1/4 sopwith camel mick reeves

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques.1, 3 dec 2010.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dat zou evt nog een mogelijkheid zijn Hans, dank!
    Een stukje draaiwerk (rechtsonder op schets) zou ook kunnen met daar aan vast een bocht gesoldeerd en daaraan weer het bendy pipe.
    (heb i.v.m. de hitte bij de bron liever niet gelijk bendy pipe)

    Heb even een schets gemaakt van de demper welke ik wil gaan maken:

    [​IMG]

    Suggesties zijn welkom :p

    Groeten, Ralf
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Buh, als ik er nu naar kijk is het misschien ook wel een optie om de felsrandjes er af te dremelen en er een 12-10mm pijp op te zilversolderen.
    Daarna kort afzagen tot er nog een randje van 1mm overblijft.. :rolleyes:
    Maar even over nadenken nog

    Groeten, Ralf
     
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Dat is een nog beter plan!

    Mvgr Hans
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dankzij Jacques zijn de uitlaatpijpjes gereed! :thumbsup:
    Hij heeft speciaal voor mij een aantal ringen gedraaid welke ik op de pijpjes gezilversoldeerd heb.
    Ben er erg blij mee, Thanks Jacques!

    [​IMG]

    Met een klein brandertje gaat dit prima :D

    [​IMG]

    Uitlaat wordt gemaakt uit 0,4mm RVS plaat, dit laat zich eenvoudig zetten/rollen en solderen.

    [​IMG]

    De 4 bendy pipes moeten nog gesoldeerd worden.
    Het materiaal is flinterdun, wordt een klastig klusje :mad:

    [​IMG]

    Demper op zijn plek naast het hoppertankje.
    Deze wordt gebruikt omdat de tank dwars in de romp ligt (weer dat zwaartepunt :evil:.
    Opzet zat er voorheen ook in en werkte goed.

    [​IMG]

    Gelukkig kan ik de steun voor het extra ballast weer gebruiken! :D
    Er zal nu iets minder lood in moeten omdat de motor ca.800 gram zwaarder is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles lijkt mooi te passen :banana:
    Zelfs de dummy gaat er weer op komen.
    Deze wordt iets uitgehaald/uitgenomen bij de voorste cilinderkop en de carburateur. Hij komt met 3 bevestigingspunten aan de cowl vast.

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2013
  5. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Je hebt niet stil gezeten, zo te zien.
    Looking good!
     
  6. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf ,

    zo te zien komt het wel goed met de camel :thumbsup:


    groet jacques
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Cheers lads!

    Bendy pipes zijn nu aan de demper gesoldeerd.
    Was een beetje bang voor oververhitting van het bendy materiaal.
    Door eerst het plaatwerk te verwarmen en daarna pas de pipe erop te zetten kon ik de hitte mooi verdelen.

    [​IMG]

    En ja, altijd even een steun fabrieken om de handen vrij te hebben.

    [​IMG]

    Verdomt, het past allemaal ook nog :D

    [​IMG]

    Onderzijde, een hoop gewriemel van leidingen

    [​IMG]

    Nu met cowl.
    De 2 uitlaatjes dienen nog ingekort te worden, even kijken hoe dit gaat lopen; verder naar achteren buigen zodat er geen olie op de kabels en romp komt of zo kort mogelijk houden??
    Ff en nachtje over slapen nog ;)

    [​IMG]

    Stuurstangetje van het gas pas ook precies onder de pipe door :D
    Er komt nog een stukje bowdenkabel ter plekke van het alu-werk om metaal-tikken te voorkomen.

    [​IMG]

    De verbinding naar de pijpjes aan de cilinderkop gaat met een slangklem gebeuren, eerst een kerf maken om ze te kunnen klemmen.
    Afdichting gebeurt met hittebestendige Lock-Tite en teflontape.

    Ben erg benieuwd naar het geluid met deze demper, hoop dat het een mooie 'diepe pruttel' wordt :p

    Lekker opgeschoten ja, maar soms zit het ook even tegen...
    Bekeek de foto's in dit draadje terug, en het leek wel of...

    Het zou toch niet waar zijn??

    Ja hoor, nameten vanuit de cowl...
    Gloeiende, gloeiende.... :evil::bad-words::2gunfire:

    De motor zit 5mm onder het center van de cowl!
    Helaas, ik heb een misrekening gemaakt toen ik de motorsteun opnieuw moest ontwerpen. :puppydogeyes:

    Ja, wat is 5mm zul je misschien zeggen maar deze acentriciteit valt straks wel erg op als de dummy motor ervoor zit...:sad:

    Gezien het werk wat er verricht dient te worden om dit recht te breien, laat ik het er even bij. (ruimte creeren voor de demper, nieuwe inslagmoeren in het motorschot vlak boven de bestaande, zucht, zucht) Eerst maar eens even vliegen met deze opzet.

    Hoop dat jullie het me vergeven :rolleyes:

    Ben verder wel blij met hoe het geworden is hoor :D
    Het dempertje weegt totaal 250gram, en dit zit aan de goede zijde van het zwaartepunt ;-)

    Groeten, Ralf
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag kreeg ik de bestelde props binnen, een 20x8" en een 22x6"
    De romp is gereed om de motoropzet met demper te testen :D

    [​IMG]

    Dit is hem dan geworden mijn demper

    [​IMG]

    De uiteinden van de pijpjes zijn voorzien van teflontape om de boel mooi af te dichten.

    [​IMG]

    Boeltje op zijn plek

    [​IMG]

    Met 20x8" erop

    [​IMG]

    En de laatste met de cowl gemonteerd.
    Hoop dit weekend de motor met demper en tankopstelling te kunnen testen.
    Ben erg benieuwd hoe de OS FT240 loopt en klinkt en of de demper een beetje zijn werk doet.

    Al met al was het een aardige ombouwklus, na het testen rest nog het maken van de dummy Clerget

    Hou jullie op de hoogte als jullie dat leuk vinden :D

    Groeten, Ralf
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Mooi man! Laat de updates maar komen van die dummy Clerget :yes:

    Groeten, Ramses
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je Ramses!

    Zojuist de motor van de Camel voor de 1e keer laten lopen :D
    Spannend moment, zijn alle leidingen en kabels goed aangesloten, zou hij het uberhaupt doen :rolleyes: (tweedehands via duitse Ebay)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sproeiernaald 2 slagen open en testen maar...
    Ik heb er een gloeiautomaat op gezet, dit is ook makkelijk starten :p
    Handschoen aan (niet voor niets; 1e keer een ferme terugslag, waarschijnlijk zat er nog veel olie in), daarna een paar zwengels en hij liep :D
    Brok vermogen!
    In de lage toeren klinkt hij erg mooi, daarin zal hij ook voornamelijk gebruikt worden.
    Alles werkt naar behoren, motor is ook eenvoudig af te stellen.
    Geen lekkage vast kunnen stellen bij de tanks en de demper.
    Hij braakt wel een hoop olie uit :rolleyes:

    Getest is de 20x8" van Schepers, de 22x6" heb ik ook nog, deze grootte staat nog mooier.

    Dochter heeft een filmpje gemaakt, 's kijken of ik die kan uploaden op joetroep ;)

    Zo, nu de laatste zijplaat erop schroeven en de piloot weer zijn zitje teruggeven, zwaartepunt controleren en dan is hij weer klaar voor het luchtruim!

    Groeten, Ralf
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    [URL=" FT240 testrun - YouTube[/URL]

    Op het eind vond mijn dochter het wel weer welletjes ;)

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    Mooi man! Inderdaad komt er een hoop olie uit! Bij mijn 50 CC boxer is dat precies hetzelfde. Groot nadeel van nitro en een pluspunt voor benzine. Maar we moeten het er maar mee doen. Na iedere vlucht met doek de onderkant schoonmaken en dan valt het wel weer mee. Zien we deze ook in Bergeijk?
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Michiel, het is zeker de bedoeling deze mee te nemen naar Bergeijk. :D
    Als het heel erg winderig wordt vlieg ik alleen liever mijn TC Moth.

    Groeten, Ralf
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    controleer voor de zekerheid even of de prop goed is gebalanceerd!
    Bij mijn propje was de balans niet helemaal in orde en moest dat even herstellen!

    Mvgr Hans
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Vanmiddag de Camel ge re-remaidend :D
    En hij doet het zoals ik dat graag gewild had :D
    De demper geeft een fraai geluid in de lagen en middentoeren, volgas is hij helaas wat scherper. (vind ik persoonlijk :rolleyes:)
    Gelukkig hoef ik die hoge toeren met deze motor niet te gebruiken, power genoeg (maar niet overpowered).

    20x8" prop doet hij het goed mee, 22x6" nog niet getest, daarmee moet ik waarschijnlijk meer toeren vliegen :mad:, we zien wel. 5% nitro

    2 vluchten gemaakt, 7 min vliegen is ca.350cc er is dus ruim voldoende aan boord (600cc tank) altijd prettig te weten.

    Wat wel opviel is dat de 3-cellige accu voor de on-board glow het na die 2 vluchten het al voor gezien hield.
    Vreemd, op mijn Tiger Moth met Saito 50cc boxer kon ik er 5 vluchten mee maken.
    Ik gebruik nu eneloops en destijds nicads, (beide 2000 Mah) zou het daar misschien aan liggen?

    Affijn, ben nu erg happy met deze setup, hij vliegt er lekker mee en het geluid vind ik aangenaam.
    Ombouwoperatie is wat mij betreft geslaagd! :banana: :D

    Groeten, Ralf
     
  16. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    camel 1/4

    van harte ralf dat je vele moeite met inbouw nu word beloond met een goede maiden fly.
    Vogelman.
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Ik heb gehoord dat de eneloops niet echt geschikt zijn voor grote stroomverbruiken
    een ontsteking of een zender en ontvanger met cervo,s gaat prima
    maar zodra er grotere stroomverbruiken nodig zijn word het voor de eneloops te zwaar
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    John, vogelman dank je wel!
    Ja, het heeft aardig wat moeite gekost maar het is mij de moeite waard geweest :D


    @Jeroen: Ik had ook gehoord dat eneloops niet al te hoge stromen konden verwerken, blijkbaar lopen er dan toch aardige stromen door de 2 gloeipluggen?
    Dit had ik niet gedacht :confused:
    Waarschijnlijk was halverwege de 2e vlucht het pakket al leeg, heb er in ieder geval niets van gemerkt m.b.t. de motorloop, deze was O.K.
    Ben hem op het moment aan het laden, maar eens kijken wat er bij komt.

    Ik zal kijken of ik nog een paar oude Nicads kan opsnorren uit de kast ;)

    Groeten, Ralf
     
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    gefeliciteerd met de hermaiden van het kistje!
    Hoop hem dit jaar op de grond en in de lucht te kunnen bewonderen!

    Mvgr Hans
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    ni hm is prima voor de gloei instalatie
    nog bij conrad te krijgen
    maar ik gebruik zelf een 1 cels lipo accu 3,7 volt 60c 58oo mah
    van zippy
    dat is een hard cace lipo normaal voor een electro autotje
     

Deel Deze Pagina