Snapflap is niet wat ik nu bedoel. Op m'n DLG's heb ik de mogelijkheid om te snapflappen als ik zin heb. Ook de Furio en Skopas hebben die mogelijkheid in het pretprogramma. Ik zoek niet het 4-assig kunstvlucht zweven. Dat kan ik toch nergens beoefenen. Effe doorzeuren: Ik zie de functie 4-assig eigenlijk meer als "gashendel" voor het zweven. Dus: knuppel naar buik: max flap uitslag naar beneden + voldoende hoogteroercompensatie om de zwever stabiel te laten vliegen bij die flapstand. Knuppel verder naar voren. Flapuitslag verminderd, hoogte compenseert automatisch mee. enz. De hele range in een zinvol bereik. * Als je gebruik maakt van een vaste schakelaar moet je ook de juiste hoogte compensatie verzinnen. Dat is dus niet anders. * Lastig voor aileron? Onze collega's die een motor nodig hebben om boven te blijven doen toch niet anders? * Neutraal stelling: is dat zoo belangrijk als je wilt vliegen zoals ik voor ogen heb? Volgens mij krijg je heel snel een gevoel hier bij. * Raster instelling van de knuppel: misschien niet op 'kliklikklikklik' instellen, maar op "KLAK KLAK KLAK KLAK"
Ik heb deze functie gehad op een Protech Slopermaster3D. Die kist had echter erg goede lift nodig om er goed mee te vliegen, en bij iets minder dan perfecte omstandigheden had ik al moeite genoeg om dit toestel fatsoenlijk boven te houden met alleen maar 'gewoon spelen', zonder extra gedoe van het aanpassen van de flaps. Dus de flap-op-gashandel functie heb ik weinig gebruikt, anders dan heel even proberen of het werkt.
Nou, ik stel me zo voor, je vliegt wat rond. Zo'n beetje rondom cruise. Knuppel in middenstand. Het variootje begint positief te piepen. Effe tikkie langzamer vliegen, knuppeltje dus wat tikkies naar achteren, en cirkelen. Thermiekbel blijkt wat krap. Nog een tikke meer flap. Maar het stijgen lukt niet. Vario is ook minder blij. Dan maar verder zoeken. Knuppel weer naar voren. Vario bromt, knuppel nog verder naar voren, en hard uit het daalgebied weg vliegen. (note: je moet echt wel erg hard vliegen wil je negatieve welving effect hebben.) Ergens denk je aan het sterke dalen te zijn ontsnapt. De knuppel gaat weer wat naar achteren, want de snelheid mag er uit. Enz, enz...
In feit is dit wat ik met 3 standen op de vluchtfase schakelaar heb. Die laten de flap zakken naarmate de fase langzamer is. Inderdaad met correctie op het hoogetroer. Bij mij gaan de rolroeren ongeveer 60-70% mee met de flaps. Voor iedere fase kan ik de hoogtetrim apart vaststellen. Moet ook goed gaan via de knuppel, dat kan fijngevoeliger. Alleen is het misschien niet makkelijk om de juiste hoogteroer mixing over het hele bereik zo te krijgen als je wil. De meeste zenders hebben geen programmeerbare mixercurve voor zover ik weet. Rick
Dat wordt inderdaad experimenteren, maar kan denk ik wel goed werken! Bij al mijn zwevers heb ik zo'n 10 tot 15% hoogteroer gemixt op de gasknuppel staan. Zo kan ik zeer nauwkeurig op hoogte trimmen. Op een pitch gevoelig kistje als de Alula (waarvan eigenlijk het zwaartepunt wat te ver naar achteren ligt) is dat zelfs pure noodzaak. Je kunt met de gasknuppel exact en snel de juiste setting vinden voor een gewenste voorwaartse snelheid. In combinatie met flaps, gaat je efficiƫntie verder omhoog. Met je hoogteroertrim bepaal je uiteindelijk je cruisesnelheid, en met de bijpassende flapinstelling vlieg je met optimale prestatie. (Ik durf even geen uitspraak te doen of dat dan een lagere daalsnelheid, of een betere glijhoek, of beide is...) Is het een idee om hoogte variabel mee te mixen met de gasknuppel. (met draaischakelaar kun je de mixsterkte varieren van 5% tot 20%) En als je dan nog een draaischakelaar over hebt, kun je hetzelfde doen met de flaps. Tijdens de vlucht stel je eest de gewenste gevoeligheid van de hoogteroermix in, daarna ga je spelen met de hoeveelheid flaps.
In wezen hetzelfde als met 3 vliegfases (speed, normaal, thermiek). maar je kunt nu ook een beetje speed geven, of een beetje thermiek .... En het kan vloeiender en sneller, want je hoeft niet meer naar de schakelaar. Ja, misschien zie ik het ook iets te moeilijk. Enne ... "Wat let je om het te proberen" was serieus bedoeld. Dat is nou net het leuke van deze hobby, je kunt lekker van alles uitproberen. Denken dat je het beter weet/kunt dan de rest van de wereld. En soms lukt dat dan ook nog. Ben je beroemd! Dat doe je toch ook met vliegfases speed/normaal/thermiek op een 3 standenschakelaar en/of met hoogte .... Of doe ik dat al jaren verkeerd? ;-) Dirk.
Ik heb dit al tijden geprogrammeerd bij mijn Mini Zone. De MX-12 heeft geen 3 standen schakelaar, en het kost te een mixer te veel om met twee schakelaars een flap en werpstand te programmeren. Dus dan maar alle mixers gebruikt die voorhanden zijn en alle standen proportioneel bedienen met de gasknuppel. Gasknuppel helemaal naar voren is de speedstand/werpstand en helemaal naar je buik is maximaal remmen. Het werkt, maar ik kan niet zeggen dat ik er optimaal gebruik van maak. Ik ben gewoon nog te veel bezig met die andere knuppel om in de thermiek te komen, en te blijven Dus: Het kan, en je hebt er niet eens een hele ingewikkelde zender voor nodig. Ik wed dat het met jouw huidige zender ook kan. Gewoon doen dus
Ook ik heb nooit anders gevlogen omdat het op mijn Futaba FC16 de enige mogelijkheid was. Flap op de gasknuppel (samen met richting),speed en thermiek deed ik met de trim. Later heb ik een schuif toegevoegd en gemixt zodat het iets beter te regelen was. Op mijn nieuwe T10 zender is het eigenlijk niet anders, behalve dat de vliegfases nu mooi op een schakelaar kunnen. Landen doe ik altijd spelend met de flaps om goed uit te komen. Ook met mn DLG.
Ik ga het zeker proberen! M'n Supra is het eerste proefdier. [edit] Maar alleen ter snelheidsregeling van de zwever, dus niet zoals Peral en Wubbe, met brake. Dus slechts als alternatief van de 3 standen schakelaar.
Dus jij gaat: - de gas-/flapknuppel weer van de ratel afhalen en zelf-centrerend instellen, - bij geheel naar voren drukken gaan de fleps ets. een paar mm naar boven - bij geheel naar je toe trekken gaan de flaps een mm of 5-6 naar beneden Goed gesnapt? Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Dirk
Nee. Knuppel blijft ratelen. Met een motorkist vlieg je toch ook niet je gas centrerend???!!! Knuppel richting m'n buik: Gas dicht, butterfly dicht, flaps thermiek/langzaam. (dit zijn de drie functies die ik de knuppel naar keuze toewijs met de 3 vliegfase standen.) Flaps verloop wordt dan, MET HOOGTE COMPENSATIE ingeprogrammeert: thermiekstand zoals al gezegt richting buik (de ene stand van de 3 standen schakelaar). In het midden cruise (de andere stand van de 3 standen schakelaar), en helemaal naar voren is speed stand (overeenkomstig de 3e stand van de 3 standenschakelaar). M'n bevindingen zal ik uiteraard delen! Misschien dat de eerste test a.s. zaterdag al plaats vindt. [edit] Arno geeft aan dat compensati met hoogteroer niet liniear verloopt. [183938] 4-assig-zweven Dat zou een probleem vormen, want een curve kan ik niet mee mixen op m'n 3010. Maar dat gebrek gaat gecompenseerd worden op de DS-16. Ik ga met XFRL5 een prognose maken van de benodigde curve.
Ah, nu wordt het me (nu pas..) duidelijk wat je precies van plan bent. Het lijkt me een kwestie van een nieuw programma aanmaken in je zender en uitproberen toch? Ben benieuwd naar je ervaring. Groet Patrick
Vandaag voor het eerst dit concept in de praktijk kunnen brengen. Op m'n DS-16 een flight fase 'active thermal' aangemaakt. De gasknuppel stuurt de flaperons aan, - knuppel tegen m'n buik is thermiekstand, - knuppel in het midden is cruise - en knuppel helemaal naar voren is, vol gas, oftewel speed. (en natuurlijk ga je traploos van thermiek naar speed) Het hoogteroer is mee gemixt. Om het eenvoudig te houden heb ik slechts een driepunts curve gekozen. EN hoe het me in de lucht bevalt? Echt super!!!! Een start of drie-vier waren nodig om de mix curve op het hoogteroer in een redelijk bereik te krijgen. Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan is het echt net of je een gasknuppel hebt. Het voelt voor mij heel natuurlijk en dynamisch aan. Ik ga het natuurlijk verder aan de tand voelen, maar de eerste indruk staat als een huis.
Heb je de rem (flaps down en evt. butterfly) dan niet op de gasknuppel zitten? Of op een schakelaar? Of bedien je die alleen in de vliegfase 'landing'?
Nou... Berrie schrijft in post #35 En dat is iets anders . Geen rem-stand dus (flaps). En dat lijkt me logischer. Mijn vraag is hoe hij dan wel remt.
Met een 3standen schakelaar bediend Berry de functie van zijn gasknuppel Stand1 motor gas Stand2 thermiek cruise speedstand Stand3 butterfly