4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

1. sandertrucker

sandertrucker

Lid geworden:
    2 aug 2014
    Ik ben benieuwd hoe het gaat werken, hoop dat je er snel mooi resultaat mee behaalt.

2. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Resultaat komt er wel, of het snel gaat... dat waarschijnlijk niet. Vandaag weer nieuw filament binnen gekregen, de eerste 330 meter is geprint. Het printen gaat gestaag door.

Op dit moment op het gemakje bezig met de alu strips welke als versteviging dienen bij de servo houders. Zodra dat klaar is, komt er weer een foto update, met een stap voor stap assemblage rapport. De handleiding van gallinger is daarin vrij beperkt en naar mijn idee niet goed genoeg voor het bedrag dat er voor een data set betaald moet worden.

3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Je moet maar denken ,als het makkelijk was kon iedereen het , Je bent ook een niet alledaags project gestart.
    Veel succes met de verdere uitwerking.

4. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedenavond beste volgers,

@Marc w ,

het is zeker geen alledaags project en het hoeft ook niet makkelijk te zijn. Nu moet ik ook wel erbij vermelden dat er ergens op de site van gallinger vermeld staat, dat assemblage "uitdagend" is.. Dus in die zin stellen ze niet teleur :)

Ik heb liever een project waar ik mijn tanden in kan zetten dan een 13 in een dozijn project wat ik kan knippen en plakken van iemand anders. De betreffende dataset die is ook niet door Gallinger zelf getekend/ontwikkeld. Dit hebben zij mij per mail laten weten nadat ik wat vragen had gesteld over bepaalde onderdelen, ergens vermoed ik dat dit ook 1 van de redenen zal zijn dat deze set complexer lijkt te zijn dan andere producten van hen die wel in hun eigen beheer zijn ontwikkeld.

Anyway, we puzzelen lekker verder !

Fijn weekend allemaal,

Groetjes Tom

sandertrucker en Marc w vinden dit leuk.
  5. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedemiddag beste volgers,

De alu profielen vallen mij vies tegen om exact op maat te maken. Met het boorplan erbij kom ik er simpelweg achter dat op een halve mm boren simpelweg niet gaat. Zeker niet uit de losse hand.

Eigenlijk als ik er zo naar kijk zijn het ook best vreemde maatvoeringen. Het had voor de ontwerper denk ik niet zo moeilijk geweest om normale afmetingen te gebruiken en dat aan te passen in de stl bestanden.

Nu vraag ik mij hardop af; is dit met een cnc boor/frees machine wel exact op deze afmetingen te maken? En als dat zo is, is er wellicht een collega bouwer die een cnc machine heeft en voor mij deze profielen op maat kan maken?

Ik hoor het graag.

Fijne zondag nog,

Groetjes Tom

6. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik heb geen cnc machine, maar hoe dan ook, ik denk niet dat jij de tekeningen voor het boren in een bestand hebt dat een cnc machine kan lezen, bv een .stl .dwg bestand.
    Als dat wel zo is, dan is dat een mogelijkheid, maar op dit forum ben ik nooit iemand tegen gekomen die dat heeft of kan. Misschien in een ander deel van dit forum? Geen idee.

Er is wel een cnc forum, maar dat gaat hoofdzakelijk over het maken van machines en daarmee samenhangende problemen; er is daar ook een mogelijkheid tot het vragen om bewerkingen, maar nogmaals, dan moet je wel een bestand aanleveren om de bewerkingen uit te voeren.
    Kijk eens hier: https://www.cnczone.nl/viewforum.php?f=60

Nog wat: Heb jij een tekening van die hoeklijnen en T rails, met daar op de juiste afstanden van de gaten, de ronde en de vierkante? Ik heb wel een freesbank met een lange tafel, (ongeveer 1 meter lang dacht ik) en een nonius met een schaal verdeling op 0,01 mm.
    En ik denk niet dat jouw profielen een meter lang zijn. Laat maar eens zien wat voor bestanden je hebt waarop die te boren gaten te zien zijn.
    Cor

Laatst bewerkt: 2 apr 2023
  7. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Als de gaten op een X-en Y coördinaat moeten zitten is een boormachine met kruistafel voldoende. Die vierkante gaten is lastig, zelfs met een CNC-freesmachine hou je een afronding van de frees in de hoeken.

Je zou kunnen stellen dat de ontwikkelaar van het tekenset niet echt rekening heeft gehouden met maakbaarheid en de gemiddelde modelbouwer, als je professionele bedrijven in moet schakelen deugt er iets niet aan de modelbouwgedachte, maar dat even als mijn mening terzijde.

Ik denk als je de ronde gaten mooi op positie hebt dat je al een heel eind ben, daar heb je geen CNC voor nodig, wel de maten uiteraard, dus een tekening. STL-bestanden zijn dimensieloos, daar heb je voor CNC sowieso niks aan, is alleen geschikt voor 3D-printen.

8. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Klopt, teveel bezig met de printer; gecorrigeerd hierboven, bv .DWG

9. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedenavond @Helicor @Trilliwilli

De ontwikkelaar van deze set heeft inderdaad in sommige aspecten echt wel wat steken laten vallen, op zijn minst had die naar mijn idee Bohrplan op schaal kunnen maken, dan had ik er nog een malletje van kunnen maken,zelfs zoiets is teveel voor een pakketje van Gallinger. Dit biedt ook wel weer de nodige uitdagingen en daarmee ook trots als het uiteindelijk allemaal gelukt is natuurlijk. Ik heb hier in de bijlage alles wat Gallinger verstrekt heeft qua tekeningen voor de alu versterk frames, dus collega bouwers, duik er eens in en ik hoor graag jullie bevindingen. Ik schaar mij toch echt onder de gemiddelde hobbyist qua gereedschap, een berg hand gereedschap,dremeltje en een soldeerbout, en dan sinds kort dus de 3d printer erbij. Ik heb simpelweg niet het budget om boormachines met kruistafels of freesbanken oid te gaan plaatsen.

Groetjes Tom

Bijgevoegde bestanden:

10. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    In die eerste tekening staan de ronde gaten op de buitencirkel bemaat en niet op het hart. Duidelijk iemand die geen technische achtergrond heeft en dat is hinderlijk, want dat maakt het moeilijker. Bovendien zijn er kettingmaten gebruikt en dan stapel je de fout op fout.

Zonder kruistafel wel erg lastig, als je ze zelf probeert te maken dan de beide profielen tegen elkaar leggen en tegelijkertijd boren, dan wijken ze ten opzichte van elkaar niet af.

Met een schuifmaat, kraspen en metalen liniaal kun je dunne kraslijnen zetten. Met de centerpons de gaten voorponsen en dan boren. Neem een boor met een verjongde ziel, die loopt weinig weg.

Heb zo in mijn eerste jaar LIS booroefeningen moeten maken, kan echt wel beter als een halve mm afwijking. Een kolomboormachine is wel must, uit de hand ben je nergens.

11. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik snap er niet zoveel van, want dit zijn geen technische tekeningen; dee profielen in de lange strippen en T-profielen zijn niet eenduidig; ik neem aan, dat de maten voor het T profiel in het opstaande deel van het op zijn kop liggende T profiel zijn
    Waar de 'hoogte' maten van de ronde gaten en de vierkante gaten zijn, zie ik niet, alleen dat ze niet op dezelfde lijn zitten, en volgens de schets zitten die vierkante gaten benauwend dicht aan de rand.
    De steek van die dekplaten zou 98,0 mm moeten zijn als ik de tussen maten optel: 27+10,5+30+10,5+ 2 ronde gaten van samen 10 en 2 vierkante gaten van samen 10=98,0 daar komen dan nog de eindstukken bij, met een paar gaten.
    Welke in het T profiel komen, en welke in de strip? Geen idee.
    Die andere tekening kan ik niet plaatsen, met sleuven die geen volledige plaatsbepaling hebben, (vanaf de linker zijkant) en gaten van 3 mm? En dat ins een strip ? van kennelijk 25 mm hoog ((16,4+8,6))
    Lastig allemaal
    Wat ik voor je kan doen, is een stalen strip maken als boormal, met de 2 ronde gaten van 5 mm er in geboord op de juiste plek, en ook 2 ronde gaten op de juiste plek waar dat vierkante gat zou moeten komen.
    Als je die ook 5 mm rond boort, dan kan je de eerder aangedragen oplossing van vierkant over rond schuiven gebruiken, om die gedrukte zij platen op te schuiven.
    Met aan elke kant nog een pilot gat van rond 5, kan je dan de rest overnemen.
    als je het nog kunt volgen, lastig te beschrijven.......
    Maar je moet eerst nog weten op welke hoogte die ronde en vierkante gaten u eigenlijk moeten komen, wat dat zie ik niet.
    Cor

12. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Je hebt een Dremel? wat is de grootste maat booropname? ik vermoed 3,2 mm (Heb zelf een Proxxon, zodoende) Als je 5 mm kunt boren met die Dremel, dan kom je mogelijk weg met een boorstandaard daarvoor te kopen.
    Anders kan ik alle pilot gaten in de boormal op 3,2 mm maken, die jij later met de handboor opboort naar 5 mm; dan zitten ze misschien niet helemaaal recht, maar wel op de juiste plek
    Even een ruwe schets bijgevoegd die de bovengenoemde vragen verduidelijkt (hoop ik)
    Cor

IMG_6229.JPG

Verder gesnuffeld:
    Op het document "Ladebrücke" staan op pag 2 de profielen met de ronde en vierkante gaten.
    MAAR
    op pagina 3 staan diezelfde gaten + een aantal vierkant balken die de "Matrazen" = de schotten aan de zijkant, dragen, maar de gaten daarvoor zitten niet in de alu strip en het T profiel; ze liggen ook veel lager, en tussen de ronde gaten die op een steek van 29 mm zitten.

Hoe langer je er naar kijkt, des te onduidelijker het wordt.

Laatst bewerkt: 2 apr 2023
  13. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Tja, ik kan niet ontkennen dat het niet veel duidelijker wordt met deze tekeningen. In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn inzicht lag. Dus in dat opzicht ben ik "blij" dat jullie er ook weinig logica inzien.

Die lange profielen met alle vierkanten erin laat ik denk ik maar even voor wat het is. Dit project geeft nu al even genoeg kopzorgen, dus de laadbrug schuif ik nog even vooruit. 1 gevecht per keer..
    Voor nu ligt de focus op de tekening "bohrplan" die profielen heb ik nodig om verder te kunnen met de as modules.

Ik heb helaas enkel een dremel, alles gaat uit de losse hand. Zou u ( helicor) daar wellicht een mal voor kunnen maken,zodat ik die op de strips kan klemmen en de rest kan maken?
    Of..(#durf te vragen) de complete alu strips kunnen maken met je machines?

Groetjes Tom

14. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Zoals ik al eerder stelde, is die tekening "bohrplan" incompleet, cq. onduidelijk: de breedte van de uitsparing is, volgens de text 4 mm, maar hoever vanaf de linker zijkant?
    2).Dan de 2 gaten van 3 mm: het staat nergens, maar ik 'denk' dat die 2 gaten recht boven elkaar zitten, dus beide op 83,5 mm vanaf de rechter kant van de tekening; dat moet bevestigd worden.
    3).Het materiaal: als je de 2 maten van 16,4 en 8,6 bij elkaar op telt, dan kom je op 25 mm breed, maar hoe dik?
    4).Tenslotte snap ik niet wat ze bedoelen , met de text van de 2e regel: is de tekening te spiegelen om de rechter zijkant van de tekening, ( in dat geval had er een streep-stip lijn moeten staan aan de rechter kant) of moet voor een 2 asser, hetzelfde patroon nogmaals herhaald worden, zeg maar, naar rechts opgeschoven. Mogelijk kan jij dat zien in andere foto's of tekeningen?

Als dat duidelijk is, dan wil ik er wel 2 (2 nodig? lijkt mij) voor je maken, van elk 197 mm lang, en bekend is van welke materiaaldikte dit gemaakt moet worden ( van aluminium, neem ik aan? Of staal/ijzer?)
    Als het gaat om 2 stuks, dan is het maken van het eindprodukt niet zoveel méér werk dan het maken van een mal.

Voor de langs-profielen ligt dat wat anders natuurlijk, maar ook daar bleven open vragen, omdat ik nú pas opmerkte, dat er rechts op die tekening wèl 2 maten tot de rand van het ronde en vierkante gat staan, van resp. 4,3 en 1,5 mm. Sorry voor dit oversight; maar ook hier een heel ongebruikelijke maat aanduiding, maar wel te doen, al is een dammetje van 1,5 mm dikte een uitdaging, want dat zal toch gevijld moeten worden;(na eerst rond te boren). Daarvoor is een boormal te maken, uitgaande van de veronderstelling dat de T onderste boven ligt, wat blijkt uit andere foto's die in de beschrijving staan.

Cor

15. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedenavond Cor en andere volgers :)

Ik heb even het eea uitgezocht / nagemeten en heb hierbij de antwoorden op al je vragen uit bovenstaande post;

1: De uitsparing is 4mm, zover ik kan meten is de overgebleven linkerkant ook 4mm.
    2: de 2 gaten die zitten inderdaad recht boven elkaar op 83,5mm vanaf de rechtkant.
    3: Het materiaal betreft een alu strip van 25mm hoog en 2 mm dik. Gewoon bij de bouwmarrkt voor 5 euro te krijgen per meter.
    4: Zover ik kan zien zijn de linker en rechtkant gelijk, de onderdelen zijn ook gelijk dus die strips moeten wel gelijk zijn.

in totaal heb ik 4 strips nodig voor deze combinatie. De achterkant is een 4 asser, daar komen dan 2 strips van elk (98,5 x4=39,4cm) het bohrplan stelt dat de gegeven tekening dan simpelweg aan elkaar geplakt/verlengd( als je snapt wat ik bedoel) wordt. De voorkant is een 2 asser, daar komen dan 2 strips van elk (98,5mmx2=19,7cm)

In het midden komt het laaddek, maar ik ben ergens nog aan het dubben om daar wellicht samen met jullie iets anders op te bedenken, het zal uiteindelijk vast wel haalbaar zijn,maar de manier waarop het eea gefabriceerd moet worden staat mij wat tegen eigenlijk. Mocht er geen andere oplossing haalbaar/bedenkbaar zijn dan ga ik vol goede moed zodra alle stuur elementen klaar zijn op het gemakje beginnen aan dat laaddek.

Even voor jullie beleving mijn programma globaal; ik ben nu al wekenlang bezig met het printen en assembleren van de 4 asser achterkant( vandaag de achterbumper geprint in 11uur tijd) zodra deze helemaal klaar is..... dan begin ik aan de 2 assige voorkant, zodra het rollend gedeelte klaar is, volgt de zwanenhals. Als laatste verwacht ik het laaddek te produceren, omdat ik daar gek genoeg het meeste tegenop zie, dit komt mede door die klote profielen. Maar dit is een globale planning, wat dat betreft kan er nog genoeg veranderen natuurlijk.

Groetjes Tom:bye:

16. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Re. punt 4, dus het zijn allemaal losse delen, en dan moet je er 4 van hebben? Ik had half verwacht dat voor een 2 asser er dan 2 delen aan elkaar komen te zitten, maar dat is dus niet het geval. De dichtsbijzijnde Gamma hier heeft 25x2 op voorraad.
    Heb je wel een bankschroefje, waarin je het profiel rechtop in kunt zetten, als je die groef van4 mm uitvijlt? Want een frees van < 4 mm en werkend 16,4 mm lang heb ik niet, denk ik, bovendien is het breukrisico daarvan mij te groot, dus dat moet (deels) handmatig. En dan moet het materiaal wel ingeklemd worden, anders gaat de te vormen lip van 4 mm breed op en gegeven moment wegbuigen.

Betreffende het dek, maak je daar maar niet te druk over, want alle maten zijn nu wel bekend; ik heb even bij diverse shops gekeken, en buis of staf van 4 mm rond is geen enkel probleem, en 5 mm vierkant, met een wanddikte van 0,4 mm in messing ook niet, dus dat past dan over elkaar; de boormal maak ik dan op 4 mm rond, dan kan je daarin rond staf aanbrengen, en deels 4 kant koker er over schuiven waar je dat nodig hebt.

Verder maar met pb, want dit is denk ik niet meer van algemeen belang voor het forum?
    Cor

17. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
  18. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik heb nog eens terug gezocht hoe die asstellen nu werken, met die mooie foto er bij:
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...-gallinger-trailer.284328/page-5#post-4297562
    Daarover 2 vragen: je hebt het een paar keer gehad over die N20 motortjes waarmee je de as stellen kunt intrekken per aslijn; maar hoe houdt je die assen met wielen naar beneden, en belangrijker: hoe veren ze, want dat ze moeten veren is overduidelijk, anders rijdt de achterkant op 1 as, en de andere 3 bungelen er maar bij, als de vloer niet exact vlak is; dat kan niet de bedoeling zijn.
    En die andere vraag betreft het punt wat ik meen al is aangestipt door Charlotte: wat voor wielen en banden komen er op. Dat is vast wel aangegeven in de stuklijst, maar wat de velgen betreft, zou het kunnen zijn, dat die velgen ook door jou geprint moeten worden. Ook in dat geval zullen ze toch wel uitgegaan zijn van in de handel verkrijgbare banden, bv. van Tamiya, of Wedico, of een onafhankelijke leverancier. Dus welke banden en velgen worden er aanbevolen voor dit project?

19. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedemorgen,

Om antwoord te geven op je vraag betreffende de vering.. ik verwacht niet dat ze kunnen veren. Er wordt nergens gesproken over vering. Daar komt bij dat de N20 motortjes(welke ondertussen ook al binnen zijn) een verlengde as hebben. Deze draait in een vast gezette moer in de het onderste gedeelte wat je op de foto ziet. Zoals ik het begrijp , is het simpelweg spanning erop zetten om de assen op een bepaalde hoogte zetten. Vering is waarschijnlijk niet mogelijk, en ben bang dat je gelijk gaat krijgen wat betreft de zwevende asdelen.

Elke keer als ik weer wat onderdelen geprint heb, kom ik er steeds meer achter dat deze trailer helemaal niet gemaakt lijkt te zijn als rc trailer.

Gisteravond het koppelonderdeel geprint voor het laadbed aan de achterkant te koppelen. Deze vergrendeld zich in de servo houder, daar is ook een hele mooie uitsparing voor bedacht.... maaar laat daar nou net de kabel uit de servo komen en daar dus niet meer in passen.

Het wordt vast een mooie trailer, maar het wordt mooier verkocht dan het in realiteit zal kunnen werken ben ik bang.

Dan de tweede vraag;

De velgen moeten worden geprint, echter zijn de velgen gemaakt voor 2 banden aan elke kant, en zoals charlotte al terecht opmerkte, hoort er bij deze trailer slechts 1 wiel aan elke kant. Nu heb ik ondertussen van een andere bouwer, stl bestanden voor velgen ontvangen voor 1 band.
    De banden zijn( zeg ik even uit mijn hoofd) 52mm hoog, 14mm breed, en een opening van 33mm. Deze zijn wel te krijgen alleen per stuk aardig aan de prijs.

Groetjes Tom

Tug.NL vindt dit leuk.
  20. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Ik heb het idee dat Gallinger deze trailer heeft gemaakt in 1/14. kamag-modular-trailer.jpeg

Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina