zo vandaag even snel een korte review van de radiolink AT9S.
Omdat niet iedereen even enthousiast reageerde en ik ook weinig "begrijpbare" video's op YT kon vinden, heb ik wel even getwijfeld.
Maar de LHS heeft me toch overtuigd dat het een goede en eenvoudig te programmeren zender is waarbij ze eventueel wel wilde helpen.
Unboxing:
De zender ziet er goed uit met een mooi kleurenscherm.
Genoeg switches, draaiknopjes bovenop de sticks wat een 4 kanaalspiloot al flink doet duizelen.
Naast de zender nog een RD9S ontvanger, DVD met manuals, een lanyard, een extra veer en plasticje als reserve onderdelen voor de sticks plus de battery box.
Aansluiting:
De ontvanger was al gelinkt en na het ontdekken dat de throttle (mode 2) om kanaal 3 zat en in de zender op reverse moet staan om de ESC aan te kunnen sturen, was de rest een eitje.
Ook een extra ontvanger was zo gelinkt (even via YT gekeken want ik had de ontvanger eers in SBUS mode gezet... goed te zien aan een ander kleur ledje dat brandt).
Ook een 3S lipo met JST stekkertje aangesloten (even goed kijken naar polariteit maar de zender is beveiligd voor het verkeerd aansluiten).
Bij een RD6S ontvanger was het stickertje wat de kanalen aangeeft wat losgekomen en die had ik er weer recht opgezet niet wetende dat de sticker aan de verkeerde kant van de ontvanger zat.
Bij het linken heb ik een lipo met jst gebruikt wat resulteerde in het verkeerd-om aansluiten van de polariteit... oh poep... ik dacht die is "fried" maar nee hoor, sticker en stekker andersom en het werkte naar behoren.
Programeren & Vliegen:
Ik programeer niet veel maar wil wel de mogelijkheid hebben om met 2 servo's de ailerons aan te kunnen sturen.
Ook het reversen van de servo's is uiteraard belangrijk. Verder doe ik nog niet veel anders dan dat.
Dit blijkt echt een eitje.
Na het kiezen van je toestel (zwever, acro of multicopter) wordt het menu aangepast.
Het is makkelijk om de nodige instellingen te vinden en aan te passen, redelijk intuïtief. Soms vergis ik me wel een beetje tussen het kort of lang indrukken van de bevestiging toets waardoor een setting niet gesaved wordt...
Omdat mijn zoon ook interesse krijgt in het vliegen, wilde ik de uitslag van rudder en elevator wat minder instellen en ook dat wijst zich voor een noob vanzelf. Eea gaat echt een stuk eenvoudiger dan mijn oude MX12
En ja, wat kunnen die rakkers snel vliegen. De eerste keer misschien een wat korte vlucht maar alles bleef door het hoge gras heel, was de tweede vlucht veel langer.
Ondertussen heb ik een vliegtuig voor hem gebouwd (gebaseerd op de Lil' Dakota, dus zeg maar de Lil' Bigger Dakota) en die heeft hij gisteren geweldig gevlogen en laten landen. Is die XBOX toch nog ergens goed voor
Gisteravond was het kleurenscherm niet altijd even goed te zien. Goed genoeg en de kleuren geven wel veel duidelijkheid in het menu maar bij volle zon zou de standaard kleuren misschien wat lastig afleesbaar zijn.
En omdat met een extra module je ook allerlei telemetrie kan krijgen, zou het verstandig kunnen zijn om de kleuren aan te passen. Zo zit er een kleuren-modus op die hiervoor speciaal gemaakt is (wit/zwart geloof ik)
Een groot voordeel van deze zender naast zijn makkelijke menu structuur en het frequency hopping over broad spectrum is dat de ontvangers heel goed beschikbaar zijn en bijna niets kosten.
En de RD6S weegt ook bijna niks (al is de SBUS ontvanger... geen idee wat ik daar mee zou moeten... echt idioot klein).
mbt de reikwijdte...
We hebben niet zo ver van onze plek gevlogen.. dus ik durf daar niet veel over te zeggen. Deze zou wel goed moeten zijn maar tijd zal het leren.
Wat wel gelijk opviel en ik hoop dat dit zo blijft, is dat we gisteren met 2 vliegtuigen (Micro-Moth en Lil' Bigger Dakota) geen enkele storing hebben gehad.
Mijn Micro-Moth op 40MHz (graupner MX12) had elke vlucht meerdere keren dat op bepaalde plekken de motor helemaal weg viel... goed om je scherp te houden maar niet echt relaxed vliegen.
Gisteren verliep alles "as a charm".
Even een plaatje bij het praatje... de 'Lil Bigger Dakota aka Lil' Dakota Mark II (vernoemd naar mijn zoon

Wingspan 76 cm
Buitenwerk: voornamelijk 5mm depron (vleugels beplakt met boekenfolie voor extra stevigheid... ivm mogelijk crashen ;-)
Binnenwerk: Balsa en 2 stukjes triplex
Motor: A2208 1400KV
Accu: 2S 1100mAh
Gewicht: 460 gram