2 meter F3A setup, advies.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3w_flyer

3w_flyer Guest

goeie keuze, een clubgenoot heeft deze op 6 cellen in een EDF.

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Njah, echt een keuze was het niet, het was de enige in mijn lijstje die overbleef op dit moment:p

3. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    De Zippy-H's zijn er ook nog.

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ja, maar toen las ik dit;

5. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Mijn ervaringen met de zippy-H 4000 zijn totaal ander, maar dat staat ook al hier ;)

6. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Dit zeggen ze er zelf over op hun voorpagina:
    Zeg het maar.

To better help customers recognise our Zippy products in the ever growing R/C marketplace, we have started stocking the new model name Flightmax. Flightmax batteries are ZIPPY batteries, delivering the same performance at the same price. Only now they're easier to remember and come with a pretty sticker!

7. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Hoi,

Ben even de laatste 3 paginas aan het teruglezen geweest en snap even niet waar dit over gaat. Kort samengevat is het dus de bedoeling om een kist op elektro ipv branstof te vliegen en om dit mogelijk te maken is er dus een grote auto, aggegraat,voeding(en),lader(s), balancer(s) en een berg pakketten nodig om lekker een dagje te vliegen? Dit lijkt me een beetje de wereld op zijn kop.

Het nadeel van Lipos blijft dat je ze moet babysitten dus voor 4 pakketten is er toch een behoorlijk voorbereidend werk nodig voor je van huis kan. Het lijkt me in deze opzet niet erg aantrekkelijk om hier een "elke dag" model van te maken toch?

Loodakkus zijn geen optie meer. Ik had er binnen 3 maanden al een gemold en een redding van de ANWB was ook nog eens nodig.

Levensduur van je cellen is voor een groot deel afhankelijk van je belasting, thermisch en vliegduur. Ook de variatie van interne weerstanden doen een aanslag op de levensduur. Bij de grotere edf jets gaan 35C pakketten bij een 12s setup ongeveer 40 vluchten mee en dat is 2x zo duur als turbinevliegen. Dit was voor mij de hoofdreden om niet in Lipos te blijven.

Gelukkig hebben we 230V op het veld en daar maak ik ook schandalig misbruik van (1200w laden, 25A ;) ) Als ik geen 230V op het veld zou hebben zou ik waarschijnlijk niet groter zijn gegaan als 4s1p 3200mAh lipo en hoofdzakelijk in de sp400 afmetingen blijven hangen. Na een jaar of 5 daarin gestoeid te hebben gaat de lol daar ook een beetje uit. Grotere modellen zijn in deze situatie IMHO zeer onrendabel. Het meeslepen van de randapperatuur geeft ook wat humor op het veld natuurlijk ;).

De totale aanschaf wordt gigantisch en niet praktisch. probeer je hobby iets meer te relativeren. Als dit echt wilt houdt niets je tegen natuurlijk.

Succes,
    Erik

8. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Dus wat is je punt?

Een kist met een pakket groter dan 4s1p3200 kan niet electro als je geen 230 op het veld hebt?

Bullshit!

9. hezik

hezik Guest

Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Je redenatie klopt ook niet helemaal. Je zegt 'er is 240v op het veld' en daar maak je gebruik van, dan is het goed. Het enige wat er dus hoeft te gebeuren om het voor jou niet goed meer te maken, is het ontbreken van 240v.

Het enige verschil is dan dus wel of geen generator. Nu heb je gelijk dat dat weer een investering is, maar wel een eenmalige en als je een beetje rondkijkt hoeft het niet de wereld te kosten.. en qua sjouwwerk hoeft zo iemand dus maar 1 keer per vliegdag de generator uit de auto te halen en weer terug te zetten. Daar staat tegenover dat die electrovlieger niet z'n kist uitgebreid hoeft schoon te maken, jaarlijks de tandwielsetjes uit z'n servo's hoeft te vervangen, zit met het afstellen van een motor, enz, enz.

Het babysitten van lipo's valt ook nog wel mee.. ik heb de lader in een hoekje in de woonkamer staan en de avond/dag van te voren zet ik die aan. Daarna kan ik gewoon TV kijken etc, de dingend ie ik normaal ook doe, dus dat is geen extra werk.

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De 4000 zijn heel anders dan de 5000 :) Ik heb 7 packs 4s 5000 en in de edge op 110A piek houden ze echt niet veel spanning en worden aardig warm.

11. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Nee echt niet, dan kan ik alleen maar rare conclusies gaan trekken en dan is het leven al zijn charme kwijt.

12. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Ik bedoel dat met een 4s1p 3200mAh pakket je een loodakku die nog te tillen is bij mij na een middag vliegen (keer of 4 dan) nagenoeg leeg was. Die akku moet dus in een weekend 8x van verplaatst worden van huis-auto-veld auto-huis-auto-veld-auto-huis. In de nacht aan de druppellader hangen, s'morgens je pakketten met de voeding en lader weer bijladen en weer gaan vliegen wordt krap. Moet ik wel bekennen dat ik hiervoor 2e hands loodakkus gebruikt heb omdat de levensduur dus toch niet zo groot is. met dat gesleep wordt je op den duur niet echt blij meer van (bij mij dus). Ook iedere keer de loodakku te moeten bijladen om op het veld je pakketten vol te kunnen krijgen vind ik best een gedoe en hoe groter je pakketten hoe vaker je dit moet doen. Met de keinere modellen (3s-4s 2000mAh pakketten) vond ik dit nog redelijk praktisch want dan kan je een heel weekend met een loodakkulading doen. Kon ik net na de NiCd periode toch een jaar of 2 met een loodakku doen, maar dat ging later toch rap achteruit. De laatste keer dat ik van een loodakku een pakket van mij oplaadde (6s1p LiFePo, 8A,250W) was op een elektromeeting met de akku van Ben Vlieggraag en die had ik op vakkundige wijze in coma gezet.

Bullshit? kan best, maar na NiCd, NiMh,LiPo, LiFePo en LiPoMn weet ik ongeveer wel wat werkt en wat niet (toen ik begon met elektro was jij een jaar of 7 gok ik ;) . Vorig jaar was het dus met 1 pakket een vlucht of 15 op een e-meeting maken en dan maakt het niet uit of het 4s,6s of 13s2p was. Dit jaar kan ik dit elke 9 minuten. Heb ik alleen een zender, lader en vliegtuig nodig in de .40-120 klasse. Wel dan met 230V en op een meeting heb ik geluk dat de organisatoren een 10kW aggegraat organniseren. 2Kw is minimaal. Die luxe heb ik gelukkig. Helaas is dit nog voor veel mensen niet haalbaar en begrijp zeer goed de beperkingen van anderen. Ik kom daar tenslotte zelf vandaan.

groetjes, Erik

Laatst bewerkt: 19 feb 2009
  13. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003

Klopt! Alles kan als je het wilt en zolang je het financieel rond kan krijgen is dat fantastisch!

14. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Wat heeft leeftijd ermee te maken, ik volg de techniek redelijk de afgelopen paar jaar (ik vlieg nu 9 jaar, 5 jaar hoofdzakelijk electro, sinds 1,5 jaar geen verbrandings motor voor mijzelf gestart :D De Q500 sinds toen electro)
    Dat ik geen ervaring heb met grote nicad toestellen betekend niet dat ik niet snap dat een loodaccu zwaar irritant is voor grote lipo's.

Maar vandaar de aggregaat, prijs is niet zo heel hoog,(prijs van 1 goede of 2 mindere loodaccu's?. En het is een eenmalige investering.
    Het enige alternatief is kleinere vliegtuigen of een brandstof motor, beide wil ik echt niet...

15. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Even erg off topic misschien.
    Dus je vliegt eindelijk gewoon brandstof?
    Met de motor van die aggregaat kan je een flink vliegtuig omhoog sleuren.

Ik zat pas te rekenen, maar met een groter model heb je een bijna eigen groep nodig in de meterkast, als je al 230 heb op het veld.
    Daar schrok ik toch wel van.
    Ik heb het nu over 75 ampere trekken uit 12s 2p
    Als je continu wil vliegen, heb je toch 2 laders nodig en 3 accu,s
    Wel even wisseltijd tussen door.
    Dan kan je toch op 3000 watt uitkomen.
    Daar gaat denk ik dus het volgende probleem liggen in de toekomst.
    Vliegen we allemaal electro, relatief rustig in de lucht, maar staan er 10 aggregaten te draaien in de pits.
    Ik zeg niet dat dit zo maar gaat gebeuren, maar in de toekomst wel wellicht.

16. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Voor die keus stond ik 3 jaar geleden ook toen ik naar 90mm edf over wilde stappen. Ik vind een 8S Lipo pakket voor een edf jet op zich nogal prijzig, vooral de shelf-life van 2 jaar stond me niet aan en heb mede door mijn loodakku trauma ;) die stap nooit gemaakt. De enige rendabele mogelijkheid bij mij voor meer vermogen was een turbine of turboprop maar dus niet op dezelfde weg doorgaan als ik gewend was.

Zover is het niet gekomen wegens beperkingen van ons clubregelement, maar de tubine trainer conversie naar elektro is al weer achter de rug ;) .

17. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003

Eigenlijk wel maar je hebt dan niet de geluidskeuring waar elektromodellen vrijstelling voor hebben ;) de geluidsbron is immers geen onderdeel van je vliegtuig. Best slim trouwens!

Voor het rendement hoef je het in ieder geval niet te doen. Een auto zit maar op 20% en de overige 80% is warmteverlies dus ik verwacht dat een aggegraat op 10% zit mischien en dan nog de verliezen om het vermogen in stroom om te zetten.
    Als je dan een elektrisch rendement in je model 80% zou zijn heb je toch eventjes een totaal rendement van .1x.8=.08 dus 8%. Daar zijn de laderverliezen niet bij meegerekend want die heb je ook als je direkt van het net aftapt.

Ik blijf het een vreemde combinatie vinden zoon hybride ;)

18. hezik

hezik Guest

Ach, het heeft nog steeds enorme voordelen:

1) je toestel komt niet uit de lucht vallen als je generator uitvalt
    2) je generator smeert z'n uitlaatzooi niet op je toestel
    3) je generator trilt niet je toestel kapot
    4) de gemiddelde generator heeft geen naalden
    5) een generator hoef je niet met een chicken stick te starten
    ... enz... enz..

19. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Een generator zonder naalden ben ik nog niet tegen gekomen . :D
    Vaak zijn het wel vaste naalden die je niet verdraaien kan .

Ik heb ook de Hacker Funtana op lipo,s gevlogen toen ik hem kocht en de lipo,s met een generator opgeladen .
    En mijn generator heeft 78dBA , is dus stiller als een dikke Axi .:D

Mvg Johan

20. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Graag een foto van zo'n vaste naald.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina