3D objecten ruimtelijk (laten) printen, Eindhoven

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door ron van sommeren, 28 dec 2008.

1. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    ik weet niet precies een antwoord op je vraag, maar wel dat de meeste printers die ik gezien heb werken met .stl files. Door de file goed te bekijken kun je volgens mij prima zien of je model geschikt is om te printen.

2. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Met de ervarng die ik heb, zijn microstation files zonder meer bruikbaar (er zullen wel speciale gevallen zijn) omdat het een solid based programma is. Als ik mij niet vergis bestaat Microstation niet meer zeker? Of toch niet onder die naam?
    Alles wat met 3D printen te maken heeft werkt idd met stl bestanden, dat kan ook onmiddelijk vanuit Microstation. De omweg via vrml kan, maar hoeft niet als ik het goed voor heb.
    succes

3. WalterK

WalterK

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Microstation had vroeger een plug-in of upgrade met de naam Modeler. Dat is vergelijkbaar met Autodesk Inventor.
    Tegenwoordig (vanaf versie V8 ) zijn deze functies allemaal opgenomen in de standaard versie Microstation.
    Misschien mede daarom is Microstation duurder dan Autocad.
    De nieuwe versie XM is grafisch ook weer sterker geworden, hoef je niet meer terug te grijpen op Illustrator om van een vectortekening een duidelijke afbeelding/jpg/pdf te maken.
    Rhino is meer technisch, beter geschikt voor splines / gebogen en dubbelgekromde oppervlakken (automotive en scheepsbouw).

Maar dit terzijde, sorry voor de topic-hijack

Laatst bewerkt: 26 feb 2009
  4. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    rhino is net niet technisch. Noem het een 3D schetsblok.
    Ik zou niet graag een machine uittekenen met Rhino...
    Microstation bestaat dus toch nog, ik zal verwarren met wat anders.

5. WalterK

WalterK

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Rhino 3D-schetsblok noemen is wel wat summier.
    Er worden complete paramatrische scheepsconstructies mee getekend.
    Ik vindt het niet zo intuitief, maar ik heb er dan ook niet veel mee gewerkt.

6. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    parametrisch? Dat wil ik dan wel eens zien.
    3D schetsblok is posiief bedoeld komende van een industrieel ontwerper hoor.
    I love it. En velen met mij.

7. WalterK

WalterK

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Ben van plan een kottertje in 3D te modelleren, om te zijnertijd te laten 3d-printen.

Toevallig iemand die het fijne weet van waar ik tijdens het moddeleren/exporteren rekening mee moet houden?

@shades; dan worden de parameters ingelezen uit een rekenprogramma. Rhino wordt daarbij vooral benut vanwege het stroken van de splines en het construeren van snijvlakken.
    Maar eerlijk gezegd weet ik het fijne er niet van, ik heb wel gewerkt met het resultaat in Rhino.

8. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    * zorg dat je tekeningen naar .stl geconverteerd kunnen worden.

* maak je model zo licht mogelijk, je betaald veel voor het materiaal.

* zorg dat iedere holle ruimte schoongeblazen kan worden, het overtollige poeder zit vaak een beetje vast.

* de railing printen gaat moeilijk worden afhankelijk van de grootte van het model. Het model wordt laag voor laag opgebouwd en is dus niet in beide richtingen even sterk. Je zult dus krijgen dat het horizontale OF het verticale gedeelte sterk is.

meer weet ik even niet. succes ermee

9. WalterK

WalterK

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Heb even gekeken wat met name de aandachtspunten zijn, volgens Shapeways in Eindhoven:

Wie kan er reageren of ik het goed begrepen heb?

1 Objecten moeten gesloten zijn
    Een volume is een volume omdat het niet een lek heeft.

2 Objects must be manifold
    Oppassen dat ieder volume op zich gesloten is, ook als twee volumes op elkaar aansluiten?
    (Als twee volumes elkaar overlappen is dat geen probleem, want dan denkt ie twee keer dat hij moet materiaal printen? )

3 Minimale detailgrootte, wanddikte en grootte kleinste printbare objecten.
    Ik ga eerst modelleren, en later eens zien in welke schaal ik wil laten printen. Vindt het op voorhand moeilijk in te schatten hoeveel materiaal ik nodig ga hebben. Dan zal ik dus achteraf correcties moeten maken om de wanddikte en kleinste onderdelen printproof te maken (danwel weg te laten ).

4 'Correct normals'
    Als je 3d-modelling doet met een program, heeft hij dan niet automatisch de 'normalen' op orde? Dit is waarschijnlijk anders als je met surfaces modellen opbouwt?
    Vooral aandachtspunt als ik een scheepsromp in Rhino opzet.

Werk met Microstation en Rhinoceros.

Groeten Walter

10. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    je hebt het overal min of meer correct, hoewel al bovenstaande defecten achteraf opgelost kunnen worden. Let vooral op slpeten en niet aansluitende vlakken in rhino. Soms niet altijd makkelijk.

11. WalterK

WalterK

Lid geworden:
    7 dec 2007
    STL uit Rhinos

Ondertussen heb ik het een en ander geprobeerd in Rhino, maar het voldoet nog zelden aan de eisen die het bedrijf voor RapidPrototyping stelt.
    Meestal als ik de STL upload, krijg ik een foutmelding terug.

Heb ik de volgende uitgangspunten voor een geschikte STl vanuit Rhinoceros goed? :

Het moet een Closed Valid Polysurface zijn.
    Het mag alleen Manifold Edges hebben,
    Het object mag geen Single Edges hebben.

Tot nu toe heb ik het bij 'surfaces van edges' gehouden,
    'gejoined',
    gecontroleerd op 'naked edges' en daarna gexporteerd als STL.

Is het dan echt nodig de surfaces om te zetten naar meshes?

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    je exporteert gewoon je surfaces naar stl.
    Wat betreft je uitgangspunten, kan ik mij in vinden. Je moet gewoon zorgen dat je een waterdicht model hebt (en toevallig is het ook een boot bij jou zie ik).
    Dus gewoon controleren op naked edges, dat bepaalt alles.
    Ik zou er geen mesh van maken alvorens te exporteren, is overbodige stap. Ik doe het toch nooit. Al kan ik niet uitsluiten dat daar geen fouten bij ontstaan, je weet nooit.
    Maak je eens een screenshot met de naked edges aan? Dat zou alles moeten zeggen.

13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina