2 x linkse schroef

Hallo Forumleden,
Ik ben een dubbelschroefs scheepje aan het renoveren, waarbij ik merk dat dit door de vorige eigenaar is uitgerust met 2 linksdraaiende schroeven. Ik wilde de stuurboord schroef vervangen door een rechtsdraaiende, maar stel vast dat de schroefas is voorzien van een rechtse draad. Dit betekent dat bij vooruitdraaien de schroef door de weerstand in het water van de as kan draaien.
Is dit een normale zaak, zijn rechtsdraaiende schroeven standaard met rechtse draad uitgevoerd? Moet ik de stuurboord as evt vervangen met een as met linkse schroefdraad. Maakt het in de vaareigenschappen overigens veel uit of er 2 linkse schroeven gemonteerd zijn.
Graag jullie opmerkingen.

hallo jopie

normaal hebben twee schroevers een linkse en een rechtse schroef

achter de schroef zit een borg moer die als je de schroef vast zet nog eens extra tegen de schroef wordt aan gedraait
zo blokeerd de schroef op de as en kan er niet afdraaien

een rechtse schroef heeft ook gewoon rechtse draad er is geen verschil
alleen die moeren moeten goed worden aangedraait en eventueel een drupje loctide

groetjes raf

hoi Raf,
bedankt voor je reactie. Ik had zelf ook in gedachten om tussen het moertje en de schroef (propellor) een druppletje seconden lijm te laten vloeien en vervolgens het borgmoertje aan te draaien. U verkiest locktite? Laat dit gemakkelijker los wanneer je de schroef alsnog een keer wilt afnemen?
Gr. Joop

@Joop:
Ik geef de voorkeur aan Locktite. Secondenlijm lost op een gegeven moment op in water. Maar... waarmee dan ook: borgen!
Qua vaareigenschappen: Een schip een linkse en een rechtse schroef vaart neutraler dan een schip met twee dezelfde kant uitdraaiende schroeven.
Vooruit zal je in het laatste geval al een beetje met je roeren moeten corrigeren, achteruit heb je helemaal last van een schip wat een eigen willetje heeft.
Als je dat eenmaal kent, kan je er ook gebruik van maken, maar persoonlijk geef ik al mijn dubbelschroevers een linker- en een rechterschroef.

Hallo
Ik heb ook nog een vraagje,Nu je toch over schroeven hebt
Als je een boot heb met 2 schroeven, moeten de schroeven om vooruit te gaan naar buiten draaien ( van achter de boot bekeken) en voor achteruit naar binnen draaien.

Groetjes Klaas

2x linkse schroeven

@ Rodenruis,
Naar voren kijkend, draait een rechtse schroef als we vooruitvaren rechtsom en een linkse schroef linksom. Achteruitvarend draait de schroef de andere kant op. De schroef stuwt de boot voor of achteruit en heeft als neveneffect een zijdelingse stuwkracht, de zogeheten wielwerking. Wielwerking ontstaat doordat de kracht waarmee de schroefbladen het water naar achteren sturen maar vooral naar opzij sturen niet voor elk blad hetzelfde is. Het onderste blad trekt het schip als het ware opzij. Bij een rechtsdraaiende schroef naar rechts en bij een linksdraaiende schroef naar links. Bij het gebruik van 2 schroeven wordt deze wielwerking als het ware opgeheven dwz bij gebruik van gelijke schroeven en bij hetzelfde toerental van de motoren. Bij ongelijk toerental is de wielwerking verschillend en die zal er voor zorgen dat het voorschip draait in de richting waar de minste wielwerking wordt opgewekt. Is dat de bakboordmotor dan draait het voorschip naar bakboord en omgekeerd.

hallo

daar zijn reeds meer discuties over gepleegd hier op het forum
meestal staat dit op de bijgeleverde plannen
staat het er niet op dan is het proefondervindelijk proberen
als je boot met de props naar binnen draaiend goed vaart laat ze dan gewoon staan
anders om hetzelfde laten zoals het is

wil je proberen of ze anders om beter werken denk er dan aan dat sommige regelaars BV 30 amp vooruit hebben en maar 15 amp in achter uit
kort stondig kan het geen kwaad om deze toch achteruit te laten draaien (verkeerde richting)maar dit moet niet te lang blijven duren

vaart je boot dan stiller ,minder trillingen ,beter achteruit of een mooier geluid dan kan je dus stellen dat je de schroeven er juist hebt onder zitten
al staan ze soms net dan verkeerd als op de tekening

groetjes raf

@ Raf

Je hebt gelijk Raf, zaken die goed werken moet je zo laten. Uw antwoord gaat echter uit (denk ik) van een linkse en een rechtse schroef die of beiden naar binnen draaien of beiden naar buiten draaien. Theoretisch is de beste montage beide schroeven naar buiten draaiend, maar theorie en praktijk zijn niet altijd gelijk. ;)

De vaartregelaars die ik gebruik is Rokraft 120µP en deze zijn programmeerbaar zodat de hoogste stroomsterkte altijd in de vooruitstand wordt opgenomen.
Er is 1 vaartregelaar kapot en moet vervangen worden, zijn er kwalitatief gelijkwaardige alternatieven, maar beter koop te overwegen?
gr. Joop

Beste Jopiejo01, de Rokraft 120 is een uitstekende snelheidsregelaar. Kwaliteit heeft altijd zijn prijs. Er zijn zeker regelaars die goedkoper zijn, maar heb je dan dezelfde kwaliteit? Ik heb ondervonden dat de Rokraft 120 Navy zichzelf uitschakelt bij storing. Ik had bijvoorbeeld plasticfolie in mijn schroeven gekregen ( Bepaalde dames voeren toch zo graag de eendjes, en dan gaat even leuk het plastic zakje erachteraan als het leeg is .) Ik vermoed dat bij een andere regelaar deze gewoon zou zijn doorgebrand. Ik hoefde alleen maar de stuurknuppel een keer vooruit en achteruit te bewegen en de regelaar schakelde zichzelf weer in. Ditzelfde deed zich voor bij storing op de door mij gebruikte frequentie. Je begrijpt dat ik dus 100 % fan ben van de Rokraft regelaars.
Groetjes, Jos

hallo

jopie dat is niet zo dat je deze regelaar zo kan programeren
deze regelaar heeft in de schakel brug voor vooruit twee fed's zitten die in de vooruit stand meer power kunnen leveren
dit is niet programeerbaar dit is hardware
je moet de motor zo aansluiten dat de led vol uit brand en je schroef/motor combinatie dan naar voor draait
in achteruit knipperd te led en heb je minder vermogen

daar is reeds menige regelaar door uitgebrand
het is bezuinigen op een paar eurocent per regelaar maar toch doen ze het

draait je motor verkeerd om dat is het zaak de blauw en witte draad anders om aan de motor te solderen

en die plastiek zakken had ik gezien bij jos
daar wordt je dus niet vrolijk van als je dat overkomt
maar dat er van dat spul in de as was gekropen dat was nog veel erger

groetjes raf

Hallo Raf, de discussie raakt wat off topic, alhoewel toch te maken met de schroeven. Onderstaand een hyperlink naar de instructie van Rokraft hoe de regelaar 120µP te programmeren zodat bij de stick in de voorste stand altijd het led ononderbroken brandt en in de achteruitstand knippert. De aansluiting van de regelaar op de motor zal nu afhangen of je met de motor links of rechts om wil draaien, afhangende van de gemonteerde schroef. Mee eens?

@Kreeft
Beter duur dan niet te koop. Bedankt

gr.
Joop

http://www.modelbouwforum.nl/forums...agen-berichten-picture35136-screenshot004.jpg

Beste Joop, Over techniek moet je Raf niets proberen wijs te maken, daar is hij in thuis. Maar ik zou niet de witte en de blauwe draad vastsolderen. Soldeer gewoon enkele draden aan je motor en test de draairichting. Als je dan de goede draairichting vastgesteld hebt, soldeer dan een AMP stekker op deze motordraden. Dan kan je deze op de stekker van je regelaar steken. Mocht er toch iets verkeerd gaan met de draairichting ( Murphy, je kent die valschaard wel ), dan hoef je alleen maar de draden aan je motor om te solderen. Je regelaar blijft dan ongeschonden.
Groetjes, Jos

2x linkse schroef

@ Kreeft
Ik twijfel geen moment aan de technische kennis van Raf, noch probeer ik hem iets wijs te maken. Uit uw reactie maak ik op dat u mijn antwoord aan Raf niet helemaal goed hebt begrepen. Alles wat Raf zegt is juist. Het enige wat ik toevoeg is dat de regelaar eerst of vooraf zodanig ingesteld moet worden (geprogrammeerd) dat bij het naar voren duwen van de stick op de zender het led op de regelaar ononderbroken brandt en bij naar achteren halen het led knippert. Wanneer dat is ingesteld, bevestig je de draden vanaf de regelaar zodanig aan de motor dat de draairichting overeenstemt met de gemonteerde schroef, linksom voor een linkse schroef en rechtsom voor een rechtse schroef. Bij het naar voren duwen van de stick zal de boot nu altijd vooruit varen, hetgeen de bedoeling is van het programmeren.
Gr. Joop

Beste Joop, er is geen misverstand. Ik wilde alleen even de technische kennis van Raf onderstrepen. Bij mij zijn er vier Rokraft 120 Navy in gebruik, dus kan ik beamen dat uw laatste uitleg over de programmering volledig correct is. Hopelijk is hiermee het misverstand opgelost.
Groetjes, Jos

Back