbusboutjes. Omdat je die zonder schroevendraaierslippen altijd los krijgt.
    De parkers kom ik nog wel bij... en de gaten waren voorgetapt...

    Hier het ultieme in afstandsmoeren, imbusboutjes, reductiekasten, kardannificatie en ventilatie :D
    De brommers zitten rotsvast, zijn snel te lossen... en de zaak is met gegniffel ineen geprikt. Kan niet, bestaat niet...

    Maar... als de gekozen opstelling voor je werkt... in het verleden evenzeer... en het scheurt niet los... doorpakken.
    Driehoekjes aan weerszijden geplakt geeft wel meer sterkte... desnoods nog extra, maar in de slanke romp is de handvrijheid zeer gering.
    Ik ben ook een voorstander van 4x vastzetten... het kán klapperen.
    Korte imbus, in de kruizen draad tappen, achterwand de boutjes inlaten... in theorie... dat is...

    Als voorbeeld... mijn kastplanknympf...
    de FL-8 van Robbe modificatie...
    1.000kv 13.5V, assen draaien iets van 4000 toeren, speedschroeven 50 mm spoed 1,6
    Verbruik... schandalig laag... boot in oversnelheid.
    Niet als Roel... die heeft oversnelheid XXL . :)


    DSCN7466-LR.jpg

    Wordt mooi! Top!
    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    reinaart vindt dit leuk.
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Hallo Klaas/Bas mooie plaatjes en ook leuk om te zien hoe de bouwstijlen verschillen. De bouwstijl van Bas ziet er wat professioneler uit dan de onze Klaas :).

    Ik heb ook zo'n motortje in bestelling Klaas (zag dat je het er elders op het forum over had gehad ). Leek mij ook wel wat voor mijn volgende 1/35 MAS projectje.

    https://nl.aliexpress.com/item/32975643927.html

    Groet,

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.897
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, ik roep wel eens gekscherend: Niets is wat het lijkt en dat slaat vooral op mijn modellen. Maar het werkt gelukkig wel en zonder herrie. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bootje van Klaas is ook wel erg compact. Dan krijgt het landschap een andere indruk. De bouwplaats van Klaas is dan ook al zeer oude historie... een oude staartklok met een ultramodern hartje... een kroonkurk is groter... model was van voor 1960?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.897
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.772
    Locatie:
    Salland
    Sorry... Regelaar nu begrenst tot 60%.
    Maar ja, soms kan men zich niet beheersen...;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha wat een ge-SAR
    Ik ga dat kv maar eens serieus verhogen. Water uit de sloot trekken...
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Ik ga toch voor S-117 van de 4.S-Boot Flottille. De strepen op het voordek van de Zwarte Zee boten is me te lastig omdat ik hier al onderdelen op gelijmd had. Wat dat betreft moet je voor je begint te bouwen eigenlijk al weten welke boot je wilt bouwen. De eerste kleurtjes zitten inmiddels op de romp :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor de liefhebbers, op ebay momenteel mooie foto's van S-46 (ook een boot die later in 1942 uitgerust werd met een Bofors Flak) :

    https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2499334.m570.l1313&_nkw=Schnellboot&_sacat=15504

    Twee foto's zijn niet van S-46 maar van een S-30 boot (wellicht S-55).

    Arjan
     
    MicropropSport, k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Ik heb vanmorgen tot mijn schrik gemerkt dat deze stootlijsten (rode stippen) niet thuis horen op S-38 boten :eek:. Die zijn zo te zien pas op late S-100 boten geïntroduceerd. Dat is altijd het probleem met kit onderdelen die oorspronkelijk ontworpen zijn voor een latere of vroegere versie. Back to the drawing board .....

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.772
    Locatie:
    Salland
    Tja...
    Da's het nadeel als een fabrikant dezelfde mallen gebruikt voor een sub-type van hetzelfde model...
    Kiezen:
    Of laten zitten (Jij bent waarschijnlijk de enige die het ziet en zich er aan soort)
    Of wegschuren, romp weer mooi gladmaken en overspuiten.
    Met het risico dat je het blijft zien...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Hallo Roel, heb de lijsten inmiddels verwijderd. Eerst schrapen met een beitel vormig hobbymesje daarna schuren. Het valt inderdaad meestal niet mee om zoiets onopvallend bij te werken maar ik heb dit vaker bij de hand gehad. Nog een tweede foto van S-117, de boot had de letter D op de deuren van de brug. Dit was de initiaal van de voornaam van Oblt.z.S. Dietrich Bludau .

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag, is deze foto genomen in de Waalhaven in Rotterdam?
    Op de achtergrond aan de linker kant de demagniseer inrichting op de Heijplaat, met aan de rechterkant de overslag kranen van Kruwal?
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2021
    Gerrit-Jan en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Laatst bewerkt: 23 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie prenten Arjan! Top!
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.772
    Locatie:
    Salland
    Grappig... Ik zie bij deze boot een modificatie: een soort 'zonneklep' boven het middelste raam van de stuurhut. En het lijkt wel of er ruitenwissers op de rest van de ruiten zitten... met de wissermotor zo'n 20cm boven de ruiten. En hangen er nou pantserkleppen onder de ruiten? Lijkt er wel op... Intrigerend.
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Dat klopt Roel er waren meer boten met zonnekleppen. Die van Albert Causemann en Helmut Dross hadden ook zonnekleppen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het vaartuig van Karl-Ehrhardt-Karcher was duidelijk een full option versie. Een (sport) nummer op het dak, ruitenwissers en pantserkleppen :D :

    [​IMG]

    edit: zo te zien sluitingen voor de kleppen en toch geen ruitenwissers.


    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op de een na laatste foto is ook een van de twee bunkers te zien, die aan de Zuidkant van de Waalhaven stonden.
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    868
    Deze foto van het Bundesarchiv toon de bunker in Rotterdam met S-63 in de voorgrond en S-122 (de latere boot van Helmut Dross) in de achtergrond. Of de andere foto's van deze Bildberichter ook de S-Boot bunker van Rotterdam tonen weet ik niet.

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Stoompomp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina