1e brandstof heli kopen..

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door bartpower, 8 aug 2009.

  1. bartpower

    bartpower Guest

    eergisteren de eerste 'Vlucht' met mijn raptor, die trouwens ook een naam heeft:
    BRUM.
    heel laag gehoovert met hoog gras en veel wind, niet echt een ideale combinatie dus.
    ik hing te laag en stuurde iets te scherp naar achteren waardoor de staart rotor in het gras sloeg.
    ik schrok me wild en baalde als een stekker!
    gelukkig geen schade,(hoop ik) alleen de aandrijfriem opnieuw gespannen, voor de rest kunnen we er niks aan ontdekken.
    volgende keer als ik ga oefenen met hoveren doe ik dat bij weinig wind en laag gras, zodat ik precies kan zien hoe hoog hij zit en dat hij niet zo snel wegwaait. :D

    bart
     
  2. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Dag Bart,

    best is om je heli op 2 meter hoogte te hoveren, misschien zelfs op 5 meter,
    dan heb je iets meer " space " ls er iets mis gaat.
    Hou vol kerel je bent goed bezig ;-)
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ieder zijn ding maar ik raadt beginners niet aan zo hoog te beginnen.
    Niet iedereen kan een beweging corigeren en op 2-5m kan er snel veel kapot gaan.
    Ik ben enorme fan van de hoepel.
    Een groot en vergevend landingsgestel totdat hoveren 100% goed gaat.

    [​IMG]
     
  4. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Alleen dan een wat mannelijkere hoepel ( voorzover die dingen met testosteron te relateren zijn ).

    No kidding, niet te hoog gaan. Als je op 5 meter zit en je bent de controle kwijt komt ie heel wat harder en 'anders' naar beneden dan vanaf 1 meter of lager.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.998
    Locatie:
    Nootdorp
    Laat hem maar lekker schuifelen op die hoepel ;) Houd de neus in de wind en de staart op jou gericht en probeer hem op zijn plekkie te houden.

    Probeer de heli steeds los te trekken en let op of hij niet gaat hellen, of een sterke voorkeur heeft naar een kant. Uiteindelijk moet je hem secondenlang in de lucht kunnen houden.

    Sterkte.
     
  6. bartpower

    bartpower Guest

    ik heb een superbreed landingsgestel van pvc buizen gemaakt: stevig en perfect!
    voor de rest heb ik voorkeur voor een hoogte van een kleine meter.
    op de sim gaat het prima, met lessen ook, maar als ik zelf moet ben ik gewoon te bang waardoor ik te schierlijk reageer.
    ik heb nog maar 1 keer zelf "gevlogen" volgende keer dat ik het ga doen is het winstil en laag gras, zodat het lekker duidelijk is allemaal!
    mocht er wat misgaan kan ik hem als ik op een kleine hoogte zit altijd laten neerklappen
     
  7. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    programmeer je zender met voldoende exponentieel op je uitslagen van je servo's,
    zo kan je verder met de sticks bewegen zonder dat je heli te fel reageert.
    en verder kan ik je maar 1 zaak zeggen, de schrik die je ervaart gaat weg na voldoende ge- oefend te hebben.
    ik stond zelf ook eerst met trillende kniën, af en toe nog eens maar dat went, eens je daarover gaat voel je jezelf verzekerd van heeeeeel veel fun !

    veel oefen plezier en amuseer je ;-)
     
  8. bartpower

    bartpower Guest

    ja, zo ging het ook bij mijn 1e heli, maar het begin moet ik er echt ff doorheen "slaan" en ik denk dat dat wel moeilijk gaat worden.
    gelukkig hoor ik van iedereen dat het een goed ding is, dus daar kan het niet aan liggen ;)

    bedankt, bart
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Niet te breed maken, dan heb je kans op resoneren. Ik zou voor maximaal 80% van je rotorspan gaan.
     
  10. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Een raptor is stabiel genoeg om zonder "hoepel" te trainen mits je natuurlijk wat ge-oefend hebt op de flight sim.
    Verder is het een kwestie van verstand op nul en durven.
    Gewoon opstijgen, hoofd koel houden en super geconcentreerd blijven, moet lukken beste Bart.

    Jammer dat we zo ver van elkaar wonen, ik had je graag van voldoende begeleiding voorzien ;-)
     
  11. bartpower

    bartpower Guest

    haha bedankt!
    nou moet ik zeggen, genoeg vriendelijke mensen die je altijd wel wat extra bij willen leren, dus dat is super.
    inderdaad verstandig om verstand op nul te zetten (niet dfat dat zo moeilijk is voor mij xD) en gewoon vliegen !
    oh ja, en dat van die hoepel, geloof me, als je mij ziet "vliegen" ga je daar wel anders over denken xD
    nee hoor, het valt wel mee, met lessen gaat het super, alleen met mijn eigen heli...

    bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2009
  12. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen

    Moet eerst iets meer slapen voor ik domme dingen zeg :rolleyes:.

    Maarten
     
  13. Pietje63

    Pietje63

    Lid geworden:
    25 mei 2007
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Gouda
    waar ga je vliegen

    Hoi Bart,

    Ik ben ook nog maar net begonnen met heli vliegen, ik kom uit Gouda, misschien kunnen wij elkaar wel wat leren?
    Waar ga jij vliegen en wanneer?

    Pieter
     
  14. bartpower

    bartpower Guest

    pff, dat weten we nog lang niet zeker, maar ik wil liever eerst met een vertrouwd iemand oefenen, zoals mijn pa, om dan met andere mensen te gaan via dit forum.
    met andere mensen word ik altijd heel zenuwachtig, dus ik weet het niet.
     
  15. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Lol Bart,

    Daar heb ik soms ook wel eens last van als teveel mensen op mijn handen staan te kijken.
    Dat went maar zeker in het begin is het beter om alleen geconcentreerd lekker te kunnen vliegen.
    Asl er dan iemand is bij wie je vertrouwd bent is dat zeker meegenomen ;-)
     
  16. bartpower

    bartpower Guest

    ja joh, daarom, ik weet van mezelf dat ik wat sneller meer lef heb als er vreemde mensen op mijn vingers staan te kijken; slechte eigenschap...
    dus daarom is het denk ik in het begin gewoon beter om rustig aan te doen..
    wellicht later als ik wat meer ervaring heb ;)

    bart
     
  17. bartpower

    bartpower Guest

    oké, om weer wat leven in dit topic te douwen:

    mijn pa en ik gingen gisteren vliegen, mijn pa ging eerst.
    op een industrie terrein, eerste vlucht.
    winstil, betonnen plaat, zodat hij lekker doorglijd als je land terwijl je nog ietjes beweegt.
    mijn pa ging vliegen, en het ging super!
    maar toen, na 10 minuten week hij iets af van wat hij wou, hij was er een beetje mee aan het heen en weer gaan naar links en rechts, omhoog en omlaag ...
    en toen week ie af, en hij stuurde te laat terug, en toen zat ie tegen zo'n stalen container aan, die ook wel op schepen staan.
    staart helemaal verrot, paddle as, bladen natuurlijk, en 1 servo.
    voor de rest zien we niks, (en we hopen dat er ook niks krom is)
    hartstikke lullig vind ik het voor mijn pa.
    maar nu durf ik ook niet meer te vliegen.

    Bart
     
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Mssn toch maar een wat ruimer veldje opzoeken?:worship: No kiddin, die bladen kunnen zomaar een flinke afstand afleggen bij zo'n crash.

    Vervang ook maar meteen de hoofdas en staartas.

    En omdat je Pa zo'n trage is wil niet zeggen dat jij het ook bent! Hup de lucht in! Met meer ruimte ;)
     
  19. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    typisch een stuurfoutje van een beginner lijkt me ;-)
    kan gebeuren, is me ook al overkomen vroeger met vliegtuigen.
    De grote fout die men maakt is wel om de heli te volgen in de lucht maar niet meteen de grond en wat er voor-links-rechts en achter de heli in de weg staat.
    de schade zal wel oplopen tot 100 tot 150 Euro maar dat hoort er nou eenmaal bij :(
    Bekijk het als een ongeluk bij een geluk.
    het ongeluk = de heli heeft schade
    geluk = je pa heeft alvast een wijze les bijgeleerd.

    Laat het niet aan je hart komen en vlieg Bart, zet jezelf erover,
    ik heb ook 1 maand geleden mijn Raptor met uitgevallen motor op 70 meter op autorotatie geland, ik stond op mijn kniëen te trillen.
    Na een maand stilstand ben ik dan vorige Zondag opnieuw begonnen met vliegen (weliswaar in vliegen motor maar enfin)
    ik had ook wat zenuwen, ben ik nu alweer over.
    De aanhouder en VOL- houder wint, komt dik in orde.
    Succes met de reparatie,
    neem eens wat foto's en plaats ze in een nieuw draadje, of dit draadje, dan kunnen we meevolgen en meekijken.

    Groetjes
     
  20. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Als je ergens vliegend tegenaangekomen bent kan je er zeker van zijn dat zowel je hoofdas als bladas krom zijn. Kijk maar door het over een glasplaat te rollen, dan zul je zien dat er licht onder de as doorschijnt op een punt.
     

Deel Deze Pagina