Hallo Ernst, mij is het geheel allemaal wel duidelijk, maar denk eens aan al die mensen die een model besturen zonder bij een vereniging te zijn. Denk aan al die modelauto's en model vrachtwagens op de straat. Deze zijn vaak niet bij een club aangesloten, hetzelfde geld voor schippers die alleen op een water varen. Voor deze mensen is het dus vaak wat de winkelier hen verkoopt goed, zij weten waarschijnlijk niet eens dat er regels voor zijn. Bij de officielle instanties duurt het anders vrij lang, nu al tien dagen om hier een antwoord over te krijgen. Voor hun moet dat toch een kwestie zijn van het betreffende wetje uit de boeken halen en iets laten weten. Maar we wachten eens af. André
Andre, Daar heb je een belangrijk punt dat inderdaat een probleem is. Eerlijk gezegt moet ik je vertellen dat ook ik het pas bijna een jaar later ontdekte dat de 35MHz weer alleen voor de vliegende modellen was gereserveerd. Het is kennelijk ook op de site en in het blaadje van de KNVvL gepubliceerd maar daar heb ik en vele anderen met mij overheen gelezen. Ik kan het dus moeilijk iemand kwalijk nemen als die het nog niet wist maar zo langzamerhand wordt er zo vel over gesproken dat het steeds meer bekent wordt. Zeker de winkeliers weten het allemaal of zouden het op zijn minst al een tijd kunnen weten. Die mensen zijn dus voor een groot deel verantwoordenlijk voor het doorgeven van deze info. Sommige vinden dat niet hun taak maar goede info geven aan je klanten is toch een eerste vereiste als je een grote klantenkring wilt krijgen en houden! De niet vliegers die nu nog steeds gebruik maken van de 35MHz zin dus feitelijk in overtreding maar ik kan ze wel begrijpen! Toch hoop ik dat zij goed nadeken bij wat ze doen want ze kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken. De hoofdreden hiervan is dat de vliegers denken dat ze de 35MHz band voor zichzelf hebben en dat is (nog) niet zo, dus ook zij moet opletten en op zoek gaan naar de bron als ze storingen ondervinden. Is de oorzaak een niet vlieger dan moeten zij met hem/haar gaan praten om goede afspraken te maken om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ernst Grundmann.
Artikel Toevallig net een artikel van mijn vader over dit actuele punt. Dit artikel gaat grotendeels over de zenderkeuze bij beginnende modelvliegers, in de hoop dat van de kant van de modelvliegers de fouten in ieder geval beperkt blijven. Bovendien hoop ik dat we ons als vliegers op deze manier ook bewust worden van het gevaar...en dat we, zoals Ernst terecht opmerkt, ook een verantwoordelijkheid dragen de mensen erop te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn. Natuurlijk zou het goed zijn als de niet-modelvliegers dit specifieke artikel ook lezen, maar dat is misschien wat veel gevraagd, vanwege de titel "De RC modelvlieger" :? :!: BELANGRIJK: Ernst Grundmann wees mij op een aantal foutjes in het artikel, en aangezien ik hier de mogelijkheid heb, zal ik ze op het forum in ieder geval meteen corrigeren, zodat hier in ieder geval geen onduidelijkheid over zal ontstaan. (rectificaties aangegeven met **rectificatie**) En dan nog een stukje dat voor alle "modelbesturingen" geldt, maar wat maar al te vaak niet bekend is bij de gebruikers; Voor een uitgebreider artikel verwijs ik jullie uiteraard naar de bron; modelbouw aktueel nr.92, waarin dieper wordt ingegaan op zowel de electronische als praktische werking van zenders en ontvangers. (aangepast door Robin Melchior op 17 januari)
Dus als ik het goed begrijp, mogen wij schippers en en alle andere grondverhicles niet op de 35, maar andersom wel???? Beetje vreemd.
Modelvliegen mag in principe niet buiten clubverband en is dus altijd toegewezen op een bepaalde locatie. Daarom kunnen schippers en vierwielers rekening houden met deze situatie. Andersom kan dit niet, omdat de andere takken van de modelbouw niet altijd clubgebonden zijn. De 35 Mhz is daarom specifiek toegewezen aan vliegende modellen, omdat het risico en de gevolgen van storing voor gebruiker en omgeving vele malen groter kunnen zijn dan bij andere takken van de modelbouwhobby.
En nu de praktijk..... Hoeveel plaatsen in NL zijn er waar zowel gevlogen als gevaren wordt in een straal van circa 3-4 km van elkaar. Veel varende verenigingen zitten in de bebouwing en veel vlieg en rij verenigingen zitten niet op elkaars lip. Alleen bij evenementen o.i.d. komen ze bij elkaar. Als je als verenigingen bij elkaar in de buurt zit maak je toch samen afspraken? Ik ben er heilig van overtuigd dat als er gevlogen wordt op de 40Mhz er weinig of geen ongelukken gebeuren en hoeveel ongelukken zijn er in die 10 jaar gebeurd toen iedereen op alle frequenties zat?
Als je zoals hier in Limburg en het direkte grensgebied met Duitsland en Belgie ongeveer om de 10 kilometer een modelvliegveld tegenkomt dan denk ik dat er niet veel plaats is voor deze fouten. De auto en boten mannen zitten daar dan nog eens ergens tussen (meestal niet in clubverband) en als die dan ook nog eens op de 35 Mhz zitten is het gewoon wachten op een ongeluk. Het zelfde geld voor de mensen die op de 40 Mhz vliegen.
Ons vliegveld ligt op een kilometer van een recreatieplas. Better safe than sorry, niemand zal door de 35MHz regeling ook maar een minuut minder varen, rijden of vliegen.
In een andere thread heb ik gevraagd welk type zender ik het beste aan kan schaffen voor HELI gebruik. Ik ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat het hier ALTIJD 35MHZ betreft en dat deze frequenties nooit door een ander gebruikt (mogen) worden dan vliegers. En aangezien vliegers alleen op een veld te vinden mogen zijn, is de kans op elkaar storen geminimaliseerd. Zijn er nu toch meerdere banden beschikbaar (binnen Nederland) voor het (heli)vliegen? Harpert
Alles wat je altijd al wilde weten over RB frequenties maar niet durfde te vragen : http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html
Dat zijn later toegevoegde kanalen. Officieel moet dit zijn; 260 280 281 282 P.S. Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij hoort 280 er ook bij? Ik zie die echter niet in jouw lijstje terug Ron...