4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Deze bandjes worden veel gebruikt voor diepladers en semi-diepladers: https://www.fechtner-modellbau.de/f...derreifen-1-stueck-vollgummi-50-x-28-x-14-5mm
    Zijn van Veroma en ook nog heel betaalbaar. Fechtner verkoopt ook kunststof velgen hiervoor, kosten volgens mij ook niet de wereld maar zijn denk ik wel beter van kwaliteit en rondloopzuiverheid als wat je zelf kunt printen.

    Wat betreft vering, als deze er helemaal niet opzit gaat dat met rijden problemen opleveren, het gewicht kan dan op één as komen, dat gaan die kleine motoren niet fijn vinden.
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Dat zijn dan toch 6x8 bandjes dus €220 + verzenden. Dan kan je mogelijk soortgelijke banden van Fischertechnik gebruiken, die zijn 52 x20 mm, dus praktisch dezelfde buitenmaten, maar andere velg maten; die velg maten heb ik wel, die heb ik al eens gemaakt voor deze banden. Deze banden zijn veel goedkoper, kijk maar eens hier, kosten €1,65/stuk, en zijn mooie bandjes!
    https://www.fischertechnikwebshop.com/tyre-50-32913-nl-nl?language=nl&currency=EUR
    En dat niet-veren, dat is echt niet mogelijk om mee te rijden, dat moet dan echt wel veranderd worden. heb je al veel van die wielstellen geprint inmiddels? Er zou bv een schuivende/zwevende moer onder de wielarm gemonteerd kunnen worden ipv een vaste moer, en dan een spiraalveertje om die M4 schroefdraad heen .
    Trouwens, wat me gisteren ook opviel, is dat die motorhouder excentrisch wordt opgehangen, waardoor die schroefspil constant scheef wordt belast, ook onder het draaien.
    Bovendien, die 300 RPM motortjes hebben een beperkte trekkracht, in die zin, dat de motor blijft doordraaien, en bij voldoende mechanische belasting, de schroefdraad uit de vertraging trekt.
    Vraag me niet hoe ik dat weet.....
    Maar het zou wel interessant zijn om uit te werken hoe dit wèl verend gemaakt kan worden, als het ontwerp daarin niet voorziet.
    Ik vraag me toch af, waarom er dan zoveel electrische opties zijn om alles mooi werkend te maken, bv de zwanenhals er af te koppelen, als je er niet fatsoenlijk mee kunt rijden als het ongeveerd (of althans, niet onderling gecompenseerd) is.
    Cor
     
  3. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Kijk, hier wordt ik blij van, actief meedenkende volgers! Die vering moet ook opgelost worden, rijden zonder vering zal ten eerste onrealistisch zijn, ten tweede gaan er zaken kapot van.

    Die banden die als goed betaalbaar worden aan geprijsd zijn onder aan de streep bij elkaar een flinke bak geld. In totaal heb ik 24 banden nodig voor het rijden, plus 2 reserve wielen. Dan heb ik liever die banden van 1,60 per stuk dan de banden van 5 euro per stuk..

    Er moeten stiekum zo toch wel genoeg zaken aangepast worden. Ik ben toch mijn mening over gallinger aardig aan het aanpassen.. in mijn opinie waren de producten van hen goed doordacht en functioneel. De praktijk blijkt anders, het lijkt steeds meer ontworpen als statistisch model.

    Ik heb nu 1 servo verwijderd om de achterbumper te kunnen passen,maar nog geen idee hoe ik die servo daar terug in moet krijgen.. dat wordt blij dremel werk waarschijnlijk.

    De vering is echter wel een interessant iets om functioneel te gaan maken,maar daar ga ik zeker wel jullie hulp bij kunnen gebruiken!

    Dit wordt vervolgd..

    Fijne paasdagen nog!

    Groetjes Tom
     
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Vervolg...


    Ik heb even een n20 spindel motor erin gemonteerd, nu zit er een m4 moertje aan de bovenzijde(zie foto) als ik dit moertje aan de onderzijde zou monteren en aan de bovenkant een springveer om die m4 spindel heen monteer.. dan veert het toch iets of wat? Of vergis ik mij dan en is het complexer wat we moet gebeuren? 1681033554820.jpeg
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Mijn reactie was gebaseerd op de opmerking dat je van die kleine, dubbele dieplader banden nodig had, dus 8 banden per aslijn.
    Als je de 'grote' banden wilt gebruiken, die op pagina 1 van dit topic staan, dan wordt het andere koek! Dan zijn die Fischertechniek banden veel te klein. Misschien kan je er achter komen, welke maat banden er in werkelijkheid op die trailer van pagina 1 gebruikt worden, dan kan je dat omrekenen naar de model maat, en kunnen mogelijk Tamiya of Wedico- achtige banden gebruikt worden, maar daarvoor zitten er hier verscheidene kenners op het truck forum, die dit allemaal veel beter weten dan ik, wat betreft maatvoering en beschikbaarheid. Dus eerst op jacht naar de originele bandenmaat, dan komen passende velgen vanzelf naar voren.
    Cor

    Nog wat: hoe breed wordt het bed van deze trailer?
    Ik lees dat de trailers van Broshuis, met die kleine dubbele bandjes, 2,75 meter breed zijn, het max. om een standaard kenteken te krijgen, dacht ik.
    Maar die met de grote wielen zullen waarschijnlijk maar 2,50 meter breed zijn, dus in model zo rond de 180-190 mm.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Re: post 144
    Met de moer aan de bovenkant. kan je dus de as niet optrekken, maar alleen naar beneden drukken. Vraag is, of je die horizontale schakel volgens de instructies hebt gemonteerd , of ondersteboven...
    Als die moer aan de onderkant zit, dan kan je wel optrekken, maar niet naar beneden drukken, want dan druk je die moer uit de houder, maar daan gat hij er niet/moeilijk weer in, dus eerst even bekijken hoe dit volgens de ontwerpers is bedacht.....
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Je kunt ook kijken bij de allergrootste bandenfabrikant ter wereld.

    Michelin….nee.
    Bridgestone…nee
    Pirelli…..nee



    LEGO…JAAA

    Maken ook banden maar de exacte maten weet ik niet.
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Hierbij de plaatjes bij elkaar..dit zit goed, zal vanavond eens even de beschrijving erbij pakken wat er gezegd wordt over de moertjes.. tapatalk_1675498678972.jpeg FB_IMG_1678951990681.jpeg
     
  9. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Lego banden?? Zijn die serieus geschikt voor rc doeleinden?
     
  10. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Jazeker, worden regelmatig gebruikt.
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Jazeker, of Italeri 1:24 truckbanden, als Ersatzteil zijn er in twee maten. Ik gebruik ze voor 1:14 personenwagen en T2 VW 20191003_173657.jpg .
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  12. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Wil (Arm1948) heeft ze bijvoorbeeld onder zijn dieplader gemaakt.
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Betreffende de bandenmaten voor de enkele montage op de schommel as, zie hier:
    https://www.broshuis.com/nl/product...lader/2-4-assige-dolly-dieplader-pendelas-pl2

    De bandenmaat wordt daar vermeld als zijnde 285/70 R19.5, die hebben een buitendiameter (uitgerekend, geen diameter gegevens kunnen vinden zo gauw): 895 mm; dat is dus bij schaal 1:14 een diameter van 64 mm; dat is duidelijk kleiner dan de standaard Tamiya vrachtwagenband, maar ik zal morgen eens gaan meten hoe groot de Wedico band is.
    Zijn anderen bekend met een dergelijke maat van ca. 64 mm? Welke en waar te koop?

    Edit: als je op de site van Broshuis bent via de bovengenoemde link, dan zie je op 3/4 naar onderen de tekst in een venstertje: specificaties; als je daar op klikt dan komen de volledige spec's van de 2+4 naar voren in .pdf formaat. interessant!
    Heb je dat al Tom?
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2023
  14. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Peter van Dalum van de Minitruckers, Dorota hier op het forum en oa bekend van de spierings kraan, maakt zelf banden in diverse maten.
    Op de Modelshow Europe in Ede stond hij ook met zijn plankje met diverse opties.

    Hij is op het forum al enige tijd niet actief meer maar je kunt hem op een willekeurige demo van de Minitruckers altijd even aanspreken voor de mogelijkheden.

    Wat de prijzen van de banden aangaat, ik denk wel dat je je moet realiseren dat je een project hebt waar dat soort kostenposten altijd hoog uitvallen vanwege de aantallen. Het is nou eenmaal geen 4x2 trekkertje die je aan het bouwen ben. Zoek vooral naar een mooie en werkbare oplossing en kies de onderdelen uit waar je later geen spijt van krijgt.

    Zolang je nog aan het printen ben hoef je ook niet alle koopdelen op de plank te gooien, daar kun je best nog even mee wachten tot je de boel gaat samenbouwen.
     
    sandertrucker vindt dit leuk.
  15. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen beste volgers,
    Ik heb even de foto's erop nageslagen en de trailer heeft inderdaad banden 285/70 R19.5 erop zitten. Gewoon even benieuwd, maar hoe kom je aan 895mm? Banden van 64mm, die zijn best te vinden, dit is schaal 1/10 voor de auto's, Aliexpress heeft meerdere banden, nu nog even zoeken naar iets wat door kan gaan voor een trailer bandje. Bedankt voor de link cor, nuttige informatie daar! Banden zijn zeker niet te printen met een ander materiaal dan PLA.. ?
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2023
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    De breedte van de band is 285 en de hoogte ratio is 70%, dus de hoogte vn de band met velg is dan 2 x 285x 0,70 + 19,5 x 25,4=894,3mm
    kon zo snel niet een tabel vinden met de diameter maten.

    Overigens, een Wedico band is diameter 72 mmx 19,5 breed, en een Tamiya is 83 x 22 mm, dus ook de Wedico is te groot.

    Tabel inmiddels gevonden: "gewoon" bij Michelin-vracht-maten; de opgegeven maat is....894mm
    tabel:
    https://pro.michelin.nl/banden/michelin-xte2#specifications
    Klik dan op technische specificaties.

    Cor
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Ik meen dat de hobbyisten die zelf banden maken, dacht ook @FredK ,gebruik maken van een afdruk van een master naar een flexibele negatieve siliconen mal, en daarin dan de band gieten, waardoor die aan de binnenkant altijd wat 'rafelig' toont, met hier en daar luchtblaasjes; echt perfect worden ze niet
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, alleen dat gieten doe ik niet zelf. Moedervorm van de band is 3D geprint, en daar is de mal van gemaakt. Resultaat is prima. 20201217_204747.jpg 20201218_112747.jpg 20201218_222919.jpg 20210511_195800.jpg
     
    articcie vindt dit leuk.
  20. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Dat ziet er goed uit zeg! Ben je niet bang dat de banden alsnog splijten tijdens het rijden? Of gebruik je een speciale lijm ervoor?
     

Deel Deze Pagina