10s max maar stiekum toch 12s voltages, of zelfs meer

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 23 dec 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    De Synergy heeft beduidend minder frontaal oppervlakte dan de Gaudius. Hoe 'het probleem' dan opgelost kan worden door eenzelfde aandrijving over te zetten, zie ik even niet. De Abbra (waar de plet op staat) is een kist uit het electro tijdperk.

    Verder is Hans niet de enige die er over klaagt, en heb ik dus ooggetuigen horen vertellen over de winderige A wedstrijd, dat daar toch bleek dat de YS het beter 'trok'.

    Hoe dan ook, als men het vermogen geen probleem vind, blijft het hierbij.. het was een ingeving die ik interessant vond om eens over te ouwehoeren :)
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor wat betreft het "beter trekken" van de brandstofmotor:
    De truuk vwb het beschikbare vermogen zit hem denk ik een belangrijk verschil tussen electromotor en brandstofmotor.
    De brnadstofmotor wordt ivm geluidseisen gepropt onder het toerental waar het maximale vermogen beschikbaar is. Stel een motor heeft max vermogen bij 12.000rpm, wordt deze op iets van rond de 9000rpm gepropt om maar stil genoeg te zijn.
    Ga je vliegen, zal het toerental in de lucht omhoog gaan, de motor komt dus dichter tegen zijn maximale vermogen en zal "krachtiger" zijn.

    Bij een electromotor gaat het precies andersom. Op de grond draait de propellor langzamer dan in de lucht, electromotor eigen is het vermogen op de grond dan ook hoger dan tijdens het vliegen, dit in tegenstelling tot de brandstofmotor.

    Voor wat betreft de respons van Hezik:
    Punt 3; Gerben; Het maakt in feite wel degelijk uit of je een 230kV motor op 10S of een 192kV motor op 12S gebruikt. Naarmate het kV omhoog gaat zal, bij gelijkblijvend toerental, de stroom toenemen en de efficientie af. Bij de 10s motor verlies je dus meer.

    Een hoger kV motor is bij hogere stromen efficient dan een motor bij een iets lager kV.
    Kijk voor de aardigheid maar eens naar wat specificaties. Je zielt zien dat in dezelfde motorgrootte/gewicht, een motor met een hoger kV een hogere maximale stroom heeft dan een motor met een lager kV. Het verschil in rendement tussen een 10S motor met een wat hogere stroom/lagere spanning en een 12S motor met een wat hogere spanning/lagere stroom zal dan ook niet erg groot zijn.

    Als je meer vermogen wilt, heb je eenvoudigweg een zwaardere (in gewicht) motor nodig, of je nou op 12S of 10S motorspanning vliegt, doet daar niets aan af.


    Groet,
    Gerben
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Maar het is er dus wel.

    De rest van je verhaal is mooi, maar klopt niet. Waarom zijn die motoren met meer vermogen op 10s er dan domweg niet? Waarom worden er uberhaupt nog 12s motoren gemaakt? Waarom vliegen we niet op 3s?

    Omdat het in de praktijk toch niet helemaal zo is ;)
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hezik,

    Fijn dat je een gegronde reactie geeft. Jammer dat je aan zoveel zaken voorbij gaat.
    Maar goed, alstu:
    Luftschrauben Terminator 30
    36V, 118A... 16.8kg trekkracht...
    Zal ik 5 minuten verder googlen en nog wat van dit soort 10S motoren zoeken?

    Heb je al nagedacht over het maximale rendement wat je 10S-12S omvormer zou kunnen hebben? Dat is vast een stuk slechter dan het rendements verschil tussen een 10S en een 12S motor op hetzelfde vermogen....

    De reden dat er 12S, 14S en soms zelfs meer ..S motoren gemaakt worden is simpel: Lagere stroom, hogere spanning. Zoals je zelf al aangeeft is het vanaf bepaalde vermogens niet practisch meer om bij een aantal S cellen een zeer hoog vermogen te creeeren. 3S en 7kw is 650A, lastig dergelijk grote stromen te regelen.
    Echter binnen het spektrum van 2.5-3.5kw zoals je eerder aangaf is het ook op 10S prima te doen om meer vermogen te genereren. 120A op 10S zit je al snel op 4320W, zal toch wel genoeg genoeg zijn?
    Hamvraag is of je binnen de 5kg limiet zowel de motor die dit vermogen aankan, als de accu's (of dat nou 12S is of 10S) om deze energie te leveren, mee kunt nemen.
    Het is prachtig dat je heel veel vermogen tot je beschikking hebt, maar als je op 3/4 van het programma met lege accu's zit, haal je niet zoveel punten meer.

    Groet,
    Gerben
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Mijn reactie is gegronder dan je denkt. Als men op 10s een F3A capable motor kon maken met meer vermogen, had men dat gedaan. De suggestie dat dat wel kan, maar men het niet nodig acht, omdat het huidige vermogen voldoende zou zijn, is bijna ridicuul te noemen. Zeker bij F3A is meer vaak beter (wat betreft de piloten dan, he)

    Ik zal de uitdaging wat moeilijker maken.. zoek maar eens een 10s motor die een 19x12 prop rondslingert en dan daarbij 3.5kW vermogen levert.

    DAt is namelijk de hele truuk, wat ik eerder al redeneerde, de motoren waar jij op doelt, hebben allemaal een te laag kV, er word dan een enorme lat op gezet. De motor die jij linkt begint al bij 24x12...
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het hebben van te veel vermogen gaat zwaar ten koste van de doseerbaarheid en kost op die manier te veel punten. Bovendien is een maximum van 2,5 Kilowatt nog net met de huidige accu's te doen om een programma te vliegen zonder voortijdig leeg te gaan.

    Wat moet ik met 3,5 Kilowatt vliegen? In ieder geval geen F3A raket met naverbrander. Als fabrikant richt je je dan op F3AX modellen met bij behorende grotere propmaten.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Goed, het is wel duidelijk dus, het was een idee en wat mij betreft bij deze afgeschoten :)
     
  8. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    @hezz
    Om het even goed te begrijpen hezik het gaat je dus om meer vermogen te krijgen bij de zelfde motor??
    Omdat die maar max 90 ampere ongeveer mag hebben?
    Want anders blijft het bij de p=u x i .
    Ik denk dat een andere motor of stiekem een celletje meer toch simpeler werkt .
    Kijk anders eens in de kant van onze laders die doen ook aan step up en down.
    Groeten Wiebe.
     
  9. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Waar volgens mij geen rekening mee wordt gehouden is is dat je accu veel (te veel) overcapaciteit heeft. Volgens mij kun je beter je accu aanpassen aan de huidige omstandigheden en zo flink wat gewicht besparen. Ik denk dat je daar veel meer rendement uit haalt dan met welk truukje dan ook om de spanning op te slingeren.

    Om het even in het extreme te gooien, neem een paar flinke bommen van accu's mee (met uiteraard bijbehorende gewicht) en dan zou je door opslingeren van de bronspanningdat kunnen compenseren? No Way!!
     
  10. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Het omhoog brengen van spanning (dmv step up convertor etc) binnen de regelaar of tussen de accu en motor is binnen het electro rijden verboden.
    Dus als er ergens voordeel te halen is komen de regels om het af te schaffen snel genoeg.

    Ik heb ook al eens zitten denken om mijn spanning omhoog te brengen omdat ik rijtijd genoeg heb. Maar ja het mag niet :S
     
  11. hezik

    hezik Guest

    @Burp, helaas, dat is niet het probleem. Het gaat om de ontlaadcapaciteit van de accu.

    Het verschil in gewicht tussen een 20C accu en een 30C, is marginaal, en het voordeel is langere levensduur.

    Het is dus niet zo dat men teveel gewicht aan accu's meeneemt..
     

Deel Deze Pagina