60" GeeBee ARF (JR models) incl. video

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MarcelB, 7 nov 2005.

1. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    Theo,

De maiden is in Odoorn gedaan.
    Doordat ik de de afgelopen 3 jaar intensief in Odoorn heb gevlogen zijn voor mij daar de referentie punten beter.
    Gisteren nog wel even in Smilde gevlogen, heerlijk ruim veld en om het veld ook erg veel ruimte, helaas is de grasmat nog niet super vlak dus de volgende vluhten met de GeeBee zijn hoogst waarschijnlijk weer in Odoorn.

(off topic; zien we je binnenkort ook in Smilde?? (bijvoorbeeld vanavond))

2. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Gefeliciteerd met de maiden.
    Mijn voorspelling klopte helaas wel.
    Wat je zou kunnen proberen om het gewicht van de accu zover mogelijk naar beneden (richting de vleugel) te leggen.
    Let ook op de sporing van de wielen.
    Ik denk dat een Geebee alleen goed te landen is als je hem vlak boven de baan op 30cm hoogte overtrekt zodat de snelheid er echt helemaal uit is.
    Het is wel een super gaaf vliegbeeld, of niet?

3. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    @Arjen,

Jou voorspelling klopte inderdaad, en bij de volgende poging zal ik inderdaad proberen een 3 punts landing te krijgen door vlak voor de landing een beetje te overtrekken/stallen...
    Gisteren heeft m'n pa het landingsgestel gelast :? (4mm verenstal, was gebroken :( ), nu nog de motorkap bevestiging lijmen (en versterken) en dan zijn we weer klaar voor de 2e poging.

De tip van de accu is een goede, doordat de GeeBee op de kop gebouwd is, is de accu aan de bovenkant van de romp bevestigd (tijdens het bouwen dus onderin).

Het vliegbeeld in inderdaad super 8) !!! Mede daardoor ben ik ook super gemotiveerd om het 100% goed te krijgen , en er heerlijk mee te vliegen (en schadevrij landen...)

4. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    Gisteren de 2e en 3e vlucht met de GeeBee gemaakt.

Zondag ochtend +/- 50 landingen gemaakt met AFPD, en had het gevoel goed in de vingers.

De 3e vlucht was mogelijk dankzij een perfecte landing na de 2e vlucht. 8) (helaas staat dat natuurlijk niet op video :? )

Helaas was de landing na de 3e vlucht niet optimaal (als ik de video terug kijk was het eigen schuld (had een doorstart moeten maken...)).
    Wederom moet het landingsgestel er weer af, en terug gebogen worden, en mogelijk nog een extra versteviging op gelast.
    Maar ook al is er weer wat schade, het vliegen was super :D !!

http://media.putfile.com/GeeBee-23-jul-2006
    (Video Size 320 werkt hier het beste...)

5. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Erg mooi vliegbeeld Marcel!

Jammer alleen van de landing. Blijven oefenen!! ;)

Joost

6. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Dat ziet er echt uit als een mooie kist om mee rond te vliegen.
    Een redelijk aparte verschijning en een mooi vliegbeeld.

Kleine voetnoot:
    Ik heb het idee dat je hoogteroer uitslagen wat aan de grote kant zijn.
    Misschien een idee om deze iets kleiner te zetten of wat Expo te mixen?
    Hij lijkt namenlijk vrij aggresief hierop te reageren :?

Verder een geweldig vliegbeeld :thumbsup:

7. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berto,

Expo is een goed punt, gisteren met meerdere ook nog een tijdje over gesproken.
    Het is namelijk zo dat ik nu 40% expo gebruik, dan heb ik tijdens het vliegen voor mij persoonlijk het gewenste 'stick gevoel'.
    Nu is het zo met een GeeBee dat je bij de landing redelijk wat uitslag nodig hebt op het hoogteroer om de laatste meters vlak boven de grond te overtrekken, om op die manier een nette 3punts landing te krijgen.
    Nu ervaar ik 2 lastige zaken tijdens het lande;
    - Hoogte roer reageerd traag bij lagere snelheid (dat is meestal zo, maar nu wel erg goed merkbaar)
    - Doordat ik redelijk wat uitslag nodig heb om en nette 3 punts te krijgen, en de trage reactie, kom ik door de expo in het 'extra gevoelige' gebied van de sticks...

graag jullie mening...

8. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Expo is altijd een discussie punt, sommigen zweren erbij en anderen moeten er niets van weten.

Ikzelf gebuik het ook zelden, net als Dual Rate op veel van onze kisten hebben we redelijk wat roeruitslag wat een kist echt agressief kan maken maar daardoor ook zeer direct.

Het is een beetje gewenning maar dan vliegt het (vindt ik althans) een stuk relaxter.

Wat betreft het gebruik van je expo momenteel zou ik die juist wat minder zetten of helemaal niet en de totale uitslag wat verminderen.

Je geeft zelf al aan dat tijdens de landing je redelijk wat up moet trekken en je dan in het "extra gevoelige" gebied komt van je Expo.
    Het doet mij nu voorkomen dat je dat juist op de video ziet.

Je komt redelijk goed aan, je trekt wat up, je trekt nog iets verder door en de kist schiet weer omhoog (waarschijnlijk ook door een wat te hoge landingssnelheid) als je in je "extra gevoelige" gebied komt van je Expo.

Als ik deze vlucht zo zie dan zou ik juist de Expo eruit gooien zodat je over de gehele knuppeluitslag dezelfde gevoeligheid heb waardoor deze kist denk ik makkelijker te besturen is op het hoogteroer (en de uitslag iets verkleinen).

Hiermee "versnel" je dan ook de reaktie van de kist omdat je direct al iets meer uitslag krijg omdat je je Expo niet gebruikt.

Maar dat is zoals ik het nu even zie vanaf de videobeelden, als ik er zelf mee zou vliegen zou ik het misschien anders inschatten.

Daarbij komt dan nog dat elke vlieger zijn eigen vlieggevoel heeft.
    Ik vlieg veelal met lekker grote directe uitslagen en daar kan ik goed mee overweg,
    Terwijl een ander er dan juist Expo ingooit omdat hij de kist veelste direct vindt.

Zoveel modelvliegers zoveel meningen.

Veel oefenen, veel landingen maken en aan de kist wennen.
    En dan wat instellingen veranderen totdat je de kist echt lekker vindt vliegen.
    De eerste paar uur zijn altijd een leuk leerproces en zeker met zo`n GeeBee die toch wel weer wat anders vliegt dan de "gewonere"kisten.

In iedre geval vanaf deze kant succes en we zien nog wel een keer een mooie landing op de video verschijnen :wink:

9. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    Met flink uitslag vliegen vindt ik ook wel prettig, maar zonder expo deze kist vliegen zal het vliegbeeld niet ten goede komen :| . De eerste vlucht was met 20% (en natuurlijk flink wat zenuwen in de vingers) en dat was tijdens het vliegen niet optimaal.

Maar iets minder dan 40% ben ik het wel mee eens, mischien gaat 30% al beter (zenuwen zijn ook iets minder) waardoor het 'extra gevoelige' gebied tijdens de landing iets prettiger aanvoeld.

Dank je, een mooie landing kan (zelfs met deze setup) ik weet het zeker, maar heb daar geen video bewijs van :? 8)

Wat wel grappig is dat ik eerst vreselijk er tegen opzag om met de GeeBee te vliegen, en nu wil ik het liefst vrij nemen, en de hele dag lekker gaan vliegen en de landing oefenen. :wink:

Deel Deze Pagina