4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Oh nee, die opengesneden is een 3D print om te testen of hij goed op de velg past .
    De definitieve is de witte, daar is de rubberband, massief, van gemaakt. Voldoen prima.
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Ik dacht dit truckmodel te herkennen als die Franse bosbrandwagen, en daar heb ik dit inderdaad gevonden; Ik dacht dat die in een 2 delige mal gemaakt waren, want je ziet er een midden'naad' op; daarover zeg je nu niets, alleen dat jouw master geprint is, en dan print je toch niet nog eens een midden naad?
    Hoe zit dit nu precies, @FredK ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2023
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Cor die middennaad heb je omdat de gietmal na het gieten wel opengemaakt moet worden om de band eruit te kunnen halen. Dat is de enige praktische oplossing die er is, dus die naad heb je altijd in elke gietmal.
     
  4. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Juist. Band wordt gegoten in een herbruikbare mal, en je moet je band er wel uit kunnen halen. Omdat je geen luchtbellen in je loopvlak wilt ligt de mal op de zijkant, waardoor je één goede kant, en één mindere kant hebt die dan aan de binnenzijde van het model komt.
    Dat gieten doe ik niet zelf, daar heb ik een modelbouwvriend voor die daar veel wervaring in heeft.
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Mooi, duidelijk nu; ik realiseerde me wel dat die band uit de mal moest komen, maar dacht dat die wel zo flexibel was, dat je die kant van de binnenkant, er zo uit zou moeten pulleken, en dat daarom die binnenkant soms 'niet-zo-mooi' is.
    maar dat is hij dus evengoed niet, al wordt de mal gedeeld gemaakt.
    Hoe wordt dat gedaan dan? door en halverwege het gieten een scheidingsvel van een materiaal waaraan die siliconenrubber niet hecht, waarna de bovenhelft van de band-maal er weer wordt opgeplaatst en de rest volgegoten?
    Is hierover iets bruikbaars te vinden op het 'net?
    En weet je misschien welke hardheid (shore) dat gietrubber heeft, na uitharden? (al doe je het niet zelf, Fred ;) )
    Cor
     
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Cor ik kan het eens navragen.
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Geen haast Fred, was alleen benieuwd, voor het geval je het wel wist.
    Cor
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen beste volgers, hier weer een kleine tussentijdse update van de vorderingen.

    Nu de aluminium profielen passend zijn, heb ik de 4 servo houders en de spanten kunnen monteren. Hierdoor is het nu 1 stevig geheel geworden en begint het al echt iets te worden. Met een lengte van 42cm gaat dit wel een idee geven van het totale plaatje van de trailer.

    Ik heb ergens hier op MBF de tip gekregen om niet te groot te gaan met de trailer omdat het anders erg lastig wordt op modelbanen. Maximaal was aangeraden rond de 130cm voor een trailer..

    De achterkant is nu dus 42 cm, en daar komt nog ietsje bij straks met afwerkende onderdelen.. laat ik die afronden op 45cm als die klaar is.
    Naar verwachting wordt de voorkant( de 2 asser) zo,'n 25cm.
    Er komt nog een zwanenhals bij,hoe groot die wordt dat weet ik nog niet.. maar verwacht daar ook zo'n 25cm.

    Dan blijft er nog zo'n 40 cm over als laaddek, en dat is dus echt te klein.. die zal wel wat groter gaan worden. Dus ik kan nu al wel toezeggen dat de trailer langer wordt als 130cm. Hoeveel langer,dat is een verrassing voor iedereen.

    Oké, tot zover de lengte van de trailer besproken.

    Enkele post terug is aangekaart dat deze trailer dus geen vering heeft.. hier wordt achter de schermen hard over nagedacht en onderdelen ontwikkeld, dus dat wordt vervolgd. Tevens wordt er druk gezocht naar een passende(letterlijk) oplossing om hier 2x enkellucht banden onder te kunnen zetten ipv de aanbevolen 2x dubbellucht die vanuit gallinger geadviseerd worden.

    Bijgevoegd de foto van hoe het achterstel er nu uitziet.

    Wellicht niet goed te zien, maar bij 1 onderdeel verspringt het nogal veel, zo zijn er wel wat meer onderdelen die niet lekker ontworpen zijn.. net zoals de passing van de zogenoemde Stator in het laaddek.. die zou naar mijn idee helemaal erin moeten schuiven.. deze zit zoals op de foto muur en muurvast, maar niet op zijn plek.

    Achja komt ook wel weer goed,

    Fijn weekend allemaal.

    Groetjes Tom 1681547191408.jpeg 1681547252653.jpeg 1681547263995.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2023
    Catwoman en ozy vinden dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    De lengte van je dek staat in de tekening die je hebt gepost in #129; die alu profielen zijn daar 595mm voor het T profiel, en 670mm voor de alu strip, dus dat dek wordt ten minste 67 cm lang......
    Beetje meer dan de 40 cm die je hierboven noemde. :hammer:
     
    Tug.NL en hcs_vliss vinden dit leuk.
  10. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond beste volgers,

    Het is alweer een hele tijd stil geweest omtrent de bouw van de trailer. Er is ondanks de stilte toch nog wel het eea gedaan. In samenwerking met een andere bouwer vrijwel de gehele wielophanging opnieuw uitgewerkt,en daarmee kwamen ook weer de vele printuren om de hoek kijken... want tja ik had in principe vrijwel alles al in de juiste aantallen geprint voor de standaard wielophanging. En aantallen is hier wel een goed begrip, alles is veel bij deze trailer.
    En naast de vele printuren ook gewoon lekker van de zomer aan het genieten en lekker niks doen op de zolderkamer:koud:.

    Helaas blijken sommige onderdelen bij het uiteindelijke samenvoegen net niet lekker te passen in elkaar. Dit wil ik gaan oplossen door in Tinkercad deze onderdelen samen te voegen tot 1 groot onderdeel en die dan te printen(dit past net op het printbed). Het samenvoegen is allemaal prima gelukt, echter resulteert dit in een print van bijna 48 uur in de printkwaliteit die ik hanteer bij deze trailer. Nu weet ik dat mijn printer als ik deze tussentijds uitzet daarna bij het aanzetten weer verder gaat waar die gebleven was,maar wat ik niet weet is het volgende;
    1) In hoeverre wordt een grote print zwakker door het hervatten van de print?
    2) In hoeverre wordt het zichtbaar op de uiteindelijke print dat de print in meerdere etappes is gemaakt?
    3) Zit er een maximaal aantal start/stops van een printer aan? De print zal in 4 of 5 etappes geprint worden( alles behalve de nachten)

    Ik hoop dat er wellicht wat ervarings deskundige zijn die mij van advies kunnen zijn.

    Alvast een goed weekend!

    Groetjes Tom
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Nog niet veel reacties is deze vakantie tijd; maar even een losse flodder dan: Heb je er wel aan gedacht, dat het vaak wordt aanbevolen om de printplaat na het printen te laten afkoelen, om zó je voorwerp makkelijker van de plaat te krijgen? Dat betekent dan ook, dat als jij de print onderbreekt, en de hele zaak laat afkoelen, je voorwerp dat op dat moment nog (lang) niet klaar is, wèl los kan gaan zitten, en dat is wel het laatste wat je wilt!
    Ik heb geen oplossing, maar wilde dit toch even onder je aandacht brengen
    Ik heb overigens nog nooit een print onderbroken, om hem daarna weer voort te zetten, weet niet eens of dit kan met mijn Ender3V2.
    Wat heb jij ook weer?

    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  12. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Hey Cor,

    Daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht. Goed dat je het vermeld! Ik ben ook nog niet overtuigd van de "grote " print... 48 uur is bijna vragen om print problemen. Toch nog eens overdenken of er nog wat anders mogelijk is.

    Ik draai op een Creality Ender3 neo.
     
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou nooit 48 uur printen. Onderdeel is dan wel heel erg groot. Kans dat er iets fout gaat, of dat je na het printen er achter komt dat er een foutje in het ontwerp is mij vaak overkomen.
    Ik zou gaan printen in delen, en die dan aan elkaar monteren of lijmen.
     
    vGenLheftruck_Maarten, articcie en Tamaniac vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.400
    Locatie:
    Achterhoek
    Zoals Cor schrijft is de boel stoppen tussentijds een doodzonde. Die hervat functie is bedoeld voor filamentwissel of bij breuk. Je bed moet je aan laten staan.
    Als je wilt stoppen tussentijds dan bij voorkeur in de infill of nog beter support. Maar nooit te lang stoppen.

    48 uur is voor mij ook een no go denk ik gezien al genoemde redenen.
     
  15. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Dank allemaal voor het meedenken. Ik heb de grote print nu in meerdere delen gemaakt, dan maar stevig maken met schroefdraad en lijm als alle delen geprint zijn. Het is nu te behapstukken in 2x 12 uur print. Ik heb voor het delen van de print nogmaals goed onderzocht waarom het eea niet paste zoals het moest. Dit resulteerde al in bijna 24 uur minder print tijd,het probleem bleek minder omvangrijk dan gedacht. Fijn dat ik nog niet aan de 48 uur print was begonnen, die was zeer waarschijnlijk mislukt.


    Groetjes Tom
     
    ozy, vGenLheftruck_Maarten en Helicor vinden dit leuk.
  16. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Nog even wat tussentijdse plaatjes voor bij de verhaaltjes. Ik heb een hele tijd geleden de achterbumper die bij de dataset van gallinger komt, grofweg door Gallinger op mijn verzoek aan laten passen aan de hand van een foto. Op deze wijze komt die meer in de buurt van de nooteboom bumper.

    Enig nadeel, of nouja meerdere nadelen die boven water zijn gekomen.
    1) het bleek dat gallinger het verkeerde gedeelte voor mij aangepast had. De set komt met een voor en achter bumper.. ipv de achterbumper hadden ze de voorbumper van de dataset aangepast. Deze uiteindelijk in Tinkercad zelf aangepast( langer gemaakt) naar het best van mijn kunnen. Ik ben geen 3d tekenaar,maar doe mijn best om er iets toonbaars van te maken.

    2) nadat de lengte leek te kloppen( leek te kloppen kom ik zo op terug) zat er erg veel ruimte tussen de zogenoemde servohouder en de achterbumper. Dit was dus na wat onderzoek nog een verschil in de voor en achter bumper.. dit is nu opgelost door een servohouder te voorzien van een extra blok met een schuin aflopende onderkant, ziet er best oke uit en het dient zijn doel.

    3) ondertussen dus al eea aangepast en toen bleek het dek niet te passen, het paste prima in de bumper.. het paste prima in het ontvangende deel. Maar zodra het geheel samen kwam, begon het heel erg te wringen. Dus wederom zat er iets niet lekker. Na het vanuit meerdere aspecten bekeken te hebben, had ik het idee om alle delen samen te voegen in Tinkercad, dan zit het al vast was mijn gedachte en kan het ook niet wringen. Persoonlijk vond ik het een schouderklopje waard. Maar aangezien ik nog steeds vrij groen ben qua 3d printen.. toch hier nog advies gevraagd.

    4) na het advies om geen print van 48 uur in meerdere etappes te doen ( ik print niet in de nacht) het probleem van het wringen nogmaals bekeken en gewapend met een baby zaagje gewoon een stukje van mijn proef versie bumper(deze geprint in de meest beroerde kwaliteit, maar met een printtijd van 7 uur goed genoeg voor de passing)afgezaagd.. en toen kwam de aap uit de mouw.. het was nog zo'n 6mm te kort. Dus nu de bumper in 2 delen aan het printen. Bij elkaar 25 uur op 0.12mm kwaliteit. Dus nu 2x12 ongeveer en dat is in 2 delen goed te doen.

    Groetjes Tom 20230801_130709.jpeg 20230801_130841.jpeg 20230801_130956.jpeg 20230801_131034.jpeg
     
    sandertrucker, ozy, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    goedemorgen, alweer een hele tijd geleden dat ik hier een bericht gepost heb. Dit project valt mij een beetje tegen om het om te zetten naar een nooteboom look a like trailer. Soms als ik het eea assembleer ben ik bang dat uiteindelijk een soort monster aan het maken ben wat er uiteindelijk niet uit zal gaan zien qua verhoudingen. Op dit moment is de printer bezig om de achterbumper nogmaals te printen maar dan met een verlengde onderkant zodat het geheel lager uitkomt. Na overleg met de chauffeur blijkt een veel gebruikte hoogte van het wieldek 110 cm te zijn.. als ik dit op schaal omreken kom ik uit tussen de 8 en 9 cm.. maar dan ligt de onderkant van de bumper een heel stuk lager bij de grond dan ik nu heb. Dit nu dus aangepast en aan het printen, ik hoop dat dit niet spuuglelijk gaat worden qua verhoudingen. Maar dat zien we vanmiddag wel.

    Nog een vraagje tussendoor, op de laatste foto is het wielstel te zien met vering, die vering werkt perfect, maar nu is het wieldek te hoog.. Nu zou ik nog eigenlijk de wielstellen alsnog willen kunnen liften, een micro servo zou passen, en nu heb ik het idee om zo'n micro servo in de bovengedeelte van het wielstel te plaatsen, en dmv een staaldraadje om een wieltje op die servo te winden, de andere kant van die staaldraad zou dan vast komen aan de onderkant van het wielstel. Zou dit kunnen werken? of zijn er betere ideeen?

    Ik zal zodra ik in de mogelijkheid ben weer wat foto's posten, er is namelijk wel weer veel printwerk gedaan!

    Goed weekend alvast,

    Groetjes Tom
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Probeer het, maar ik ben bang dat een micro servo niet sterk genoeg is om de veer in te drukken.
    Zou wel mooi zijn, als dit gaat werken.
    Cor
     
  19. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoe kan je berekenen wat de benodigde kracht is?
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Dat kan je niet berekenen, want je weet de veer karakteristiek niet. wat je wel weet is de kracht van de servo die je gaat gebruiken, die is uitgedrukt in kg.cm, of in een Engelse maat die je kunt omrekenen
    Maar vaak staat er alleen maar kg, dan bedoelen ze kg.cm, dus voor het onderstaande type is dat 2 kf op een arm van 1 cm. Dan is ook nog de draaihoek van belang, hoe groter hoe beter, maar die kleintjes zijn vaak maar 90°
    Kijk eens hier, of zoek bij Ali, voorkeur heeft de metal gear!
    https://www.amazon.nl/-/en/Servo-Me...773&keywords=mg90+servo&qid=1708775871&sr=8-5
     

Deel Deze Pagina