Inderdaad het kan nog erger! Op de tekening staat zelfs dat hij nog een "forward swept wing" heeft ook. https://freercplans.com/plan225.search.htm Leuk artikel ook van 1940 AirTrails! Maar...motorkoeling? En die wieltjes, waar komen die vandaan?
Dat klopt, ik hoorde iets naar boven pruttelen, was een aangenaam geluid, beter dan die funjet achtige toestellen die daar jankend rondvliegen en waarvan het geluid in de tuin onaangenaam rondzingt tussen de muren..................
Goed mensen, Ik heb een proef vleugeltje(!) gemaakt met vlies bespannen ter vergelijking met het synthetische zijde. Het vlies is dunner maar wel mooi gladder, zit geen linnen textuur in. Ook een plus is dat het met de foliebout gespannen kan worden en daardoor beter kontroleerbaar betreffende kromtrekken van lichte constructies. Maar de tijd zal het nog leren of dit laatste proefstukje alsnog krom gaat trekken. Misschien dat ik nog iets ga proberen met een "puncture" test, hoe stevig het is, maar weet nu al dat het synthetische zijde (en Koverall) spul gaat winnen van het vlies en de BB tissue. BB tissue is wat grover in structuur en niet zo mooi glad af te werken, met water bevochtigen en daarna gaat het (ongecontroleerd!) strak trekken Gewicht....zie plaatjes 6gram versus 4 gram voor het vleugeltje, dus dat maakt ook het verschil. . Proefstukje nog niet strak bespannen Gekrompen met het folie-ijzer, maar nog geen spanlak Op de weegschaal en hier zie je ook dat het mooi glad afwerkt, mooi spul. Ook iets is dat invallen tussen de ribben en open ruimtes, hoezo waar blijft mijn NACA Profile #XXXX !! Dat is natuurlijk algemeen bekend, maar als de neus lijst van de vleugel niet met balsa is ingedekt dan blijft er van m'n vleugel profiel tussen de ribben weinig over! En de bolling is toch een maat voor de Cl waarde voor de draagkracht van de vleugel! Hieronder zie je misschien wat ik bedoel (klik voor vergroting) Jef, ondanks dat het een grote vogel wordt kies ik dan eindelijk toch voor het vlies ipv de BB tissue, kijken hoe dat gaat t.o.v. de Cumulus toen Ik zal nog wel de "Balsalock" moeten halen voor het vast zetten ipv. de balsa lijm die ik nu heb gebruikt. Op het proefstukje heb ik lijm opgezet, vlies erop en de lijm doorgestreken met de vinger! (Klassieke manier net als met spanlak) Gr Kees
Het volgende ding. De aansturing van de roeren achter. Hieronder een plaatje van wat ik nog in huis heb, maar nieuwe ideeën zijn welkom. Het enige waar ik nog even nee tegen zeg is de pull-pull combinatie met twee kabeltjes. Ik prefereer zo min mogelijk iets aan de buitenkant te willen zien. -De bovenste (niet dat hout,sorry) is het "Multiplex" systeem wat ik noem met de bowden kabel en stel "tonnetjes". Of ik zet er weer een Z-tje in net als voor die kleine kisten en wat ik ook op de Simplex heb gebruikt, voor de stuurkrachten hoef je niet te laten! -Daaronder de "quick-link" met M2 draad...(veiligst).of als een L-hoekje met plastic vasthoud klipje(niet mooi en niet veilig) -De onderste moet voorstellen 2mm( is hier 3!) carbon staafje met aansluitstuk en quick-link, hier voel ik wel wat voor Alleen die laatste is niet zo flexibel, maar dat hoeft ook niet, als ik het allemaal netjes recht uitlijn Dus wat is jullie ervaring
Zeer zeer zeer off topic maar jankende funjets? Tijd om ze met EDF uit te rusten. Bij ons op de club zijn (bijna) alle funjets op EDF en dat is... heerlijk... Een licht blazend geluid, en dat is het... En nu terug on-topic met de waanzinnig mooie oldtimers!!
Voor kleine kistjes neem ik vaak 1 Voor iets grotere kistjes 3 2 heb ik een bloedhekel aan. Dat L stukje krijg ik er nooit deftig op. En nog veel erger: nooit deftig meer af als het eens nodig is zonder je kist te breken.
este mensen, het is alweer een tijdje terug. Maar afgelopen weken geëxperimenteerd met twee tal zaken. De aansturing van het richtingsroer en de "kill switch" voor de ontsteking voor dat ik de motor van het testbankje afhaal om hem in te bouwen. Besloten om "onzichtbaar" het richtingsroer aan te sturen is toch besloten voor een klassiek heveltje met kwiklink (rechts op de foto) Ik had wat zitten proberen met een "ball joint" wat ik persoonlijk mooier zie staan, maar de gelimiteerde kantel beweging van het kogeltje gaf mij net niet genoeg uitslag voor het richtingsroer, snappie? (links op het plaatje) Hieronder de aansturing bij m'n Hornetje voor de rolroeren, maar die hoeven voor dat snelle dingetje geen grote uitslagen te hebben, dus hier ging dat goed. Maar bij de Gladiator een langzaam vliegtuig moet ik toch veel uitslag op m'n richtingsroer kunnen hebben. De hevel komt in(!) het (dikke) stabilo uit en de stuurstang loopt dan naar voren in de romp.....voor later. Wees eerlijk...hoe vaak moet je er nog aankomen als alles goed staat een werkt? De afstelling gebeurt bij de servo. Ik geef toe dat voor het bespannen van de stuurvlakken los makkelijker zou zijn..............maar he......dit is een hobby met obstakels toch Hieronder nog een plaatje met het roer, misschien wat duidelijker om aan te geven wat de bedoeling zou moeten worden Groetjes, Kees
Het tweede dingetje is de onsteking uit zetten nadat de motor is afgeslagen om te voorkomen dat'm'n bobinetje niet doorfikt en de battery niet leeg getrokken wordt als toevallig de motor zo komt te staan dat het contact van de onderbreker gesloten is. In dit draadje is er eerder over gesproken, maar....................in overleg met de lokale modelbouwboer heb ik mij een JETI SP06 OPTO schakelaar aangeschaft. Op het test bankje met alle andere elektronica aangesloten (Ontvanger met aparte accu en twee servo's) voor de rijkwijdte/storings test....... Ik had geen (zichtbare) storingen, de electr schakelaar deed zijn werk motor stopte op commando en de servo's gingen ook op grote rijkwijdte tijdens de motorloop netjes heen en weer............... Maar..... op maximale toeren (5800rpm gemeten) sloeg de motor om de 3 a 4 seconden een keertje over...................tegelijk met het knipperende ledje op de JETI schakelaar...irritant. Schakelaar er weer tussen uit en direkt op de battery..............perfect...geen overslag.....hele tankje leeg gedraaid (bijna twee minuten!). Dus ik weet niet of dat vanuit m'n Spectrum ontvanger op DSMX toch op de 2.4G band een overeenkomst is voor een momentje de schakelaar op non-actief te zetten is wat niet op de servo's te merken is, en ook geen "signal loss" op de ontvanger komt. Al met al............ook een OPTO switch is voor deze installatie niet voldoende gescheiden van het ontsteking circuit. (wel goed als er een elektronische ontsteking wordt gebruikt waarvoor deze schakelaar schijnbaar is gemaakt!) Dus zoals eerder is aangegeven en hieronder op het plaatje, wordt het dus een combinatie van servo en microswitch Hieronder nog een plaatje met de losse onderdelen na het ontmantelen van m'n testbankje! op klikken wordt het groter. Hieronder de motor tijdelijk op het toestel.....is het geen......plaatje De voorkant laat ik even, ga verder met het achterkantje
Het was geen vliegweer met die wind....dus een beetje hout bewerking. Het roer linkje verder uitgewerkt, ontvet en in elkaar gezet met lekker veel secondelijm! Hieronder wat plaatjes Dan het roer verder pas gemaakt, zodat alles straks in 1 (scharnier)lijn zit Dan de twee andere scharniertjes erin, En weer passen in het geheel met de uitsparing in het horizontale staartvlak Ok alles zover om het te lijmen..................... Schrik................ nu gaat alles nog erg soepeltjes................. Hier zie ik dan weer tegenop...............lijm dat overal zomaar tussen kan kruipen, scharnieren die zwaar worden en asjes moeilijk draaien Je wilt niet te weinig lijm gebruiken, maar het mag ook niet overal tussen lopen, dus dat wordt voorzichtig aan doen
Voor wat het waard is: ik lijm scharnieren nooit... Uitsluitend de houten pennetjes die door de tongen gaan, die verlijm ik met het Balsa.
. Ik doe altijd een klein beetje dikke vaseline op het scharnier pennetje (en de lipjes waar het pennetje in zit). De vaseline breng ik op met een fijn penseeltje (en duw het om het asje heen). Zo kan er geen lijm meer in je scharniertje lopen/komen. Let wel op dat de vaseline niet op de te verlijmen vlakken (tongen) komt, want daar hecht de lijm dan dus ook niet meer aan... Na verlijming borg ik ze trouwens ook nog door het scharnier en staartvlak heen. Meestal met 4 platkop spelden per scharnier (2 aan de vaste zijde en 2 aan de bewegende zijde). Bijkomend voordeel, door de vaseline lopen ze extra lekker soepel na het verlijmen! Groeten, Ramses .
Beste mensen, Het wordt weer tijd om dit op te pikken, sorry heeft even geduurd. De vleugel is inmiddels bekleed met vlies, ging goed met het strijkboutje, nog niet gedoopt. Het is sterker dan tissue.................maar tissue heeft ook z'n charmes
Inmiddels zover om met de RC spulletjes te gaan schuiven om het zwaartepunt te bepalen Alles er even los in Hier moeten ze komen, het battery pakketje wacht ik als de uitlaat erop zit en de achterkant bekleed is. 10 gram achter moet ik met 100 gram voor compenseren! Het ligt nog allemaal los, geen paniek Voorin zie je de ontsteking, bobine met condensator en daar onder het gat voor de ontstekings accu Ik heb dus drie servo's, richtingsroer, hoogteroer en ontsteking met microswitch On/Off Wordt gauw weer vervolgd, moet dit seizoen toch wel een keertje vliegen! Gr Kees
Alles zit op z'n plaats, voordat ik ga bekleden nog even als laatste de ontsteking testen voordat ik de motor er voor de laatste keer weer afhaal. En het werkt nog steeds Hieronder de servo-tjes met de microswitch voor de ontsteking. De vleugel is al bekleed met het vlies, nu de romp. En dan een "paint scheme" uitvogelen..............of zoals in het blokje #25 het plaatje, maar die is alleen in zwart/wit...
Beste Ron. Dat was inderdaad al in het begin de vraag. Maar op verschillende plekken gevonden dat met de ontstoring weerstand vlak bij het klemmetje voldoende zou zijn voor de 2.4Mghz equipment. In #8 gaf ik aan dat de Opto schakelaar wel stoorde op het systeem! Maar als de ontsteking circuit niet verbonden is met de RC ging het toen wel goed Uitgeprobeerd buiten met lopende motor en de RC ernaast, geen last gehad Dus we zijn benieuwd, ik laat het weten Of topic, zag dat je wat linkjes had gezet op SAM-electric (yahoo) van dynamic soaring maar of het daar hoort Van de week maar beginnen met bekleden..... Gr Kees
Beste mensen Het is alweer een poosje geleden hier, maar.............................maiden gehad, fantastisch. Ook van het publiek, leuk. Maar wat is er ondertussen zo gebeurt. Het vlies wat ik heb gebruikt erop gezet nadat ik eerst op de plakplaatsen het met "Baslaloc" van Solarfilm had ingesmeerd. Het vlies is erg sterk in de lengte richting..................maar niet zo sterk op de dwars richting van de vezel. Vergeleken met de tissue (Japans en BenBuckle). Aan de boven kant van de vleugel waar de naad zit van de dihedral trok het los van de rib! Ondanks de balsaloc niet voldoende hechting, maar het stond wel erg strak. Normaal met het strijkboutje krimpen net tot de rinkels eruit zijn en dan nog twee lagen 50/50 spanlak erop Dus uitsnijden en weer opnieuw Goed volgende stap
Het volgende was na het bekleden en verder compleet inrichten, testen, zwaartepunt was perfect, dus.. Hand start zonder motorloop een glij vluchtje met de help van een beetje wind tegen. Mooi gleed netjes recht uit en goed met de roertjes te kunnen besturen, mooi Ik zeg wel "-tje" maar het is best een groot ding zo!
Hierna begon een donkere tijd! Ik had een spuitbusje donkerblauw gekocht bij de bekende bouwmarkt, afplakken en........ disaster Het was slecht....,stof erin en de verf was in het vlies onderdoor ook in het hout getrokken Ook met wit een beetje aantippen........ziet er niet uit