2 meter F3A setup, advies.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Of je neemt de AXI 20x13 Carbon prop. Scheelt je een hoop gewicht. Nadeel is wel dat de prijs van een dergelijke carbon prop niet kinderachtig is..:rolleyes:

Betreft de Spinbox; als je wil mag je 'm bij mij wel komen programmeren. Ik heb zo'n spinbox.... Hoewel ik je aanraad een eigen aan te schaffen.;)

Groet,

Julius

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ja, ik ben erg fan van cfk props, op de grotere toestellen vlieg ik alleen maar met cfk, maar dan moet ik wel 100% zeker weten dat het de goede maat is, gewoon eerst de APC testen, als die bevalt kan ik die cfk prop wel nemen:)

Ok, dan hou ik jou ff achter de hand als optie:) Waarschijnlijk koop ik 'm wel uiteindelijk, maar ik moet nu in 1x al die hele electromeuk kopen, loopt aardig in de papieren, gelukkig heb ik de laders wel al:)

Grt.

3. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik kwam deze oplossing nog tegen;

Dan heb je dus gelijk een "schakelaar" voor het aandrijfpak, en zonder vonk. Omdat ik voor de besturing die magneetschakelaar heb, hoeft de cockpit er niet af als ik de boel wil aanzetten:)

Verder ben ik heel hard aan het hopen dat de E-evolution vandaag of morgen binnenkomt:D

Grt.

4. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik weet niet of je het realiseert, maar dan staat zodra je je accu in je vliegtuig doet je regelaar aan. Stel je ontvanger staat ook aan en je geeft gas dan brand het weerstandje door.
    Daarnaast gaat je accu (erg) langzaam leeg.
    Eigenlijk heb je 0,0 voordeel aan dit systeem tov niks, hij staat nogsteeds aan zolang je de vleugel er nog op hebt.

Wat wel kan is het weerstandje met een (goedkoop,klein) schakelaartje doen. En voordat je de de goudcontacten aan de buitenkant erin doet het schakelaartje omdoen.

Daarnaast, waarom 2 goudcontacten aan de buitenkant van je kist?
    Wat is het voordeel dat je het er helemaal af kan halen?
    Enkel een extra iets om kwijt te raken/vergeten.

5. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Het voordeel is dat je dan niet steeds de cockpit hoeft los te halen als je de aandrijfaccu wilt inschakelen, leek mij wel makkelijk zo.

Eventueel een aangepaste variant; dit systeem, maar dan met het weerstandje aan een pootje van dat externe draadje?

Ik geef toe dat het niet erg mooi is, maar het is wel handig, en op RCU kom ik het bij 90% van de toestellen tegen, als het echt niks is, dan zullen niet veel mensen het gebruiken lijkt me:rolleyes:

Grt.

6. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    2 dingen,
    Met dit systeem zoals het hier nu staat, staat je aandrijfaccu nogsteeds altijd ingeschakeld.

En wat ik bedoel met wat jij quote, waarom dat stukje zwarte draad met 2 connectoren, zodat je het draadje los kan halen?
    Waarom niet aan een kant vast gesoldeerd (of dus gewoon het draadje vanuit binnen naar buiten) en dan maar 1 connector aan de buitenkant. (3 connector paren totaal) Zodat je het niet los kan halen, en altijd aan je vliegtuig vast zit.

7. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ja, dat klopt, maar niet als je dat weerstandje weglaat, dat was mijn idee:D

Dat klopt, dat is beter waarschijnlijk, dan heb je maar 1 punt met connectors. Is ook iets mooier misschien, bedankt voor de tip.

Even samenvattend; ik onderbreek dus de - (mag het ook de + zijn?) en soldeer aan beide kanten een connector die uitwending in elkaar gestoken kunnen worden. Aan 1 connector doe ik dan een weerstandje die bij het in elkaar steken eerst de andere connector raakt zodat je geen vonk krijgt.

Dat klopt toch?

over benzinemotoren en servo's kun je me alles vragen, maar dit is nog vrij nieuw voor me

8. 3w_flyer

3w_flyer Guest

Trek het je niet aan Alex, ik leer in stilte mee.

9. hezik

hezik Guest

Zeg, al die grote kisten stop je vol met overbodig emcotec spul, en dan laat je het bij deze kist na om een nuttig emcotec iets te plaatsen!? :p

maw: emcotec heeft een magneetschakelaar voor dit doeleinde..

10. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Tis niks dat je werkt nu, maar lezen ho maar:D Post 110;)

11. hezik

hezik Guest

12. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    In de Graupner 2009 catalogus zag ik een heel lichte variant. De mijne is nogal 'gewichtig'.

13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ah, dat las ik er niet in:) Is wel een duurdere oplossing dan gewoon 2 goudstekkers aan de buitenkant. Wel een stuk mooier, dat wel....

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Wat heb jij precies Hans?

15. hezik

hezik Guest

Wat ik al zei; je moest beter lezen.. we hadden het over het aansluiten van accu op regelaar toch? ;)

Voor de rest klopt je beschrijving voor wat betreft je nu wil doen. Ik geef wel Nando gelijk; ik zou 1 van die twee goudstekkers weglaten.. moet er eerlijk bijzeggen dat ik dan ook wel zo iemand ben die zo'n potentieel los draadje ook per direct kwijt ben. En dan thuisgekomen een nieuwe soldeer, en als die klaaar is, de oude weer terugvind.. in m'n broekzak. Ofzo.

16. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
  17. hezik

hezik Guest

En Alexzzz... wordt het dan toch maar emcotec? :)

Ik had de 1e gelinkt die ik tegenkwam.. 240A is misschien een beetje veel voor F3A :p

18. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Later dit jaar misschien, heb vandaag ook de Spin 99 (met box;)) besteld, en moet ook nog een zooitje accu's hebben. Voorlopig dan maar ff met simpel circuitje oplossen:D

Grt.

19. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Op RCU kreeg ik deze settings van iemand, hij draait wel een zwaardere prop dan mij...

Using your Jeti-Box, arrow over to the "manual settings" & load the following: Temp protection:100 degrees C, Brake manual settings: Dead time:0.2s, Initial brake:30%, Final brake:40%, Brake speed:0.5s. Timing: 24 degrees. Frequency: 8khz. Acceleration: 1.2 sec.
    Accumulator type:li-pol. Number of cells: 10. Lipo cut off Volts per cell: 3.0v. Off voltage set:30.02v. Cut off: Slow down. Initial point: Auto. End point: 1.80ms. Auto inc. End point:
    Off. Throttle curve; Linear. Rotation: Rt. Timing monitor: On. Please keep in mind, this worked for me & may only be a starting point for you. Also, of all the APC props I triedover the last 2 seasons, the best all around was the 20.5x14. Both mups53 & ual767 above were giving you good advice. Hope this helps & let me know if I can be of further assistance.
    Be careful with the "cut off voltage settings" above, I always fly with a timer & only fly one round: Approx 7-7 1/2 minutes & apply/use a very conservative throttle!

20. hezik

hezik Guest

14 spoed is wel veel..

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina