90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

1. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Over de spartan, zou beginnen met de sliders in het midden en vanaf daar omhoog gaan.

Met de 8900 had ik met instellen dat de bevestiging bewegingen nogal groot waren. Kan handig zijn om deze af en toe van het linkje te halen om het allemaal wat te sparen. Verder kan de CW gain meestal iets lager ( bij een rechtsdraaier )

2. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    De staartservo uitslagen / limits precies afstellen is een "eitje" met dit programma trouwens.
    wijzigen en "Store to Gyro" terwijl je spanning op de ontvanger hebt en USB kabel aangesloten.
    Er zijn wel verschillende usb drivers in omloop voor verschillende kleur stekkertjes.
    Ik heb zelf eigenlijk weinig veranderd aan de instellingen tot nu toe.
    Uiteraard wel de juiste servo gegevens ingesteld.
    Voor mij vliegen de standaard settings prima tot nu toe, lekker direct en precies.

3. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Mijn Spartan settings voor de TREX700 (Nitro)

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Bedankt voor de input , gisteren de gyro ingesteld mbv de USB connectie. Op zich werkt het prima, ik had liever een losse programmeerkaartje gehad wat je ook op het veld kunt gebruiken. Volgens mij is die in ontwikkeling.
    De acceleration en vice versa heb ik maar wat minder gemaakt en dat ga ik voor de stop gain ook maar doen.

Ik ga het kogelkopje op de servohevel nog iets naar binnen verplaatsen zodat de resolutie wat groter wordt, als de heveluitslag 45graden is dan schijnt dit optimaal te zijn volgens de handleiding. Momenteel is de afstand van midden tot kogelkopje 18 mm (volgens manual moet deze 13-17mm zijn) dus een gaatje terug, dan kunnen de endpoints ook gereduceerd worden.
    Bij Walter staan de endpoints beter ingesteld, blijkbaar heeft hij al de optimale afstand van midden servo tot kogelkopje gekozen.

Programmeren van de Jazz mbv de progcard, werkt echt handig en snel :

wordt vervolgd ….

5. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    Sorry dat ik op dit draadje even inbreek, welke progcard versie is dit?

6. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004

Ik heb geen idee, ik heb er ook van gehoord dat er 2 versies bestaan. Op de card zelf staat er geen vermelding.
    Ik heb deze ca. een jaar geleden gekocht samen met een jazz 80-6-18. Kijk anders eens op de site van Kontronik zelf.

Bas

7. De GooF

De GooF

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Bert Kammerer heeft op zijn site zijn spartan files staan.Ook die van zijn 700 staat erop. Mischien is het iets om te kijken waar hij de acceleration,decceleration op heeft ? aangezien je file's kunt opslaan en een linkje Bert Kammerer R/C Helis Spartan DS-760 Setup Tips

Grt,
    Jan-Willem

8. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    sliders zijn ook erg afhankelijk van het model, toeren, en heckblaadjes. Dus als ze overeenkomen is het handig anders niet.

9. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Programmeren van de Jazz mbv de progcard, werkt echt handig en snel :

Deze afbeelding is van progcard bestel nr 9305

progcard 2 heeft bestel nr 9306

10. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
  11. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Aha ! goede tip, ik zal hem eens downloaden en bekijken.

Zojuist de pitch ingesteld voor de verschillende vluchtfases :

motor uit : -3/+6
    hoover : -3/+6
    akro : -5/+12
    3D : -12/+12

Nu heb ik jullie hulp eens even nodig :

In het menu TS -mixer stel je het mix-aandeel in voor pitch , nick en roll.
    Standaard waarde is rond de 84% voor alle 3 .

Die voor nick en roll moest ik terugvoeren naar 70%, anders loopt de cage tegen de bladhouder aan.

Nu heb ik eens de hoek opgemeten die de paddle maakt tijdens nick resp. roll . Dat is dezelfde hoek die de tuimelschijf maakt (volgens mij noemt men dat "collective" ?)
    Maar goed, dat blijkt nu ca. 35graden te zijn. Is dat een veel voorkomende hoek ?

Ik besef me nu dat ik dit op mijn Logo 3D ook zo heb gedaan, de maximale waarde voor nick en roll mix ingesteld zodat er niks aanloopt.
    Echter, hierdoor wordt de heli natuurlijk erg zenuwachtig, ondanks dat ik ca. 35% expo op nick en roll geprogrammeerd heb.

Dus nu mijn vraag: wat hebben de 3D vliegers voor een "collective pitch " ?
    Ben erg benieuwd.

Bas

12. AVS

AVS Guest

35 graden op je tuimelschijf ?
    Da's way too much :)

Normaal heb je rond de 8 a 10 graden op de tuimelschijf.
    Je meet dit overigens op de rotorbladen en niet op de paddels.
    Gewoon pitchstick op nul graden pitch zetten en aileron of elevator geven, Via je pitch-gauge kun je dan de hoeveelheid pitch van je swash aflezen.
    Houd er rekening mee dat de pitch van je mainrotor en de pitch van je swash bij elkaar opgetelt wordt. Dus bv. 12 graden pitch en 8 graden op de tuimelschijf wordt dan dus 20 graden op je rotorbladen bij full pitch en full cyclic.
    En zelfs die 20 graden is dan al best heel veel. Gelukkig zul je niet snel full pitch en tegelijkertijd full cyclic geven....de kans is gewoon groot dat je heli stalled anders.

13. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    aha, weer wat geleerd !

Ik heb net nog eens gekeken en wat ik zei : "hoek paddels = hoek tuimelschijf" is niet waar. Door de mechanische mixer is dit natuurlijk anders. De paddles maken een veel grotere hoek.

Ik heb de hoek van de tuimelschijf net gemeten mbv een geo driehoek en kom dan op ca. 15graden (paddlehoek is dan ca. 30graden).

Dit komt meer in de buurt denk ik .

Bas

14. AVS

AVS Guest

Zet je pitch gauge gewoon ff op je bladen.
    Bladen op 0 pitch en vol aileron naar een kant. Dan zie je goed nauwkeurig wat je pitch van de swash is.
    Een geodriehoek lijkt me zo'n gokwerk :)

15. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Motor uit is denk ik bedoeld voor autorotatie?
    Het is gebruikelijk om deze zo groot mogelijk in te stellen om max toeren op de kop te krijgen bij het autoroteren en de heli af te vangen bij de landing.

En gelijke +/- waarden is wel zo handig zodat 0 graden altijd midstick is, je krijgt met jouw waardes ook het probleem dat als je overschakelt naar een andere vluchfase dat je heli dan opeens omhoog of omlaag schiet.

Gr,

Mario

16. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    @AVS,
    ja dat zal ik in het weekend gaan doen, het is nu bedtijd .....

@mario,
    motor uit = motor uit ..... voor autorotatie moet ik nog een andere schakelaar programmeren

En midstick is bij mij zowieso altijd 0 graden pitch, dat is het uitgangspunt. In de zender programmeer ik dan de uiteinden van de pos en neg pitch .

Voor overschakelen tussen vluchtfasen (met andere pitch en headspeed) kan ik in mijn zender een willekeurige tijd programmeren , fijne zender :)

Bas

17. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    De hoek van de swashplate en paddles verschillen per rotorkopontwerp, dat zegt dus niet veel.

Wat is de reden dat je voor deze pitchcurves vliegt? Ik vind dit persoonlijk voor een electroheli wel heel erg ingewikkeld...

18. nwolsink

nwolsink Guest

idd, hou het gewoon lekker simpel, dus op alle modi +/- hetzelfde en 0 in het midden, dan sta je ook nooit voor verassingen

19. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    In de autorotatiestand zou ik geen -12 instellen, de heli komt dan als een steen omlaag en zal niet of nauwelijks opspinnen.

-4 zal beter werken. en is ruim voldoende voor mooie autorotaties.

20. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    En hoezo is dit ingewikkeld ? Je hoeft alleen de uiterste standen van de pitchcurve aan te passen in de zender ...

Anyway, de reden dat ik het zo doe is omdat ik in de sportklasse ook nog netjes moet kunnen hooveren .... niet iedereen zit al op het niveau van death spiralls, funnels, pirouetting globals etc etc ..... ;-)

Wat voor maximale hoek maakt jouw swashplate Laurens ?

Bas

Deel Deze Pagina