4x2 scania trekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Swen, 30 aug 2022.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Goede vraag, uhhh weet ik niet. Gebruik Beier en die leveren standaard een zekering houder met zekering. Weet de waarde niet
     
    Swen vindt dit leuk.
  2. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    Oke als je het toevallig ergens vindt hoor ik het graag ik ga in iedergeval even online kijken
     
  3. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Geen aan/uit knop.

    Met 2.4ghz is dat niet meer nodig.
    Gewoon akku los koppelen, kan die ook nooit te diep ontladen.
     
  4. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    Dat snap ik maar het is meer voor het geval als er ooit opeens kortsluiting of iets zou ontstaan dat ik op zn minst de stroom snel kan uitschakelen
     
  5. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Enige wat je dan uitschakeld is, is je ontvanger.

    Anders moet je de hoofdstroom gaan schakelen en dan wordt het al een serieuze schakelaar.

    Fred met zijn brandweer modellen pakken niet veel qua belasting.

    Heb jij trekker+oplegger met wat lading erop en heuveltje op kan je verrast worden door de hoeveelheid stroom er loopt.
     
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Heeft toch niks met 2,4 Ghz te maken, dus is de manier waarop de zender met ontvanger communiceert.
    Maar je wilt toch met je accu in je model ergens de spanning kunnen afschakelen?
    Met al die Lipo's en brandgevaar wil je toch snel de stroomkring kunnen onderbreken, ook om te voorkomen dat bijvoorbeeld je regelaar of Beier module overlijdt. En daarvoor zit de zekering er in. Want zelf kun je nooit zo snel reageren bij een electrisch probleem als een zekering.
    En met al die Lipo's zonder schakelaar is er één gigantisch probleem ontstaan op demo's Model staat altijd aan, de rijder is lekker iets anders gaan doen, accu loopt leeg en minuten lang staat er een model te piepen op de demo. Kijk de video's er maar eens op terug.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  7. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    In het verleden deed de aan/uit regelaar alleen de bec voeding naar je ontvanger onderbreken.

    Als je kortsluiting heb ben je toch al te laat.
    Dan krijg je nooit meer een schakelaar optijd bediend om iets te kunnen redden.

    Die akkus die piepen is nog steeds maar 1 fatsoenlijke optie voor.
    Akku loskoppelen....

    Een stekker die uit elkaar is, werkt beter en betrouwbaarder dan de beste schakeling ter wereld.
     
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    20230927_110540.jpg Je begrijpt het niet, we praten niet over een aan/uit schakelaar die standaard aan een BEC zit, en die naar je ontvanger gaat. Beier adviseert in de plusleiding van de accu naar de SFR1 module een zekering op te nemen, leveren ze er standaard bij. En juist omdat je nooit snel genoeg aan uit kan schakelen of de accu los kan halen is de zekering uitgevonden, En om niet steeds mijn model te moeten openen om de accu's los te trekken, ( accu is niet altijd even snel te wisselen en soms twee die in serie staan) zit er in de plusleiding (en geen simpel Alie-express schakelaartje) gewoon een aan/uit knop. En Swen wil dat ook, dus dat is prima.
    Zekering is een T4A-L250V en schakelaar is deze.
    En zoals je ziet kan deze schakelaar ook voldoende vermogen aan, ook al is het maar een brandweermodel en geen trekker met dieplader en lading.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Swen wilt ook een aan/uit schakelaar om snel de stroom te kunnen uitschakelen.

    De schakelaar die jij laat zien zal ik nooit durven inbouwen.
    Dat zal 15 minuten goed gaan, en dan is het vanzelf veranderd in een smelt zekering als je een beetje gek doet met je modellen.:cool:

    Maar te zien aan het artikelnummer heb jij het voor je schakelaar afgezekerd op 4A, in dat geval gaat het prima.

    Een aan/uit schakelaar waarmee je een relais bediend, die de hoofdstroom kan onderbreken geeft mij meer vertrouwen.

    Maar terug naar mijn standpunt.
     
  10. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Mark, jij leest niet goed en zit vast in een tunnel. Mijn schakelaar is 6A 250V. Daarvoor zit een zekering van 4A, ( is de waarde en niet een artikelnummer!) wat zou dan de schakelaar kunnen laten smelten?
    Dus mijn advies aan Swen is gewoon prima, een zekering in de plus leiding en een schakelaar zoals ik laat zien. Wat ook advies is van de RC truck electronica leveranciers. Zoals jij het schrijft lijkt het wel of jullie met je trucks zoveel vermogen vragen van de accu dat ik eerder zou vrezen voor oververhitting van je kabels en smelten van de mantel in de bedrading door te dunne aders.
    Op een rijdag gaat de accu erin, schakelaar aan functies testen en model is paraat. Schakelaar uit en als ik wil rijden is simpel de schakelaar aan zetten voldoende om de brandweer te laten uitrukken.
    Niks moeilijks met een relais inbouwen etc.of bij je model de accustekkers weer verbinden. Ik heb geen standaard Tamiya dus de accu ligt niet vrij onder het model.

    Oja, nog veiliger als de accu stekker loshalen is een auto zonder accu en dan voor trekken aan een touwtje.......
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2023
  11. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Andersom hetzelfde Fred. :stout::friends:
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Beste Mark, je zit nu al een aantal post in dit topic van Swen je zin door te drammen. Hij vraagt welke aan uit schakelaar we gebruiken. Ik geef hem advies en jij vervuilt het bericht met onzin post over 2,4 ghz hoeft niet, zware trucks die schakelaars laten smelten en stekkers loshalen is beter. Lees wat hij vraagt:
    SWEN WIL EEN SCHAKELAAR!
    Misschien dat het nu bij je binnenkomt.
     
    Langedijker truckertje vindt dit leuk.
  13. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik ken je al een paar dagen Fred, des te jammerder vind ik je reactie.

    Ik vervuil niets, geef Swen normale antwoorden.

    Maar succes Swen, zeker jij je model af op 4a dan zien we volgende week de vraag tegemoet waarom je zekering er telkens uit klapt.

    Verders ben ik er klaar mee, en hoop ik dat je je eigen berichten eens objectief terug leest Fred want je beschuldig slaat nergens op.
     
  14. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    Vandaag de schotel aangepast met een goede hendel inplaats van de standaard tamiya troep, ook hier even een foto met de afdekplaat erop een deel lichtjes gepolijst nu richting de eindstreep en dan even de beier programmeren en aan de trailer beginnen
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    gerard v Beuningen, Hans2020, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    goeiedag, iemand die mij kan vertellen in welk kanaal op de beier de kabel vanuit de multiswitch moet?
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Swen, welke mumtiswitch bedoel je. De Beier is eigenlijk al een soort multiswitch. Je kunt kanalen van je ontvanger rechstreeks in Beier doen, en dan schakelt een kanaal met bijvoorbeeld een drie standen schakelaar de functies die jij toewijst aan die ingang.
     
  17. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    Ik heb deze die raadde wetronic mij aan toen ik alles kocht
    Beier MSC-8 Multiswitch voor Carson 14K LCD
     
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Ok, even gelezen, er staat X3. Dus daar kun je de servokabel op aansluiten.
     
    Swen vindt dit leuk.
  19. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    vandaag even zitten programmeren en alles ging goed, alleen nu schakelt de verlichting dus allemaal telkens uit ongeveer 15 seconden nadat de truck stroom krijgt en wilt deze niet meer aan rijden en sturen doet het nog wel heeft iemand mogelijk een idee wat dit veroorzaakt?

    Ook lijkt het dat deze niet volledige snelheid kan rijden
     
  20. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    Laat ik maar zeggen dat het een beginnersfout was... Heb het voltage wat aangepast want de batterij was iets te leeg maar de truck is nu "officieel" af ik zal later wat videos toevoegen
    [​IMG]
     
    trialrolf, gerard v Beuningen, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina