2 meter F3A setup, advies.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Ik weet niet precies wat je bedoeld met beveiliging, maar er zit op de generator een beveiliging die de stroomkring onderbreekt als de generator overbelast word.
    Ik heb nog geen voedingen, maar ben van plan 2x 30A Graupner voedingen aan te schaffen. Zo kan ik 2x 300w 10s Ichargers van stroom voorzien.
    Volgensmij moet dit goed gaan.

De generator is nu overigens wel wat duurder, ik dacht 130 a 140 EUR.

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ja, zag hem op internet nog voor €105 ergens anders.
    Maar toen ik enkele maande geleden zocht zat het al snel richting de 150-200€
    En nu zat ik net op marktplaats en er staat een 24V generator (perfect voor mijn hyperion laders) voor maar 50€... ook leuk.

Met beveiliging bedoel ik dat er geen te hoge of lage spanning uit kan komen, ter bescherming van wat je eraan hangt. Niet ter bescherming van de generator zelf.

3. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Je hebt generatoren die via electronica een mooie sinus maken, maar die kosten behoorlijk muntjes.

Op de Kipor die ik gebruik sluit ik een graupner 20Avoeding aan, daarop dan twee Ultra-30's zodat ik twee 10S Lipo's met 3.5A kan laden.

Het aggregaat heeft dan nog vermogen over, want die voeding neemt nooit meer op als (20Ax13.8v) 276Watt. Je kan de collega vliegers dus ook aan 220 helpen !

Succes

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Denk dat investeren in een extra accu zinvoller is dan een aggregaatje kopen. Of zijn er vliegers op de f3a wedstrijden die zo'n ding hebben? (lees: bij zich hebben)

Vandaag weer eens ouderwets wat benzine opstoken:p

5. hezik

hezik Guest

Huh? Het heet toch juist WEL zin om een aggregraat te kopen als de andere F3A vliegers er geen bij zich hebben?!

Toch.. ik hoor bij mij op de club allerlei verschrikkelijke bedragen voor bv. Honda generatortjes ofzo, en dan komt er hier eentje voorbij van 50 euro.. dan denk ik dus, dat moet wel total en utter crap zijn?

6. Awol

Awol

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Wordt wel een erg duur grapje als je een goed aggregaat moet hebben.brandstof om je aggregaat de hele vliegdag te laten draaien....twee voedingen, twee laders.....genoeg pakketten om toch tijdens het laden te kunnen vliegen.............

7. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Trek de discussie over wel/geen aggregaat niet uit zijn verband!

Als je een middagje gaat vliegen, heb je aan 4 packs voldoende, dan kan je vier goede vluchten maken en eventueel nog 1 pack op het veld uit de auto accu laden.

Is het je gewoonte om hele dagen naar het veld te gaan en je dus meerdere keren wilt laden, dan is een aggregaat een betere keuze dan een accu. Het weegt minder (t.o.v. een 100Ah loodaccu) is de volgende dag ook te gebruiken, gaat langer mee etc....

Op een wedstrijd dag heb je aan drie packs voor drie vluchten genoeg. Dat redt je zelfs met twee packs omdat je tijd genoeg hebt om tussendoor te laden (uit de auto).

Laad ze!

8. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ja, daar zal het voor voorlopig wel op uitdraaien, moet wel lukken:)

Henri; ik koop geen aggregaat voor andere wedstrijdvliegers hoor, tenzij ze ook de benzine en aanschafprijs meebetalen;):D

9. hezik

hezik Guest

Nee, je snapt mij niet :)

Deze zin vond ik raar. Je suggereert hier dat de aanschaf van een aggregaat alleen nuttig zou zijn als andere wedstrijdvliegers ook aggregaten bij zich zouden hebben. Terwijl het pas nuttig wordt als niemand een aggregaat bij zich heeft.. snap je?

10. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    ??????
    Ik neem aan dat je wanneer je electro f3a vliegt je al accu's, lader en voeding hebt, heeft een generator niks mee te maken. (En waarom 2 voedingen voor 2 laders???)

Daarnaast is het goed mogelijk dat je nu meer benzine per vlucht gebruikt dan wanneer je een benzine motor in je kist hebt hangen.
    Electro doe ik niet omdat het goedkoper is...:(

Zoals winfried al zei, het is niet handig voor 4-5 vluchten op een dag.
    Dat is wat ik in de zomer buiten vlieg per kist, omdat ik niet meer kan, zwaar irritant.

Total en utter crap? Als het je accu's vol krijgt kan ik het dat al niet meer noemen. Als hij lawaai maakt loop ik wel 50m naar mijn lader toe, slurpt ie benzine dan betaal ik die 3€ per vlucht, Als hij lomp en zwaar is maak ik er wielen onder, als hij graag afslaat start ik hem wat vaker. En is me dat teveel zet ik hem op marktplaats voor 25-50€ en heb ik iig ff kunnen zien hoe het met een generator op het veld gaat.(heb de verkoper al een mailtje gestuurd)
    Een honda kloon zal ik niet kopen, en een honda denk ik ook niet. Wat wel weet ik nog niet zeker maar een generator zal er waarschijnlijk wel komen. Als je de prijs en gewicht van goede, voldoende grote laad accu's bekijkt...

11. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Hezik, ik lees heel wat anders uit die zin.
    Ik lees dat alex een extra accu handiger lijkt dan een aggregaat. En vraagt zich af of er wedstrijd vliegers zijn die het niet met hem eens zijn en liever een aggregaat aanschaffen/meenemen naar een wedstrijd dag dan een extra accu aanschaffen/meenemen.

(Mij persoonlijk lijkt het nutteloos op een wedstrijd dag, maar als je op een vrije dag veel wilt trainen lijkt het mij zeer handig.)

12. hezik

hezik Guest

Het lijkt mij zelfs onwenselijk op een wedstrijddag.. ik zou het niet waarderen als ik tijdens mijn vlucht continu een aggregaat hoorde zoemen...

13. Awol

Awol

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Wat ik probeerde duidelijk te maken was dat ik op het forum vaak lees dat electro snel goedkoper is dan brandstof....Ik ben ervan overtuigd dat dit absoluut niet zo is als je geen 230 op het veld hebt en je veel vliegt......Maar deze opmerking hoort inderdaad wellicht niet thuis in dit elctro F3A-topic topic....

ontopic dan maar weer

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Nando snapte wat ik bedoelde:)

Maar dat gezoem; gewoon een verlengdoos meenemen, dan kun je die aggregaat 50m verderop neergooien:)

15. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Is deze trouwens ook geschikt voor een 2 meter f3a kist?

MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM

De 5330/F3A komt niet binnen 3 weken binnen, is nergens op voorraad. Aangezien ik deze maand nog de lucht in wil, zou de 5330/18 misschien een optie zijn (mits die dezelfde mount heeft), die is wel op voorraad.

16. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Lijkt mij stug dat deze nergens op voorraad is.
    Bij Lorenz lijkt hij wel op voorraad te zijn:
    F3ALorenz

17. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ah ok, daar had ik niet gekeken inderdaad. Bert stelde mij de 5330/18 voor, dan kan ie gelijk mee met regelaar en programmeerbox, wel zo handig:D

18. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    De Axi 5330/18 is eigenlijk nog iets beter voor het "B" programma. De Axi 5330 F3A is immers ontwikkeld voor het oude "A" programma, p07. Voor het nieuwe "A" programma, p09, met minder figuren, is de Axi F3A wat aan de slappe kant. Aangezien het "B" programma nog veel minder figuren kent is de Axi 5330/18 ideaal.

19. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ok, bedankt Bert, dan heb ik er dus wel degelijk wat aan:)

20. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Nou, ik ga nu de Rhino 4900 bestellen, de anderen zijn niet op stock.....

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina