1/4 sopwith camel mick reeves

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques.1, 3 dec 2010.

  1. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    volgend project : 1/6 spitfire van mick reeves (is eindelijk aan de beurt) :banana:


    gr.

    Frank :D
     
  2. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi frank ,

    wil wel aan de spit verder maar moet ook nog voor rie de brik bouwen :(
    en de 1 1/2 strutter wacht ook nog


    gr. jacques
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    :nooo: (die moet maar even wachten )

    Er staat ook nog een 1:3,6 Strutter op de bouwtafel...:yes:

    Neem aan dat die voorrang krijgt :p :rolleyes:

    Ralf

    (edit: gelijktijdig gepost)
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vind dit echt mooie toestellen om te zien vliegen.

    Het verbaast mij enigzinds dat zij nog steeds de nodige vliegproblemen hebben.
    Niet grof bedoeld hoor, maar heb in 1981 de Fokker D VII gebouwd, was een Amerikaanse bouwdoos, vraag mij de naam niet meer! Na de maiden paste deze terug in de bouwdoos, 8 m had hij gevlogen.
    Geef de schuld nu niet bepaald aan het toestel, mogelijk was ik nog niet rijp genoeg voor dergelijk toestel.
    1983, De Pfalz, nr?, Duitse firma.
    Na een paar rondjes met steeds corigeren slechte landing bij de maiden, terug passend in bouwdoos.
    Heb bewondering voor diegenen die nu met deze toestellen vliegen, maar merk soms dat ze er af en toe ook een probleem mee hebben.
    Maar niet tegenstaand, veel succes verder, je hebt er altijd beziens mee, Zelf waag ik mij niet meer aan deze toestellen.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2011
  5. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi frank ,

    en ja ik ben nu wat aan de spit aan ´t rommelen :D, of ik hem nu afmaak weet ik nog niet :rolleyes: zie wel


    groet jack
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hoe heb jij je vleugels demonteerbaar gemaakt? en de spankabels en struts? als ik vragen mag?

    groeten
     
  7. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi chris ,

    de vleugels zijn deelbaar , de spandraden blijven aan de vleugels vast , worden met een boutje aan de romp vast gezet bij opbouw
    de struts zitten los tussen de vleugels ( een pin van 1,5 mm in boven en onderkant fixeert de strut)en worden er gewoon tussen geklemt door de spandraad


    groet jack
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Sommigen zal het niet ontgaan zijn dat ik deze Prachtige Camel heb mogen overnemen :D.
    Vandaag de re-maiden beleefd na grondige checks.
    Alles was prima in orde, zelfs het weer was prachtig met nauwelijks wind.
    Tja, waar wacht je dan nog op? :rolleyes:

    [​IMG]

    Op uw plaatsen...

    [​IMG]

    Hij rolt mooi.

    [​IMG]

    And airborne she is!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het inzetten van de landing, kist laat zich eenvoudig zakken.
    Tailskid is losgekomen (thuis borgen met M3 niloc moertje)

    [​IMG]

    Zachtjes binnenkomen.

    [​IMG]


    De Saito 182 twin loopt nu goed, deze diende eerst wat rijker gezet te worden (wellicht andere brandstof).
    De 'open' pijpjes in plaats van dempers maken eerlijk gezegd een teringherrie :rolleyes:.
    Ga deze ook vervangen door de originele Saito dempers.
    Geluidsmeting gaf 85dB aan, ff te veel ook.

    Heb 1 vlucht kunnen maken vanwege de te repareren tailsid.
    Moest even wennen aan de uitslagen van de kist.
    Heb altijd wat rudder meegemixd met de ailerons voor mooiere bochten.
    Ik diende heel veel rudder bij te geven wilde hij uberhaubt de bocht omgaan!
    Was wennen dus, later ging het al iets beter.

    Wil ook wat gaan experimenteren met andere props, met de huidige 20x6" Scheepers prop is het vermogen mijns inziens niet optimaal.
    Moest veelal volgas houden, en er stond niet eens wind.
    Wellicht doet een 18x8" het beter.

    Al met al heel tevreden met deze prachtkist!
    Bewondering alom op het veld voor je bouwkunsten Jacques!

    Heb zelf een transport rek gemaakt voor de vleugels en de piloot (van Jim Reeves) geiinstalleerd. Tevens wat ballast toegevoegd hierom in de neus.
    Zal het zwaartepunt nogmaals controleren en het definitieve gewicht nog meten

    edit: dank voor het maken van de foto's!

    Groeten, Ralf
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    Gefeliciteerd met de remaiden en wat een fantastische foto's! Schitterend model!

    Vele happy landings toegewenst :)
     
  10. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Blijft schitterend deze kist,
    veel plezier met dit 'kleinere maatje' !!

    gr.

    Frank
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    @Jonkje, dank je wel!
    Foto's zijn gemaakt door een clubgenoot met mijn eigen camera.
    Ze zijn idd prachtig! :yes:Thanks nog hiervoor :yes:(sorry, je naam is me ontschoten :oops:)

    @Frank, ja het blijft een fraaie kist toch?
    Bovendien zeggen ze dat de grootte er niet toe doet..... :rolleyes:
    Ben er zelf erg blij mee

    Groeten, Ralf
     
  12. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    camel

    hoi ralf

    ziet er goed uit , ben blij dat je er tevreden mee bent :)
    maar als ik het zo zie vind ik het :cry:
    het skid is foutje van mij
    een 18/8 prop moet zal wel goed zijn , had ik er bij de me35 er ook altijd op

    en de volgende kisten hebben nu ook een ander baasje
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    is jammer maar bij mij staan ze ook alleen maar stof te happen

    heb er nog wel enkele over


    groet jacques
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Arghh, wat een zonde, al die prachtige kisten!
    1 van de bovenste 3 had in ieder geval dit jaar nog mee moeten vliegen op de Dawn Patrol.

    Je hebt nu wel weer wat ruimte voor je nieuwe projekt, de 1:2,5 Nieuport 11 :p

    Zullen wel wat emoties los gekomen zijn de afgelopen 2 weken :neutral:

    Groeten en dank, Ralf
     
  14. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Ralf ,

    Gefeliciteerd met de remaiden van de camel , ziet er weer netjes uit de camel gevlogen zoals we dat alleen van jou mogen verwachten.
    past goed bij je en het lijkt me inderdaad een stuk handzamer dan zn grote broer.

    Een vraag die natuurlijk niet kan achterblijven, gaat ie mee naar vught?

    groetjes pascal
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hee Pascal, dank je!

    Voor Vucht heb ik er 3 gereed:
    Camel, Strutter en Tiger Moth
    Beetje afhankelijk van de wind beslis ik welke meegaat.
    Maar dat wou je niet horen natuurlijk ;)

    Kreeg vanmiddag bericht dat mijn oude 1/3 Camel behoorlijk onderhanden is genomen door de nieuwe eigenaar :p

    Hallo Ralf,

    habe jetzt vier Flüge gemacht, jeweils 15 Minuten.
    > Ik schreef hem: Rollen hatte ich noch nicht probiert, looping wohl 1x.
    Doch - das ganze Programm: mit full speed über den Platz und drei Rolle hintereinander, Aufschwung, Abschwung, Loop und sogar ein bißchen Messerflug, wobei sie dabei ziemlich schiebt und an Fahrt verliert.
    Ich habe sie jedenfalls richtig "rangenommen" :)
    Werde jetzt erst mal etwa 100 Gramm Blei entfernen. Ich glaube, sie ist kopflastig, weil ich HOCH trimmen mußte für Geradeausflug bei Halbgas, und weil sie ruhig etwas agiler aufs Höhenruder kommen könnte.
    Beides spricht für kopflastig.

    Blijkbaar had ik toch een sterk kistje gemaakt :rolleyes:
    Gelukkig is hij in goede handen :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    O.K. nog 2 dan ;),

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Aangezien ik niet tevreden was met de power van de Saito 182 in deze kist ben ik een hele tijd op zoek geweest naar een sterkere krachtbron.
    Eigenlijk toch wel vreemd want de motor zit aan de bovengrens van wat Mick voorschrijft voor de kist.
    Wellicht heeft dit te maken met de massa aan lood wat hij extra mee moest zeulen om het zwaarteput goed te krijgen (totaal bijna 1,4kg!)

    Deze zoektocht viel niet mee, het motorspant zit erg kort in de neus en de brandstoftank moet er direct achter -wederom- i.v.m. het zwaartepunt :evil:
    Door de korte inbouwlengte vielen er vele motoren af.
    Ik heb zelfs een electrische aandrijving overwogen, deze zou erg mooi passen.
    Onbekendheid van die materie (grootte), en het laden op het veld lieten me hiervan af zien.

    Na veel speurwerk bleek de OS FT240 40cc viertakt boxer op papier zowaar redelijk te gaan passen! :D
    Korte inbouwlengte, bijna 2kg (op de juiste plaats ;)) en een boxer dus een rustige trillingsvrije loop, en een prachtig geluid!
    Door de -voor mij- gunstige locatie van de inlaatpijpjes zou deze zowaar kunnen paan passen!
    Prop is ook groter, 20x8", altijd meegenomen, komt weer meer in de richting van de schaal 24" :p

    Deze motor is uit de productie genomen maar ik heb nog een exemplaar op de duitse ebay gevonden.

    Tja, dan moet je gaan hakken en breken in een prachtige kist :mad:...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard hoop ik spoedig de motor te kunnen testen.
    Eerst moet ik een passende demper maken uit bendy pipe.
    De huidige uitlaatpijpjes wil ik vervangen door nieuwe (iemand toevallig nog een setje liggen :rolleyes:?)

    Keep you posted...

    Groeten, Ralf
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    waarom de uitlaatpijpjes vervangen?
    Zijn deze kapot?
    Als het alleen met de bruine aanslag te maken heeft kan je dat denk ik toch wel schoonmaken.

    Mvgr Hans
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Hans,

    Bij 1 van de 2 pijpjes is het gefelste/omgezette randje waarmee de moer hem in de cilinderkop klemt niet OK.
    De bovenste op de foto.
    Ik heb niet de middelen om dit zelf knap te repareren vrees ik

    [​IMG]

    Het bruin krijg ik wel schoon wil ik er aan hardsolderen dat lijkt me niet zo'n punt.

    Het liefst zou ik zelf nieuwe 10mm pijpjes maken met een randje erop, dan tevens wat langer met een doorgaande bocht naar boven toe.

    iemand nog een adresje in nederland voor 10mm inwendig RVS bendy pipe?
    4 stukjes van ca.25cm
    Ik kan hier evt. ook nog bij Mick Reeves voor terecht.

    Groeten, Ralf
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    ik zie wat je bedoelt!
    Is het niet mogenlijk om op dat velsrandje met wat zilversoldeer weer gelijk te laten vloeien en dan met een dremeltje bij te werken zodat het velsrandje weer gelijkmatig is en goed aansluit(ik weet het,het is een geduldwerkje).

    Mvgr Hans
     

Deel Deze Pagina