4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Hmm, klinkt aardig duidelijk. Telt hefkracht/kg ook als je er een wieltje of trommeltje opzet waar de kabel opgewonden wordt? Dan draait het natuurlijk alleen maar rond en heb je geen heffende delen.

    Bedankt voor de link, ziet er bruikbaar uit.
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Je hebt een verkeerd idee van een servo, zo lijkt het: je kunt er een trommeltje op zetten, maar dan draait de servo evengoed maar 90° of zo, misschien 120°.
    Bovendien is dat niet zo'n goed idee, want dan moet de servo als hij aan het einde van zijn slag is, constant die trekkracht blijven uitoefenen, en dat vindt 'ie helemaal niet leuk.
    Als je zoiets doet, waarbij een blijvende kracht overwonnen moet worden, dan moet je er voor zorgen, dat hij aan het einde van zijn slag het kabeltje of stangetje net over het middelpunt/draaipunt van de servo staat, want dan hoeft hij nauwelijks kracht uit te oefenen.
    Als je er een trommeltje op zet, dan heeft dat altijd een arm, en moet daarom altijd een maximale kracht overwinnen. Gaat niet werken!
     
  3. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Servos kan je vaak ook ombouwen dat ze blijven draaien ipv een slag van 90 graden.
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Dat klopt als een bus Mark, en dat heb ik zelf ook wel gedaan, maar ik wilde deze zaak niet onnodig gecompliceerd maken, omdat ze in deze toepassing naar mijn idee niet de oplossing zijn: dan zit je weer met hoe houd je ze stoppend, want de kracht van die veer laat dat motortje lekker terug draaien, en stilstaand zijn ze niet te krijgen, terwijl er uitwendige kracht op staan. Een prachtige toepassing voor zoiets is een draaiende radar op een boot.......
    Cor
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  5. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    1000_F_191083470_VtFAYAD2WjBIyvFk80Llr7sJ0hAFhCv3.jpg




    Tot hier en niet verder. Dit houdt in dat ik niet langer de modulaire dieplader van Gallinger ga trachten om te bouwen naar een Nooteboom trailer. Ik heb mijzelf hier gruwelijk op verkeken en er gaat teveel fout waardoor de motivatie steeds verder afneemt om er tijd in te spenderen( 1 stap vooruit, 3 stappen terug is niet overdreven), het besluit te stoppen is zeker jammer en ik heb er lang over nagedacht, maar het alternatief is om door te modderen en uiteindelijk de trailer in het geheel in de container te mikken, en vooral dat laatste wil ik dus absoluut NIET. Wat ik WEL ga doen is het volgende; Het model bouwen zoals ze in Duitsland bedacht hebben, dit betekend in het kort dat het een Scheuerle K25 modulaire trailer gaat worden. Spijtig genoeg heeft Bolk deze niet in het wagenpark zitten, maar het zij zo.

    De wielen welke ik nu eronder heb zitten gaan terug de kast in en ik ben op jacht naar de banden welke in de beschrijving staan, deze zijn 52mm doorsnede, 14mm breed en de velg is 30mm doorsnede. Er komen straks 8 van deze banden per aslinie op te zitten, wat het totaal op 48 rijdende banden gaat brengen. Wie fouten maakt, mag op de blaren zitten, en de banden zijn te koop via Aliexpress, hier ben ik nu bezig met contact te leggen met een verkoper aldaar, maar mocht er hier iemand zijn die toevallig nog een schoenendoos vol met deze afmetingen banden heeft, een berichtje mag altijd en wordt gewaardeerd.

    ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen, en de in de vorige post toegezegde foto's komen hier ook nog te staan,

    Groetjes Tom
     
    Marceline en bvdh vinden dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    oepssss, dat is andere koek, maar waarschijnlijk wel de beste oplossing, want zo'n modulaire trailer is niet iets wat je moet onderschatten, laat staan een ombouw van het oorspronkelijke ontwerp! Dus nu eerst op zoek naar passende banden? Je hebt er heel wat nodig, met dubbele montage op 1 draaistel, 8 banden per aslijn, dat is heel wat, en ga je de concurrentie aan met Charlotte en zo.
    Succes in elk geval.
    Cor
     
  7. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    ohnee, ik ga zeker niet de concurrentie aan met Charlotte, die is al op level 100, en ik pas op level 5 :worship:. Inderdaad nu op zoek naar banden, ik heb reeds een bericht gedaan naar Wetronic of zij wellicht iets kunnen betekenen. In de totaliteit zijn 48 banden straks rollend en 2 reserve op de gansennek, dus 50 banden totaal nodig. Het zal een kleine kostenpost worden ben ik bang, maarja deze hobby kost gewoon genoeg pingels :rolleyes:
     
    Marceline vindt dit leuk.
  8. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja deze hobby is leuk je kan het zo gek maken als je zelf wilt en kan je wat pegels kosten maar dan heb je ook wat.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    @articcie : Ik weet het niet zeker hoor, maar ik vermoed, dat je de Engelse term Gooseneck letterlijk vertaald hebt, maar ik meen dat de gebruikelijke NL naam , de zwanenhals is.
    Dat is ook een beetje luxer (en past beter bij de kosten :D)
     
    articcie vindt dit leuk.
  10. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.483
    Locatie:
    Nijmegen
  11. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Bedankt voor de link charlotte, voor 50 banden zou ik inclusief verzendkosten op 250 euro uitkomen..Ik ben in afwachting van een verkoper bij aliexpress, daar kan je opzich best leuk mee onderhandelen als je wat grotere aantallen afneemt, dan zit ik inclusief verzendkosten onder de 200 euro. Het is allebei aardig wat geld voor banden maar dan toch liever 200 dan 250.

    Ik kon even niet op het woord zwanenhals komen, dus dan maar ganzennek vertaald, het was in ieder geval duidelijk wat ik ermee bedoelde
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Als ik jou was zou ik er eerst maar 1 of 2 bestellen, en de velgen afdrukken, en kijken of het past. Misschien kan je de velgen iets opblazen, want je zat op een halve mm verschil op de diameter met die banden op de site van Charlotte, dacht ik? Maar dat is afhankelijk van beschikbare software of je dat kunt.
    Cor
     
  13. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik snap je standpunt Cor, echter durf ik deze "gok" wel aan, de banden specificaties zijn namelijk 100% gelijk aan wat er bij Gallinger geadviseerd wordt. En zoals er vele posts eerder al gesteld werd, banden zijn een item wat qua maatvoering leidend is voor andere componenten. Die velg zal wel aan te aan te passen zijn indien nodig( ik heb daar namelijk een super kundige mede modelbouwer voor, mijn dank is zeer groot voor alle zaken die die reeds aangepast heeft voor mij) .

    Het zal met name nu zaak worden om de assen waar de velgen omzitten die reeds gemaakt zijn, deze zijn een factor 10 degelijker dan de manier die Gallinger adviseerd, te kunnen gebruiken met de velgen welke door Gallinger verstrekt worden.
     
  14. Reinier de Beer

    Reinier de Beer

    Lid geworden:
    10 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Leens
    Hallo Articcie,

    Ik begrijp helemaal wat jij bedoeld.
    Ben zelf ook bezig met de dieplader van Gallinger. ( de 5 as uitvoering )
    Als je niet zoveel modelbouw ervaring hebt is het een hele uitdaging.
    Ik ben ook tegen zoveel problemen aangelopen bij deze dieplader.
    Tevens vind ik de bouwbeschrijving ook niet helemaal in orde. ( te weinig info over sommige dingen )
    Maar heb hem toch in elkaar, er moeten nog een paar dingen aangepast worden.

    M.v.g.
    Reinier
     
  15. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik zou graag een foto van je trailer willen zien Reinier, altijd leuk om mede bouwers van gallinger te hebben hier.
     
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Ik ben der ook mee gestopt .

    De module dieplader was ik mee bezig...
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Hoezo ben jìj er mee gestopt, zo'n ervaren modelbouwer als jij?
    Wat lukte er niet? Of was het resultaat/kwaliteit niet wat je ervan verwachtte?
    Welke was dat, want wat Articcie doet is toch ook zo'n ding, een modulaire dieplader
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2024
  18. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik vind dat je sowieso verrassend weinig resultaten ziet van Gallinger.
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  19. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Pas vorm. Geen beschrijving. Doos vol geprinte spul en kijk maar. Laat het zo zeggen nieuw bouwen was minder werk... ( en nee nog niet aan toe gekomen

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/3d-geprinte-dieplader.281923/#post-4245819
     
    Helicor vindt dit leuk.
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Bedankt voor de link (en je commentaar!) Ik lees dergelijke bouwbeschrijvingen normaal gesproken wel allemaal, maar op de een of andere manier heb ik deze gemist, maar nu ben ik weer helemaal 'bij'.
    Terug naar articcie's bouw ervaringen.
     

Deel Deze Pagina