Goedemorgen Kees, ik haal mijn wonderolie ook bij W&W, in bussen van 10l. Moest je nood hebben aan ether mag je mij altijd een seintje geven. Ik betaal ongeveer €8.50/l als ik mijn flessen laat vullen bij de apotheker. Wat heel handig is, is om je gemengde brandstof in donkere glazen flessen te bewaren. Zo kan je na het tanken, of als je vermoed dat je brandstof een tijdje blijft staan, het niveau in de fles markeren met een streepje. Zo weet je perfect hoeveel ether je achteraf terug dient bij te vullen. Tegenwoordig blijft mijn brandstof nooit langer dan een week staan tussen mengen en opgebruiken. Enkel de brandstof voor de fixed compressie diesels gebruik ik niet zo dikwijls. Ik verbruik ongeveer 1.5l a 2l per week standaard dieselbrandstof (50/30/20) en 1l sportdiesel. Mvg, Jo
Jo, Jij bent een groot verbruiker In de Tomboy gaat 5ml, in de Simplex gaat 10ml per vluchtje! Tja en de Cumulus heeft een tank van 150cc, dus............ Maar wel drie keer mee gevlogen totdat hij zelf prrppp.... Wat bedoel je met sportdiesel? http://www.modeltechnics.com/diesel.htm Die 50/30/20 (kero,ether,olie) lijkt wel op die sport fuel D-3000! En is bij jou de standaard Ik weet het, de kok geeft zijn geheime recepten niet vrij.. Mvg, Kees
Goedemorgen Kees. grootverbruiker zou ik mezelf niet noemen maar ik tracht toch minstens 4 a 5 dagen per week enkele diesels te laten lopen. En op een middagje combattraining jaag ik er toch soms ook wel een liter door. Mijn sportdieselbrandstof is de brandstof die ik voor de Parra's en de Fora's gebruik: 10% ricinus, 3% superior high grade 2-taktolie, 34% ether, 51% parrafin en 2% IPN. Ik kijk er echt naar uit om je cumulus eens live te kunnen zien vliegen. Jo
Ik probeer hier een fotootje te plaatsen van het eertse gat na het vliegen, transport schade Gat uitgesneden tussen de ribben en liggers Nieuw stuk geknipt Het nieuwe stuk erin en nat gemaakt met de planten spuit Op gedroogd met het originele stuk met gat, klaar voor twee lagen spanlak Klaar, je kunt het wel een beetje zien, maar dat is het karakter van dit soort vliegtuigen uit die tijd vind ik. Ik kan me voorstellen dat in die tijd van de FreeFlight wel eens meer gaten in kwamen! En dan oplappen weer met tissue.... Dit hele werkje incl drogen is op een avondje gedaan. Dus op naar de volgende vliegdag, Kees
Hieronder dan een plaatje zoals hij nu is En vanuit een andere hoek met de Trexler wielen. Voor de eerste vluchten heb ik standaard foam wielen gebruikt, want ik wilde eerst zien waar al die olie naar toe ging spatten Want zo goed is dat dan niet voor die latex bandjes! Helemaal klaar nog niet.........................moet nog een klein ruitje op Gr Kees
Jo, Dan heb je die bussen van Modeltechnics ook wel zien staan, denk ik bij W&W En zo high tech ben ik nog niet met brandstof, komt misschien nog. Kees
Hiernog twee plaatjes voor wat details. Hier de streep erop zoals dat in het artikel van 1937 te zien is als die jongen hem in de hand houd Het artikel in pdf kon ik hier niet plaatsen omdat het tegroot bestand was, zelfs maar 1 pagina ervan Hier dan de link http://www.outerzone.co.uk/planfile_supplement/5363/article_5363.pdf Hij lijkt er een beetje op
Kees, dit soort gaatjes deden we vroeger met UHU hard repareren. Eerst met kopspleden het weggedrukte papier optillen en gelijk leggen en dan een klein rupsje van die lijm erop, die trok alles weer strak, was wel duidelijker te zien na afloop.
Kees , welke servo's heb je gebruikt ? Ik ben nu aan de romp van de Falcon begonnen en weet niet goed welke servo's ik zou gebruiken Groeten Jef
Jef, Sorry voor een late reactie.......was op vakantie. Het hoeven geen dure digitale, snelle, high torque servo's te zijn! We zullen geen grote snelheden vliegen, geen grote stuurkrachten(tenzij je een staartwiel gebruikt misschien) Mijn roervlakken hebben (echte!) scharnieren en lopen zo licht dat de roeren vanzelf door hun eigen gewicht naar beneden uitslaan. Pas wel op met het inlijmen! Heb ik een keertje opnieuw moeten doen! Dus ik heb goedkope low-tech analoge HK maar wel met metalgear. https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=27569 Zie plaatje Zolang ze niet gaan jitteren(?) bij maximale uitslagen zullen ze het aan kunnen denk ik. Dat gebeurt nog wel eens als je ze in een schuimpje gebruikt met die stugge scharnieren. (Had ik in de Cularis van Mpx, ondanks het "los"maken) Dus elke standaard servo is goed genoeg denk ik............ In het plaatje heb ik nog de originele servo kabel lengtes......beter om ze in te korten (Zie bouwdraadje Simplex), ziet er strakker uit dan Dit weekend nog niet gevlogen. Succes Gr Kees
Toch bedankt om te antwoorden Kees , ondertussen heb ik al servo's gekocht voor richting en hoogte roer , formaat standaard servo maar ook met metalen tandwielen , hier bij mijn modelbouwwinkel http://www.home-flyer.com/ in de buurt . Groeten Jef
Mensen, Verschillende keren nu mee gevlogen, heerlijk, ontstressend Op 60ml omhoog, beetje rondsputteren op stationair (kan niet landen met motor aan, blijft stationair op hoogte!) en een beetje thermieken En langzaam met motor uit rustig landen. Ik hoop dat de plaatjes nog een keer zichtbaar worden in de toekomst. Of gewoon weer een nieuw winterproject Wanneer hebben we (weer) een oldtimer, vintage meeting ergens? Deze groep lijkt me ook wel leuk, maar.........duits...... http://www.antikmodellflugfreunde.de Gr Kees Als iemand een filmpje heeft gemaakt zal ik hier posten!
Beste mensen, Misschien een beetje laat maar niet eerder de kans gehad, hier een linkje naar de vluchten van de Cumulus, halfverwege het filmpje, eerts de Tomboy! Groetjes, Kees