3D geprinte zwever maakt F5K wedstrijdvliegen toegankelijk

Discussie in 'F5K' gestart door RJA, 2 jan 2025.

1. RJA

RJA

Lid geworden:
    24 dec 2006
    MOTOR, SPINNER EN MEENEMER

IMG-20250102-WA0033.jpg IMG-20250102-WA0043.jpg IMG-20250102-WA0045.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Denny Muller vindt dit leuk.
  2. RJA

RJA

Lid geworden:
    24 dec 2006
    VLEUGEL VERBINDING, EN NETJES 'FLUSH'!

IMG-20250102-WA0019.jpg IMG-20250102-WA0025.jpg IMG-20250102-WA0027.jpg IMG-20250102-WA0029.jpg

3. RJA

RJA

Lid geworden:
    24 dec 2006
    ENKELE DETAIL FOTOS VAN DE ROMP EN SERVO VERBINDING IMG-20250102-WA0035.jpg IMG-20250102-WA0039.jpg IMG-20250102-WA0051.jpg IMG-20250102-WA0053.jpg

4. RJA

RJA

Lid geworden:
    24 dec 2006
    Ik had ook nog een vraagje:

Het is echt fantastisch om te zien met hoeveel enthousiasme er wordt gewerkt aan een goed vliegend 3D geprint F5K toestel - dat had ik reeds gezegd....

Maar ik vraag mij wel af of het eindresultaat ook voor mij bereikbaar is...?

Ik ben zo'n typische 3D printer. Dus ooit in een opwelling een Ender V2 Creality printer gekocht, om vervolgens President Putin uit te printen in de vorm van een erecte penis - en daar bleef het dan wel bij....

Ja, een keer een sleepkoppeling geprint en een houder voor mijn deodorant - maar dat was dan echt wel het hoogtepunt.

Als ik wil printen heb ik:

1. moeite om de diverse onderdelen vlak op mijn ondergrond te positioneren. Als ik de onderdelen upload in Ultimaker Cura staan zij zelden direct goed op hun plek.
    2. moeite om de juiste instelling van het uitgebreide menu te kiezen. Dus welke dikte, snelheid, opvulling en noem maar op.
    3. moeite met de afstand printerkop en ondergrond - maar dat moet ik oplossen met een automatische leveler - dat kan ik nog wel realiseren met behulp van YouTube.

Ik doe het gewoon te weinig en gebrek aan ervaring is dan een drempel.

En dus de vraag of jullie aan het eind van de rit misschien ook met begeleidende tips en tricks kunnen komen zodat een eenvoudige 3D printer als ik het eventueel ook zou kunnen proberen.

Groet, Roger

5. bgo

bgo

Lid geworden:
    10 okt 2008
    Hoi Rick, we zullen vanuit F5K op de demo tafels drie soorten F5K kisten laten zien. De bekende full composite carbon, een compleet houten model en de resultaten van het 3D model van Denny of David.

Daarnaast nog wat andere F5K inspiratie.

Genoeg reden om eens te komen buurten zou ik zeggen

Rick NL vindt dit leuk.
  6. Denny Muller

Denny Muller

Lid geworden:
    18 sep 2021
    tuurlijk komen er tip en triks
    Je hebt mijn ap dus al er tussentijds vragen zijn betreft printen stel ze.
    Ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.
    1: er staan op youtube een paar handige tips betreffend cura even rond snuffelen doet wonderen.

2. Voor de meeste vliegtuigen staat het beschreven wat beginners instellingen zijn.
    Maar die zijn ook printer afhankelijk.
    Wij hebben beide de zelfde printer dus ik kan je tzt wel kant en klare profielen geven zodat je minimaal hoeft aan te passen.

3: ervaring. ik doe het persoonlijk met een 0.02mm voelertje en als die stroef onder de hete nozzle klemt zit ik perfect.
    en mijn persoonlijke tip, mechanisch gaat boven elektrisch oplossen

7. Denny Muller

Denny Muller

Lid geworden:
    18 sep 2021
    Emax Eco 1407 Motor - 2800kv
    Cnhl 2s 450mah hv lipo
    Geprinte spinner met een ik dacht 6x4 prop. maar er kan een grotere op.
    dat is een test voor aankomende zondag

8. David Wielemake

David Wielemake

Lid geworden:
    8 jan 2025
    Ik heb ook zo'n motortje besteld (droneshop.nl)
    Waar kan ik het best een propeller kopen?

9. Frankswaze

Frankswaze

Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Same here Roger, al ben ik wel verder dan de pen1s van poetin :) Ik denk dat je er toch niet aan ontkomt, soms veel tijd erin stoppen. ik ben nu bezig met de BUG dlg , lang draadje over, maar ik kom van alles tegen wat niet klopt of niet beschreven staat. Met de huidige files denk ik zelfs dat als ik m zo bouw als bedoeld ik na 1 middag vligen weer opnieuw kan beginnen met bouwen. IK heb voor 15 euro files voor een DLG betaald (mantis) en support van de ontwerper ho maar. En bedankt.

GEwoon hier op mbf je vragen stellen, en een beetje geduld en ja als ervaren bouwers voor een model de juiste settings/tips en tricks erbij zetten dan helpt dat enorm.

Wat je zelf iig al kan doen, mijn tips; (en mss weet je ze al allemaal)

Zorg dat je ender de juiste settings heeft (om te beginnen) ik vond ergens dunno waar, vlgs mij op de creality homepage, prusaslicer instellingen voor mijn V3, inlezen in slicer , en hup, printte in 1 keer tig keer beter.

Koop 1soort/merk PLA en niet elke keer een ander merk. Ik heb 10 rollen staan wit creality, kan wel 3 jaar verder. Elk merk heeft toch een net iets ander PLA heb ik gemerkt
    Zorg dat je PLA droog staat. Ik heb nu een rol die al een half jaar op de printer hangt.....vocht !!! Je hoor t petsen met printen.
    Calibreer je creality (heb ik ook al is t wel een V3). Temperature tower , calibration cube, extrusion speed.. etc
    Zorgvoor een goeie hechting op je bed, eerste layer is belangrijk ! (ik gebruik glasplaat met blauwe schilderstape als bed, en chesty ontvetten voor elke print, glassex werkt niet)) Werkt perfect, elke keer weer.
    print een goeie koeler voor op je printkop. weeereld van verschil !
    https://www.printables.com/model/273619-creality-ender-3-s1-spritepro-extruder-part-coolin/remixes
    Zorg dat je printbed rocksolid level is (test STL) Handmatig, als ik mn creality aut level print ie slechter.Gewoon met A4 tje onder de kop. En dan bij de eerste testprint starten, met de Z instelling vaak twee tikjes omhoog tot de eerste layer NET niet loslaat. Ff poefje printen en met je nagel kijken hoe vast/los ie zit. Dat is de goeie hoogte. Bij mij is dat nu Z=3.60 , maar dat was t niet na de vorige calibratie. als je dit vaker doet krijg je er zelf haarfijn gevoel bij en is je clibratie zo gepiept, en altijd goed..
    Koop eennet iets betere nozzle :
    https://www.amazon.nl/dp/B01BDL4MXA?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
    In prusaslicer setting outer wall first
    Elephant foort setting 0.2mm
    Ironing aan etten

Info over vliegtuigen printen en settings:

Met al deze tips lukt het mij ig om een nette print voor vliegtuien te maken, ook "solid" vleugels

Laatst bewerkt: 29 jan 2025
  10. RJA

RJA

Lid geworden:
    24 dec 2006
    Dank voor al je tips!

Ik ga mijn 3D printertje maar weer eens afstoffen denk ik.

En ik moet er gewoon wat meer tijd in stoppen….

11. Freubelaer

Freubelaer

Lid geworden:
    5 feb 2016
    De romp van onze eerste versie Rise is klaar en de onderdelen voor de vleugel zijn geprint: 20250129_215119.jpg
    Pascal is intussen zover dat we in twee richtingen verschillend kunnen schalen. Dus bijvoorbeeld de koorde 75% en de spanwijdte 62%.

PE5ED vindt dit leuk.
  12. David Wielemake

David Wielemake

Lid geworden:
    8 jan 2025
    Hoi Roger,

Ik ben zo'n niet-typische 3d printer. De fase van zelf klooien met hardware en software om niet-functionele hebbedingen te printen heb ik afgewacht, ik heb daar zelf geen zin in.
    Ik heb gewacht tot het moment dat een betaalbare 3D printer 'gewoon werkt' en goed genoeg is voor functionele prints (vliegtuig onderdelen). Dat moment was voor mij eind 2024 toen ik op een Bambu P1S een vliegtuig romp printte, zonder stil te hoeven staan bij dingen als:

Diverse onderdelen vlak positioneren (auto position in bambu labs of orcaslicer)
    De juiste instellingen uitzoeken (standaard instellingen werken gewoon goed)
    Afstand printerkop en ondergrond (auto levelling)
    Zonde van de tijd als je dat zelf moet doen.

Kort door de bocht, waarom moeilijk doen met een inferieure printer als het ook makkelijk kan met een moderne?

Nog makkelijker: Ik woon bij je om de hoek dus ik kan vliegtuigen voor je printen, dat hoef je niet zelf te doen.

PE5ED en RJA vinden dit leuk.
  13. Frankswaze

Frankswaze

Lid geworden:
    1 mrt 2023
    Herkenbaar david. Ik bengel er zon beetje tussenin. Ik wil best wat pielemuizen om t goed te krijgen zo'n print, maja soms denk ik ook ; flikker die ender gewoon weg. Nadeel is veel tijd kwijt, maar tis ook wel weer leuk uitpuzzelen, omdat je t wel gaat snappen hoe zon ding werkt. Aan de andere kant ; doe mij een printer die je aanzet en die gewoon in 1 keer werkt? ;-)

Deel Deze Pagina