90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

1. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    De blauwe washers zijn van alu en wegen geen drol !

Bas

2. Die plaats voor de PowerJazz vind ik wel goed gevonden, misschien plaats ik 'm daar ook wel.

3. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Heel veel keer geen drol begint toch aan te tikken Bas;-) Probeer er eens 1 te wegen en dan keer het aantal doen wat je op de heli hebt.

4. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    De schakelaar van de UBEC is geen safety issue Bas.
    Als je hem er af haalt staat hij aan (zoals jij het ook hebt gedaan).
    Dus als de switch failes, staat hij aan. Geen risico dus.

Maar als je het alleen voor gewichtsbesparing hebt gedaan. Prima.
    Je moet de kap er toch vanaf halen waarschijnlijk om de main power te ontkoppelen.

5. Aaalie

Aaalie Guest

Ziet er goed uit zo, kompleet opgebouwd! De kap ziet er idd beter uit dan een standaard exemplaar.

Greetz, Aldert

6. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Je gaat goed zo Bas!!

Weet je het gewicht vliegklaar al?

Gr,

Mario

7. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Zo, ik ben weer terug van vakantie en gelijk viel de JR RS10-DS spcm ontvanger op de deurmat ! Zo moet het !
    Gelijk een vraagje erover, want dit is m'n eerste pcm ontvanger :
    Hoe programmeren jullie meestal de failsafe ? Ik denk het als volgt te gaan doen :
    gaskanaal gaat naar "uit" dus motor uit, tijdens storing, dit lijkt me niet meer dan logisch
    de servokanalen : allemaal naar neutraal ?

@mario ; neen nog niks gewogen, dat komt nog

@ walter: de switch kan naar 2 kanten "failen" hij kan blijven hangen in de "aan stand" , maar ook in de "uit stand", dus het veiligste blijft om hem eraf te halen ...
    De kap hoeft er trouwens niet af om de hofdaccu los te koppelen.

Bas

ps. ik heb nog eens gekeken naar 2.4GHZ FASST voor mijn zender en het is wel mogelijk mits er zelf een en ander aangepast wordt. Het is niet moeilijk, alleen de FASST module voor de oorspronkelijk bedoelde mx-22 moet onder handen genomen worden; lees hier :

MX24s FASST Modul - RC-Heli Community

Op deze manier houd je de garantie op de zender, alleen niet op de losse module.
    In de loop van dit jaar wacht ik of we een kant en klare module uit wordt gebracht en zoniet dan ga ik de module zelf wel ombouwen.

Bas

8. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Throttle inderdaad uit, en de rest maakt niet zo uit of je het neutraal doet. Ik heb de rest op hold.

9. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Inderdaad motor uit en de rest neutraal behalve de pitch die zet ik altijd op +3 zodat hij bij een korte storing rustig door vliegt.

Gr,

Mario

10. Mopilot

Mopilot

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Tenzij je inverted hangt ;-)

Greetz,

Michiel

11. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Enfin, gisteravond weer even kunnen bouwen aan de heli.
    De accu's aan elkaar getaped en van klittenband voorzien. Dan kunnen ze in elk geval niet verschuiven. Wordt natuurlijk ook nog vastgezet met een " sjor band" (van Align nog wel, nou ja, die zaten erbij, hopelijk zijn ze van betere kwaliteit dan de boutjes van Align ….)
    De ontvanger accu heeft ook zijn plaatsje gekregen.
    Nu de Turnigy BEC nog van kortere draden voorzien en draden naar de accu solderen. Dan is het even wachten op de " braided sleeve" die ik op ebay vond voor een prikkie. Ik heb een en ander los op de weegschaal gelegd en opgeteld en kom dan op een vliegklaar gewicht van tussen de 4.8 en 5kg uit.
    Volgens mij is dat ongeveer even zwaar als een brandstof 90'er .
    Bij flybarless en een andere regelaar ipv de zware powerjazz zou ik misschien wel 300 a 400gram kunnen besparen
    De flybarless henseleit van Mario zit op 4820 gram , met 12s 4800 en jive
    De flybarless ion-x2 van Jurrien zit op 4700 gram, met 12s 3700 en powerjazz

Nog even iets anders :
    Voor de Hyperion Duo lader is er een nieuwe software versie uit waarmee oa de Ri beter bepaald zou worden. Verder zit er nog een aanpassing in : nadat je op CH (channel) drukt springt het menu naar DEZELFDE regel van het andere kanaal, da's wel zo handig.

wordt vervolgd …

Bas

12. RBRCH

RBRCH

Lid geworden:
    24 jul 2006
    Dat geeft dus eigenlijk een beetje aan dat hij het nu niet helemaal accuraat doet...
    Op dezelfde LiPo heb ik vrijwel elke keer een andere Ri. Van 87 tot 104 mohm :confused:

Lijkt me vreemd, maar misschien dat het dan toch aan de lader ligt?

Gr, Roy

13. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Ik heb twee duo's een met versie 1.6 en een met 1.9, de laatste laad de lipo's ook voller.
    PC link is onderweg, beide op de zelfde versie lijkt mij toch wel wat handiger.

Gr,

Mario

14. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Ik begreep van Gerd Giese, dat de Ri sterk afhankelijk is van de temperatuur van de lipo (Ri neemt af bij toenemende temperatuur, vandaar dat ze in de winter "slechter presteren" oftewel minder spanning afgeven aan de belasting) en de manier van meting. Daarom meet hij 3 maal mbv een impulsstroom (om de lipo niet op te warmen) en rekent dan het gemiddelde uit. (Testbedingungen LiPo-Hochstromzellen - Elektromodellflug.de -)

Bij de hyperion staat nergens beschreven hoe dat gebeurd, dus hoe betrouwbaar het is, is niet bekend. Bovendien kan tussen 2 verschillende laders er ook nog eens verschil zitten, misschien eens leuk voor Mario om dat te testen met derzelfde accu, als ze straks beiden dezelfde software hebben?

Ik denk trouwens dat je niet moet blindstaren op de absolute waarde van de Ri, maar beter een relatieve vergelijking kunt maken met andere cellen van hetzelfde type, om een idee te krijgen over de Ri.

Bas

15. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Beide laders zijn nu versie 1.9.

Heb begrepen dat de inwendige weerstand van de lader zelf bij versie 1.9 er uit gefilterd is.
    Het zou nu ook zo moeten zijn dat als je van lader 1 naar 2 omschakeld je in het zelfde menu uit moet komen, helaas is dit niet zo, wel kan je nu zowel up als down door het menu scrollen, eerst kon je alleen down scrollen.

Heb net een zippy en een outrage op de oude en op de nieuwe geladen.

Ri waardes zijn inderdaad een stuk lager, maar tussen de twee laders best nog wel grove verschillen, lipo's waren voor 90% al vol dus het zal er wel anders uitzien als de lipo's geladen worden vanuit een 80% ontlading.

oud V1.9,

Zippy 9 m.ohm
    Outrage 2 m.ohm

nieuw V1.9,

Zippy 16 m.ohm
    Outrage 4 m.ohm

Temperatuur 20 graden, gemeten op de lipo's!!

Gr,

Mario

16. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Dat klopt dan wel volgens de beschrijving en gaan ze later nog aanpassen ... Dit staat er letterlijk : "but not usually the exact same creen "....
    http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS-0610iXv19-ManUpdate.pdf

De Ri waardes moeten we dus nog steeds maar met een korrel (strooi!)zout nemen . Het is meer een indicatie dan een absoluut exact kloppende waarde.
    In jouw geval Mario, zie je in beide gevallen wel de trend terug tussen de outrage en de zippy, de outrage is ongeveer een factor 4 kleiner dan de zippy.

Je zou de "oude v1.9 lader" ook nog eens opnieuw kunnen updaten , wie weet dat er toch stiekem nog iets anders kleins gewijzigd is in de allerlaatste software ?

Bas
    ps. om een absoluut eerlijk vergelijk te maken zou je de accu's onder 100% dezelfde condities moeten laden (temperatuur, begincapaciteit, laadstroom)

17. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Onlangs even de Turnigy UBEC aangepast :
    * de schakelaar voor 5V / 6V eraf gehaald, dan staat de regulator namelijk altijd op 5V
    * ook de aan/uit schakelaar eraf gehaald, dan staat hij altijd aan
    * de originele draad van de uitgang van veel te lang, dus die vervangen door 3 servokabeltjes van 0.35qmm per draad , parallel zodat ik met 3 stekkers de ontvanger in kan gaan. De Ri wordt op deze manier mooi door 3 gedeeld. Verder een grotere ferrietring toegepast, de andere 2 waren te klein voor de 3 servo draden.
    * de ingangsdraden vervangen door dikker en korter siliconendraad + 3.5mm connectors
    * de draden ook nog op de print vastgelijmd met UHU por, als trekontlasting
    * doorzichtige krimpkous om het geheel

Ook gelijk even wat metingen gedaan.
    Ruststroom (dus zonder belasting) = 75mA , vind ik best hoog

Er zitten 5 led's op de regelaar, 1 voor de ingangsspanning en 4 voor de uitgangsspanning.
    De laatste 4 zijn 2 groene en 2 rode en hebben de volgende omslagpunten (bij gebruik van 2 cellen lipo) :
    1ste groene = 7.9V (gaat dus uit als spanning kleiner dan 7.9V wordt)
    2de groene = 7.3V
    1ste rode = 6.7V
    2de rode = 5V

Als beide groene led's uitgaan kun je dus beter stoppen met vliegen. De spanning is dan ca. 3.3V per cel. Ik vind dit een goede indicatie en is heel consistent.

Ook heb ik een belastingsmeting gedaan met 3 weerstanden van 6.8 Ohm om te kijken of de spanning daalt. Het blijkt onbelast namelijk 5.2V te zijn , en geen 5V, wat op zich alleen maar gunstig is ivm spanningsverlies over de draden van de servo's. Je kunt maar wat reserve hebben.

Met die 3 weerstanden wordt de belasting ca. 2.4 A en daarbij blijft de spanning netjes op 5.2V , prima dus !

De efficiency van de regelaar is is ook erg hoog . Bij 8 Volt in en 5.2V / 2.4A aan de uitgang, loopt de ingangsstroom op tot 1.5A. Ingaand vermogen is dus 12W en uitgaand vermogen is 12.5W. Er is dus maar een dissipatie van 0.5Watt (wat de voornaamste reden is van een "switched BEC"). Het rendement is dus 96% en goed te noemen.

Ik heb het niet getest met een impulsbelasting dat werd me te gek, dat heeft Gerd Giese trouwens al gedaan ( **** BEC + SBEC Mesungen )

Nu is hij klaar om ingebouwd te worden.

wordt vervolgd ...

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Ik denk dat er ergens een foutje in je metingen is geslopen Bas, er komt nu meer vermogen uit de regelaar dan dat er in gaat, het rendement zou dus 104% zijn, dat kan natuurlijk niet ;)

19. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Hoi Frank,
    inderdaad, ha ha ha ! Was het maar waar, dan werd ik heel erg rijk (perpetuum mobile ...)
    Ik denk dat de ingangsspanning groter is geweest dan die 8Volt. Ik zat ermee te spelen om de omslagpunten te vinden, waarschijnlijk stond hij niet precies meer op 8Volt.
    Ik meet het nog eens na.

Bas

20. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Gisteren de "braided sleeving" ontvangen zodat ik alle servodraden netjes kon neerleggen en vastmaken met bindbandjes . Alle stekkers in de ontvanger geplaatst.
    Daarna de servo's en de linkjes van de swash afgesteld en de servohoorns vastgeschroefd met blauwe locktite. De regelaar is inmiddels ook voorzien van enkele grove governor standen : 30% (om te testen) , 60% en 85% .

Er moeten nu nog een aantal dingen gebeuren:
    1) Pitchwaarden instellen voor de 3 verschillende modes (hoover, akro, 3D) maar dat is niet heel veel werk.
    2) staart + spartan gyro instellen, dat hoop ik vanavond te kunnen doen mbv de pc link. Ik ben benieuwd of er ook een soort basismenu in de software aanwezig is (hints / tips zijn welkom!) . Ik zal ook eens kijken of er al een software update is, die laad ik er dan gelijk maar in.
    3) Dan nog de aandrijfriem aanbrengen en spannen
    4) Reikwijdte test met draaiende motor zonder bladen
    5) idem met bladen
    Daarna kunnen de accu's volgeladen worden en kan de eerste testvlucht beginnen, misschien volgende week al. Gelukkig is het niet meer zo koud, alhoewel het schaatsen toch ook wel erg leuk was !
    (Het afwerken van de canopy volgt dan in het loop van het jaar, als de temperatuur in de garage boven de 7 graden uitkomt …)

De eerste vluchten zullen zonder logger plaatsvinden en dat is niks voor mij (meten = weten …) , maar helaas heb ik nog geen logger, waarschijnlijk wordt het toch de eagletree V3 150A. Daar heb ik immers alle sensors + display al voor liggen van de v2 versie (70V / 100A) en gaat me dus maar 89U$ kosten. Als ik voor de unilog zou gaan dan zit ik zeker op 150euro incl. alle sensors.

enfin, dit is het menu van de spartan :

De help functie werkt prima, er verschijnt een tekstblok zodra je over de velden schuift.

high- en low endpoint instelling spreken voor zich, zo instellen dat hij niet tegen de eindpunten loopt
    midpoint = middenstand afstelling van servohevel (mechanische afstelling natuurlijk eerst volgens handleiding van de heli !)
    mijn servo staat er gelukkig bij : JR 8900G, dus de rest wordt aangevuld

direction is ook duidelijk
    rudder stick deadband staat standaard op 5% . Dit is prima om mee te bgeinnen lijkt me.

Rudder exponential , tja, tot nu toe altijd geregeld vanuit de zender, erg handig (kan ook niet anders bij een 401). Ik weet niet of het nu echt handig is om dit met de software in te gaan stellen, gedurende het vliegen met de heli vind ik hier meestal een bepaalde waarde.

En nu komen we bij acceleration/ decelleration . Spartan adviseert om bij een 90 en 50 size heli dit op fast te zetten. Echter heeft iemand me gewaarschuwd dat dit de tandwielen van de torque tube kan kosten.
    Wat is een geschikt waarde om mee te starten ?

Idem voor de stopgain, wat is een geschikt waarde om mee te starten ?

Rudder expo , idem als die in mode 1

Rudder sensitivity, tja , wordt uitproberen. Da's in feite zo met met elke instelling ….

Bas

wordt vervolgd ….

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina