10 cc Paw diesel .

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 18 jul 2022.

  1. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Dat een vw lucht koel motor 10 tot 11000 rpm draait is überhaupt een vreemd verhaal.
    Drag motor voor een kever motor nirmaal ademend dan 220 paarden produceert is eveneens vreemd, maar ja de theorie is vaak slechts uit gevonden tbv ijkpunten?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh... dat is niet vreemd. Dat volgt zelfs prima de theorie, eerder dat, dan dat de theorie "uitgevonden is om ijkpunten te geven"....

    Hoewel het best wel extreem is, is het minder verbazend dan het lijkt:

    Een 1600 kevermotor doet standaard 50 pk bij 4000 toeren. Pers je er 10 tot 11 duizend toeren uit door nokkenassen, krukas, drijfstangen en zuigers te vervangen voor exemplaren die die snelheden aankunnen, dan heb je al zonder eigenlijk te tunen, de eerste 125 pk te pakken. Heb je nog helemaal niks gedaan aan feitelijk "tunen". Uiteraard gaan we dan naar hoog compressie en geflowede koppen toe (da's het eigenlijke "tunen", het optimaliseren van de gasflow en verbrandingskamer), mischien zelfs wel vierkleps koppen, en dan is 180 pk echt geen raar getal voor een 1600 die boven de 10K draait. Best knap dat je het uit DAT basisblok haalt, daar niet van, maar voor de parameters niet uitzonderlijk: In de motorfietswereld haalt men uit minder cylinderinhoud meer vermogen, en dat is gewoon als "fabrieksstandaard" in de winkel te koop. Sterker nog: die blokken houden dat de hele dag vol, terwijl dat keverblok na een paar runs toch wel wat controle en aandacht nodig zal hebben om niet uit elkaar te ploffen.
    Al denk ik eigenlijk wel dat dat 1600 keverblok tot het uiterste opgeboord is en dus wellicht tegen de twee liter aanloopt. Mischien geen Keverblok maar eentje uit een VW busje?

    En nu valt die 34 graden ontsteekhoek op zijn plek, want dat is de optimale hoek voor methanol... En giet Methanol in een blok wat op benzine 180 pk doet, en je hebt van het ene moment op het andere 40 pk extra, en daar heb je je 220 pk al te pakken.

    Heel knap sleutelwerk, absoluut, en voor een keverblok uiteraard indrukwekkend, maar niks wat theoretisch onmogelijk is. Integendeel.... De krachtigste Subaru Impreza haalt 265 pk uit een 2 liter boxerblok. Dat is dan wel met injectie en waterkoeling, maar dat heeft meer te maken met dat de boel heelblijft op de Deutsche Autobahn.
    Dat hoeft dat dragrace blok niet te kunnen en dat het ding luchtekoeld is maakt dan verder weinig uit voor dragrace werk. Ouwe Herman Joling had geeneens koelribben meer op zijn laatste versie van zijn Ducati koningsassenblok....
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2022
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Impreza had ook een stevige turbo er op.
    Anders lukte dat vermogen niet.
    Mooi verhaal Brutus!

    Standaard VW blokjes hadden vroeger wel eens de neiging tot zelfdestructie.

    Porsche haalde in de vroege jaren al behoorlijk vermogen uit de 4tjes. Maar hadden al snel door dar het met 6 pitten al weer stuk beter ging.

    Bij dat tunen moeten de zuigersnelheden niet te hoog worden. Dus een bijna vierkante motor.

    Italianen waren altijd goed in het tunen van kleine motoren tot hoge vermogens. En dat gaf een vaak spectaculaire aanblik.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt, ze hadden een turbo, maar ze draaiden ook "maar" 6000 toeren, en zonder turbo kwam zo'n blok tot ongeveer 120 pk, wat, als je dat converteert naar 10000 toeren toch ook al weer 180 pk is.

    Alles gaat stuk (of beter gezegd "minder lang mee") als je er te veel vermogen uithaalt of te veel toeren draait. Die ouwe ABC waar ik momenteel bovenop zit houdt zijn 2400 pk ook niet lang vol, vandaar dat ik weiger harder dan zo'n 1600~1700 te draaien. Ik zit helaas vast aan die 1000 toeren die het ding moet draaien i.v.m. de netfrequentie, want de minder ver opgevoerde 900 en 750 toerenversies blijven gewoon oneindig doordouwen, maar dit ding.... :(
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2022
  5. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Kijk is wat de paashaas langs bracht?
    Quell une Honeur kreeg nog een Diary??
    Geweldig !
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 1 sep 2022
  6. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Helaas tijdens inlopen vsn de .60 diesel loopt de barrel van de varijet carb telkens uit de behuizing .
    Eea terug gestiuurd naar Paw/Toni hij gaat de barrel borgen.
    Dus,ff wachten met inlopen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Borgschoefje/draaibegrenzing?
    Veertje mocht niet baten?
    Schitterend motorje!
    gr Bas
     
  8. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    De carb bestaat uit:
    Alu huis met venturi/kelk die werkt als klembus met crub screw voor een stalen ronde bus die de messing gasklep behuisd.
    Dit schroefje loopt telkens los,vv loopt de gasklep + stalen bus de carb uit.
    Loctite deed de truc niet ivm warmte??
    Teruggestuurd naar Paw, gaat een washer aan brengen.Ben benieuwd wat het wordt.
    De varijet heeft geen draai begrenzing.
     
  9. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Hehe eindelijk is de carb terug van Paw.Douane ligt aardig incompetenti/dwars sinds Brexit.
    Tony heeft iets gedaan zonder demontage niet te zien,laat het maar vh moment,Kennelijk met extra borgje de barrel op zijn plek gehouden.
    Nu eindelijk de Zibro petroleum proberen.
    Tevens cetaan erbij gehaald.
    1 ltr Peut wordt std mengsel 30% Ether, +\- 38% Zibro petr, 30% olie, 2% Cetaan bstr.
    Bagger vet!! Gasssssen!!
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2022
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Helaas Tony’s werk heeft niets uitgehaald.
    10cc gemonteerd naar het veld,
    Barrel weer los gelopen, helaas!
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Probeer deze maar eens:
    20221031_211615[1].jpg
    Is naar mijn ervaring (veel) beter dan de meestal gebruikte blauwe Loctite. Houdt beter, vult beter en blijft tot 150 graden gewoon vastzitten. Is nog goedkoper ook. En één ding weet ik zeker, die carburateur van jou wordt geen 150 graden.
    Wel even goed ontvetten uiteraard. En dat zou ik even in een ultrasoon doen, want petroleum en petroleum-achtigen willen nog wel eens lastig te verwijderen residue achter laten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Das een mooie tip, dank je.
    De 10cc gaat terug naar paw.
    Ik hoor het wel van Tony.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In ieder geval is het balen, want zo'n ding hoort gewoon goed te lopen. Zeker als hij nog eigenlijk vrijwel nieuw is.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Had het al geschreven, stijf OS veertje er tussen?
    Zit dat er niet, komt het bij een OS ook los.
    Andere optie, afhankelijk van de constructie, inkorten en een borgende ring, of twee moeren en die opklemmen, en borgveer.

    Nog een oplossing is een borgstift, inbus. Een met zekere lengte, wellicht iets verzonken. en die borgen met een van de Loctite’s, dat goedje van Brutus?
    Minder massa om los te trillen?
    Motor produceert hoogfrequente trillingen.

    Meest brute actie is messing stift, draad getapt, en dan met een center en een hamerklap de stift borgen, exact in het midden.
    Maar dan is het voor eeuwig fix. Zou je ook niet moeten willen.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2022
  15. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    De carb bestaat uit:alu carbhuis, stalen barrel met falende & tevens (onzichtbare)borgschroef opdeze fotos.In deze stalen barrel draait de messing gasklep.
    De messing en stalen barrel lopen samen uit het alu carbhuis.(foto”s zie je hem links er uit steken.Als Tony nou een ronde snapring of zegerring/borgring aan rechterbuitenzijde,om de stalenbarrel fabriekt kan ie er niet meer uit.de foto zie je hem links uit alu huis lopen..
    Ikzelf dacht het staal vast te plakken met loctite
    Het org schroefje voorzichtig vast zetten, en geen loctite in de carb lekken voorkomen datheg een klont wordt.Maar goed,Fabrikant moet hem gewoon betrouwbaar maken.Mot gaat vandaag terug!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 1 nov 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat het nu om dit borgschroefje?
    Maar even Photoshop gemieterd, inzoomen die handel!
    En... steekt dat loodrecht in barrel, of schuin?

    Of de inklemmende schroef, onder de carb?
    Dan de carb loshalen van het blok en een foto posten!
    Effe scherpe blik er op in beeld brengen.
    Komt het tot een pragmatische oplossing?
    Denk niet dat het in Engeland gaat gebeuren namelijk.

    Meeste handels carburateurs hebben geen uitneembare stalen bus, met een rotorklep.
    Unieke constructie.
    Staal klem gezet in een boorstand klemming, aluminium kan oprekken.

    1 Verlijmen zou kunnen. En angst dat het de venturi verziekt zou ik niet hebben.
    Als je weet wat je doet.
    Overmatige 'verkleving kan je tijdig poetsen.
    Eigenschap van Loctite, is dat het onder omgevingslucht niet uithardt,
    pas als het is afgesloten.
    Bijkans is de fix een fluitje van een cent.

    2 Een circlipring/Segering moet in een verspaande groef vallen, dat is draaiwerk
    en een passende circlip ring bestellen. En dan bij een collega aanbellen met een draaibank.
    Maar dan moet daar ruimte voor zijn op de stalen voering/bus.
    3 Volstaat een verende paspen. Maar die kan wel inslaan op het aluminium bij al die trillingen, dus moet een extra messingetje tussen. Draaiwerk of iets wat gaat passen.

    4 Ook draaiwerk, een aluminium/messing dop op de rechterkant, vast gezet met de moer van de hoofspsproeier. Dop is meet en maakwerk.

    5 De stalen bus in de draaibank, en ter rechterzijde een paar groeven.
    Met of zonder rubber ring. Tegen valse lucht, maar niet te diep met een V-geslepen beitel,
    of een aantal, geeft al een beter remmend vlak, en meer bite in de inklemming van de bus.
    De schroef moet sowieso Loctite geborgd worden. Met overtrekken, trek je het draad stuk.


    Deze inbus is het dus niet!

    Carb PAW.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2022
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou ik simpel oplossen met een hoogvast borgmiddel tussen aluminium en stalen bus, en eventueel een paar tactisch geplaatste centerpunten
     
  18. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Idd deze is het niet.Alu huis bevat aan achterkant een m2 oid borgschroefje waarmee die stalen barrel wordt vast geklemd in alu carb behuizing.
    Ik denk zelf dat een borgring in groefje het ei van Columbus kan zijn.
     
  19. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Er is wel een manier,als het een tweedehands
    Motor was met navenante financiëen.Ding is kakel vers/nieuw en er zijn 1 of 2 problemen mee.Laat Paw dat maar regelen, heeft ie die ervaring ook. Kan meniet voorstellen dat idit de eerste keer/enige ben ?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Hier moet een extra borging komen zodat die stalen bus niet verplaatst.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina