12 s laden en het maken van een laadkist

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bertus, 30 sep 2013.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik laad altijd 12s als 2x 6s of ook veel 3x 4s (balance verloopje gemaakt) met de hyperion lader. Je laad en balanceert hem als 1 pack, zo gebruik je hem ook. De lader is hiervoor gemaakt en dit is beter dan 2x 6s los met 2 verschillende laders. Als je het als 1 pack gebruikt dan is het gewoon 1 pack. De hyperion 1420 doet eenvoudig 12s op 10A. Hij heeft dan wel 24V nodig als input, maar 2 accu's is sowieso een goed idee.

Qua efficiƫntie maakt het weinig uit of je 6s laad op 12V of 12s op 24V. De hyperion is aardig efficiƫnt. Hoe hoger de ingangsspanning hoe beter. Er zijn ook laders die 36 of 48V als input aan kunnen, die laden nog iets beter denk ik. Zoveel verschil zit er ook niet in....

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Het laden van 50V paketten op een 12V accu gaat kennelijk toch wel eens fout als het uiterste gevraagd wordt van de lader.
    Zie het linkje hier voor.
    Onder welke omstandigheden exact bij welke lader weet ik niet maar als je er zelf ervaring mee hebt kan je er beter over oordelen.
    Ik waarschuw alleen en probeer info te zoeken.;)

4. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
  5. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Das een beetje overkill voor 6s packs...

De Robbe/Fusion 1000watt laders zijn daar meer dan genoeg voor en een stukje vriendelijker geprijst.

Deze gaat ook maar tot 10s wat weer te weinig is voor 1 compleet pack.

Ik gebruik de Fusion 712 al een aardig tijdje nu en die bevalt erg goed , doet op 12v iets van 250~300watt per kanaal dacht ik en gaat naar de volle 500watt per kanaal op 24v.

Daar kan je een 6S pack aardig rap mee volstampen ;-)

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

6. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  7. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
  8. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Volgens mij kun je met de Fusion geen 12s pack 'als een' laden. Daar moet je beide 6s packs apart aansluiten als ik me niet vergis...

Gerben

9. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Heel goede idee,
    is wel 'n grapje, maar ik vind het suuuuuper.

groetjes van Uwe

10. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Klopt je kan max 2x 7s laden , wat volgens mij voor Bertus genoeg is aangezien hij 2 6s packs gebruikt.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

11. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Nee is een dual lader ofwel 2x 10cell, leuke lader als je in de toekomst flinke 6 cells op meer C wil laden.
    Zie persoonlijk niet het nu van het feit dat je 1x 12 cell in 1x laadt...
    Zodat je maar 1 lipo ipv 2 moet aansluiten, 2x6 cell.

Ook een leuke dual lader voor relatief weinig.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._400Wx2_Battery_Charger_Discharger_800W_.html

12. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kan nu geen filmpjes bekijken Bert, maar is dat de TVC optie die Hyperion afraadt? Laadspanning boven 4,2volt, waar ze geen verantwoordelijkheid voor willen nemen.
    Verklaring door Hyperion
    hmedia.hyperion.hk/dn/eos/TVC function.pdf

Corrien/Jan En Ernst hebben hebben ook grote twijfels over het nut en veiligheid van die optie
    vragen-over-hyperion-eos-730-a

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Waarom zou je de laatste 5% niet willen volladen? De accu wordt er niet minder van. Gaat het je om tijd dan is het een goed idee. De lader piept dan dat je kan vliegen maar laad wel door als je hem er niet afhaalt. Ideaal dus :) Zit je lager dan een bepaald percentage (ik dacht 70%) dan stopt hij wel.

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Denk niet veel. Waarom dan niet 12s in 1 keer laden op een 1420? Anders neem je de 720 en kan je de 2x 6s SAMEN laden maar apart als je begrijp wat ik bedoel. De 2 laders / balancers werken dan samen om de packs exact gelijk in balans te houden, alsof het 1 12s pack is. Het zijn 2 laders in 1 die je ook los kan gebruiken. Elke uitgang kan tot 7s en 20A. Totaal vermogen 1000W, 500 per poort.

BTW, 2 aparte laders zijn nooit exact gelijk afgeregeld dus ook nooit exact gelijke volle accu's. Het komt wel in de buurt al is een percentage lastig te bepalen voor een lader.

18. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Een lader kan je altijd handmatig uit zetten op het moment dat je goed dunkt.
    Als je b.v. bij beide lipos het laden stopt op het moment dat ze elk 4.2V per cel bereiken dan is het verschil in laad toestand nihil.
    Je moet alleen zelf het verschil in laad toestand in de gaten houden en dat is tegen dat ze vol zijn vrij nauwkeurig te zien aan de afzonderlijke spanning en de geladen capaciteit.
    Je kunt daar mee veel laad tijd besparen met verlies van heel weinig vlieg tijd.;)

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Handmatig uitzetten is geen optie natuurlijk. Daarnaast is het % bij 4.2V en 3A laadstroom heel anders dan bij 4.2V en 0.3A laadstroom, laat staan bij 10A. Spanning zegt niet alles.

20. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Denk dat je een oplossing zoekt voor een niet-bestaand probleem. Het laden met twee laders werkt goed. Er is geen risico dat er kortsluiting ontstaat als je bij in serie laden de balancerconnectoren verwisseld. Als iet fout kan gaan, gaat het ook een keer fout.

Door tolerantieverschillen in de laders kunnen beide pakketten geladen door aparte laders (kleine) verschillen in lading hebben. Is dat een probleem? Denk het niet.

Als je naar tolerantieverschillen gaat kijken, moet je ook de twee Li-Po pakketten in beschouwing nemen. Die zijn ook niet precies gelijk.

Deel Deze Pagina