12V Generator, kopen of bouwen?

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Desmaano, 4 mrt 2006.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    dus jij wilt een moter als generator en dan nog is 2 elektro :lol: :tank: :rtfm: :morning: dit gaat egt niet lukken!!!!

2. Desmaano

Desmaano Guest

@Cheeta

Ik bewonder je betrokkenheid maar jouw mening komt na een paar posts wel door hoor. Alleen ben ik hier niet om te vragen of dat iedereen wil zeggen dat ik moet stoppen met bouwen.

Doe ik toch niet, ik vraag alleen om een paar goeie tips van de Modelbouwers hier. Ik ben vast niet de eerste die dit doet.

3. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    het enigste wat wij allen duidelijk willen maken is spaar dat geld uit! je boot zal totaal niet lekker varen als je hem overbelaad..

dat is wat iedereen duidelijk probeert te maken... je zult gerust niet de eerste zijn die zich hiermee in de vingers heeft gesneden. als blijkt dat het straks niet kan wat duidelijk te verwachten is betekent dat dat je een paar 100 euro weg kan gooien!!!

4. Samw

Samw

Lid geworden:
    16 nov 2005
    Waarom geen batterijen?

Heb je er slechte ervaringen mee?

Je kan ze zelfs laden met een kleine regelbare voeding (wel op tijd afzetten) als dat je probleem is, je kan zelfs als je nog bij je ouders woont profiteren van de elektriciteit.(goedkoper als brandstof)

Een paar goeie tips? Sorry ik kan enkel de tip geven van niet doen.
    (ofwel moet je er een MODELBOUW brandstofmotor inzetten)

Stoppen met bouwen moet je niet, enkel een ander type aandrijf techniek (of een loechtere motor, je moet geen brommer vooruittrekken)

5. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @Desmaano :oops:
    Ik vraag me af waarom je al die vragen stel :oops:
    Je doet toch je eigen zin he :roll:
    En dat noem ik dus strond eigenwijs als je dat begrijp van wat ik bedoel he :D
    De groeten van nog een eigenwijzer iemand :D :D

6. BigBoat

BigBoat Guest

[quote="F.van.Gent] strond [/quote]

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar volgens mij is er.....stronT.....aan de knikker :D

7. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    van gent kijkt alweer uit naar de strand perioden ;) wie niet ;)

maar weer even on topic houden maar he ;)

8. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Hallo heren,
    Ik ben dus iemand die hier WEL ervaring mee heb.
    Alleen is het zo dat we dit hebben ingebouwd in een diesel-elektrische model locomotief van zo'n 80kg.(ja zo een waar je echt mee kunt rijden)
    Er is hiervoor heel wat uitgeprobeerd en gezocht.

Wil je enig vermogen kunnen creeren dan heb je een brandstofmotor nodig van het type trilmachine voor de stratenmakers met daaraan gekoppeld een wasmachine elektromotor.
    Trouwens niet elke wasmachine motor is hiervoor geschikt.
    De opmerking dat hier weer aan gekoppeld wordt een tweede elektro-
    motor is juist. die heb je inderdaad nodig maar wel met een ingewikkelde schakeling.
    Totaal gewicht van bovenstaande installatie zo''n 65kg. ideaal voor de asdruk van een treintje maar iets te veel voor een modelboot.

conclusie: NIET het wiel proberen uit te vinden wat je komt van een koude kermis thuis.
    e.e.a. kost een hoop geld en je bereikt er niets mee.
    Die kleine benzine motors maken te veel toeren voor het te bereiken
    motorvermogen (PK's) als je hier een dynamo van een bv een auto op zet stort het toerental geheel in en slaat het motortje af.
    Je hebt trouwens om een dynamo te kunnen laten werken een stuurstroom nodig dit betekend toch nog een extra accu.
    Bij een werkende dynamo is het zo dat deze bij belasting van de elektro-
    motor zwaarder zal moeten werken en leveren dit kan je goed horen aan het toerental van de benzinemotor.

wil je nog wat weten vraag maar.

mvg Rene

9. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    @Rene Witteman, natuurlijk kan zo een systeem werken, er rijden miljoenen auto's rond met een alternator. Maar we proberen hier al een paar dagen uit te leggen dat een modelbootje van 1m hiervoor te klein is. Laat dat nu net uw conclusie zijn.

10. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    je zou ook eens inspiratie kunnen opdoen in de industrie. Daar zullen ze ook wel weten hoe dit te maken.

bijvoorbeeld Honda heeft draagbare generatoren

http://www.fl.honda.be/content/industry/18748_5606_data.php?mv=219

die zijn blijkbaar wel gemaakt voor 220 met enkel een uitgang voor een lagere stroom op 12V. Met een gelijkrichter lukt het wellicht wel, maar waarschijnlijk moet je dan toch nog een batterijtje hebben voor een stabiele spanning op ontvanger en servo's. Lijkt me echter wat gecompliceerd en op deze manier met grotere verliezen.

Nu, ik heb even geen tijd maar in de echte botenbouw hebben ze toch 12V generatoren? Ik ben geen jachtman maar dacht dat ooit eens op TV gezien te hebben.

om toch effe naar de honda te kijken, in de kleinste versie weegt dat 12Kg.

Patrick

11. citrorob

citrorob

Lid geworden:
    3 nov 2005
    Als ik het verhaal goed begrijp is net niet zo dat hij kost wat kost een generator in de boot wil hebben hij wil niet afhankelijk zijn dan het thuis moeten laden van accu's en een vaste 220V aansluiting.

Oplossing: :idea:
    Maak je boot gewoon op accu's.
    Koop meerdere accu's en wissel deze als de accu leeg is.
    Mocht dit nog onvoldoende zijn, koop nog meer accu's...
    Wil je onbeperkt aan de water kant kunnen blijven. Neem 2 of 3 accu's koop een draagbare 220V generator en een snellader. Laad de ongebruikte accu's op tijdens het varen met de andere accu.
    Vergeet niet voldoende brandstof voor de generator mee te nemen het tankje van een draagbare generator is namelijk afhankelijk van het type ook met 2-5 uur leeg en dus ook niet onbeperkt. Wil je dus echt onbeperkt aan de waterkant kunnen doorbrengen zul je dus ook een onbeperkte brandstof toevoer moeten realiseren. Wellicht is een vaste 220V aansluiting dan toch weer iets eenvoudiger. :wink:

Natuurlijk is het mogelijk om een boot brandstof-elektrisch te maken. Er zijn 1:1 voorbeelden genoeg. (Vooral passagiers schepen) Maar aangezien het bouwen van een brandstof-elektrische aandrijving meer experimenteel is dan een bootje van een meter, lijkt het mij verstandig dat als hij perse een brandstof-elektrische aandrijving wil maken hij eerst deze aandrijving probeert te maken en dan kijkt in welke boot dit dan nog past. Vergis je overigens niet wat er bij komt kijken om een stabiele generator te maken. Zeker als deze de gehele boot moet gaan voorzien dus ook je ontvanger. Bijna alle commercieel verkochte draagbare generatoren zijn hier al niet geschikt voor. :!: :wink:

12. rs4evo3

rs4evo3 Guest

wat hij wil kan zeker wel ik heb geloof ik het namelijk ook weleens bij vliegtuigen gezien en die mogen ook niet te zwaar zijn neem ik aan. het werd daar alleen gebruikt om je ontvangeraccu op spanning te houden. ik geloof dat het van robbe of graupner was.

mvg jarno

13. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    uhmz wat hij wilt is een elektro moter aanstuuren wat dus even wel wat meer stroom trekt dan een servotje!

14. rs4evo3

rs4evo3 Guest

ja dat snap ik maar ik bedoel alleen dat het niet onmogelijk is;-)

15. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste Jarno,

wat hij wil kan zeker wel ik heb geloof ik het namelijk ook weleens bij vliegtuigen gezien.

Wat weet je dan wel zeker?

rene

16. rs4evo3

rs4evo3 Guest

dat ik het bij vliegtuigen heb gezien weet ik zeker ja alleen of ze het bijv ook maken voor 15cc speedbootmotoren dat durf ik niet te zeggen.

mvg jarno

17. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Okee je hebt het gezien, maar wat kun je hier nu toevoegen waar de topic-opener wat aan heeft.

rene

18. rs4evo3

rs4evo3 Guest

ik wilde alleen zeggen dat het niet onmogelijk is.

jarno

19. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Heren,heren... Even terug naar het onderwerp. De taaldiscussies voor later bewaren graag.

De topicstarter wil:
    * niet afhankelijk zijn van 220V om z'n accu's te laden
    * z'n model aandrijven met een generator die, aangedreven door een brandstofmotor, 2 electromotoren aandrijft
    * dat allemaal in een vrij klein model persen en het nog laten varen ook.

Ergens in het fotoalbum staan foto's van een paar grote modellen die een soortgelijke constructie hebben. (Jan weet vast wel uit z'n hoofd welke)
    Ik heb een van deze modellen in het echt mogen zien, en dat apparaat is GROOT en loeizwaar. En bij groot moet je denken aan een meter of drie of meer. Die modellen zitten ook redelijk VOL.

Als de topicstarter denkt dat hij dat allemaal in een bootje van nog geen meter lang kan bouwen... Ik ben heel benieuwd en hoop het geval over een tijdje te zien varen! Maar... diep in m'n hart hoor ik een stemmetje dat dit wel eens een té grote uitdaging zou kunnen zijn... En ik geloof niet dat ik de enige ben.
    Kortom: Verzamel de spullen die je denkt nodig te hebben, weeg het eens, bepaal de maximale waterverplaatsing van je model en denk dan eens aan de wet van Archimedes.
    Je hebt reacties gehad van een aantal geroutineerde en ervaren scheepsmodelbouwers, mensen die weten waar ze over praten.
    Maar goed: Leonardo da Vinci werd ook niet geloofd door zijn tijdgenoten, de gebroeders Wright ook niet, en toch kan de mens nu vliegen...
    Wie weet hebben we het allemaal fout en is het mogelijk. Ik hoop het mee te maken.
    Succes!

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

20. BigBoat

BigBoat Guest

Misschien had Jules Vern ook wel zo'n boot in gedachten.
    Uit eindelijk is het toch nog goed gekomen, anders hadden we nooit een duikboot gehad :D

Deel Deze Pagina