Zal ik je dan wat verklappen. Daarna is een 6 meter weer beter zichtbaar Ik had een 4 meter thermiek zwever en een 6 meter schaal zwever.(gfk) Op grotere hoogte, was mijn ervaring, is de thermiek sterker en blijft "alles" boven. Je heb dan wat afwisseling in zwevers en niet veel van hetzelfde. Nu had ik geen budget om alles dubbel te hebben dat scheelt natuurlijk in keuzes maken.
Het is ook prachtig als je zo een grote zwever gaat landen. Dat komt dan naar je toe hangend aan die slanke vleugels, dat is imposant.. Dan maakt die meter wel verschil.
Zie niet direct in waarom een 5 m mooier is dan een 4 m. Als het om de zichtbaarheid gaat is vleugelkoorde belangrijker dan span, dan kan je deze bekijken, zijn niet echt F5J modellen maar wel uitstekend zichtbaar : https://images.app.goo.gl/ecTfyxidEPfNQPfB7 https://www.rcuniverse.com/forum/attachment.php?attachmentid=120896&d=1375308178
Even een klein uitstapje. 20 jaar geleden had ik een 1/4 schaal Christen Husky. Ik wilde daarna een 1/3 schaal. In die tijd kwam ik op vliegveld Seppe en daar landde een echte Christen Husky, ik dacht die is ook niet groot. Na die tijd dacht ik Bert hou je in en het is nooit groot genoeg en wees tevreden met wat je hebt. Ja daarna heb ik nog wel een schaal 1/3 ash 26 gekocht. Als je dan visueel in dezelfde lijn als een paar echte zwevers vliegt in Elspeet. En ze vragen dan welke is nu van jou, dan is het groot genoeg. Dan geniet je van het schaal beeld en was het mij minder te doen om de prestaties. Want ja op de heide was ik het vaak na een uurtje ook weer zat. Als je zwever dan 14 kilo weegt en je kan een keer laag over komen fluiten en weer een bel in prikken is dat erg gaaf. Dus ja een goede thermiek zwever is heerlijk om mee te vliegen maar een schaalkist is op een andere manier weer erg gaaf. Sorry voor het uitstapje maar zo heb ik het ervaren. 4 meter is nog heel makkelijk zelf te gooien. Als het groter wordt, wordt je ook weer meer afhankelijk van anderen denk ik. Maar je moet natuurlijk doen wat je hart je ingeeft
Ik snap de wens wel, maar vraag me inderdaad af of je het eenvoudig gaat vinden. Uitdaging: zelf bouwen! Houd er wel rekening mee dat gewicht snel toeneemt met de grootte. Het kan nog wel eens tegenvallen om een 5m "f5j" model te bouwen en onder de 3kg te houden. Je romp wordt groter en moet sterker zijn, en je middenpaneel wordt aanzienlijk zwaarder als het ook nog wat sterkte moet hebben. Ten slotte wil je bij die grootte waarschijnlijk ook een vleugelhuid die een klein beetje tegen een stootje kan, en dan telt het snel op. Maar als je op de juiste punten keuzes maakt kan het vast.
En als je echt een 5m F5J variant wil dan neem je een Pike Paradigm. Deze kist vliegt echt super en start je makkelijk uit de hand.
Volgens mij start de piloot niet zelf. Maar wel een mooie kist alleen als je tegen mij had verteld dat het een 4 meter kist was had ik het ook geloofd.
Mooie zwever maar een gps toestel dus iets te zwaar en geen 5 mt span. Oke 3 kg zal wel heel krap worden dat besef ik wel maar zelf bouwen is geen optie daar geen ervaring en ik vermoed dat de kost ook hoger zal liggen als leek.
Ik weet in het oostblok zitten geweldige bouwers maar je moet ze vinden en ze moeten nog werkzaam zijn met de oorlog daar.